De Zoe is ruim vier jaar op de markt, en dat zie je er niet aan af. Gris Yttrium is een prachtige kleur, zelfs als je niet van grijs houdt. Leuk detail: kijk eens naar de achterste zijruit, die stiekem bijna rechthoekig is. De Zoe is opvallend, zonder opvallend aanwezig te zijn. Renault Zoe Renault Zoe In de bumper vind je de led-dagrijlichten. Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Renault Zoe Het Renault-logo is niet langer blauw: dit is fraaier. Renault Zoe De fraaie, tweekleurige wielen zijn van het type 'Bangka'. Blauwe details kenmerken de kunstig vormgegeven achterlichten. Alleen deze badge verraadt: dit is een Z.E. 40. Heel aerodynamisch en mooi verstopt: de achterste handgrepen. Het dashboard heeft een fraaie kleurstelling. Renault Zoe Ook de Zoe wordt geleverd met infotainmentsysteem R-Link. Duidelijke, digitale teller die precies de nodige informatie geeft. Een eco-coach houdt je rijgedrag bij. En let op: hij is streng! Renault Zoe Ook in het dashboard keert het Z.E.-logo terug. Voor de passagier is er voldoende aflegruimte. Met de Eco-knop wordt Zoe zeer tam. In de Bose-uitvoering krijg je uiteraard Bose-audio. Dat klinkt prima, maar niet verbluffend. Het Z.E.-logo keert op meerdere plaatsen terug. Renault Zoe Donkerbruin leder, beige piping, witte stoelwangen: deze Zoe heeft de 'chic' van een Mini. De stoelbekleding is uiterst smaakvol. Prima zit achterin, als de rit maar niet te lang duurt. Meer dan voldoende ruimte, al is de Bose-subwoofer onhandig geplaatst. De laadaansluiting zit voorin: toch de beste plek. Renault Zoe

Highlights

  • 41 kWh accucapaciteit

  • 250 km rijbereik

  • 4 procent bijtelling

De Renault Zoe is al ruim 4 jaar onder ons, maar wordt bijna elk jaar belangrijker. Niet alleen profiteert hij nu als een van de weinige auto’s van 4 procent bijtelling, ook is de actieradius door de jaren heen flink gegroeid. De Zoe is nu ook leverbaar met een 41 kWh groot batterijpakket – bijna twee keer zo groot als in de ‘originele’ Zoe. Met een bereik tot 400 km lijkt de kleine Renault bruikbaarder dan ooit. Dat moet getest worden!

De Renault Zoe begon zijn leven als elektrische stadsauto. Met net iets compactere afmetingen dan de Clio heeft hij daar ook precies de maat voor. 22 kWh aan accucapaciteit leverde een praktijkrange op van 100 tot 120 kilometer. Voor veel gebruikers ruim voldoende, voor sceptici te weinig. Voor hen én voor mensen die wel iets verder willen rijden is er nu de R90 Z.E. 40, die naast de R90 22 kWh geleverd wordt.

Bekijken

Het dashboard heeft een fraaie kleurstelling.

Je ziet het er niet aan af, dat deze Zoe meer in zijn mars heeft dan voorheen. Spot je het plaatje ‘Z.E. 40’ achterop, dan heb je de enige toevoeging aan het exterieur meteen te pakken. Dat is helemaal niet erg, want de lijnen van de Zoe blijken behoorlijk tijdloos. De blauw-chromen logo’s zijn vervangen voor ‘normale’ exemplaren, die staan volwassener en passen beter bij de erg fraaie lakkleur Gris Yttrium. Samen met de tweekleurige ‘Bangka’ lichtmetalen wielen oogt de testauto erg chic.

Ook vanbinnen straalt de gereden Bose-uitvoering ‘chic’ uit. Je kijkt naar een fraai grijs-bruin dashboard en zit op zeer mooi donkerbruin leder dat is afgewerkt met lichte piping. Met de uitstraling van de Zoe zit het dus helemaal goed.

Zitten

De stoelbekleding is uiterst smaakvol.

De zitpositie in de Zoe is even wennen door de combinatie van hoge vloer en hooggeplaatste stoelen, die niet in hoogte verstelbaar zijn. Het stuurwiel is wel uitgebreid te verstellen, zodat je alsnog prima zit. De stoelen met vaste hoofdsteun zijn met name bedoeld voor stadsgebruik en eenvoudig in- en uitstappen ging bij het ontwerp vóór zijdelingse steun. Desalniettemin bevallen de zetels ook tijdens langere ritten goed.

Tot drie achterpassagiers vinden een redelijke plek achterin de Zoe. Met enige inschikkelijkheid van voorpassagier en bestuurder houden twee volwassenen het hier best een tijdje vol, de middelste zitplaats is vooral geschikt voor kinderen. Met 338 liter is de kofferbak aangenaam ruim, al ligt de Bose-subwoofer in deze uitvoering wat verloren op de bodem. Een dubbele laadvloer was in dit geval een uitkomst geweest.

