De kentekenplaat is omhoog verhuisd en de dagrijverlichting springt meer in het oog.De Initiale Paris is Captur op z'n chicst.Renault CapturRenault CapturRenault CapturDe kleur 'Noir Améthyste' is voorbehouden aan de Initiale Paris.Renault CapturDe verchroomde 'diffuser' is voorbehouden aan de Initiale Paris.De C-vormige dagrijverlichting springt in het oog.In de spaken herken je de Eiffeltoren - al werkt het ontwerp beter met vijfgaats wielen.Renault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturRenault CapturEn profil zijn er weinig wijzigingen.Renault CapturDe achterlichten zijn deels uitgevoerd met led-verlichting.Renault gebruikt in alle uitvoeringen mooiere materialen.Het interieur doet hoogwaardiger aan dan voorheen.Chique, tweekleurig dashboard in de Initiale Paris-uitvoering.R-Link reageert nog beter, de knopjes blijven klein.Prettig: de snelheid wordt groot weergegeven op een digitale teller.Gebleven is de praktische lade als dashboardkast.Een praktisch, diep vak op het dashboard.Fraai leder in de Captur Initiale Paris.Fraaie stiksels en een met leder bekleed dashboard in de Initiale Paris.Dat je een Initiale Paris-uitvoering hebt mag gezien worden.Initiale Paris-instaplijsten voor een extra voornaam gevoel.Mooie pedalen in de Initiale Paris-uitvoering.Ook op het stuur keert het Initiale-embleem terug.Volwassen netjes: voorheen vond je hier guitige, maar minder handige elastieken.Voldoende ruimte voor lijf en leden op de achterbank.Met de achterbank naar voren geschoven heb je 455 liter bagageruimte.De 370 liter bagageruimte zit voor een deel onder de dubbele laadvloer.Veel ruimte onder de dubbele bodem - de totale kofferbak meet 370 liter.De TCe 120 is zowel met handbak als met automaat leverbaar.De Renault Captur is comfortabel, maar schuwt bochten niet.Renault Captur

Highlights

  • Verbeterd interieur

  • Nieuwe topuitvoering

  • Vanaf 19.190 euro

De Renault Captur is inmiddels ruim 3 jaar op de markt. In die tijd heeft het populaire segment van compacte cross-overs zich explosief ontwikkeld en nóg een hele rij nieuwe concurrenten maakt zich op voor de strijd. Renault bereidt de Captur hierop voor, door de cross-over op heel veel punten volwassener te maken. Ook is er een luxueuze topuitvoering onder de naam Initiale Paris. Dat is tevens het grootste nieuws, dus testen we die.

De Renault Captur is één van de best verkochte auto’s onder particulieren. Zijn succes is te verklaren door een combinatie van het aansprekende uiterlijk, prettige rij-eigenschappen en niet te vergeten: een van de laagste prijzen in zijn segment. Kritiek was er ook: zo werd vanbinnen wel erg veel harde kunststof gebruikt. Dit is aangepast en samen met een aantal wijzigingen in dezelfde trant is de Captur nu iets volwassener.

Bekijken

Renault gebruikt in alle uitvoeringen mooiere materialen.

Met name aan de voorkant zijn de wijzigingen goed te zien. Niet alleen is de dagrijverlichting nu C-vormig, de kentekenplaat is hoger geplaatst waardoor de gehele neus forser oogt. Ook is nu heldere full-led verlichting leverbaar, waar je voorheen alleen halogeenverlichting kon krijgen. Bij de topuitvoeringen zijn ook de achterlichten deels voorzien van led-techniek. 

Vanbinnen valt op dat het dashboardontwerp niet significant veranderd is, maar dat de kunststoffen beter van kwaliteit zijn dan voorheen. Bij de ‘normale’ Captur is de toplaag nu net zo zacht als in een Clio, terwijl het dashboard in de Initiale Paris is overtrokken met fraai gestikt (kunst)leder. Kunststoffen lager op het dashboard voelen nu iets hoogwaardiger aan en dat geldt ook voor de deurpanelen. Na alle verbeteringen staat de Captur weer midden in zijn segment.

Zitten

Fraai leder in de Captur Initiale Paris.

De Renault Captur wordt mede gekocht vanwege zijn hoge instap, wat niet alleen comfortabeler is voor een oudere doelgroep maar aan iederéén net wat meer overzicht biedt. Dit is uiteraard gebleven, wel nieuw is dat je in een Captur nu ook op lederen bekleding kunt zitten. De stoelen zitten prima, al is de zijdelingse steun minimaal. Het stuurwiel is uitgebreid verstelbaar, zodat bijna iedereen een fijne zitpositie kan vinden op de in hoogte verstuurbare bestuurdersstoel.

