Alltrack: de overtreffende trap van allround? Met een 'gewone Golf' heb je op dit terrein niets te zoeken Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack De kunststof opsmuk staat 'm goed Links en rechts een uitlaatpijp: stoer! Volkswagen Golf Variant Alltrack De Alltrack staat twee centimeter hoger op z'n poten dan een normale Golf Variant Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack Deze straatbanden verliezen buiten het asfalt snel hun grip Wij adviseren 'm niet te vaak te wassen. Modderspetters staan 'm goed Modder rond de spatbordranden: het hoort, het moet, 't is goed Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack Volkswagen Golf Variant Alltrack De enige verwijzing in het interieur De klimaatregeling spreekt voor zich Ook met deze knop kun je van rijmodus wisselen Een nieuwe functie: offroad Het dashboard is opgetrokken uit soft-touch materialen Een fysieke volumeknop zou welkom zijn, verder werkt dit systeem erg goed De adaptieve cruise control bedien je op het stuur Mocht je nog twijfelen aan de uitvoering... Altijd vierwielaandrijving op de Alltrack De instaplijsten verraden dat het om een Alltrack gaat Vieze vloermatten: in de Alltrack mag 't De normale kaartweergave van het Active Info Display Active Info Display met vergrote kaartweergave Op de ergonomie is maar weinig aan te merken. Geheel volgens traditie is het dashboard keurig afgewerkt. De Active Info Display is standaard op de Alltrack Op de Business-uitvoering is het grote Discover-infotainmentsysteem standaard. Volkswagen Golf Variant Alltrack Niet merkbaar meer ruimte dan in een gewone Golf, maar ook niets te wensen over. 605 liter eenvoudig te beladen ruimte. Makkelijk schoon te maken, deze kofferbakmat. Nog veel ruimte onder de koffervloer. Trek je aan deze hendel, dan komt de trekhaak tevoorschijn. 1.347 euro kost deze inklapbare trekhaak, inclusief Trailer Assist.

De Volkswagen Golf is een van de beste auto’s op de markt. Een die eigenlijk overal in uitblinkt, zolang de wegen maar geplaveid zijn. De Golf Alltrack voert het concept nog een stapje verder door, want ook gebaande paden zijn voor deze uitvoering geen vereiste meer. Is het daarmee de beste allrounder en dus de allerbeste Golf? Een rijtest wijst het uit. 

De Alltrack-badge is geen onbekende, deze ‘offroad-Golf’ is al enige jaren leverbaar, maar niet in Nederland. Sinds de recente facelift van het model staat de Alltrack ook in de Nederlandse showrooms, een goede reden dus om kennis te maken met de ruigste Golf. De Alltrack komt altijd als stationwagon en is alleen leverbaar met 180 pk sterke TSI-benzinemotor en 184 pk sterke TDI-dieselmotor. Welke krachtbron je ook kiest, een DSG-automaat is, net als 4Motion vierwielaandrijving, altijd standaard.

Bekijken

Wij adviseren 'm niet te vaak te wassen. Modderspetters staan 'm goed

De Golf Alltrack is een ruige stationwagon volgens traditioneel recept. Kunststof wielkastranden? Check. Skidplates op voor- en achterbumper? Check. Een paar centimeter hoger op de pootjes? Ook hier past de Alltrack in het plaatje. Het moet gezegd, de stoere items staan hem goed en geen van de toevoegingen komt gekunsteld over. Zoals het een offroad-model betaamt doet wat modder rond de wielkastranden hem goed.

Vanbinnen moet je echt je best doen om te zien dat je in een speciale uitvoering zit. Bij het instappen zou je de specifieke instaplijsten kunnen spotten en in de middentunnel staat de naam eenmaal duidelijk geschreven. Wat overblijft is het bekende Golf-interieur. Keurig afgewerkt, strak en eenvoudig. Alltrack of niet, laat het binnen de lijntjes kleuren maar aan Volkswagen over.

Zitten

Geheel volgens traditie is het dashboard keurig afgewerkt.

Een goed verstelbaar stuur en een ruim verstelbare stoel maken dat je snel een aangename zitpositie vindt. De bestuurdersstoel is standaard van het ergonomische soort, waarbij je ook het zitvlak kunt verlengen. Na lange ritten stap je zo fit als een kievit uit, terwijl je ook in snelle bochten goed op je plaats blijft. Achterpassagiers zitten op een aangenaam gevormde zitting . Qua ruimte biedt de Variant hen niet merkbaar meer dan de ‘gewone’ Golf, maar een nadeel is dat niet. Zeker omdat je er een met 605 liter inhoud uitgesproken ruime kofferbak bij krijgt.

