De nieuwe Hyundai i30 is ‘Duitser’ dan ooit, dat merkte ik al tijdens het testen van de hatchback. Nu is het de beurt aan de stationwagon, die het degelijke karakter samenvoegt met opvallend sierlijke lijnen. Een goede reden om ook de 140 pk sterke viercilinder te testen, in combinatie met een zeventraps automatische versnellingsbak. Als die aandrijflijn net zo mooi is als de auto… is dat veelbelovend.

De Hyundai i30-reeks is erg veelzijdig aan het worden. Het begint met een vrij braaf getekende hatchback, nu is er de sierlijk getekende Wagon en begin 2018 volgt de sportievere vijfdeurs Fastback. Best slim, want zo heeft Hyundai voor elk wat wils. Ook voor sportievelingen trouwens, want recent lanceerde Hyundai de i30 N. Een sportieve versie met vermogens tot 275 pk!

Bekijken

Deze kleur rood is niet alleen mooi, hij is zelfs gratis.

Eigenlijk gaf ik ’t al weg, de Hyundai i30 Wagon heeft een opvallend sierlijke lijn. De neus is opvallend laag en vloeit naadloos over in de hoge schouderlijn, die dan weer uitmondt in de brede achterlichten. De raamlijn loopt in een vloeiende vorm naar beneden, als ware het een shooting brake. Voor het eerst in mijn historie als testredacteur neem ik diverse complimenten over een modale Hyundai in ontvangst. Een deel daarvan komt op het conto van de sprekende (en gratis!) kleur Engine Red, die daarmee bovenaan het lijstje aanraders komt. Echt hoor, dóen.

Vanbinnen is het allemaal wat zakelijker, en is er geen onderscheid met de normale Hyundai i30. Dat betekent een keurig getekend dashboard, dat zich qua materiaalgebruik onderaan in het segment nestelt. Op de afwerking is daarentegen niets aan te merken, die is gewoon goed. Voor extra licht in het interieur heeft de testauto een groot panoramadak, waarvan het voorste deel open kan. Het staat als extra uitvoering op de optielijst, in combinatie met 17 inch lichtmetalen wielen.

Zitten

De afwerking is goed, het materiaalgebruik kan beter.

Hyundai weet dat een goede zitpositie belangrijk is, en dat merk je. Je zit direct goed, zowel stoel als stuur zijn ruim verstelbaar en in de Premium-uitvoering kan de bestuurder twee geheugenstanden instellen. Achterin biedt de i30 Wagon gemiddelde hoofd- en beenruimte voor dit segment, wat betekent dat de ruimte hier prima is. Onder de voorstoelen is veel voetenruimte, wat extra bewegingsvrijheid geeft.

De kofferbak, tot slot, heeft 602 liter inhoud te vergeven. Hiermee is het één van de grotere ruimtes in zijn klasse. Onder de vloer heeft Hyundai een handige organizer verwerkt, met mooi afgewerkte kunststof bakken. Klap je de achterbank plat, wat helaas niet vanuit de kofferbak kan, dan ontstaat er een nagenoeg vlakke vloer waar 1.650 liter bagage kan worden opgestapeld.

Bedienen

Het infotainmentsysteem van Hyundai blijft goed.

Hyundai verdient een groot compliment voor de manier waarop de i30 is te bedienen. Dit is op ‘beter-dan-Duits’ niveau. Of het nu om de basisfuncties gaat, de boordcomputer of het centrale infotainmentscherm: niets is aan het toeval overgelaten. Alle bedieningselementen zitten op logische plaatsen en zijn duidelijk gegroepeerd. Moest er toch kritiek zijn, dan zitten de knoppen rechts van het scherm iets te ver weg voor kleinere bestuurders.

Rijden

De Hyundai i30 Wagon verrast op één gebied écht, en dat is het rijden. Ook hier kiest Hyundai voor de gulden middenweg tussen comfort en stuurplezier en dat werkt goed. Op de lange afstand is de i30 overwegend comfortabel, met een stevig tintje op korte oneffenheden. Deze stevigheid geeft je veel vertrouwen bij het bochtenwerk, waarbij de i30 erg stabiel is. De achterkant is (en voelt) iets minder licht dan bij de hatchback, wat zorgt voor meer vertrouwen als je het gaspedaal lift in een bocht.

