Highlights

  • verwant aan Giulia

  • 280 pk

  • standaard automaat

Dat Alfa Romeo uitgerekend een SUV vernoemt naar een van de meest uitdagende bergpassen in Europa is opvallend. Het past bij een merk dat een nieuwe weg is ingeslagen, met achterwiel aangedreven auto’s. De Giulia was de eerste van de nieuwe collectie, de Stelvio mag zich nu gaan bewijzen. Een SUV van Alfa Romeo, hoe is dat?

De Passo dello Stelvio in de Italiaanse Alpen is niet alleen een uitdaging voor fietsers, motorrijders en automobilisten, het is ook een van de mooiste passen van Europa. Via tientallen haarspeldbochten klim je naar een hoogte van bijna 2.760 meter, waar het uitzicht spectaculair is. Met die mooie beelden in gedachten loop ik naar de auto toe die is vernoemd naar deze pas: de Alfa Romeo Stelvio.

Bekijken

De Stelviopas is een stukje prachtig natuurgeweld, daar is geen discussie over mogelijk. Maar geldt dat ook voor de door mensenhanden ontworpen Alfa Romeo Stelvio? Het ontwerp moet, zoals dat hoort bij een goed design, een beetje op je inwerken. Voor het eerst in tientallen jaren is de beroemde driehoekige grille in een hoge auto geboetseerd. Er zijn weken dat ik testauto’s rijd waarmee ik ongezien door het verkeer kan, maar niet met de Stelvio. Duimpjes van motorrijders, complimentjes op de parkeerplaats bij de supermarkt, het hoort het er allemaal bij en ik neem ze met een glimlach in ontvangst.

Het dashboard heeft dankzij de mooie tellers en het fraaie stuur (met daarop de startknop, leuk detail!) een sportieve uitstraling. Er zijn veel overeenkomsten met het interieur van de Giulia, maar in de Stelvio is het geheel wat stoerder en massiever, zoals dat hoort in een SUV. De houtafwerking is fraai, maar diverse knoppen en gebruikte kunststoffen passen niet helemaal bij een SUV uit het hogere segment.

Zitten

Veel gelijkenissen met de Giulia hier, maar toch is het dashboard van de Stelvio anders.

In de Stelvio zit je hoog, maar wel lekker ‘in’ de auto. De stoelen zijn uitgebreid te verstellen, maar geven niet genoeg steun aan de zijkant. Als je met deze auto de tientallen bochten van de Stelviopas wil aanvallen, dan adviseer ik om bij het bestellen het Veloce Interior Pack met daarin sportstoelen aan te kruisen. De Stelvio is de grootste Alfa Romeo van dit moment en er is dan ook voldoende zitruimte, zowel voor- als achterin. De kofferbak is met 525 liter ruim genoeg en makkelijk te beladen, er is namelijk geen tildrempel. De bank kan in drie delen omlaag, handig.

Bedienen

Het dashboard is lekker opgeruimd, bijna alle functies bedien je met drie knoppen waarmee je door de eenvoudige menu’s op het beeldscherm navigeert. Als je eenmaal weet wanneer je op welke knop moet drukken dan werkt het prima. Het invoeren van een navigatiebestemming is wat omslachtig, maar je kunt ook de spraakbediening gebruiken. De kaarten zijn van TomTom en dus up-to-date, dat is wel eens anders bij nieuwe auto’s.

De test-Stelvio heeft diverse waarschuwingssystemen aan boord, die je attenderen op een naderende aanrijding of als je de wegbelijning onbedoeld overschrijdt. Actieve systemen die bijsturen levert Alfa Romeo nog niet. Daar kun je wat van vinden, maar tijdens tests met andere auto’s blijkt meer dan eens dat dergelijke ‘bemoeifuncties’ vaak (nog) niet goed genoeg werken.

