1,66 bij 2,69 meter: zo compact is de Smart Fortwo. Smart fortwo Smart fortwo De optionele mistlampen fungeren ook als bochtverlichting. Smart fortwo De testauto is voorzien van het Electric Drive Design-pakket. Smart fortwo Smart fortwo Smart fortwo Smart fortwo 18 jaar na introductie van het concept blijft de Smart een nekkendraaier. Smart fortwo Smart fortwo De voorste klep is eenvoudig te ontgrendelen, maar je zult het bijna nooit nodig hebben. Aan deze 'ED'-stickers herken je de Electric Drive-uitvoering. Smart fortwo Dit is de maximale stuuruitslag - de draaicirkel bedraagt slechts 6,95 meter! Smart fortwo Smart fortwo Smart fortwo Smart fortwo Smart fortwo De grote, halfronde snelheidsmeter is al sinds het begin verbonden aan Smart. De pook is wat plastiekerig, maar werkt als 'n 'normale' automaathendel. Grappig, weinig zinvol detail: het instrument is draaibaar. Grappig, weinig zinvol detail: het instrument is draaibaar. De grote schaal laat het gevraagde vermogen zien, onderin zie je de resterende batterijcapaciteit. Smart: deze elastische band houdt je tas vast. in de Eco-stand remt de auto sterker af op de motor en accelereert hij gemoedelijker. Het optionele panoramadak kun je afdekken. Geinig: klimaatregeling met een loepje. De Smart Fortwo Electric Drive biedt volop rijplezier. Smart fortwo Van 0 naar 60 in 4,9 en van 0 naar 100 in 11,5 seconden: serieuze cijfers. Smart fortwo Tussen de 260 en 350 liter bagageruimte: dat verwacht je bijna niet. De achterklep opent in twee delen. De optionele 230v-lader past keurig in de achterklep. De vorige generatie Smart Fortwo Electric Drive als deelauto - en de nieuwe. Smart fortwo

Highlights

  • 17,6 kWh accucapaciteit

  • 130 km rijbereik

  • 4 procent bijtelling

De titel is misschien een beetje flauw, maar veel mensen kennen de elektrische Smart Fortwo van het deelauto-concept Car2Go in Amsterdam. Dat concept sluit naadloos aan bij de auto, maar je kunt de elektro-Smart ook gewoon kopen of leasen. Daarom heb ik een weekje een ‘eigen’ exemplaar tot mijn beschikking. Een rijtest die leidt tot een verrassende conclusie...

De oer-Smart rijdt alweer 18 jaar rond en inmiddels zijn we bij de derde generatie beland. In 2015 reden we voor het eerst met de nieuwe Fortwo, de elektrisch aangedreven variant was tot voor kort gebaseerd op het ‘oude’ model. Met de komst van de nieuwe Fortwo Electric Drive is het Smart-gamma compleet en voor het eerst is ook de vierzits Smart Forfour leverbaar met een elektrische aandrijflijn.

Bekijken

Als je de ‘Electric Drive’-stickers en logo’s even wegdenkt, zie je aan deze Smart niet dat ‘ie een bijzondere aandrijflijn heeft. Net als zijn conventioneel aangedreven broertje is ‘ie 1,66 meter breed en nét geen 2,7 meter lang. Nog steeds heel kort, maar in de meeste gevallen net iets te lang om haaks mee te kunnen parkeren. Om op te vallen hoef je dat ook niet te doen: reacties van omstanders bewijzen dat een Smart dat van zichzelf nog steeds doet.

Binnenin waan je jezelf in een grotere auto, totdat je naar achteren kijkt natuurlijk. Voor de afwerking van het dashboard is weliswaar veel harde kunststof gebruikt, maar er is amper onbedekt blik en het geheel is met oog voor detail ontworpen. De stoffen toplaag van het dashboard is een mooie vondst en geeft je nog meer het gevoel in een grotere, luxere auto te rijden.

Zitten

Smart fortwo

Open je het grote portier, dan open je in feite meer dan de halve auto en ontstaat een ruime instap. Hoewel je zou verwachten dat zulke deuren in krappe parkeervakken niet handig zijn, heb ik daar zelf geen hinder van ondervonden. De instap is relatief hoog door de dubbele bodem, waarin de elektromotor en de batterijen zich bevinden. De zitpositie lijkt meer op die van een normale auto en het passagierscompartiment is zelfs bovengemiddeld ruim. Dat het stuurwiel niet verstelbaar is mag de pret niet drukken: vrijwel iedereen zal prima zitten. Wel iets om rekening mee te houden is de grote dode hoek rechtsachter, waar de dikke stijlen veel zicht wegnemen.

