De vier grijze luchtinlaten maken de Cross extra herkenbaar. Fiat 500L Cross Fiat 500L Cross Fiat 500L Cross Fiat 500L Cross De Cross-uitvoering is duidelijk herkenbaar. Stoere details van de Fiat 500L Cross. Geen misverstand mogelijk: dit is een 500L Fiat 500L Cross Fiat 500L Cross De Cross is voorzien van 17 inch lichtmetalen wielen. Fiat 500L Cross De dagrijverlichting is opnieuw vormgegeven. Fiat 500L Cross Veel stoere details kenmerken de 500L Cross. Deze vierseizoenenbanden maken relatief veel geluid. Ondanks de hoge koets gaat een 500L strak door de bocht. Hoge ramen zorgen voor veel licht in 't interieur. Het ruimtegevoel laat zich alleen vangen met een groothoeklens. Fiat heeft de kwaliteitsindruk duidelijk verbeterd. Het infotainmentsysteem is fraai geïntegreerd. De tellers vallen niet langer weg achter het stuur. Aangenaam, de digitale snelheidsmeter in het midden. Fiat 500L Cross Het Beats Audio-systeem brengt krachtige bassen voort. In direct zonlicht is het scherm moeilijker afleesbaar. Op het dashboard prijkt nu trots een 500-logo. Duidelijke draaiknoppen voor de klimaatregeling. De achterbank staat opvallend hoog: in theateropstelling. Beenruimte genoeg, de hoofdruimte houdt niet over. Voor meer kofferruimte is de achterbank verschuifbaar. Fiat 500L Cross Er ontstaat zo geen vlakke laadvloer. De stoelen kun je plat leggen of helemaal omvouwen. De kofferbak in standaardconfiguratie. Meer ruimte en meer tildrempel als je de koffervloer verwijdert. Ruimte voor een fors Ikea-pakket... of een luchtbed!

Highlights

  • Recente update 500L

  • Cross als topuitvoering

  • 500L vanaf 21.795 euro

De Fiat 500L heeft een update ondergaan, waarmee zijn design weer in de pas loopt met de ‘gewone’ 500. Ook zijn er enkele namen gewijzigd, want voorheen kenden we de Cross als ‘Trekking’ en de Wagon als ‘Living’. Met frisse bumpers en een aangepast dashboard kruist de 500L de degens voor zijn tweede levensfase. Kom maar op, tijd voor een rijtest.

De Fiat 500L is een wat vreemde eend in de bijt. Het is een telg van Fiats ‘lifestyle’ 500-lijn, maar vooral ook een praktische MPV. Dat concurrenten dit type auto steeds vaker vervangen voor een SUV-achtig model zal Fiat een worst wezen, want de 500L staat in het gamma naast cross-over 500X. Maar dat is niet alles, want om de verwarring compleet te maken is er de Fiat 500L Cross. Voor wie een stoer uiterlijk én maximaal praktisch gebruiksgemak wil.

Bekijken

Het ruimtegevoel laat zich alleen vangen met een groothoeklens.

De doorgevoerde wijzigingen aan het uiterlijk zijn bescheiden, maar je ziet ze wel degelijk. Zeker de testauto in Cross-uitmonstering mag er zijn. De vier grote luchtinlaten in z’n grille zijn de meest opvallende nieuwe elementen. Deze vormen keren terug in de skid plate onder de voorbumper. Het geeft de stoerste 500L een opvallend voorkomen. De uitgesproken kleur Bronzo Magnetico is nieuw en roept bij mijn omgeving vooral veel weerstand op. Geen probleem, er zijn nog acht andere kleuren. Al dan niet in combinatie met een zwart of wit gespoten dak.

Aan de binnenkant valt meteen het nieuwe stuurwiel op. Het oogt verfijnder en uitnodigender dan voorheen. Ook de middenconsole is opnieuw getekend, waarbij het infotainmentsysteem mooier geïntegreerd is. De rest van het dashboard is nu overtrokken met fraai soft-touch kunststof, al kun je nog steeds afwerking in carrosseriekleur krijgen. Rechts, op het klepje, prijkt nu een trots 500-logo. Al deze wijzigingen samen zorgen voor een voelbaar betere kwaliteitsindruk dan voorheen.

Zitten

Voorin zit je lekker rechtop, op mooie stoelen met vrij korte zittingen. Desondanks ondersteunen ze voldoende goed. Mede doordat het stuur ruim verstelbaar is vinden de meesten hier een prettige zit. De ruimtebeleving in de 500L blijft onvergelijkbaar. Door de hoge, rechtopstaande ruiten en grote, driehoekige ramen langs het dashboard waan je je in een etalage. Dit is elke keer weer een bijzonder gevoel.

Ruimte voor een fors Ikea-pakket... of een luchtbed!

Een ander gevoel krijgen de achterpassagiers, die zich niet in een etalage maar in het theater zien zitten. De achterbank staat namelijk opvallend hoog, waardoor het vooral voor kinderen erg prettig zitten is. Er is veel uitzicht, en voor deze groep ook voldoende ruimte. Volwassenen komen door deze opstelling relatief snel met hun kruin tegen het dak.

