Deze coupé van Infiniti laat het volk niet onbetuigd Hoewel de Q60 technisch gebaseerd is op de Q50 sedan, is ook de neus anders. De Infiniti Q60 is meer sierlijk dan stoer: een echte coupé. De welvende raamlijn is een opvallend element. Led-koplampen zijn standaard op de Premium Tech-uitvoering. Een sierlijke coupé volgens traditioneel recept. Je zult niet snel een tweede tegenkomen, dat voegt toe aan de beleving. Achter het merklogo zit de radar voor de veiligheids- en assistentiesystemen. Een rustgevende coupé op de lange afstand En profil komt de welvende coupélijn het best tot zijn recht. Eigenlijk verraden alleen de badges dat het geen V6 met 405 pk is. Led-achterlichten zijn standaard op de Infiniti Q60 Een kleurenscherm tussen de tellers geeft veel informatie weer. Opvallend is deze middentunnel zeker! Bediening met twee aanraakschermen: dat zie je nergens anders. Deze bedieningsknop gebruik je in de praktijk (te) weinig. Met deze rijmodi-schakelaar maak je besturing en gasrespons meer of minder direct. Links bedien je de audio, rechts op het stuur de adaptieve cruise control. Infiniti gebruikt mooie materialen, die allemaal standaard zijn. De ruimte achterin is prima bruikbaar, wel zit je 't best iets onderuitgezakt. Een fijne zitpositie vind je snel. Een keurig dashboard, al blijft het luxegevoel wat achter. Dat je 'm niet vaak tegenkomt is een deel van zijn kracht. Infiniti Q60 Coupé is mooi, en nog behoorlijk praktisch. Ook recht van voren oogt de Q60 sierlijk. Misschien is dit wel de fraaiste hoek voor de Q60. De Q60 heeft twee dikke uitlaten, ongeacht de motorisering.

Niet vaak geef ik in de titel en inleiding het belangrijkste al weg, in het geval van de Infiniti Q60 is daar geen ontkomen aan. Het gezegde ‘onbekend maakt onbemind’ mag wat mij betreft herzien worden, zoveel heeft de testweek met deze auto wel bewezen. Hoeveel onschuldigen nog bij de fysio lopen om hun nek weer recht te krijgen is onbekend, zeker is dat de coupé van Infiniti het volk niet onbetuigd laat. Aan mij de nobele taak om uit te vinden hoe deze looker het er verder vanaf brengt.

De Infiniti Q60 is, oneerbiedig gezegd, een Q50 zonder achterdeuren. Gelukkig hebben de ontwerpers niet slechts de achterste portieren dichtgelast, beide modellen verschillen duidelijk van elkaar. De Q60 is duidelijk de elegante van de twee. Technisch delen de auto’s zo’n beetje alles, waaronder de optionele DAS-besturing. Dit ‘Direct Adaptive Steering’-systeem zonder stuurstang is uniek op de markt.

Bekijken

Een sierlijke coupé volgens traditioneel recept.

De Infiniti Q60 is een coupé volgens traditioneel recept met fraaie, gestrekte lijnen en een elegant aflopende daklijn. Een opvallende touch is de welving in de achterste zijruit en -omlijsting. Of je er nu van houdt of niet: bijzonder is het zeker. 

Mocht je de Infiniti Q50 kennen, dan is de Q60 vanbinnen een feest van herkenning.  In de middenconsole vormen twee boven elkaar geplaatste aanraakschermen een uniek bedieningsconcept. Het is opmerkelijk dat het bovenste scherm dieper ligt, mat is afgewerkt en wat minder scherp oogt dan het onderste. Mede daardoor blijft het gevoel van overdaad en finesse bij de Q60 wat achter op dat van zijn concurrenten. Ook al zijn de materialen die Infiniti gebruikt, zoals het échte esdoornhout en zachte kunststoffen, minstens even goed.

Zitten

Infiniti gebruikt mooie materialen, die allemaal standaard zijn.

Op de zitpositie is maar weinig aan te merken. De stoel én het stuurwiel zijn uitgebreid verstelbaar en garanderen een prettig verblijf achter het stuur. Dankzij de goede zijdelingse steun blijf je ook in bochten op je plek. Het enige smetje is de middenarmsteun, die te kort is om echt functioneel te zijn.

Achterin zitten passagiers nog opvallend goed, al moet je op de achterbank uiteraard geen Q50-ruimte verwachten. Passagiers zitten bij voorkeur licht onderuitgezakt, anders toucheren ze de achterruit met hun kruin. De bagageruimte is met 342 liter ruim genoeg voor dagelijks gebruik en prima te beladen. Voor het vervoeren van grotere stukken kun je de achterbank neerklappen.

Bedienen

Bediening met twee aanraakschermen: dat zie je nergens anders.

De belangrijkste bedieningsorganen zijn de twee boven elkaar geplaatste aanraakschermen. Het bovenste toont altijd de navigatiekaart, het onderste kent meer functies en bevat onder meer de menuknoppen voor het navigatiesysteem. Wat de navigatie betreft is het systeem dan ook goed uitgevoerd, andere functies gebruiken vereist in eerste instantie wat meer aandacht. Maar niet zoveel dat het nooit went.

