Highlights
-
40 kWh accucapaciteit
-
220 km rijbereik
-
4 procent bijtelling
Waar de eerste generatie Nissan Leaf nog echt pionierde op het gebied van elektrisch rijden, komt zijn opvolger terecht in een druk speelveld. De concurrentie is niet mals en Nissan moet behoorlijk aan de bak om de voortrekkersrol te behouden. De nieuwe Leaf heeft dan ook meer dan alleen een strakker jasje volgens de laatste modetrends. Hij is flink sneller, je kunt er verder mee rijden en dat kan dan ook nog eens deels autonoom. Dat belooft veel. Ik onderwerp hem een week lang aan een test en rijd er bijna 1.400 kilometer mee.
Het is best bijzonder dat Nissan Nederland van de nieuwe Leaf nu al bijna net zoveel orders heeft geschreven als van de gehele generatie hiervoor. Natuurlijk komt dat deels door het gunstige klimaat voor elektrische auto’s, maar het is ook duidelijk dat de Leaf in zijn nieuwe vorm een veel groter publiek aanspreekt. Er is immers concurrentie genoeg.
Bekijken
De Nissan Leaf is spaceship-af. Zijn bolle vormen hangen aan de wilgen, met het nieuwe Nissan-familiegezicht gaat hij voor nieuwe kansen. Als je goed kijkt zie je een vertaling van het oorspronkelijke ontwerp naar een nieuwe vormtaal, maar het resultaat is knap. De stoere neus is de blikvanger en met name het subtiel in de ‘grille’ verwerkte 3d-patroon wordt gewaardeerd door wie het opvalt.
Binnenin is de transformatie van eenzelfde grootte, uitgevoerd in de nieuwe Nissan-stijl. Het geheel oogt conventioneler dan voorheen, maar de spacy hendel voor de versnellingen blijft gehandhaafd en ook het bedieningspaneel van de klimaatregeling is een oude bekende. Helemaal nieuw is het digitale instrumentarium, al is de mooie analoge snelheidsmeter ernaast de échte blikvanger. Het fraaie, blauw gestikte kunstleder op het dashboard is zelfs op de basisuitvoering standaard. De Leaf gaat er dus ook vanbinnen met sprongen op vooruit.
Zitten
Net als voorheen is de Leaf voorzien van uitstekend zitmeubilair waarop je het, ondanks de toegenomen accucapaciteit, langer uithoudt dan de batterij. De zitpositie laat zich niet beter instellen dan voorheen, want het stuur kan alleen omhoog en omlaag en de stoel staat standaard vrij hoog.
Achterpassagiers hebben niets te klagen in de Leaf. De achterbank zit prettig, er is voldoende hoofdruimte en ook de beenruimte is in orde. Doordat de voorstoelen vrij hoog staan is ook de voetenruimte goed voor mekaar. Valt het je op dat de Leaf relatief vaak als taxi wordt ingezet? Daarom is dat dus. Met 435 liter is de bagageruimte flink gegroeid en ook groter dan die van de concurrenten. De grote tildrempel en de subwoofer op de vloer zijn gebleven, deze maken het beladen iets minder makkelijk.
Bedienen
In de basis bedien je een Leaf net als elke andere auto. Het kleine versnellingshendeltje vereist enige gewenning als je écht fris instapt, maar na een paar uur vraag je je af waarom een gewone automaathendel zoveel kracht vereist. Het centrale beeldscherm reflecteert soms in de zon, is grafisch niet helemaal bij de tijd en werkt zo nu en dan vrij langzaam. Dankzij de vele fysieke knoppen eromheen is de bediening wel kinderlijk eenvoudig.
De Eco-knop kennen we al uit de vorige Leaf, ernaast zit iets geheel nieuws. Het opschrift e-Pedal doet iets bijzonders vermoeden, en dat vermoeden is juist. Met deze knop kun je ervoor zorgen dat het gaspedaal ook functioneert als rempedaal, door het los te laten. Na enige oefening werkt dit uitstekend, wel blijft het rempedaal de enige manier om een noodstop te kunnen maken.
