Highlights

  • standaard CVT-automaat

  • altijd met 4WD

  • vanaf 27.795 euro

Welke auto in het compacte segment is standaard uitgerust met vierwielaandrijving, slimme rijhulpjes, en een automaat? De Subaru Impreza is altijd een auto geweest voor mensen met een zwak voor bijzondere techniek. Of het nu de snelle STi-versies van weleer of de huis-tuin-en-keuken-uitvoeringen zijn, met een Subaru heb je altijd een verhaal. Het verhaal van de nieuwe generatie vertel ik je graag in deze autotest.

Lang was het onzeker of de nieuwe Subaru Impreza naar Nederland zou komen. De auto werd 2 jaar geleden al onthuld en het duurde tot halverwege vorig jaar voordat de importeur het verlossende woord uitsprak. Nu staat de auto hier voor me en ga ik rijden met een van de meest eigenwijze auto’s in het compacte middensegment.

Bekijken

“Oh, heeft ‘ie gouden wielen?” Het is de eerste vraag die je krijgt als je zegt dat je in een Subaru Impreza rijdt. De herinnering aan de snelle, van de rally-auto afgeleide STi-versie is bij veel mensen nog springlevend. Geen goud vandaag, ik ben op pad in een gewone Impreza hatchback. De WRX STi-uitvoering wordt al enige tijd onder een aparte modelnaam verkocht en het is overigens nog maar de vraag of er ooit een nieuwe komt. Subaru heeft namelijk aangekondigd dat de huidige WRX STi de laatste is. Dat klinkt erg definitief, maar dromen mag…

Terug naar de nieuwe Impreza. Dat is net als alle vorige generaties een keurige auto om te zien, niet heel sprankelend maar wel duidelijk herkenbaar als Subaru. Functioneel was altijd het beste woord om het interieur te omschrijven en dat geldt anno 2018 nog steeds. Er zijn wel dingen veranderd, ook in Japan is het besef doorgedrongen dat we in Europa meer willen dan knopjes die nooit stuk gaan. Subaru heeft serieus werk gemaakt van de aankleding. Koolstofvezel, chroom, stiksels op het dashboard, aluminium: het is allemaal nep maar brengt wel een beetje gezelligheid in het interieur.

Zitten

Achterpassagiers hebben niks te klagen.

De basiszaken zijn in orde in de Impreza. Een goede zit achter het stuur heb je snel gevonden en hoewel de wangen van de stoelen erg zacht zijn houden ze je billen goed op hun plek. Achterin is de nieuwe Impreza erg ruim, met veel plaats voor hoofd en benen. Ook de kofferbak is met 385 liter plaats zat. De vloer ligt vrij hoog omdat het 4WD-systeem wat ruimte inneemt, om die reden is de bodem ook niet helemaal vlak als je de achterbank omlaag klapt.

Bedienen

Elke Impreza is uitgerust met EyeSight, de noemer waaronder het merk zijn rijhulpsystemen presenteert. Camera’s achter de voorruit registreren voetgangers, fietsers en andere obstakels wanneer jij die als bestuurder even niet ziet. We kennen dit systeem al uit andere Subaru’s en ook in de Impreza werkt het feilloos. De adaptieve cruise control gebruikt de camera’s om de afstand tot de auto voor je te bepalen en werkt erg goed. Het is mogelijk om bij langzaam rijdend verkeer andere auto’s te volgen, maar ook fietsers of brommers. Als je voor het stoplicht of in de file staat en het verkeer voor je komt in beweging, dan geeft de auto een seintje. Dat is toch net iets prettiger dan toeterende auto’s achter je.

De meeste functies laten zich eenvoudig bedienen in de Impreza. Het infomediasysteem met vrolijk gekleurd hoofdmenu heeft een overzichtelijke lay-out en niet overdreven veel instellingen, dus alle functies zijn makkelijk te vinden. Boven het grote scherm is er een kleiner exemplaar aangebracht, dat niet echt een duidelijke functie heeft. Leuk is wel dat je hier drie meters kunt oproepen met olie- en watertemperatuur en de gemiddelde snelheid. Het instellen en weergeven van de functies op het bovenste scherm en dat van de boordcomputer tussen de tellers gaat een beetje omslachtig.

