De vernieuwde Mazda 6 blijft herkenbaar maar kijkt zelfverzekerder de wereld in. Wellicht een van de mooiste auto's in zijn segment. Het ontwerp van de Mazda 6 oogst veel lof. De Mazda 6 meet een riante 4,87 meter lang. Het nieuwe patroon in de grille ziet er luxueus uit. Het valt niet echt op, maar Mazda hertekende ook de achterlichten. Soul Red is en blijft dé Mazda-kleur bij uitstek. Mazda 6 Een vleugje coupé, maar bovenal is de Mazda 6 een sedan. Na zes jaar op de markt verveelt de Mazda 6 nog niet. Het extra chroom geeft de Mazda 6 een voornamere look. 19 inch grote wielen horen bij de Signature-uitvoering. Stoer: een dubbele uitlaat op elke Mazda 6. Een dikkere chroomrand accentueert nu de koplampen. De 'dark chrome' wielen staan hem goed. Aan de achterkant gebruikt Mazda een herkenbare lichtsignatuur. De aluminium-strip loopt nu door in de achterlichten. Mazda 6 Mazda heeft aan het dashboard voelbaar tijd en aandacht besteed. Het nieuwe dashboard is op alle vlakken fraai. Zelfs de middentunnel is uitgevoerd in zacht (kunst)leder. Een klein hart kenmerkt het nieuwe stuurwiel. De middelste klok is digitaal, maar je kunt er niets bijzonders mee. Prima beeldscherm, jammer dat het alleen bij stilstand aanraakgevoelig is. Gestikt alcantara, aluminium en 'hout' geven een sfeervolle ambiance. Zeker in de Signature-uitvoering gebruikt Mazda de mooiste materialen. Het nieuwe paneel voor de klimaatregeling laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Tijdens het rijden bewijst de draai- en drukknop zijn waarde. De sport-knop beïnvloedt alleen de automaat. Geen fan van 'pianolak', maar deze lijkt van goede kwaliteit. Het scherm in het instrumentarium heeft een beperkte functionaliteit. De Signature-uitvoering is heel voornaam aangekleed. Aan opbergruimte voorin geen gebrek. In de Signature genieten ook achterpassagiers van verwarmde zitplaatsen. De ruimte achterin is voldoende, al zijn er grotere concurrenten. Met 474 liter bagageruimte kom je niet snel in de knel.

Mazda is een Japans merk, al zou je dat kunnen vergeten als je de modellen ziet. Zelden slaagt een Japanse fabrikant er zo goed in om Europees aandoende auto’s te creëren. Als je het mij vraagt bieden ze zelfs een van de fraaiste gamma’s van dit moment. Op interieurgebied en qua finesse kon het nog iets beter, vandaar dat Mazda de 6 ingrijpend heeft vernieuwd. Een opgefrist front en een geheel nieuw dashboard nemen het zichtbare deel voor hun rekening, de rest van de wijzigingen zit onderhuids. Tijd voor een uitgebreide hernieuwde kennismaking.

Mazda heeft zich er niet eenvoudig vanaf gemaakt. Niet alleen is de algehele kwaliteitsindruk opgeschroefd, ook de geluidsisolatie is herzien en de passagiers zouden nog minder trillingen ervaren. De nieuwe uitvoering Signature rondt het gamma naar boven af en het zal je niet verbazen dat onze testauto op dat niveau is aangekleed. De Mazda 6 Signature is letterlijk van alle gemakken voorzien en doet veel hoogwaardiger aan dan voorheen. Ook in minder bedeelde uitvoeringen overigens, want het nieuwe dashboard is altijd fraai.  

Bekijken

Het nieuwe dashboard is op alle vlakken fraai.

Het nieuwe interieur oogt serieuzer, volwassener en moderner dan voorheen. Het dashboard is optisch lager en ziet er minder pompeus uit, terwijl het navigatiescherm beter in het zicht zit. Ook de gebruikte materialen zijn opgewaardeerd en doen hoogwaardiger aan, met als kers op de taart een bruin-alcantara sierlijst over de breedte van het dashboard. Alle materialen in het zicht zijn uitgevoerd in soft-touch en zelfs de middentunnel is met zacht (kunst)leder bekleed. De nieuwe knoppen voelen degelijk aan en zijn gevat in duidelijke clusters. Een vers stuurwiel met een compact hart maakt de goede sfeer aan boord compleet. 

De buitenkant is op het eerste gezicht minder ingrijpend aangepast, toch hebben de bredere ‘neusvleugels’ hun effect. Nog wel opvallender is het glanzende facettenpatroon in de grille, dat onder een bepaalde lichtinval zelfs verchroomd lijkt. Niets is minder waar, het is een illusie die het uitgekiende patroon wekt. De achterzijde herken je doordat de chromen sierstrip niet langer uitloopt boven de achterlichten maar de lichtunits in tweeën splijt. Het geeft de achterzijde een subtiel bredere uitstraling.

Zitten

De ruimte achterin is voldoende, al zijn er grotere concurrenten.

