Highlights

  • 170 pk sterk

  • op aard- en groengas

  • vanaf 45.695 euro

Nu de dieselmotor in een neerwaartse spiraal zit, zet de Volkswagen Group vol in op energietransitie. Uiteindelijk zullen de meeste Volkswagens, Seats en Audi’s elektrisch aangedreven worden, maar tot die tijd zitten de Duitsers zeker niet stil. CNG, groengas of aardgas in de volksmond, is dé transitiebrandstof in de opmars naar volledig elektrisch rijden. Is het wat, rijden op deze alternatieve brandstof? Ik test de Audi A5 g-tron om daar een antwoord op te vinden.

CNG (Compressed Natural Gas) of aardgas is geen nieuwe brandstof, maar de grote doorbraak ervan is nooit gekomen. Desondanks is de infrastructuur in Nederland redelijk goed te noemen. Met name op industrieterreinen vind je CNG-stations omdat bedrijven dit relatief schoon verbrandende gas op waarde weten te schatten. De grote CO2-reductie die Audi beoogt wordt echter alleen bereikt met Audi’s synthetisch gefabriceerde e-gas, wat in Nederland niet verkrijgbaar is. Zou je dit tanken, dan stoot je onder de streep zo’n 80 procent minder CO2 uit dan op benzine het geval zou zijn. Gelukkig zorgt ook het in Nederland ruimer beschikbare groengas, geproduceerd uit biologisch afval, voor een flinke CO2-reductie.

Bekijken

De A5 g-tron ziet er net zo uit als elke andere A5 Sportback. Het geoefende oog ziet dat de achterkant net iets hoger (11 mm) boven het wegdek staat, zoals je bij meer CNG-auto’s ziet. De vulnippel voor het aardgassysteem is keurig weggewerkt onder de tankklep: onzichtbaar totdat je ‘m nodig hebt.
Aan de binnenkant is het zoeken naar aanwijzingen waaraan je kunt afleiden dat het een CNG-auto is. Naast het ‘g-tron’-opschrift in de toerenteller en het groene CNG-controlelampje is er maar één subtiel verschil. De koelvloeistoftemperatuurmeter is vervangen door een CNG-meter, zodat je nu links en rechts in het instrumentenpaneel een brandstofpeil kunt aflezen.

Audi A5 Sportback

Zitten

Ook het zitten in de A5 Sportback g-tron is gelijk aan elke andere A5. Als bestuurder vind je eenvoudig een goede zitpositie doordat zowel het stuurwiel als de stoel ruim verstelbaar zijn. Achterpassagiers hebben evenmin reden tot klagen, onder de aflopende daklijn resteert meer hoofdruimte dan je zou verwachten. De enige plek waar je offers brengt voor de gastank is in de kofferbak, die nu 390 in plaats van 480 liter bagageruimte biedt. Op het eerste gezicht valt dit verlies van ruimte niet eens op, want de ingeleverde liters schuilen bij reguliere uitvoeringen allemaal onder de koffervloer. Dankzij de grote, in het dak openende achterklep is de kofferruimte nog altijd gemakkelijk te beladen.

Bedienen

Audi maakt doordachte interieurs, de A5 g-tron is daarop geen uitzondering. Het wijkt qua bediening niet af van een benzine- of dieselvariant en een knopje om te schakelen tussen benzine en CNG ontbreekt. De auto heeft een voorkeur voor gas en schakelt enkel over op benzine als de CNG op is. Tank je weer gas, dan schakelt de Audi vanzelf weer over.

Op het dashboard staat fier het MMI-scherm, dat zich via een draai- en drukcontroller laat bedienen. Het infotainmentsysteem ziet er gelikt uit en werkt precies zoals je verwacht. Een fraaie extra is de navigatiekaart, die desgewenst satellietbeelden van de omgeving laat zien.