Als aanvulling op de aanraakschermen is er een draai/drukknop op de middentunnel. Die werkt alleen op het bovenste scherm, waar relatief weinig kan worden ingesteld. Het nut ervan is in de praktijk dus beperkt.

Rijden

Coupés in dit segment worden vaak gewaardeerd om hun langeafstandscomfort: ze zijn bedoeld als cruiser, niet als hardcore sportwagen. Dat geldt ook voor de Infiniti Q60, die reiscomfort als belangrijkste pijler heeft. De vering is daarvoor relatief zacht gehouden, terwijl de dempers de koets adequaat tot rust brengen na een oneffenheid. Het resultaat is een rustgevende coupé waarmee je zonder moeite langere afstanden aflegt. Geluidscomfort is er voldoende, op snelwegtempo concentreert het windgeruis zich met name rond de buitenspiegels.

Een rustgevende coupé op de lange afstand

Ondanks het leeggewicht van liefst 1.659 kg voelt de Infiniti bochten zelfs enigszins lichtvoetig aan. Dat komt met name door de adaptieve besturing, die razendsnel razendsnel (twee omwentelingen van links naar rechts!) op je stuurinput reageert en de auto daardoor een kunstmatige lichtheid meegeeft. Als je écht gaat pushen in wat kortere bochten merk je dat de grip eindig is en de coupé het liefst over de voorwielen wegschuift. In de praktijk kom je niet aan die grens en heb je aan de Infiniti een fijn rijdende, uitgebalanceerde machine.

De 2,0 liter turbomotor met 211 pk heeft mij op meerdere punten overtuigd. Niet alleen is het een stille, soepele machine die zeker voor een viercilindermotor behoorlijk lekker klinkt en vlot presteert. De zeventrapsautomaat levert er prima schakelgedrag bij. Handmatig schakelen kan met de pook, flippers aan het stuur zijn voorbehouden aan de V6. Hierdoor laat je de techniek liever zelf het werk doen. Tijdens de testweek heb ik zo nu en dan best even gas gegeven en stond ik vrij veel in de file, desondanks is een verbruik van 1 op 10,5 is niet meer dan redelijk. Zit het iets meer mee, dan mag je rekenen op waarden rond de 1 op 12.

Het Active Lane Control-systeem voert subtiele correcties uit die je niet in je stuurwiel voelt.

De bijzondere besturing verdient meer aandacht, niet alleen omdat het een uniek systeem is maar ook omdat het een unieke rijbeleving geeft in combinatie met de actieve veiligheidssystemen aan boord. Het Active Lane Control-systeem, dat ervoor zorgt dat de auto binnen de rijbaan blijft, voert subtiele correcties uit die je niet in je stuurwiel voelt. Hét voordeel van rijden zonder stuurstang. Het stuur helemaal loslaten kan ook, al raad ik aan om dat alleen op lege snelwegen te proberen. Het systeem zal je nooit vragen het stuur weer over te nemen, maar de auto komt soms wel erg dicht in de buurt van de lijnen en kan alleen flauwe bochten ronden. Wil je sportief gaan sturen, zet dan alle veiligheidssystemen (met uitzondering van de stabiliteitscontrole) uit om te voorkomen dat het onverwacht bruusk ingrijpt.

Betalen

De Infiniti Q60 is geprijsd volgens het typische, ‘niet-Duitse premiumprotocol’. Dat betekent: niet goedkoper dan z’n concurrenten, wel een stuk beter uitgerust. Vergelijk je hem met de precies even sterke Mercedes-Benz C 250 Coupé, dan is het prijsverschil verwaarloosbaar. Maar welke Q60 je ook koopt, altijd zijn de uitgebreid elektrisch verstelbare stoelen overtrokken met fraai leder. Ook 19 inch lichtmetalen wielen vereisen geen extra financiële aderlating.

Direct Adaptive Steering is een optie van precies 1.000 euro op de Premium-uitvoeringen en standaard op de Sport. De Q60 is ook leverbaar met een 405 pk sterke 3,0 liter V6 turbomotor en vierwielaandrijving, waardoor de vanafprijs oploopt naar 88.935 euro.

Samenvatting en conclusie

De Infiniti Q60 is een fraaie coupé en een prettige reisauto. De aandrijflijn overtuigt, de (standaard)uitrusting doet dat nog meer. Technologisch is de Q60 extra interessant dankzij de revolutionaire besturing en vele hulpsystemen waar je écht voordeel van hebt.

Desalniettemin blijft zijn unieke voorkomen dé reden om voor een Infiniti Q60 te gaan. Je zult niet snel een tweede tegenkomen en heel veel omstanders blijven verbaasd achter. Dat het ook nog eens een prima aanbieding is, is dan alleen nog maar mooi meegenomen. 

Je zult niet snel een tweede tegenkomen, dat voegt toe aan de beleving.