Met 412 liter is de kofferbak prima, maar opvallender is de flexibiliteit. Met de voorste passagiersstoel plat ontstaat er een laadlengte van circa 2 meter. Voldoende voor een flink Ikea-pakket of zelfs een luchtbed. Ja, ondergetekende heeft ooit een nachtje in een 500L geslapen. Met door het panoramadak een fijn uitzicht op de sterrenhemel…

Bedienen

Met het nieuwe stuurwiel komen nieuwe knoppen, een stuk meer dan voorheen. Met het ‘oude’ was niets mis, maar nu zijn er nog meer functies via het stuur te bedienen. De hendels van de richtingaanwijzer reageren nog altijd wat stug, het gebruiken van de comfortknipper-functie (vijf keer knipperen bij een tikje tegen de hendel) lukt daardoor niet altijd goed. Het Uconnect-infotainmentsysteem is nu verkrijgbaar met groter scherm. Het is een prima systeem wanneer je de menustructuur eenmaal kent. Wel laat het scherm zich in direct zonlicht wat lastig aflezen.

Rijden

De Fiat 500L is de reisauto uit het 500-gamma. De auto die menig vakantietrip zal moeten afleggen en de auto die meer ritten naar de Praxis zal maken dan welke 500 ook. Het is dan ook goed om te weten dat de 500L volwassener rijdt dan een ‘gewone’ 500 en ook op de lange afstand overtuigt. Houd wel rekening met ’t feit dat de 500L Cross standaard op Goodyear-vierseizoenenbanden geleverd wordt, die voor behoorlijk veel afrolgeluid zorgen. Zo luidruchtig kennen we de 500L niet.

De Cross-uitvoering is duidelijk herkenbaar.

Het onderstel voelt stevig aan, maar het veercomfort op buitenwegen is aangenaam. Korte oneffenheden worden minder prettig geabsorbeerd, maar daar staat een stabiele wegligging in bochten tegenover. De toch behoorlijk hoge koets helt amper over, waardoor je comfortabel op hoge snelheid door de bocht gaat.

De besturing voelt behoorlijk stevig aan en de auto volgt fluks de gewenste koers, waardoor zelfs deze grote 500 zich met speels gemak door de stad laat loodsen. Mocht je de besturing te zwaar vinden, dan is er Fiats beroemde City-knop waarmee het stuurwiel zo licht wordt dat je dit met je pink kunt ronddraaien. Het kruip-door-sluip-door-gevoel van een ‘kleine’ Fiat 500 heeft dit model dus ook, dat blijft een aangename gewaarwording.

Het kruip-door-sluip-door-gevoel van een ‘kleine’ Fiat 500 heeft dit model ook.

De 1,4 liter T-Jet met 120 pk is de sterkst leverbare benzinemotor. Deze is gekoppeld aan een handgeschakelde zesversnellingsbak die wat rubberig schakelt, waardoor je niet altijd voelt of de versnelling goed is ingelegd. De koppeling laat zich wel goed doseren, waardoor soepel wegrijden geen moeite kost.

De lange versnellingen maken de auto voor je gevoel langzamer dan hij is, omdat de motor niet zo gretig toeren kan maken. Kijk je op de teller, dan zie je dat de 500L weldegelijk aardige stappen zet. Het gemiddelde testverbruik van 1 op 10,2 valt wel tegen, al heeft de forse tegenwind tijdens snelwegritten het beeld wat vertekend. De ervaring leert dat 1 op 11,5 een realistische waarde is.

Fiat 500L Cross

Betalen

De reguliere Fiat 500L is er al vanaf 21.795 euro en dat is gewoon een goede prijs voor zo’n praktische auto. Zeker omdat de instapper al een 105 pk sterke turbomotor, airco, Uconnect-radio met Bluetooth, AUX en USB heeft. De Lounge-uitrusting is er vanaf 23.595 euro en brengt een groter aanraakscherm, panoramadak, automatische airco en veel optische goodies. De Cross-variant (vanaf 24.595 euro) onderscheidt zich vooral door uiterlijke aanpassingen. De 500L met 120 pk sterke benzinemotor is met een vanafprijs van 28.395 euro flink duurder, dieselen kan vanaf 24.795 euro.

Samenvatting en conclusie

Geen misverstand mogelijk: dit is een 500L

De Fiat 500L is onverminderd de meest praktische Fiat 500. Het ruimtelijke gevoel als je instapt blijft bijzonder, terwijl de kwaliteitsindruk beter is. Het interieur is nog altijd even flexibel en ook qua rij-eigenschappen mag hij er zijn. Met zijn gunstige prijsstelling en rijke standaarduitrusting is ook de gefacelifte Fiat 500L een prima aanbieding, al lopen de prijzen snel op als je een krachtigere motor wilt. De Cross-uitvoering is er met name voor de liefhebber van stoerdere looks.

Met de gefacelifte Fiat 500L spreekt Fiat een specifieke kopersgroep aan. De auto is anders dan anders, biedt achter het stuur een bijzonder gevoel en is breed inzetbaar. Dat maakt de 500L een auto die je nog altijd niet mag uitvlakken.