Highlights

  • heet nu Grand Sport

  • met 1.5 turbomotor

  • tweede generatie

De nieuwe Opel Insignia dient aangesproken te worden als Grand Sport. Dat is geen duurdoenerij, maar het bekt gewoon lekkerder dan hatchback. Het is trouwens ook meteen de enige versie van de Insignia die je kunt kopen als je geen stationwagon wilt, de sedan bestaat namelijk niet meer. Dat is helemaal niet erg, want zo’n grote achterklep is lekker praktisch. Die kwalificatie gaat eigenlijk op voor de hele auto: praktisch. Dat woord loopt dan ook als een rode draad door deze test.

Rood is niet de eerste kleur waar je aan denkt bij een zakelijk model als de Opel Insignia. Toch leek het de importeur een leuk idee om de testauto uit te voeren in de kleur Absolute Red. Ach ja, waarom ook niet? Het valt wel lekker op.

Bekijken

Los van de kleur is het ontwerp van de Insignia behoudend en keurig in lijn met dat van andere recente Opels. Noem het praktisch, om dat woord er maar weer even bij te halen. Waarom praktisch? De aflopende daklijn die bijna naadloos overgaat in de achterkant herbergt een grote klep, wat prettig is met inladen. Het sterkste deel van het ontwerp is de neus, met een scherp getekende grille en herkenbare ledverlichting.

De testauto is voorzien van een sportief OPC Line-pakket, met sideskirts, achterspoiler, specifieke bumpers en 18 inch wielen. Die extra’s kan het ontwerp goed hebben, maar echt gespierd wordt de uitstraling er niet van.

Alles zit erop en eraan.

Het dashboard zou je ook kunnen omschrijven als praktisch: alles zit erop en eraan en is gemaakt van zacht aanvoelende kunststoffen op plekken waar je dat verwacht. De uitstraling en mate van detaillering maken duidelijk dat Opel geen premium-aspiraties meer heeft, zoals bij de vorige Insignia. Premium is niet praktisch, vandaar.

Zitten

Opel weet wat belangrijk is: goed zitten. De comfortstoelen in de testauto zijn geweldig, ze ondersteunen je lichaam op de juiste plaatsen en zijn uitgebreid te verstellen. Ook achterin zit je goed, mits je niet langer bent dan 1,90 meter want dan raak je in gevecht met de aflopende daklijn. De beenruimte is zeer riant, wel zo prettig bij langere trips. De achterbak heeft zoals gezegd een grote opening, waardoor de laadruimte er groter uitziet dan ‘ie daadwerkelijk is. 490 liter is iets minder dan zijn belangrijkste concurrenten te bieden hebben, maar had ik al gezegd dat die grote klep zo praktisch is?

Bedienen

Het ‘p-woord’ is ook van toepassing op de bediening. Grote, duidelijke knoppen zijn er voor de belangrijkste functies, de rest is te bedienen op het 8 inch aanraakscherm. De duidelijke, opgeruimde lay-out op een witte achtergrond zorgt ervoor dat iedereen hiermee uit de voeten kan. Het hoofdmenu bestaat uit tien tegels, waarvan er twee op een andere ‘pagina’ staan. Het item ‘appstore’ had Opel in ieder weg kunnen laten, want er zijn precies nul apps beschikbaar.

Opel heeft de test-Insignia voorzien van enkele rijhulpsystemen. Zo stuurt de auto zelf bij als je de rijbaan dreigt te verlaten, niet alleen op rechte wegen maar ook in flauwe bochten. Als je van rijbaan wilt wisselen dan dien je het knipperlicht te gebruiken, maar de techniek heeft dat niet meteen door. Daardoor voel je bij het sturen in eerste instantie wat weerstand. Dat went of je blijft je eraan ergeren, in dat laatste geval is het goed om te weten dat het systeem ook uitgeschakeld kan worden.

De Insignia herkent voetgangers en andere weggebruikers en waarschuwt je daarvoor als hij denkt dat je ze zelf niet hebt gezien. Dat kan soms wat bemoeierig overkomen, maar veilig is het wel.

Lekker opvallend, de kleur Absolute Red.

Als het op rijden aankomt, waait de Insignia met alle winden mee. Wil je 'sportief' rijden? Prima. Ben je een rustige rijder? Ook goed.

Rijden

Als het op rijden aankomt, waait de Insignia met alle winden mee. Wil je 'sportief' rijden? Prima. Ben je een rustige rijder? Ook goed. De besturing is vrij precies en de bekrachtiging prettig: niet te licht en niet te zwaar. Het onderstel kan veel aan. De wegligging is goed, de Insignia kan echt wel hard de bocht om als je ‘m een beetje aanspoort. Doe je dat teveel en ga je richting de grens van zijn kunnen, dan wordt hij een beetje zoekerig en voelt de auto ineens zwaar aan. Over het algemeen is de Insignia gewoon lekker comfortabel, de fijne stoelen helpen ook. De demping is goed en vangt zowel grote als kleine klappen adequaat op.

De 1.5-turbomotor in de testauto heeft 165 pk, maar is er ook met 140 pk. De Insignia is vlot genoeg met deze benzinemotor, maar of de 140 pk-versie dat is vraag ik me af. Het machientje wekt de indruk dat hij een beetje moeite heeft met de grote Opel, hij geeft zijn kracht namelijk niet erg vloeiend af. Wel is de motor mooi trillingvrij en stil. Het verbruik? Dat is met 7,8 l/100 km (1 op 12,8) netjes. Bij normaal gebruik moet de Insignia nog wel een kilometer verder op een liter benzine kunnen komen.

De pook gaat bijna zonder weestand door het schakelpatroon, als je van licht schakelen houdt is de Insignia jouw auto. Het aangrijpingspunt van de koppeling is heel hoog, waardoor het lastig is om zonder schokken op te schakelen. Afslaan zal de motor niet snel doen, de techniek is vergevingsgezind.

Betalen

De basisuitvoering heeft een 7 inch beeldscherm, dit is het 8 inch exemplaar.

De nieuwe Opel Insignia neemt het op tegen auto’s als de Volkswagen Passat, Ford Mondeo en Renault Talisman. In dat speelveld is de Insignia marktconform geprijsd, dat geldt zowel voor de catalogusprijzen (vanaf 33.695 euro) als de leasetarieven (vanaf 449 euro per maand). De testauto kost 41.960 euro, inclusief de belangrijkste opties bovenop de Business Executive-uitvoering: de comfortstoelen, led-koplampen, diverse rijhulpsystemen en het OPC Sport Line-pakket.

Samenvatting en conclusie

De vorige Opel Insignia moest zowel de Vectra als de duurdere Signum opvolgen en flirtte daardoor met auto’s uit hogere segmenten. De nieuwe Insignia grijpt terug naar wat de Vectra ooit was: een praktische, ruime middenklasser die op alle testonderdelen ruime voldoendes scoort. Het prettige comfort, de fantastische stoelen en de riante beenruimte achterin zijn de uitschieters.

Zoals ik aan het begin van de test al schreef, omschrijft het woord ‘praktisch’ de nieuwe Insignia het best. Opel heeft de auto zo gemaakt dat iedereen zich erin thuis voelt. De Insignia biedt alles wat je nodig hebt, zonder poespas. Gewoon, zoals vroeger. De Vectra is terug! Alleen hij heet nu anders.