Highlights

  • Vernieuwde neus

  • Verbeterd interieur

  • Vanaf 31.990 euro

De Nissan X-Trail is een bijzonderdere auto dan je op het eerste gezicht zou denken. Waar jij wellicht een uit de kluiten gewassen Qashqai ziet, ziet de rest van onze planeet er een van zijn favoriete auto’s in. Ja, de Nissan X-Trail is inderdaad de op twee na populairste auto… ter wereld! Waarom wil de wereld toch zo graag een X-Trail? Ik ga op zoek naar de magie van deze Nissan.

Een belangrijke markt voor Nissan is de Verenigde Staten. Deze dragen dan ook in grote mate bij aan het verkoopsucces van deze X-Trail, al staat het model daar in de prijslijst als Nissan Rogue. Het gaat hier wel om dezelfde auto, vandaar dat ‘ie in deze cijfers gewoon meetelt. De nieuwste generatie X-Trail is sinds 2013 op de markt en werd eind vorig jaar gefacelift.

Bekijken

Zwarte accenten maken de neus stoerder.

De vernieuwde Nissan X-Trail herken je het beste aan zijn indrukwekkendere neus. Het chromen gedeelte van de grille werd breder en forser, zwarte vlakken daaronder accentueren het stoere voorkomen. Aan de achterkant monteert Nissan vernieuwde achterlichten en een herziene bumper.

Vanbinnen valt voornamelijk het nieuwe stuurwiel op; een sportief, van onderen afgeplat exemplaar dat lekker vasthoudt. Het dashboard en de middentunnel zijn nu voorzien van mooi gestikte afwerking in (kunst)leder. De X-Trail is hiermee zeker fraaier afgewerkt dan voorheen. De grove knoppen her en der vallen weliswaar in eerste instantie op, maar het hoort inmiddels een beetje bij een Nissan.

Zitten

Keurige klokken achter een gloednieuw stuurwiel.

Nissan monteert prima zitmeubilair in de X-Trail, waarvan de verstelbaarheid wel wat uitgebreider had gemogen. Zo kun je de hellingshoek van de zitting niet aanpassen, waardoor de onderbenen minder steun krijgen. Het stuurwiel is wel voldoende verstelbaar, zodat het vinden van een goede zitpositie in ieder geval geen probleem oplevert.

Voor achterpassagiers is de Nissan X-Trail niets minder dan een ruimtewalhalla. Of het nu gaat om hoofd, benen, schouders of voeten: je moet wel heel lang zijn om met lijf of leden iets te toucheren. Midden-achterin is de zitting iets korter en krijgt de passagier te maken met een verhoogde middentunnel, desondanks blijft er ook hier voldoende ruimte over. De bagageruimte is met 565 liter zo groot dat je waarschijnlijk nooit in de knel komt, toch zijn er diverse concurrenten die nog meer ruimte bieden.

De X-Trail is ook leverbaar met twee extra zitplaatsen (voor kinderen) achterin. Naar verluidt kiest 20 procent van de klanten voor deze optie. De kofferruimte slinkt hiermee tot 445 liter en tot 135 liter wanneer je de stoelen uitklapt. Bedenk je dus goed of je ze echt nodig hebt, want ze nemen ook ingeklapt behoorlijk wat ruimte in.

Bedienen

Nissan Connect is niet modern, wel zeer duidelijk.

Voor de bediening maakt Nissan gebruik van vertrouwde elementen. Zo zit in de middenconsole het vertrouwde Connect-systeem. Grafisch is het inmiddels achterhaald, de bediening is nog steeds even goed als voorheen en het systeem werkt snel genoeg. Een opvallend detail is dat de achterbankverwarming alleen voorin kan worden ingeschakeld.

Rijden

Een wereldauto moet wel bomvol compromissen zitten, zou je zeggen. In het geval van de Nissan X-Trail is dat ook zo, al zijn het welhaast de best mogelijke keuzes. De X-Trail is namelijk een buitengewoon goedmoedige auto die je bijna niet op een foutje kunt bespeuren.