Rijden

De eerste bocht die je instuurt met de Stelvio voel je het al. De wielen reageren direct op je stuurcommando en de auto duikt gretig de bocht in. De Stelvio is een SUV die graag een sportsedan wil zijn, een Giulia op hoge poten. De SUV helt in bochten uiteraard wat meer over dan de auto waarmee hij zijn techniek deelt, maar niet meer dan andere SUV’s doen. Op de snelweg is de besturing nooit nerveus of zoekerig. Het veercomfort van de Stelvio is bijna indrukwekkend, zeker als je weet dat er 20 inch wielen met niet al te hoge banden onder de testauto zitten. Kleine hobbels voel je wel iets meer, maar nooit op een vervelende manier.

Alfa Romeo Stelvio

De Stelvio is een SUV die graag een sportsedan wil zijn.

Dankzij de Q4-vierwielaandrijving heb je altijd grip. Je voelt op de grens, die verder weg ligt dan je gevoel zegt, de systemen even zoeken naar de juiste balans om de Stelvio vervolgens weer ongestoord zijn weg te laten vervolgen. Even wennen moet je aan het rempedaal, dat bij ferme remacties een stevige voet vereist.

De 2.0 T-benzinemotor met 280 pk is de krachtigste die je kunt krijgen, totdat de Quadrifoglio met 510 pk komt. 280 pk klinkt als meer dan genoeg en dat is het ook, de auto versnelt rapper dan je ervaart. Vanaf 1.800 tpm zet de Stelvio grote stappen en blijft die zetten ver voorbij de in Nederland legale snelheden. Het geluid van de motor is een beetje ‘rauw’ en dat past niet helemaal bij de auto. De achttraps automaat houdt de motor adequaat in het ideale toerengebied. In de Dynamic-rijstand schakelt de versnellingsbak iets ruwer, maar dat past wel bij een sportieve instelling. Zelf schakelen met de enorme aluminium flippers achter het stuur kan ook en werkt goed. Leuk als je een keer ‘echt’ wilt rijden. Op de Stelviopas bijvoorbeeld, ik noem maar wat.

Het testverbruik van gemiddeld 10,5 l/100 km (1 op 9,5) is te verwachten van een SUV met krachtige benzinemotor. Over langere tijd moet je nog wel een kilometer verder op een liter benzine kunnen komen.

het scherm van het multimediasysteem is naadloos opgenomen in een zwart paneel.

Betalen

De geteste Stelvio kost 67.325 euro en betreft een behoorlijk riant aangeklede First Edition-uitvoering, met vierwielaandrijving, uitgebreid navigatiesysteem, diverse rijhulpsystemen en houtafwerking op het dashboard. Elke Stelvio is standaard voorzien van de achttraps automatische versnellingsbak, ook het instapmodel met 150 pk sterke 2.2 dieselmotor. Die kost 54.650 euro. Als je de prijslijsten van concurrenten als de Audi Q5, de nieuwe BMW X3 en de Jaguar F-Pace ernaast legt dan is de Stelvio duizenden euro’s goedkoper. Dat vertaalt zich in de leaseprijzen, die over het algemeen net iets onder die van de belangrijkste concurrenten liggen.

Samenvatting en conclusie

Een SUV vernoemen naar een bergpas die het domein is van lichtgewicht sportauto’s, het blijft gewaagd. Moet Alfa Romeo pas op de plaats maken in het drukke SUV-segment, of verovert het merk zijn plaats op de pas? Na een weekje sturen in de Stelvio kan ik zeggen: dat laatste!

Want: Alfa heeft het geflikt. De Stelvio is een verfijnd sturende SUV die zich met zijn sportieve eigenschappen onderscheidt van de andere modellen in dit segment. Natuurlijk zijn er altijd kleine minpunten, die Alfa Romeo in dit geval compenseert met lagere prijzen ten opzichte van zijn belangrijkste concurrenten. Het belangrijkste is: je hoeft geen concessies te doen op het gebied van ruimte, comfort en luxe. Wel zo prettig als je naar de Italiaanse Alpen afreist.