De Dacia Duster is een bijzondere auto. Voor de prijs van een kleine SUV biedt Dacia een aanzienlijk groter en robuuster model aan. Een model dat ook nog eens een stuk capabeler is als het wegdek écht slecht wordt. Desgewenst is de Duster zelfs vierwielaangedreven. Het merk belooft dat de nieuwe Duster weliswaar een stuk verfijnder is dan voorheen, maar dat de kernwaarden niet uit het oog verloren zijn. Ik ben benieuwd en ga op pad in de nieuwe: een van de allergoedkoopste 4x4’s die je in Nederland kunt krijgen.

Als het gaat om de voordeligste vierwielaandrijver van Nederland, dan moet de Dacia Duster slechts twee auto’s voor zich dulden. De Fiat Panda Cross en Suzuki Ignis Allgrip zijn allebei zo’n 2.000 euro voordeliger. Inderdaad, auto’s die maar liefst twee klassen kleiner zijn! Hiermee bewijst Dacia dat de Duster nog steeds heel veel waar biedt voor weinig geld. De versie met alleen voorwielaandrijving is nog goedkoper en dan komt er ook nog een spaarversie met LPG-tank…

Bekijken

Dacia Duster

De Dacia Duster is nog steeds als zodanig herkenbaar, ook al past er geen enkel stuk plaatwerk van de ‘oude’ in de nieuwe. Het design is fraai gerijpt en subtiel robuuster dan voorheen. Of het nu de grille met open facetten is, het prominente ornament achter de voorwielen of de opvallende achterlichten, allen dragen ze bij aan de modernere en serieuzere uitstraling die het nieuwe model heeft.

In het interieur heeft Dacia ook een goede stap gezet. Het dashboard is opvallend hoog en de vormgeving is gewoon fraai. Het materiaalgebruik houdt de Dacia-rijder met twee benen op de grond. Robuust zijn de gebruikte kunststoffen zonder meer, maar ze zijn duidelijk niet uitgekozen voor de schoonheidsprijs. Of het de Dacia-rijder zal deren? Bij mij valt zoveel doelmatigheid in ieder geval onder het kopje charme.

Zitten

Hoewel ik persoonlijk nooit last had van de door Dacia gebruikte stoelen bleken veel bestuurders dit anders te ervaren. Daarom monteert Dacia nu nieuwe stoelen met langere zittingen en op alle vlakken verbeterde ondersteuning. Het zowel in hoogte als in diepte verstelbare stuurwiel draagt bij aan het gemakkelijk vinden van een goede zitpositie.

Achterin is de Duster aangenaam ruim. Niet alleen voor z’n geld, ook voor z’n segment is het ruimte-aanbod hier goed. Met z’n vieren of zelfs vijven op pad is geen enkel probleem. Ook aan bagageruimte is er geen gebrek, er kan 443 liter bagage (zelfs 475 liter in de voorwielaandrijver) mee op reis. Met neergeklapte achterbank is dat respectievelijk 1.604 en 1.636 liter. Prima!

Bedienen

Dacia Duster

De basisbediening heb je als bestuurder snel in de vingers. Wie weleens eerder een Dacia (of Renault) heeft gereden voelt zich hier direct thuis en hoeft nergens aan te wennen. Het enige dat wat qua gebruiksvriendelijkheid achterblijft is het MediaNav-systeem, waarvoor de jaren echt beginnen te tellen. Het scherm is weliswaar groot genoeg en het geheel is netjes geïntegreerd in de middenconsole, maar het systeem werkt naar huidige maatstaven te langzaam. Daarbij moet je het scherm nog echt indrukken om het te laten werken en dat zijn we tegenwoordig eigenlijk niet meer gewend. De pragmaticus zou de pragmaticus niet zijn als hij hier geen weerwoord op had: alleen een dergelijk aanraakscherm werkt met handschoenen aan.

Rijden

Dacia Duster

Dynamiek en sportiviteit zijn twee woorden die ik hier voor het eerst en laatst genoemd heb. Het zijn zaken die men in een Dacia niet zoekt en daardoor zaken waar het merk graag aan voorbij gaat. Comfort, gemak en doelmatigheid, daar gaat het om en dat is wat je krijgt.