Niet opvallend, wel herkenbaar als Subaru: de nieuwe Impreza.

De Impreza heeft een 114 pk sterke 1.6-boxermotor zonder turbo, waar vind je dat nog?

Rijden

Eigenwijze techniek, dat is waar Subaru om bekend staat. De Impreza heeft een 114 pk sterke 1.6-boxermotor zonder turbo, waar vind je dat nog? Hij gromt indrukwekkend na een koude start, maar klinkt verder een beetje rauw. Je moet ouderwets toeren maken om de gang erin te krijgen en dat is even wennen in deze tijd van turbomotoren. De motor is gekoppeld aan een CVT-automaat, die de motor soms onnodig veel herrie laat maken. Er zijn kunstmatige stapjes met toerenvallen geprogrammeerd, maar die komen niet altijd op de momenten dat je het verwacht. Er is nog een beetje finetuning nodig, dat lijkt me met een software-update wel op te lossen.

De besturing voelt lekker zwaar aan, alsof je met een grote, sportieve auto op pad bent. Dat is de Impreza allebei niet, maar dat maakt het niet minder prettig. De Impreza is vooral comfortabel: de vering en demping zijn prettig zacht. Op hoge snelheid kan de ophanging korte oneffenheden niet helemaal bijbenen maar verder werkt de Impreza grote en kleine hobbels prettig weg. De vierwielaandrijving zorgt ervoor dat de Impreza eigenlijk altijd wel grip houdt, ondanks het zachte onderstel. Het voordeel van het AWD-systeem benut je vooral bij rijden in de regen (of sneeuw, maar wanneer sneeuwt het in Nederland?), dan heb je namelijk veel meer grip dan in een voorwielaangedreven auto.

Omdat er vrij veel rijgeluiden de cabine binnendringen en de Impreza gevoelig is voor zijwind, doet de auto een beetje onrustig aan op de snelweg. Het gemiddelde testverbruik bedraagt 1 op 12, die waarde is nog te verbeteren als je wat rustiger rijdt dan voor het testen noodzakelijk was.

Betalen

All Wheel Drive is standaard op de Impreza.

De prijslijst van de Subaru Impreza is overzichtelijk, de geteste motorversie is de enige die je kunt krijgen. En dus hoef je alleen nog de uitrusting te kiezen, die in drie uitvoeringen is opgesplitst. De goedkoopste heet Pure en kost 27.795 euro, de testauto is de topuitvoering Premium en mag voor 34.795 euro mee naar huis. Hoe verhoudt de Impreza zich ten opzichte van andere auto’s in zijn segment? De combinatie van vierwielaandrijving, een automaat en een vermogen van minder dan 120 pk vind je niet in de compacte middenklasse, in die zin is de Impreza uniek. Laat je de vierwielaandrijving weg, dan zijn er aanzienlijk goedkopere opties te vinden. Maar dat is dan weer geen eerlijke vergelijking.

Conclusie

Comfortabel, veilig en ongetwijfeld betrouwbaar. Het zijn de drie belangrijkste redenen om een Subaru Impreza te kopen. Een beetje eigenwijs is het Japanse merk wel. Bijvoorbeeld door alleen vierwielaandrijving aan te bieden en maar één motor-versnellingsbakcombinatie. CVT en 4WD zijn net als de boxermotor onderdeel van het Subaru-DNA. Ik kan dat wel waarderen, dat eigenwijze. Maar is het wel zo slim? Aandrijving op vier wielen zorgt ervoor dat je in alle weersomstandigheden veel grip hebt, maar het maakt de auto ook duurder. Je kunt het ook omdraaien: is het slim om te besparen op veiligheid? Durf op die vraag maar eens ‘ja’ te antwoorden…