‘Je merkt er niets van’ dat je in de g-tron rijdt

Rijden

‘Je merkt er niets van’ dat je in de g-tron rijdt. Dat is een compliment, want de aandrijflijn voelt aan als die van z’n benzinebroeders. Dat je op papier 20 pk inlevert ten opzichte van een ‘normale’ 2.0 TFSI zul je alleen in een directe vergelijking merken, de resterende 170 pk krijgen alsnog ruim voldoende vaart in de 1.655 kg zware g-tron. Ten opzichte van de benzinevariant is dat 105 kg extra, maar ook daarvan ondervind je tijdens het rijden geen hinder.

Nee, de A5 Sportback g-tron rijdt eigenlijk precies zoals je van een Audi als deze verwacht. Hij heeft weliswaar een sportieve daklijn, het is vooral een comfortabele en stille cruiser. De S Tronic-automaat (zonder meerprijs) schakelt ontzettend snel en onmerkbaar, terwijl de licht rondgaande besturing de auto iets afstandelijk maakt. Na een tijdje merk ik dat juist dat beetje afstand deze Audi tot zo’n fijne auto maakt. Dat de achterveren iets steviger zijn uitgevoerd om het hoofd te bieden aan de gastanks zou je in een direct vergelijk wellicht voelen, in de dagelijkse praktijk is het verwaarloosbaar.

Audi A5 Sportback

Of er dan iets is waaraan je wel merkt dat deze A5 op aardgas rijdt? Natuurlijk is dat er, al heeft het weinig met het rijden an sich te maken. Het gaat om de tussenstops die je net iets vaker moet maken. De CNG-tanks hebben een opslag van in totaal 19 kg, waarmee met het testverbruik (1 kg op 15 kilometer) een bereik van 285 kg mogelijk maakt. Daarna schakelt de auto over op een verkleinde benzinetank van 25 liter, waarop je nog circa 350 km kunt doorrijden. De actieradius lijkt misschien wel op die van een elektrische auto, echter CNG-tanks zitten in een paar minuten weer vol. Ook fijn: tijdens het tanken hoef je het vulpistool niet eens vast te houden en ook geen knop ingedrukt te houden.

Tel je de actieradius op beide brandstoffen bij elkaar op, dan kom je bijna net zo ver als met een benzineuitvoering. Wanneer je optimaal wilt profiteren van het CNG-rijden, dan sta je zeer regelmatig bij een van de ongeveer 150 aardgas-tankstations die ons land rijk is.

Betalen

De Audi A5 g-tron is met zijn 45.695 euro een van de bereikbaarste A5 Sportbacks die je kunt kopen. De 190 pk sterke 2.0 TFSI-benzineversie met 190 pk is 1.100 euro duurder en de 1.4 TFSI met 150 pk is ongeveer 3.000 euro voordeliger. Dat verschil heb je na zo’n 6.000 km rijden al terugverdiend, al moet je maandelijks zo’n 50 euro per maand meer motorrijtuigenbelasting betalen. Al na circa 1.200 kilometer rijden ben je ook uit die kosten.

Audi A5 Sportback

Opvallend genoeg is de g-tron in de zakelijke lease enkele tientallen euro’s per maand duurder dan de 2.0 TFSI, waardoor hij in het diesel-territorium terechtkomt. De g-tron leidt wat dat betreft een zwervend bestaan, want concurrenten waarin je dezelfde brandstof tankt heeft hij niet.

Conclusie

De Audi A5 Sportback g-tron is als auto zeer geslaagd. Vreemd genoeg is hij dat vooral omdat je niets van zijn alternatieve aandrijflijn merkt. De g-tron gedraagt zich simpelweg als een benzineauto totdat je moet tanken: CNG is duidelijk de goedkopere brandstof. Je moet geen hekel hebben aan tanken, want om het beste uit je g-tron te halen sta je elke 300 kilometer bij het tankstation.

Eigenlijk is daarmee ook het enige echte nadeel van de auto genoemd: de actieradius op gas. Om de auto optimaal te gebruiken op de manier zoals Audi hem bedoeld heeft moet je dat offer brengen. Of de A5 Sportback g-tron ook voor jou een optie is? De alternatieven doorrekenen in Excel zal dat snel genoeg uitwijzen. Aan de auto zal het in ieder geval niet liggen.