Want comfortabel, dat is de Duster zeker. Hij heeft een behoorlijk zacht maar geraffineerd onderstel, dat goed omgaat met hobbels en kuilen in het wegdek. Dat de koets in bochten overhelt of soms wat deint na een verkeersdrempel mag geen naam hebben, je krijgt er veel voor terug.

Als het wegdek echt minder goed wordt of zelfs helemaal verdwijnt blijft de Dacia opvallend comfortabel. Omdat ik op pad ben met de vierwielaangedreven versie verlaat ik de openbare weg en stuur ik de Duster over een leuk offroad-parcours. De glibberige hellingen en bijbehorende afdalingen neemt de voordelige SUV zonder enige vorm van drama. Ook een uitgereden spoor met glibberige klei is geen echte uitdaging. De Duster doet het bijna belachelijk goed.

De glibberige hellingen en bijbehorende afdalingen neemt de voordelige SUV zonder enige vorm van drama.

Omdat ik de nieuwsgierigheid naar een voorwielaangedreven variant moeilijk kan onderdrukken besluit ik op het glibberparcours de vierwielaandrijving uit te schakelen. Hoewel de voorwielen nu voelbaar meer doorslippen ploetert de dappere Dacia op z’n vierseizoenenbanden schier moeiteloos door de bruine bagger. Onderschat dus ook de capaciteiten van enkel voorwielaandrijving niet. Dankzij de forse bodemspeling en met goede banden kun je nog een heel eind komen.  

Omdat je ‘m niet altijd offroad gebruikt stuur ik de Duster toch weer het asfalt op, waar hij overtuigt met voldoende rust in de cabine. Op snelwegtempo is er relatief veel windgeruis, maar daarmee heb je het grootste nadeel wel gehad. De 1,2 liter TCe-motor met 125 pk is een goed gekozen krachtbron. De kleine motor reageert vinnig op het gas en in de praktijk heb je niet meer vermogen nodig.

Na afloop van de test laat de boordcomputer een verbruik van 1 op 13,5 aflezen, een realistische waarde voor een dergelijke auto. Is dat je nog wat te begrotelijk, opteer dan voor de versie met LPG-installatie zodat je werkelijk voor een schijntje tankt. Vierwielaandrijving is helaas niet leverbaar op deze uitvoering.

Dacia Duster

Betalen

Op dit onderdeel is het smullen geblazen, want de Dacia Duster is echt ongekend goedkoop. Met een vanafprijs van 19.280 euro koop je geen andere auto met zoveel ruimte, tenzij je Dacia’s eigen modellen meetelt. De uitvoering met LPG als brandstof volgt later, Dacia verwacht dat de vanafprijs hiervan nog enkele honderden euro’s scherper zal worden.

De voordeligste Dacia Duster heeft een vrij basale uitrusting. Voor airco betaal je 595 euro bij en cruise control is op deze uitvoering niet verkrijgbaar. De upgrade naar het Comfort-niveau is hierdoor eigenlijk altijd aantrekkelijk, want voor 1.400 euro krijg je airco en vele andere zaken die de basisuitvoering moet ontberen. Ook interessant om te weten: de meest luxe, vierwielaangedreven Duster in Prestige-uitvoering is er vanaf 25.180 euro. Het prijskaartje komt dus nooit in de buurt van duur.

Samenvatting en conclusie

Dacia Duster

De Dacia Duster is misschien nog wel meer Dacia dan voorheen. Een goedkopere SUV ga je niet vinden en de twee vierwielaangedreven auto’s die voordeliger zijn meten gelijk twee maten kleiner. Waarom dan niet iedereen in een Duster rijdt? Voor sommigen zal de interieurafwerking te basaal zijn en ook voor liefhebbers van rijdynamiek zijn er betere auto’s op de markt.

Toch raad ik je aan de Duster eens te gaan bekijken, ook als je niet direct plannen hebt om er een aan te schaffen. Het is een ontzettend interessante auto die je oprecht zou kunnen verrassen. Zoveel mogelijkheden voor zo’n bescheiden prijskaartje, het voelt bijna als diefstal.