Achterpassagiers vinden eveneens een prima plek, met voldoende ruimte om lijf en leden comfortabel te laten verblijven. Om de kofferruimte, die standaard een keurige 370 liter meet, uit te breiden tot 455 liter kan de achterbank worden verschoven. Houd er wel rekening mee dat van die liters zich een aanzienlijk deel onder de dubbele laadvloer bevindt, waardoor je in de praktijk minder ruimte beschikbaar hebt.

Bedienen

R-Link reageert nog beter, de knopjes blijven klein.

Aan de bediening heeft Renault niet gesleuteld, dat betekent dat de Captur onverminderd logisch in elkaar steekt. Het infotainmentsysteem R-Link reageert nu beter dan voorheen op je vingers dankzij een andere beeldschermtechniek. De veelgebruikte knoppen onder op het scherm blijven wel wat aan de kleine kant. Na de update is de Captur te voorzien van aanvullende veiligheidssystemen waaronder een dodehoekassistent. Met lampjes in de buitenspiegels word je gewaarschuwd voor auto’s in de dode hoek, dit systeem werkt voorbeeldig.

Rijden

De Renault Captur heeft in 2015, een jaar na zijn introductie, een kleine onderstelaanpassing ondergaan waardoor de achteras beduidend comfortabeler is geworden. Na deze wijziging ziet Renault geen aanleiding om het weggedrag verder te wijzigen, dus is de Captur ook na de facelift comfortabel. Toch bespeur je ook een aantal goede genen van kleine broer Clio, want als je een bocht instuurt volgt de Captur dat commando behoorlijk gretig op. Goed, zoveel rijplezier als een Clio biedt de Captur niet, maar hij geeft wel een zeker ‘gevoel’ als je zin hebt in een gepeperde rit.

De gekozen handbak is er een van het prettiger soort.

Sinds kort is de 120 pk sterke 1.2 viercilinder ook leverbaar met handgeschakelde zesversnellingsbak, waar deze krachtbron voorheen alleen werd geleverd met de EDC-automaat met dubbele koppeling. Het is fijn dat deze keuze nu beschikbaar is, en ook de gekozen handbak is er een van het prettiger soort. De wat lange versnellingspook gaat aangenaam strak en licht door het schakelpatroon. Met de koppeling ben ik geen vrienden geworden, want het pedaal heeft een vrij lange slag en een wat abrupt aangrijpingspunt. Soepel wegrijden en overschakelen vereist daardoor oefening. Opvallend: bij lagere constante snelheden lijkt de motor af en toe te bewegen in zijn steunen. Dat neemt wat rijcomfort weg.

Op hogere snelheden is er niets aan de hand en bewijst de Captur zich als een prettige reisauto. De besturing is op snelwegtempo stoïcijns, wat zorgt voor een prettige rechtuitstabiliteit en ook het veercomfort is ‘op de lange baan’ aangenaam. De motor houdt zich met 2.800 tpm bij 130 km/u prettig op de achtergrond, al drukt dit relatief lage toerental het verbruik niet echt. De 1 op 12 waarop ik de auto aftank valt wat tegen, al moet vermeld worden dat het fonkelnieuwe testexemplaar amper 1.000 kilometer ingereden is.

De Renault Captur is comfortabel, maar schuwt bochten niet.

Betalen

De Renault Captur is niet duurder geworden na de facelift, de vanafprijs bedraagt een keurige 19.190 euro voor de 90 pk sterke driecilinder benzineversie, zo’n 800 euro voordeliger dan de nieuwe Opel Crossland X en bijna 2.000 euro voordeliger dan de Peugeot 2008. De prijs blijft dus een sterk punt. De 120 pk sterke benzinemotor is alleen verkrijgbaar in luxere uitvoeringen en mag mee vanaf 24.890 euro. De automaat is een optie en kent een meerprijs van 1.600 euro. De diesel is nu 110 pk sterk en enkel verkrijgbaar als luxe Edition One. De afgeladen Initiale Paris-uitvoering rondt met een prijs vanaf 28.090 euro het gamma naar boven af.

Samenvatting en conclusie

De Initiale Paris is Captur op z'n chicst.

De geüpdatete Renault Captur is aangepakt op precies die punten waarop zijn concurrenten sterker waren. De verbeterde interieurafwerking is zeer welkom, zowel op de standaarduitvoeringen als op de luxe Initiale Paris. Het rijgedrag en de praktische bruikbaarheid blijven ongewijzigd, en daar was ook niets mis mee.

Het belangrijkste echter is de vanafprijs, die onveranderd gunstig blijft. De som van een betere auto voor een gunstige prijs lijkt het succes van de Captur ook de komende jaren zeker te stellen. De auto is uitgerijpt en in z’n iets volwassener vorm klaar voor het tweede deel van zijn carrière.