Highlights

  • Subtiele facelift

  • Nieuwe motoren

  • Negentrapsautomaat

De Mercedes-Benz S-Klasse is zo’n auto die je eigenlijk niet hoeft te testen. De Duitsers laten zeker in het topsegment niets aan het toeval over, waardoor de S-Klasse telkens weer een van de beste auto’s ter wereld is. Toch, een recente facelift brengt uiterlijke wijzigingen, de rijhulpsystemen zijn verder verfijnd en ook is er een aantal nieuwe motoren. Kortom, ook al hoeft het eigenlijk niet: wij zien meer dan genoeg redenen om nog eens met het vlaggenschip van Mercedes te rijden.

De Mercedes-Benz S-Klasse in huidige vorm kennen we sinds 2013. Het topmodel zet direct de toon voor alle Mercedes-modellen die de jaren daarna op de markt komen. De S-Klasse oogt nog geenszins verouderd en eigenlijk was een facelift nog niet nodig. De belangrijkste wijzigingen zijn geactualiseerde (hulp)systemen en nieuwe aandrijflijnen. Ik neem de S 400 D 4Matic mee, voorzien van een nieuwe dieselmotor met maar liefst 340 pk, vierwielaandrijving en een 9G-Tronic-automaat. Deze nieuwe versnellingsbak is nu standaard op vrijwel elke S.

Bekijken

Elegant en erg helder, de nieuwe koplampen.

De nieuwe neus heeft iets meer présence dan voor de facelift. Dat geldt voor de standaarduitvoering, maar zeker voor de met AMG-bumpers uitgevoerde testauto. Drie smalle led-lijntjes in de koplamp doen de lichtunits hoger en vierkanter ogen, wat vooral in de binnenspiegel van een voorligger extra indrukwekkend is. Ook aan de achterzijde zijn de lichtunits opnieuw ingedeeld, zodat de auto ’s avonds nog breder oogt. De wijzigingen zijn dus subtiel, maar de kenner ziet direct dat ‘ie met een vernieuwde S-Klasse te maken heeft.

Vanbinnen valt meteen het nieuwe driespaaks stuurwiel op. Waar de S-Klasse voorheen juist een uiterst klassiek, tweespaaks stuur had oogt het nieuwe modern en zelfs sportief. Nog opvallender: de traditionele Tempomat-hendel (cruise control) aan de stuurkolom is verdwenen en maakt plaats voor knoppen op het stuur. Ook vind je er nu twee kleine touchpads zoals we die ook uit de E-Klasse kennen.

Zitten

De testauto lijkt samengesteld voor z'n bestuurder.

Normaalgesproken begint de review van een Mercedes S-Klasse rechts achterin, op de directiezetel. Zo niet bij deze testauto, die ondanks de verlengde uitvoering is voorzien van een normale achterbank. Deze bank is aangenaam geprofileerd en maakt deel uit van een ruimte met méér dan genoeg plek voor lange mensen met he-le lange benen.

Maar goed, deze auto lijkt dus vooral samengesteld voor de bestuurder en daarom nestel ik me achter het nieuwe stuurwiel op de zetel.,Inderdaad: zetel, want de voorstoelen zijn zo breed dat het woord stoel de lading niet dekt. Terwijl ik daarin heimelijk de mogelijkheden voor een McDonalds-dieet zie, dirigeer ik de S-Klasse vlot door een vrij krappe bocht. Ondanks de breedte van de zetel blijkt de zijdelingse steun voldoende om ook frêle personen op hun plek te houden.

Bedienen

Wennen: geen Tempomat-hendel meer.

De S-Klasse was de eerste Mercedes met twee prominente beeldschermen op het dashboard. Het nieuwe stuurwiel heeft links en rechts een touchpad, waarmee je de respectievelijke schermen kan bedienen. Het systeem werkt sneller dan bij de E-Klasse en is daardoor nog fijner. Navigatiebestemmingen invoeren gaat nog steeds sneller met de Comand-draaiknop, al is de feilloos werkende spraakassistent nog altijd de beste optie.

Even wennen is de cruise control, die je niet langer met een hendel aan de stuurkolom maar met knoppen op het stuur bedient. Dat werkt zo goed als knoppen kunnen doen, maar zo intuïtief als de aloude ‘stengel’ is het niet.

Rijden

340 pk en liefst 700 Nm: een machtige motor.

