Highlights

  • nieuwe 1.0 en 1.3-motoren

  • subtiele wijzigingen

  • kleinste Jeep

Het mag dan de Benjamin uit de Jeep-stal zijn, van alle modellen lijkt de Renegade nog het meest op de ‘oer-Jeep’. Het stoere uiterlijk is ook na de vernieuwingsronde iets waarmee het merk zich onderscheidt in het segment van de kleine SUV’s. Maar de wereld draait door en ook Jeeps moeten bij de tijd blijven. Daarom is er nu de vernieuwde Renegade met gloednieuwe benzinemotoren.

Minder uitstoot van CO2 en schadelijke stoffen zijn onderwerpen die hoog op de agenda staan bij de heren en dames in Den Haag en Brussel. En dus moeten de oude 1.6 e-Torq en 1.4 MultiAir plaats maken voor nieuwe 1.0 en 1.3 motoren. Ook de stoere Jeep Renegade ontkomt niet aan de eisen van deze tijd. In Noord-Italië ga ik op pad én naast het pad met de vernieuwde Renegade.

Bekijken

Een Jeep Wrangler is tijdloos, maar misschien geldt dat ook wel voor de Renegade. Jeep zag in ieder geval geen reden om het ontwerp drastisch te wijzigen en beperkte zich tot enkele kleine, maar zeer doeltreffende wijzigingen. De belangrijkste verbetering is dat de koplampen nu voorzien zijn van led-(dagrij)verlichting, waarmee de Renegade helder uit zijn ogen kijkt. De stoere uitstraling is gebleven, maar is nu wel wat meer van deze tijd.

In het interieur blijft veel bij het oude. Er is een vernieuwde middentunnel met meer opbergvakken, maar verder moet je goed zoeken naar de veranderingen. Bij het zoeken kom je dan ongetwijfeld ook een van de vele ontwerpgrapjes tegen, zoals het silhouet van de klassieke Jeep op de voorruit of de beroemde Jeep-grille op de deurvakken. De bouwkwaliteit en gebruikte kunststoffen zijn op het niveau dat je verwacht van een compacte SUV.

Zitten

Prettige, comfortabele stoelen: hier zit je prima.

Je zit in de Renegade prettig hoog en achter het stuur heb je al snel het gevoel dat je in een grotere Jeep zit. Het lekker dikke stuur en de prettig zittende stoelen zijn uitgebreid te verstellen, prima. Achterin is er dankzij de rechthoekige koets veel hoofdruimte, kom daar maar eens om bij al die ‘dynamisch’ gelijnde cross-overs. Ook de beenruimte is overigens in orde, iemand van 1,95 meter kan ‘achter zichzelf’ zitten. De kofferbak heeft een inhoud van 351 liter, ruim voldoende voor de meeste situaties.

Bedienen

Het infotainmentsysteem heeft afhankelijk van de gekozen uitvoering een scherm van 5 inch, 6,5 inch of 8 inch groot. Het werkt snel genoeg, heeft een mooie lay-out en is voorzien van prettige extra’s als Apple CarPlay. Helemaal nieuw is het systeem niet, Jeep voerde begin dit jaar al een update op dit gebied door.

Wel nieuw zijn de diverse rijhulpsystemen, zoals dodehoekdetectie, adaptieve cruise control en een rijstrooksensor. Die eerste schreeuwt het uit als je iets doet dat het systeem niet bevalt, maar soms is het letterlijk loos alarm. Kan gebeuren, maar graag met een iets subtieler signaal.

Rijden

Het grote nieuws van de vernieuwde Renegade ligt onder de stoere motorkap. Zowel de 1.0 driecilinder als 1.3 viercilinder is nog in geen enkele andere auto te vinden. Dat gaat snel veranderen, maar de Renegade heeft mooi de primeur. De twee motoren zijn in de basis gelijk, het verschil in motorinhoud is precies een cilinder. Ik begin met de driecilindermotor. Die klinkt na een koude start een beetje ‘dieselachtig’ maar dat geluid verdwijnt al heel snel naar de achtergrond. Deze motor doet zijn werk verfijnd: trillingvrij en in stilte. Ja natuurlijk, als je flink optrekt hoor je het kenmerkende driecilindergeluid maar storend is dat niet. Met 120 pk is er voldoende vermogen voorhanden, maar wel pas vanaf 2.500 tpm. Daaronder gebeurt er zo goed als niks, maar eenmaal voorbij dat toerental is de 1.0 een goed presterend blokje.