De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is goed afgestemd op de motor en schakelt tijdens het rijden zelden terug.

De besturing biedt eveneens een goede balans. In de rechtuitstand reageert het stuur niet direct op je acties, maar je voelt wel waar je mee bezig bent. Draai je iets verder door, dan voel je met een aangename tegendruk waar de voorwielen mee bezig zijn. Vertrouwd is ook hier het sleutelwoord en daardoor kan de liefhebber van sportief rijden zichzelf best een i30 gunnen.

Sportief rijden, dat kan zeker met de viercilinder 1,4 liter turbomotor onder de kap. Met zijn 140 pk doet hij alles wat je van een moderne benzinestoker verwacht, op een hele geraffineerde manier. Met uitzondering van de laatste 1.000 tpm van de schaal is de motor altijd krachtig, maar belangrijker nog, heel soepel. Het koppel bedraagt namelijk een forse 242 Nm, waarmee tussensprints vlot verlopen. De zeventrapsautomaat met dubbele koppeling is goed afgestemd op de motor en schakelt tijdens het rijden zelden terug, omdat de auto ook ‘op koppel’ goed versnelt. Schakelen doet de bak erg snel en nagenoeg onmerkbaar. Eventueel kun je ook zelf schakelen met de flippers aan het stuur, die eveneens vlot reageren.

Ook prettig aan de DCT7-automaat is het lage snelwegtoerental. Bij 130 km/u draait de motor amper meer dan 2.500 tpm en is dan volledig onhoorbaar. Windgeruis weet Hyundai ook goed buiten te houden, enkel de isolatie van het bandengeluid zou beter kunnen. Afhankelijk van de asfaltstructuur varieert de geluidsbeleving in de i30 Wagon tussen aangenaam stil en net iets luidruchtiger dan je wil. Het testverbruik is met 1 op 14,7 keurig, maar gemiddeld 1 op 16 halen kost niet veel moeite. 

De Hyundai i30 Wagon krijgt diverse complimenten voor z'n uiterlijk.

Betalen

De Hyundai i30 Wagon is er vanaf 20.495 euro en is daarmee een van de voordeligste stationwagens op de markt. De instapmotor is de 1,0 liter met 120 pk en dat is een fijne krachtbron. Voor 21.995 euro heb je de uitvoering i-Motion, die als belangrijkste optie airconditioning heeft. De gulden middenweg is de Comfort-uitvoering met automatische airco, navigatie en een achteruitrijcamera. Deze is er vanaf 24.495 euro. Topmodel Premium kost minimaal 26.995 euro en is daarvoor voorzien van onder meer Apple Carplay en sleutelloos starten.

Hyundai voert bovenop de Premium-uitvoering een extra niveau, met 17 inch lichtmetalen wielen en panoramadak. Deze komt qua uitrusting het best overeen met de voorserie-testauto, die de 17 inch lichtmetalen wielen ontbeert. Zou je hem nu aanschaffen, dan kost de testauto 34.495 euro. Dat is niet goedkoop (meer), maar dan heb je ook niets te wensen over. Qua leaseprijzen bevindt de Hyundai i30 zich op het niveau van vergelijkbaar uitgevoerde concurrenten en Hyundai garandeert vijf jaar lang de kwaliteit, zonder kilometerbeperking. 

Samenvatting en conclusie

Ook de achterlichten zijn uitgevoerd met leds.

De Hyundai i30 Wagon biedt, naast een hoop extra ruimte, ook extra uitstraling. De i30 Wagon is de eerste modale Hyundai waarmee ik complimenten krijg, dus dat is een goed teken. Maar er is meer: hij rijdt erg prettig, is ergonomisch sterk en vooral ook aangenaam ruim. De prijs is niet meer zo laag als ooit, maar daar staat een beter product en 5 jaar garantie zonder kilometerbeperking tegenover. 

Hyundai maakt met de i30 Wagon een hele goede beurt. De looks zijn goed, de rij-eigenschappen zijn goed en in modalere uitvoeringen is ook de prijs aantrekkelijk. Maar het belangrijkste: je kunt de i30 nu ook gewoon kopen omdat ‘ie mooi is. De i30 Wagon biedt letterlijk ruimte… voor complimenten.