Alle gadgets, schermen en touchpads ten spijt: een S-Klasse koop je uiteindelijk vanwege het zalige reiscomfort. De modelupdate voegt op een belangrijk gebied extra comfort toe. De 7-Tronic-automaat is nu bij vrijwel elke motor vervangen door een 9G-Tronic, die de rijbeleving veel rustiger maakt. Deze door Mercedes-Benz zelf ontwikkelde negentrapsautomaat schakelt onder alle omstandigheden soepel en snel. Het toerental bij 100 km/u is slechts 1.100 en bij 130 km/u draait de motor amper meer dan 1.400 tpm. Dat maakt de rijbeleving waanzinnig comfortabel en geeft een groots gevoel van overdaad.

Bij een rustige rijstijl heeft de motor nauwelijks meer dan 2.000 tpm nodig. De 3,0 liter dieselmotor presteert voornamelijk op koppel, dat maar liefst 700 Nm bedraagt en al bij 1.200 tpm vrij komt. Wil je extra snel vooruit, dan zwelt de volle zescilinderklank iets aan en word je letterlijk in je stoel gedrukt. Geef je vol gas, dan schakelt de versnellingsbak in één keer meerdere verzetten terug en ontketen je iets wat zich het best laat omschrijven als oerkracht. Met twee vingers in de neus meet ik een sprint van 0 naar 100 km/u in 5,3 seconden en de tussenacceleraties zijn minstens zo indrukwekkend. Bijna net zo indrukwekkend is het testverbruik van 1 op 12,5. Voor een auto uit het topsegment met dergelijke capaciteiten is dat een prestatie van formaat.

Geef je vol gas, dan ontketen je iets wat zich het best laat omschrijven als oerkracht.

Zoals het een topmodel betaamt is elke S-Klasse standaard voorzien van Airmatic-luchtvering. Deze zorgt voor een onovertroffen rijcomfort. Het systeem houdt overhellen in de hand terwijl de koets in Comfort-stand zachtjes nadeint. Voor de chauffeur is dat misschien wat veel van het goede, vooral de achterpassagier(s) genieten op deze manier van zijdezacht comfort. Rijd je alleen, dan is de sportmodus een betere keuze. Verwacht nu geen hard onderstel, maar een subtiel stevigere en daardoor precies goede demping voor als je zelf rijdt.

Dat zelf rijden is trouwens een fijne bezigheid, want de S-Klasse rijdt opvallend dynamisch. Het is natuurlijk geen sportauto, maar het stuurwiel geeft een prettige feedback en doet de auto snel van richting veranderen. Dankzij de lange wielbasis is de limousine ook in bochten uiterst stabiel. Maar niet alleen zelf sturen is lekker, je kunt de controle gerust uit handen geven. Wanneer je de cruise control activeert neemt de S-Klasse het stuur over en volgt hij de weg met nog meer overtuiging dan voorheen. Je handen losjes op het stuurwiel laten rusten verdient de aanbeveling, op die manier kun je hele afstanden afleggen zonder zelf actief te hoeven sturen.

De lange wielbasis maakt de S-Klasse uiterst stabiel.

Betalen

Is het relevant wat een S-Klasse kost? Voor een deel van de kopers niet. Toch is het interessant om even in de prijslijsten van zo’n auto te duiken. Dan zie je dat de vanafprijs 108.141 euro bedraagt. Een verlengde uitvoering vergt een meerprijs van 5.000 à 6.000 euro. De testauto S 400 d 4Matic Lang is er vanaf 124.715 euro. Met een prijs van 146.363 euro is hij behangen met een aantal zaken die het leven prettiger maken, al ontbreekt het je bij een ‘standaard’ S-Klasse ook al aan weinig. Een aanrader is het Premium-pakket, dat voor 8.107 euro voorziet in een panoramadak, stoelventilatie en -verwarming voorin, sleutelloos starten, zacht sluitende portieren en de belangrijkste rij-assistenten.

Samenvatting en conclusie

De S-Klasse grenst aan overdaad.

Had ik deze auto moeten testen? Eerlijk gezegd had het niet gehoeven, want hij was en is subliem. Toch is er genoeg over te vertellen en het is natuurlijk altijd goed om de topklasse opnieuw te ervaren. Even weer weten hoe overweldigend comfortabel een auto kan zijn. Want dat is de S-Klasse vooral: overweldigend en comfortabel. Omdat het in de basis al een ontzettend goede auto is en de haast oneindige hoeveelheid gadgets en hulpsystemen je reis nog aangenamer maken.

Een cliché conclusie ligt dus in de lijn der verwachting, maar ik kan er niet omheen. De S-Klasse is en blijft de ster in het topsegment, daar was de facelift eigenlijk niet eens voor nodig. En de S 400 d met 9G-Tronic is de kers op de taart. Die combinatie van motor en versnellingsbak grenst aan overdaad. Precies zoals we het willen.