Bedienen

Met de Eco-knop wordt Zoe zeer tam.

Aan het bedieningsconcept van de Zoe is door de jaren heen niets gewijzigd, het is grotendeels gelijk aan dat van elke andere Renault en dat werkt prima. Het R-Link infotainmentsysteem ziet er netjes uit en is meestal vlot genoeg, al duurt het net te lang voordat de achteruitrijcamera wordt ingeschakeld. Dat de Zoe elektrisch is merk je verder niet in de bediening, enkel werkt de Eco-knop nog sterker dan bij gangbaar aangedreven Renaults. Eco betekent bij de Zoe: een trager reagerend gaspedaal en een begrensde topsnelheid van 90 km/u.

Rijden

De Renault Zoe weegt in deze configuratie rijklaar 1.555 kg, dat is net zoveel als een middenklasser. De Fransen hebben dat gewicht aardig weten te maskeren, want de Zoe voelt weliswaar solide aan, maar niet loodzwaar. De vering en demping zijn comfortabel als die van een grotere auto, al helt hij door de relatief zachte vering wel bovengemiddeld over in sneller genomen bochten.

En een vlotte bocht, die zit er nogal eens in met de Zoe. De niet te lichte, sportief reagerende besturing maken ’t leuk om de stekker-Renault door de stad te jagen. Daarbij moet je er serieus op letten dat je niet te hard gaat, want in de Zoe merk je tot zo’n 70 km/u amper hoe snel je gaat. Ik heb op een gegeven moment zelfs de snelheidsbegrenzer aangezet – een ondergewaardeerde functie, als je het mij vraagt.

Je bent minder afhankelijk van nét die ene bezette laadpaal in je straat.

Het gemiddelde stroomverbruik tijdens de test komt uit op 16,5 kWh/100 km. Een prima score, die veel gebruikers in de praktijk zullen evenaren. Op snelwegtempo is de relatief hoge koets wat minder efficiënt en de topsnelheid is begrensd op 135 km/u, iets om rekening mee te houden als je op de snelweg wilt inhalen. De Zoe lijkt hierdoor misschien niet helemaal gemaakt voor de snelweg, hij is in de praktijk uiterst koersvast.

De vergrote actieradius komt het best tot zijn recht op langere ritten, maar zorgt er ook voor dat je minder afhankelijk bent van nét die ene bezette laadpaal in je straat. Je kunt een actieradius van zo’n 250 km verwachten, iets meer in stadsverkeer en wat minder als je vaker op de snelweg rijdt. Ook de temperatuur is sterk van invloed: in de winter kan de actieradius zo’n 70 km afnemen.

De Zoe R90 kan ook aangesloten worden op een AC-snellader en kan dan 22 kW per uur bijladen. Aan een normale laadpaal neemt volledig opladen zo’n 4,5 uur in beslag. Verwacht je vaker snel te laden, dan is de Zoe Q90 de betere keuze. Deze ondersteunt snelladen tot 43 kW per uur.

De Zoe is opvallend, zonder opvallend aanwezig te zijn.

Betalen

De Renault Zoe is altijd een van de bereikbaarste elektrische auto’s geweest, en is dat nog steeds. De Zoe R90 Z.E. 40 is er vanaf 24.990 euro, daar komt dan nog maandelijks een bedrag van tussen de 69 en 119 euro aan batterijhuur bij. Dat lijkt misschien veel geld, maar deze huurconstructie ontzorgt je volledig als je batterij onverhoopt kapot mocht gaan. Nieuw is dat de batterij ook te koop is: dan kost de auto minimaal 32.890 euro. In alle gevallen betaal je geen motorrijtuigenbelasting en moet je op benzine tussen de 1 op 26 en 1 op 40 rijden om net zo goedkoop uit te zijn. Zakelijke rijders betalen bij privégebruik slechts 4 procent bijtelling, tegen 22 procent bij een benzine- of dieselauto.

Auto’s als de Nissan Leaf, Kia Soul EV en Volkswagen e-Golf zijn allen een maatje groter, maar ook prijziger. Enkel de Hyundai Ioniq Electric is vergelijkbaar geprijsd en ruimer, maar daarmee kom je minder ver. Bij een elektrische auto geldt, meer nog dan bij conventionele modellen, dat je keuze afhangt van hoe je hem wilt gaan gebruiken.

Samenvatting en conclusie

Alleen deze badge verraadt: dit is een Z.E. 40.

De Renault Zoe is nu, jaren na de introductie, aantrekkelijker dan ooit. Het grotere batterijpakket maakt de auto bruikbaarder, ook als je nauwelijks langere afstanden aflegt. Op het rijgedrag valt als vanouds maar weinig af te dingen en voor de meeste gebruikers is de Zoe voldoende praktisch.

Renault maakt met de Zoe nog steeds een bereikbare EV, waarbij het rijbereik van zo’n 250 km bijzonder toereikend is. Hierdoor doet de compacte Fransoos weer helemaal mee en is ‘ie opgewassen tegen de steeds sterker wordende stekker-concurrentie.