Highlights

  • Auto van het Jaar 2018

  • nieuw platform

  • eerste compacte SUV Volvo

In elke autoshowroom in Nederland vind je wel een SUV. Het lijkt wel of heel Nederland, heel Europa, heel de wereld massaal in hoge, stoere auto’s wil rijden. Als je om je heen kijkt, op verjaardagen over auto’s praat of commercials op tv voorbij ziet komen: het is SUV, SUV en nog eens SUV. Volvo had er al twee en komt nu met nummer 3: de XC40. Daarmee biedt het merk nu ook een auto in het populaire compacte segment. Nooit eerder verkocht Volvo zo’n model, maar met de huidige hype kán het merk niet anders. Het eerste succes is al binnen, in maart werd de XC40 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Het is de eerste Volvo ooit die deze prijs binnensleept en pas de tweede SUV in de geschiedenis van de verkiezing. Je hoort het al: de verwachtingen zijn torenhoog voorafgaand aan een weekje rijden met de XC40…

De XC40 is niet alleen de eerste compacte SUV van Volvo, het is ook de eerste auto op het nieuwe CMA-platform. De basis van de XC40 gaat ook gebruikt worden voor de nieuwe generatie V40 en diverse andere auto’s van Volvo’s moederbedrijf Geely.

Bekijken

De grote SUV’s van Volvo, de XC60 en XC90, hebben veel overeenkomsten maar niet met de XC40. De nieuweling is geen te heet gewassen versie van zijn grote broers, maar heeft een opvallende, eigen uitstraling met hoekige vormen en enkele bijzondere lijnen. Het geheel ziet er stoer uit en de reacties gedurende de testweek zijn overwegend positief. Dat is maar goed ook, want reken maar dat we deze stijl terug gaan zien op de volgende generatie V40.

Alle recente Volvo’s hebben een prachtig interieur en de XC40 profiteert daarvan. Een aantal fraaie elementen, zoals het rechtopstaande scherm en de fraaie knoppenrij eronder, zijn overgenomen uit grotere modellen. Het dashboard ziet er verzorgd uit, is gemaakt van overwegend mooie materialen en laat een degelijke indruk achter.

Zitten

Veel ruimte op de achterbank.

Ja, dit is duidelijk een SUV. Je zit lekker hoog in de XC40, op zachte stoelen die voldoende ondersteuning geven. Het uitzicht schuin naar achteren wordt beperkt door de enorme achterste stijl, maar gelukkig is de testauto uitgerust met een zeer goed werkende 360-graden-camera waardoor je niets mist bij het manoeuvreren. De hoekige koets heeft als voordeel dat achterpassagiers geen last hebben van een aflopend plafond en ook voor benen is er veel plaats. Nog een deur verder vind je een 460 liter grote kofferbak. Al met al is de XC40 een ruime en praktische auto – ook door handige details als een uitklapbaar tassenhaakje aan het dashboardkastje en een uitneembaar prullenbakje met deksel.

Bedienen

Omdat er bijna geen knoppen zijn op het dashboard bedien je nagenoeg alle functies via het grote beeldscherm, dat snel reageert op aanraking en veegbewegingen. Net als in de andere Volvo’s zijn de bediening en indeling soms onlogisch en frustrerend. Gelukkig is er een ingebouwde handleiding aanwezig – als je die kan vinden tenminste…

De XC40 heeft de rijhulpsystemen overgenomen van de grotere Volvo’s, waardoor de compacte SUV op dit gebied voorop loopt in zijn segment. Semi-autonoom rijden is mogelijk met Pilot Assist, automatisch in- en uitparkeren kan de XC40 ook en verder zijn er diverse actieve veiligheidssystemen aanwezig. Die laatste heb ik gelukkig niet allemaal kunnen testen, maar de andere functies werken goed. Van Volvo verwacht je niet anders, maar toch fijn dat het dan ook zo is. Met één aantekening: de stuurhulp stopt zomaar met ondersteunen als je sneller dan 140 km/u gaat rijden. Die snelheidsgrens is zo gek nog niet, maar een waarschuwing zou prettig zijn.