De nieuwe achterlichten staan de Jeep Renegade goed.

De enige manier om meer Wrangler op de Europese wegen te krijgen is door meer van die auto in de Renegade te stoppen.

Voor de 1.3 viercilindermotor met 150 pk gelden die laatste bevindingen ook, alleen is daar het verschil nog iets groter. Als de turbo van de 1.3 eenmaal op stoom is dan zet de Renegade grote stappen. Het aan/uit-effect wordt door de soepel schakelende zestraps automaat met dubbele koppeling versterkt. De versnellingsbak laat de motor soms te lang weinig toeren draaien, precies in het gebied waar de kracht niet zit. Van de 1.3 is er overigens naast de gereden 150 pk-versie ook een variant met 180 pk, maar die was niet beschikbaar tijdens de testdag in Italië. Het brandstofverbruik is volgens de boordcomputer voor beide motorversies zo’n 1 op 10, maar om een meer realistisch en waarschijnlijk ook lager verbruik te realiseren zou ik de auto wat langer moeten rijden.

De Renegade rijdt verder zoals ‘ie altijd al reed. Hij is vrij stevig gedempt en geveerd maar daardoor blijft het overhellen in de bocht beperkt. De auto geeft je een prettig gevoel. Door de goede zitpositie, het dikke stuur en de prima wegligging voelt de Renegade groter aan dan hij is, in positieve zin. Stil is de Renegade ook, niet alleen door de nieuwe motoren. Met het optionele panoramadak neemt het windgeruis overigens exponentieel toe.

Naast de reguliere versies heeft Jeep op het testcomplex van moederbedrijf FCA in Noord-Italië ook de Trailhawk-uitvoering klaar staan. Het is de versie die de merknaam Jeep de meeste eer aandoet, maar Jeep weet ook wel dat bijna niemand de weg verlaat met zijn Renegade. Voor wie dat wel doet is er dus de Trailhawk, met onder andere vergrote bodemspeling en een kruipversnelling. Daarmee is de Renegade tot indrukwekkende dingen in staat. Steile hellingen, afdalingen (eenvoudig met de afdaalassistent), bospaden, doorwadingen: de Renegade doorstaat de beproevingen met glans.

Betalen

Vernieuwde grille en koplampen met led-techniek.

De introductie van de vernieuwde Renegade valt samen met die van de strengere WLTP-verbruikstest, waardoor auto’s in Nederland over het algemeen duurder worden. Omdat de nieuwe motoren van de kleinste Jeep fors minder CO2 uitstoten, wordt dat verschil deels opgeheven. De vanafprijs van de Renegade 1.0T bedraagt 26.990 euro, de krachtigere 1.3T-motor met automaat is er vanaf 31.990 euro. In het drukke segment van compacte cross-overs is de Volkswagen T-Roc qua formaat de meest directe concurrent van de Renegade. De prijzen van de Volkswagen zijn vergelijkbaar met die van de Renegade.

Conclusie

Jeep heeft bij het vernieuwen van de Renegade de focus gelegd op de belangrijkste onderdelen. De kleine, uiterlijke wijzigingen zijn doeltreffend en de nieuwe motoren een flinke stap vooruit. De rest was eigenlijk al goed en met het stoere uiterlijk en de terreinvaardige Trailhawk-uitvoering biedt Jeep een uniek model in het compacte segment aan.

Het liefst zou Jeep natuurlijk iedereen in Europa een Wrangler verkopen. Het is de oer-Jeep, de auto die staat voor alles wat het merk is. Maar met onze perfect geplaveide wegen hebben we zo’n terreinwagen niet nodig. De enige manier om meer Wrangler op de Europese wegen te krijgen is door meer van die auto in de Renegade te stoppen. Dat is precies van Jeep met de vernieuwde Renegade heeft gedaan.

---

De auto's op de foto's zijn pre-productiemodellen en hebben daarom een tijdelijk (Italiaans) kenteken en geen nummerplaat aan de voorkant.

Update 24-9: prijzen toegevoegd.