Rijden
De nieuwe Leaf brengt met name verandering op het gebied van rijplezier, alsof Nissan weet dat dit de grootste makke van de vorige generatie was. Daarom verhoogden ze het vermogen van 109 naar 150 pk en werd het onderstel net wat dynamischer. Hierdoor voelt de auto natuurlijker aan en kan hij ook goed omgaan met je sportievere uitspattingen. Dat gaat niet ten koste van het comfort, want de Leaf blijft bovenal stil en soepel.
De nieuwe Leaf brengt met name verandering op het gebied van rijplezier
Door de krachtigere motor is de Leaf nu in staat om met kermende banden de bocht uit te komen en op nat wegdek heeft de tractie nu weldegelijk een limiet. Net als met een e-Golf treedt er, als je wilt, tot zo’n 50 km/u wielspin op. Nergens goed voor natuurlijk, maar dan weet je dat er serieuze aandrijfkrachten naar de wielen gaan.
Met 16,8 kWh/100 km is het testverbruik keurig, zeker als je weet dat ik mijn rijstijl niet erg heb aangepast aan het elektrisch rijden. Tijdens een stresstest berekende ik wel dat de batterij- en actieradiusmeter al na 34 kWh (van de 40) de handdoek in de ring gooien. De woordvoerder van Nissan bevestigt dat er van de 40 kWh zo’n 37 aan jou ter beschikking staan. In theorie is er dus nog 3 kWh (ongeveer 17 kilometer) extra veiligheidsmarge als je accu 'leeg' aangeeft. In de praktijk kun je zo'n 200 tot 220 km rijden voordat de accu 'leeg' aangeeft.
De nieuwe Leaf rijdt, in topuitvoering Tekna, ook semi-autonoom dankzij Nissans ProPilot-systeem. Het is feitelijk een combinatie van adaptieve cruise control met een rijstrookassistent en als het systeem werkt, werkt het zeer goed. Wel heeft de elektronica moeite met het (h)erkennen van de juiste wegen. Op goede, veilige 80-wegen laat het zich dikwijls niet activeren, in de bebouwde kom zo nu en dan wel. Op de snelweg werkt het systeem wel altijd en slaagt het erin om de Leaf strak in de rijstrook te houden. Als je daar eenmaal aan gewend bent stap je nog relaxter uit.
Betalen
Hoe spijtig het ook voor particulieren is, de nieuwe Nissan Leaf blijft met name voor zakelijke rijders interessant. De overheid stimuleert deze auto namelijk met 4 procent bijtelling, niet met aanschafbelasting. Het wegvallen van de wegenbelasting, in ieder geval tot 2020, is een kleine pleister op de wonde.
Ten opzichte van een conventioneel aangedreven auto moeten zakelijke rijders rekenen op een iets hogere lease- of aanschafprijs, de kostenbesparing bij privégebruik is navenant. De gemiddelde Leaf-rijder zal maandelijks 50 tot 65 euro bijtelling betalen, tegen 250 euro voor een goedkopere, maar qua afmetingen vergelijkbare benzineauto. Met een vanafprijs van 34.890 euro is het prijskaartje concurrerend, de topuitvoering ‘doet’ precies 5.000 euro meer – verwaarloosbaar in de bijtelling. Zakelijke rijders stappen in de Leaf iets voordeliger in dan bij de concurrentie, trek je het uitrustingsniveau gelijk, dan zijn ook de prijzen vergelijkbaar met die van een Volkswagen e-Golf.
Conclusie
De Nissan Leaf kon als elektrische auto eigenlijk al niet meer stuk. Als auto was er nog wel wat op aan te merken en juist dát heeft Nissan met het nieuwe model opgelost. Hij is weer helemaal bij de tijd en oogt ook een stuk knapper. De autonome rijhulp ProPilot mag nog wel wat vaker actief zijn, maar is er op de Leaf bijzonder weinig aan te merken.
Op pad gaan met de Leaf is nu, naast schoon, ook vooral een stuk leuker. Na een week en ruim 1.400 kilometer rijden is de conclusie dan ook vrij eenvoudig: het is niet meer dan logisch dat Nissan met dit model nu al zoveel meer kopers heeft kunnen verleiden dan met het vorige model.
Video
Hoe ver kun je precies komen met de nieuwe Nissan Leaf? We planden een mooie trip door Nederland, die op het laatst toch nog spannend werd...