Nissan heeft duidelijk gekozen voor een comfortabele onderstelafstemming. De X-Trail is hierdoor bij uitstek een fijne reisauto. Het onderstel kent grote overeenkomsten met dat van de Qashqai, wel merk je dat de X-Trail iets meer gewicht in de schaal legt. Hij helt en deint net iets meer dan zijn kleine broertje. Een nadeel noem ik dat niet, want als je bewust voor een grotere auto kiest wil je dat toch voelen.

Als je bewust voor een grotere auto kiest wil je dat toch voelen.

Met de sneeuwval tijdens een van de testdagen was ik maar wat blij met de gemonteerde winterbanden onder de testauto, maar over het algemeen beïnvloeden ze het weggedrag nadelig. De voorwielaangedreven X-Trail slipt met deze banden snel door bij optrekken en glijdt in bochten vrij snel over de voorwielen weg.

Het gas- en koppelingspedaal geven weinig feedback, wat soepel wegrijden niet gemakkelijker maakt. De besturing geeft juist wel een prettige tegendruk en je voelt goed genoeg wat er zich onder de voorwielen afspeelt.

De Nissan X-Trail is dus, zeker op winterbanden, een auto die past bij een gemoedelijke rijstijl. Dan haal je er het beste uit en profiteer je van zijn comfort. Het onderstel vangt dan alle soorten oneffenheden goed voor je op en eigenlijk valt alleen het lichte windgeruis rond het dakraam op. Het (elektrisch) dichtschuiven van de afdekking lost dat grotendeels op.

De X-Trail wordt standaard geleverd met een 163 pk sterke benzinemotor en een handgeschakelde zesversnellingsbak. Deze motor voelt weliswaar niet zo gretig als je van 163 pk zou verwachten en je moet even wachten tot de turbo is opgespoeld, daarna bouwt het vermogen mooi geleidelijk op. Het voordeel is dat de turbo niet bij het minste of geringste actief wordt, zodat het testverbruik met 1 op 11,2 echt netjes is. Zeker als je meetelt dat ik enkele lange, trage ritten door de sneeuw heb gemaakt. Onder betere (weers)omstandigheden rijd je er vrij eenvoudig 1 op 13 mee.

Onder deze weersomstandigheden zijn de winterbanden fijn.

Betalen

Een Nissan X-Trail met deze aandrijflijn is er al vanaf 31.990 euro en dat is voor een dergelijke grote auto buitengewoon voordelig. Concurrenten zijn onder meer de Mitsubishi Outlander en Hyundai Tucson, maar die zijn respectievelijk een paar duizend euro duurder of tientallen pk’s minder krachtig.

De instap-X-Trail heet Visia en heeft al lichtmetalen wielen, airco, cruise control en een audiosysteem met digitale radio-ontvangst. Het topmodel Tekna, zoals de testauto, heeft standaard bi-led koplampen, lederen bekleding en een Bose Premium-audiosysteem. Diesel rijden is minder aantrekkelijk, dat kan vanaf 41.690 euro. Een X-Trail met vierwielaandrijving is altijd een diesel, die minimaal 48.990 euro kost.

Samenvatting en conclusie

De X-Trail is wereldwijd bijzonder populair.

De Nissan X-Trail is nog steeds dezelfde fijne SUV die hij ook voor de facelift was. Niet alleen de neus profiteert van deze ingreep, het interieur is ook met mooiere materialen afgewerkt. Qua rijden overtuigt Nissans SUV helemaal, door vooral uitgesproken comfortabel te zijn. De 163 pk sterke motor voelt in de praktijk niet zo krachtig, maar doet zijn werk in rust en springt spaarzaam met benzine om. 

Wil je graag een SUV met ruimte, rust en rijcomfort? Houd je van een grote auto, maar niet van grote sommen geld uitgeven? Dan is de vernieuwde Nissan X-Trail een auto die meer dan ooit op je shortlist hoort. Want deze SUV behoort niet voor niets tot de wereldtop.