De oplopende onderste raamlijn geeft de XC40 een herkenbare uitstraling.

De XC40 is geen te heet gewassen versie van zijn grote broers, maar heeft een opvallende, eigen uitstraling met hoekige vormen en enkele bijzondere lijnen.

Rijden

Volvo heeft bij de XC40 gekozen voor een comfortabele afstelling van vering en demping. Dat is een goede keuze, een SUV is geen sportwagen. Oneffenheden worden over het algemeen subtiel doorgegeven aan de passagiers, maar bij grotere hobbels deint de auto soms een beetje na. Het zal je niet verbazen dat de XC40 met deze eigenschappen iets meer dan gemiddeld overhelt in de bocht, maar dat is alleen storend als je harder dan nodig instuurt. Die neiging is zo af en toe moeilijk te onderdrukken, want de besturing is verrassend precies. Een kleine beweging is genoeg om de XC40 van koers te laten veranderen, zelfs op de snelweg. Het maakt dat de XC40 wendbaar en tegelijkertijd comfortabel aanvoelt. Die laatste eigenschap heeft de overhand als je de grenzen echt gaat opzoeken, zelfs met vierwielaandrijving zijn die sneller bereikt dan je misschien verwacht. Onveilig wordt het nooit, de hulpsystemen grijpen tijdig in om te voorkomen dat je door je enthousiasme in het gras belandt.

De D4-dieselmotor is met 190 pk de krachtigste van de twee diesels die je kunt krijgen in de XC40. Ja, 190 pk is meer dan genoeg om de meeste weggebruikers achter je laten. Dat gaat bijna ongemerkt, de snelheidsbeleving komt niet helemaal overeen met de werkelijkheid. De achttraps automaat functioneert het grootste deel van de tijd probleemloos, maar twijfelt soms wel een beetje. Hierdoor schakelt de mechaniek niet altijd schokvrij en op tijd, iets dat je vooral merkt als je vlot rijdt. Met 190 pk onder je rechtervoet is dat aannemelijk… Het verbruik komt dan overigens uit op 7,7 l/100 km (1 op 12,9). Dat kan dus wel wat beter als jouw rijstijl beter past bij het comfortabele karakter van de XC40.

Betalen

Het totaalpakket van de Volvo XC40 is erg goed.

De XC40 is er vanaf 39.975 euro, met de 156 pk sterke driecilinder T3-benzinemotor. De testauto met de krachtigste dieselmotor, automaat, vierwielaandrijving en een aantal fijne opties kost 63.965 euro. De (lease)prijzen van Volvo zijn bijna altijd lager dan die van premiummerken als Audi en BMW, maar hoger dan die van merken als Opel en Volkswagen. Sommige dieselversies van de XC40 behoren, mede door de relatief lage CO2-uitstoot en daardoor lagere aanschafbelasting, zelfs tot de meest aantrekkelijk geprijsde auto’s in zijn segment. Enkele belangrijke concurrenten zijn de Audi Q3 en Volkswagen Tiguan.

Conclusie

Alle eigenschappen die je van een SUV verwacht zijn bij de XC40 aanwezig: ruim, comfortabel, veilig, luxe en een hoge zit. En ja, hij ziet er stoer uit. Dat een SUV is verkozen tot Auto van het Jaar 2018 is niet meer dan logisch in deze tijd en de keuze voor de XC40 is dat misschien ook wel. Op het totaalpakket van deze auto valt namelijk maar heel erg weinig af te dingen.

Je weet natuurlijk nooit precies hoe het autolandschap er over 15 of 20 jaar uitziet. Misschien is de SUV-hype dan weer overgewaaid en rijden we allemaal weer in sedans. Misschien ook niet. Het toont aan dat het nog niet zo makkelijk is om op het goede moment met de juiste auto te komen. Soms krijg je als automerk die kans en dan moet je scoren. Volvo doet dat.