Bedienen

Een nieuwe functie: offroad

Het interieur van de Golf is genoegzaam bekend, daar valt weinig over te zeggen. Het digitale instrumentencluster Active Info Display is standaard op de Alltrack en is een mooie toevoeging. Wel mis ik een eenvoudige dimmer voor de interieurverlichting, nu moet je voor deze basisfunctie vrij diep de menu’s in. Ten opzichte van de ‘normale’ Golf biedt de Alltrack één extra rijmodus: offroad. Deze is in te stellen door meerdere malen op de ‘mode’-knop naast de versnellingspook te drukken, of direct de optie te selecteren op het aanraakscherm. In de offroad-stand wordt het ESP-systeem zo afgeregeld dat er alleen vermogen wordt gestuurd naar wielen die grip hebben.

Rijden

De VW Golf Alltrack rijdt op details anders dan een reguliere uitvoering. Om het iets hogere zwaartepunt het hoofd te kunnen bieden heeft Volkswagen de vering net iets steviger afgesteld. Daardoor helt de koets in bochten nog steeds aangenaam weinig over, maar is de auto ook iets straffer op korte oneffenheden. De demping is onverminderd soepel, dus verkeersdrempels en andere grote obstakels vangt de Alltrack keurig op.

Afgezien van het iets stuggere onderstel blijft de Golf Alltrack vooral een Golf.

Afgezien van het iets stuggere onderstel blijft de Golf Alltrack vooral een Golf. Een goedmoedig weggedrag, besturing met precies de juiste zwaarte, een auto waar iedereen zo mee wegrijdt. Houd je van uitgesproken dynamiek, dan is de Golf misschien niet jouw auto, maar voor al het andere zijn de prestaties buitengewoon overtuigend. Ook op de zanderige fotolocatie weet de Alltrack zich goed te redden. De straatbanden verliezen weliswaar snel hun grip, maar de elektronica doet hoorbaar z’n best om de kracht zo goed mogelijk tussen de vier wielen te verdelen. Invloed op het trekgewicht hebben de krachtige motor en de vierwielaandrijving niet: dat blijft 1.500 kg, tegen 2.000 kg voor de dieseluitvoering.

Weer op de gebaande paden valt op dat de Alltrack 1.8 TSI een zestraps DSG-automaat heeft. Dit type is minder zuinig dan de zeventrapsvariant die je bij de diesel krijgt. Niet alleen voelt de auto vanwege de relatief lange versnellingen iets minder kwiek aan, ook heeft het zijn weerslag op het (test)verbruik. Met 1 op 10,8 is dat aan de stevige kant. Dat komt mede doordat de motor bij 130 km/u – voor een TSI - vrij veel toeren per minuut maakt, namelijk 2.700. Wel trof ik relatief slechte weersomstandigheden tijdens lange snelwegritten, waardoor jouw praktijkverbruik iets gunstiger uit zou kunnen komen.

Over die slechte weersomstandigheden gesproken: stortregens en rukwinden op de Afsluitdijk kunnen behoorlijk intimiderend zijn en laat ik er nou net een paar treffen. Vanwege het beperkte zicht gebruik ik de radar van de adaptieve cruise control om afstand te houden, terwijl de actieve led-koplampen voor de best mogelijke verdeling van het licht zorgen. De rijstrookassistent houdt me zelfs in het heetst van de strijd binnen de lijntjes. Als de rust is weergekeerd verzucht ik: zo’n Golf mag dan wel een beetje saai zijn, hij is écht verdraaid goed.

De kunststof opsmuk staat 'm goed

Betalen

De Volkswagen Golf is er vanaf 21.990 euro, de Golf Variant vanaf 23.891 euro. Zoals gezegd is de Alltrack er alleen als stationwagen met krachtige motoren, vierwielaandrijving en automaat, waardoor de vanafprijs 40.250 euro bedraagt. Een behoorlijk bedrag, maar een compactere concurrent als de Volvo V40 Cross Country met vergelijkbaar vermogen en AWD kost ruim 1.000 euro meer. In de leaseprijzen is een vergelijkbaar klein verschil zichtbaar in het voordeel van de Volkswagen. Daarbij heeft de Business-uitvoering naast een lagere vanafprijs ook een behoorlijk rijke standaarduitrusting.

Samenvatting en conclusie

Met een 'gewone Golf' heb je op dit terrein niets te zoeken

De Volkswagen Golf Alltrack is de stoerste Golf die je kunt kopen, dat staat vast. Het is een goede allrounder, waarbij het grootste voordeel ‘m zit in het gemak waarmee alles gaat. Op het gebied van onderstelcomfort en efficiëntie boet je iets in ten opzichte van een ‘normale’ Golf, het voordeel is dat dit exemplaar zich overal redt.  

Is deze ruige stationwagen dan ook de beste Golf? Dát hangt af van je situatie. Kun je de vierwielaandrijving goed gebruiken, houd je van vermogen of bevalt het stoere uiterlijk je, dan is de Alltrack jouw auto. Alle anderen… worden minstens zo gelukkig van een ‘gewone’ Golf.