Highlights

  • tweede generatie V60

  • 14 centimeter langer

  • 99 liter meer bagageruimte

Toe maar! De eerste indruk die de nieuwe Volvo V60 maakt is meteen goed. De glimmende, rechtopstaande grille, de lange motorkap en de strakke lijnen zien er imposant uit. Ze doen je ook meteen twijfelen. Is het geen V90? Toch maar even naar de achterkant lopen, daar staat toch echt V60. De Volvo is slechts enkele centimeters groter dan zijn belangrijkste concurrenten, maar lijkt een klasse groter. De punten voor het design zijn alvast binnen.

Maar liefst 14 centimeter extra meet de nieuwe Volvo V60 in de lengte, ten opzichte van het uitgaande model. Dat was een auto die je kocht (mede) vanwege het fraaie design, maar daar leverde je wel wat bagageruimte voor in. De nieuwe V60 heeft 99 liter meer kofferbakinhoud, waarmee de balans tussen design en ruimte een stuk beter is. Naast de V60 komt er ook weer een S60 sedan, maar die verschijnt pas later dit jaar in de showrooms.

Bekijken

Ik zei het al: indrukwekkend. Dat is de omschrijving die het eerste in mij opkomt bij het zien van de nieuwe V60. De lijnen zijn strak maar niet saai, ondanks de wat anonieme kleur van de testauto. In een sprekende of juist chique kleur heb je een auto met een uitstraling die in het middensegment niet snel wordt overtroffen.

Origineel en smaakgevoelig, deze stof.

Dat geldt misschien nog wel meer voor het interieur, zeker als dat is uitgevoerd zoals in de test-V60. De zandkleurige kunststoffen, echte aluminium panelen, knoppen die met gevoel voor detail zijn vormgeven en een groot, rechtopstaand scherm: het is allemaal even mooi. De bekleding van de stoelen is origineel en smaakgevoelig, maar als je het niks vindt dan zijn er genoeg andere mogelijkheden. De toegepaste materialen zien er hoogwaardig uit, maar niet alles is zo degelijk als het eruit ziet.

Zitten

Volvo staat bij veel mensen bekend om de fijne stoelen die het merk in zijn auto’s monteert. Die in de V60 krijgen niet van iedereen die kwalificatie, omdat de rugleuning een beetje bol staat. Het instellen van een goede zitpositie vergt wat tijd en geduld, maar de verstelmogelijkheden zijn voldoende. Op de achterbank zit je erg goed, er is veel ruimte en de buitenste zitplaatsen zijn prettig gevormd.

De kofferbak is zoals gezegd 99 liter groter dan die van de vorige V60 en meet nu 529 liter. Dat is een keurige waarde in het segment van de premium stationwagons. Met knoppen in de bagageruimte kan de bank in twee delen automatisch omlaag geklapt worden.

Bedienen

Over dit onderdeel alleen zou ik een hele test vol kunnen schrijven, al is het maar vanwege het feit dat er heel veel instellingen zijn. Ik laat het bij de constatering dat de bedieningslogica een stuk beter zou kunnen. Op het dashboard zijn nauwelijks knoppen, dus je moet bijna alles via het aanraakscherm bedienen. Dat reageert snel op aanrakingen en veegbewegingen en heeft scherpe graphics. Zeer fraai, niet alleen om te zien maar vooral om naar te luisteren, is het Bowers & Wilkins-audiosysteem. Het kost wat (2.270 euro), maar dan heb je ook wat.

Volvo zou Volvo niet zijn als de V60 niet zou beschikken over een flinke hoeveelheid actieve veiligheidssystemen. Zo’n beetje alles wat anno 2018 beschikbaar is op dit gebied kan op de V60 worden geleverd. Semi-autonoom rijden is mogelijk, de V60 kan automatisch afstand houden, binnen de lijnen blijven, gas geven en remmen. Het werkt allemaal bijzonder verfijnd. Je merkt aan alles dat Volvo op dit gebied een stapje harder loopt dan veel andere fabrikanten.

Veel overeenkomsten met de V90, maar is dat erg?

Is het geen V90? Toch maar even naar de achterkant lopen, daar staat toch echt V60.

Rijden

Niet uitgesproken comfortabel, niet uitgesproken sportief. Zo zou je de V60 het best kunnen omschrijven. Je kunt er hard de bocht mee om en dat gaat ook allemaal verrassend eenvoudig, maar de auto geeft je niet het gevoel dat het hoeft. Dat komt vooral door de besturing, die weliswaar behoorlijk direct reageert op bewegingen maar geen informatie doorgeeft over wat er met de voorwielen gebeurt. Die combinatie van eigenschappen is even wennen. Op de snelweg voelt de V60 een beetje zenuwachtig aan, een kleine beweging aan het stuurwiel is al genoeg om de V60 van koers te laten wisselen.

De test-V60 heeft een 190 pk sterke D4 dieselmotor, die krachtig aanvoelt en de auto rap laat versnellen zolang je het toerental niet te ver onder de 2.000 laat zakken. Binnenin hoor je eigenlijk niet dat er een dieselmotor aan het werk is, dankzij de goede isolatie van het motorcompartiment. Schakelen gaat met een mooi, klein en hooggeplaatst pookje met strakke schakelwegen, die zó dicht op elkaar zitten dat je wel eens mis schakelt. Het testverbruik komt uit op 6,8 l/100 km (1 op 14,7).

Betalen

Volvo wordt vaak vergeleken met wat je noemt de premiummerken, zoals Mercedes-Benz en BMW. Qua prijs is dat in ieder geval niet helemaal terecht, want de V60 kost minder dan vergelijkbare uitvoeringen van de C-Klasse en 3 Serie. Wel is de instapprijs hoger, omdat het benzine-aanbod vooralsnog begint bij de maar liefst 250 pk sterke T5-uitvoering. Hetzelfde gaat op voor de leaseprijzen: een hogere vanafprijs, maar vergelijkbare uitvoeringen van concurrerende modellen zijn vaak net iets duurder. De geteste auto is een V60 D4 Momentum en kost met alle extra’s 69.541 euro.

Conclusie

Een auto die een klasse duurder oogt, wie wil dat niet?

Je kunt voor minder geld dan bij de premiummerken een auto rijden die eruit ziet alsof hij een klasse duurder is. Wie wil dat niet? Een fraai interieur, veel ruimte en slimme, goedwerkende veiligheidssystemen zijn andere sterke punten van de nieuwe V60. Met de rij-eigenschappen van de V60 hinkt Volvo een beetje op twee gedachten, om zoveel mogelijk mensen aan te spreken. Dat is een nobel streven, maar onderstel en besturing zijn daardoor niet zo mooi in balans als je zou verwachten.

De uitgaande V60 kocht je omdat ‘ie mooi is (en nog wel wat andere redenen). De nieuwe ook, maar design gaat niet meer ten koste van kofferbak- en achterbankruimte. Een mooi staaltje ruimtelijke ordening.