Opvallend is de ruime kofferbak, die met 260 tot 350 liter zeer bruikbaar is. Van de dagelijkse boodschappen tot spullen voor een weekendje weg – het past allemaal. Slim is de rechtopstaande houder voor de laadkabel, die maar beperkt ruimte wegneemt. En bestel je een ‘noodlader’ voor aan het stopcontact, dan wordt die netjes opgeborgen in het naar beneden scharnierende deel van de achterklep.

Bedienen

De testauto is voorzien van het Smart Media-systeem met navigatie, wat over het algemeen prima werkt. Niet alleen reageert het scherm snel, ook de spraakbediening doet zijn werk feilloos. Alleen het inschakelen van de – optionele – achteruitrijcamera duurt net iets te lang. De elektro-Smart is ingericht als een normale, ik kon nog maar één onhebbelijkheid ontdekken. De cruise control kun je namelijk niet met één hand bedienen, omdat de Cancel-knop links op het stuurwiel zit en de rest van de knoppen rechts.

Rijden

Ik zeg het maar direct: dit kleine doosje biedt bakken rijplezier. Sterker nog, deze auto kreeg het voor mekaar om mij urenlang met een brede lach door het centrum van Amsterdam te laten rijden. Inderdaad, een plek waar autorijden normaalgesproken helemaal geen feest is. De cijfers onderschrijven het, want dankzij het direct beschikbare motorkoppel van 160 Nm katapulteer je in slechts 4,9 seconden van 0 naar 60 km/u. De koets volgt je stuurbewegingen vlot op en draagt bij aan het watervlugge gevoel. Heel bijzonder is de draaicirkel van net geen 7 meter, zo’n 3 meter kleiner dan bij de meeste andere compacte auto’s!

Smart fortwo

Ik zeg het maar direct: dit kleine doosje biedt bakken rijplezier.

Het onderstel is voor het bescheiden formaat auto erg goed gebalanceerd. Alleen wanneer je te snel over verkeersdrempels rijdt voelt het stoterig, verder gaat de Smart gemoedelijk om met diverse soorten slecht wegdek en helt de koets weinig over in bochten. Wat opvalt is het sterk wisselende geluidscomfort. Op strak asfalt is de rijbeleving fluisterstil, terwijl de banden zich juist behoorlijk manifesteren op iets grovere asfaltstructuren.

De korte wielbasis en achterwielaandrijving zijn op papier een goed recept voor instabiel weggedrag, maar daar heeft de Smart helemaal geen last van. Zelfs met forse zijwind wordt het nooit spannend, al voel je het natuurlijk wel. En mocht je te enthousiast een bocht in gaan, dan houdt het ESP-systeem je keurig in het gareel. Alleen over het remgevoel ben ik niet echt te spreken, want als je het pedaal licht indrukt remt de auto wat schokkerig. Het is alsof telkens gewisseld wordt tussen remmen op de motor en remmen op de remschijven en -trommels. Trap je wat harder, dan is er ruim voldoende stopkracht voorhanden.

De elektrische Smart rijdt dus leuk en goed, maar de hamvraag bij elektrische auto’s is altijd hoe ver je ermee komt. In het geval van de Smart is dat tussen de 100 en 130 kilometer, afhankelijk van je rijstijl. Bij normaal stadsgebruik is de auto op z’n zuinigst, verbruik je zo’n 13,5 kWh/100 km en haal je 130 km. Rijd je hem vlotter, wat al snel gebeurt vanwege het enthousiaste karakter, dan kom je in de buurt van het testverbruik van 16,5 kWh/100 km. Dan haal je een bereik van net iets meer dan 100 kilometer. Weinig? Ja, wel als je de Smart afzet tegen andere elektrische auto’s. Maar deze auto is bedoeld voor in de stad en daar verlang je niet snel naar meer.

Betalen

Smart fortwo

Deze rijtest ontbeert een concurrentie-vergelijk, want echte opponenten heeft de Smart Fortwo Electric Drive niet. Maar dat geldt voor elke Fortwo. Anders is dat bij de vierdeurs Forfour Electric Drive, die onder andere de (fors duurdere) Volkswagen e-Up! en Mitsubishi i-Miev op z'n pad vindt. De elektrische Smart is er vanaf 23.466 euro, de testauto is afgeladen met opties en kost 29.150 euro. Zakelijke rijders zullen daarom lachen, want de Smart Fortwo en Forfour Electric Drive profiteren beide van 4 procent bijtelling.

Samenvatting en conclusie

De Smart Fortwo Electric Drive is een auto die écht rijplezier biedt, op een hele eigen manier. En hij is niet alleen leuk, maar ook praktisch te parkeren en je komt meer dan ver genoeg op een acculading. Je begrijpt direct waarom het autodeel-concept Car2go zo succesvol is.

Daarover gesproken: moet je deze stekker-Smart kopen, of kun je beter gebruik maken van een deelauto? In een vlaag van egoïsme adviseer ik je om hem te kopen, en al het plezier voor jezelf te houden. Want een gedeelde Smart is én blijft een halve Smart.