Met de update heeft Mazda ook het zitmeubilair aangepast. De stoelen zitten heel verdienstelijk, al zou een verlengbare zitting het comfort voor langere bestuurders hebben verhoogd. Achterpassagiers hebben geen enkele reden tot klagen, want lijf en leden vinden een prima zitplek op de achterbank en de aflopende daklijn is daarbij geen storende factor. De knieruimte is riant en nog beter wordt het wanneer de voorste inzittenden de stoel iets hoger zetten. Het geeft de voeten net iets meer bewegingsvrijheid. De kofferbak is met 474 liter conform het gemiddelde in z’n segment, maar wie dit verwacht vol te krijgen kan beter uitwijken naar de Sportbreak die 506 liter aan ruimte vergeeft.

Bedienen

Tijdens het rijden bewijst de draai- en drukknop zijn waarde.

De bediening van basiselementen is volstrekt logisch en zorgt ook bij de Europese consument niet voor verrassingen. Op het gebied van infotainment vaart Mazda een eigen koers. Het centrale scherm is namelijk aanraakgevoelig bij stilstand, terwijl je het rijdend alleen met een draai- en drukknop kunt bedienen. In het kader van de verkeersveiligheid een nobele keuze, die in de praktijk wat onhandig uitpakt. Voor een passagier is het namelijk praktisch onmogelijk om een navigatiebestemming in te voeren tijdens het rijden, terwijl dit de veiligste methode is.

Rijden

Het extra chroom geeft de Mazda 6 een voornamere look.

Naast design heeft Mazda rij-eigenschappen als belangrijk speerpunt. In reclamecampagnes noemt Mazda dit Jinba Ittai – van oorsprong de eenheid tussen ruiter en paard. Reclametaal of niet, de Mazda 6 laat inderdaad al in de eerste bocht weten dat het goed zit. De voorwielen reageren uiterst direct op je stuurbeweging en al snel kun je lezen en schrijven met de 4,87 meter lange sedan.

Het onderstel biedt een zeer goede balans tussen comfort en sportiviteit. Vaak zijn sportief geënte auto’s onnodig straf geveerd, wat Mazda heeft vermeden. De vering is zelfs aangenaam soepel, waardoor je op de snelweg het gevoel krijgt dat je voortglijdt. Wel blijft op snelheid de besturing erg gevoelig, waardoor je flitsend van rijstrook kunt wisselen maar moet opletten dat je niet onbedoeld uit koers raakt. Mocht dit aanstaande zijn, dan corrigeert de rijstrookassistent je meestentijds effectief.

Wanneer je gewend bent aan het directe Jinba Ittai-gevoel ontpopt de Mazda 6 zich als aangename en stille reiswagen, waarbij pas boven de 140 km/u wat windgeruis hoorbaar wordt. Wij namen de 6 mee naar de Autosalon van Parijs, een afstand van zo’n 500 km waarbij de auto geen aanleiding geeft om een tussenstop te maken. Daar denkt de Mazda zelf anders over. Ik kan me geen auto bedenken die zo actief vermoeidheidswaarschuwingen geeft, zelfs als er nog geen sprake is van verslapte aandacht. Better safe than sorry, Mazda heeft gelijk.

Better safe than sorry, Mazda heeft gelijk.

Waarin Mazda zich duidelijk van de massa onderscheidt is de motortechnologie. Als een van de weinige fabrikanten houdt het merk vast aan turboloze motoren onder het Skyactiv-label. Het motorkarakter is als vanouds: bij lage toeren gebeurt er niet zoveel en wil je sneller, dan moet je toeren maken. De acceleratie gaat gepaard met een wat rauw, maar bij hoge toeren best vermakelijk geluid, dat vanbinnen goed hoorbaar is. De soepel schakelende zestrapsautomaat is een aanrader. Bij normaal rijgedrag benut hij het motorkoppel goed terwijl je eveneens snel kunt beschikken over het maximale vermogen wanneer dit nodig is. 

Het vleugje sportiviteit komt niet helemaal uit de lucht vallen, want dezelfde motor wordt geleverd in Mazda’s roadster MX-5! Een groot voordeel van het Skyactiv-concept is het lage verbruik, dat onder de streep een keurige 1 op 13,8 vermeldt. Hierbij is de auto zowel ingezet voor lange, vlotte snelwegritten als in het filerijke Parijse stadsverkeer. Bij normaal Nederlands gebruik is 1 op 15 haalbaar.

Het ontwerp van de Mazda 6 oogst veel lof.

Betalen

Een nieuwe Mazda 6 staat vanaf 36.990 euro op je oprit. Daarmee zet Mazda vrij hoog in, want alleen de Volkswagen Passat en Peugeot 508 hebben in het niet-premium D-segment een hogere vanaf- en leaseprijs. Daar staat wel een zeer rijke standaarduitrusting tegenover. De nieuwe 6 houdt je namelijk binnen je rijstrook, waarschuwt voor verkeer in de dode hoek en ook voor adaptieve cruise control betaal je niets bij. Het navigatiesysteem, de stoelverwarming en het head-up display behoren eveneens tot de standaarduitrusting, die daarmee zonder meer erg compleet is.

Een Mazda 6 Sportbreak is er vanaf 38.490 euro en de testauto in luxe Signature-trim met automatische versnellingsbak kost 47.935 euro De optielijst biedt daarbij geen verdere aankledingsmogelijkheden.

Conclusie

De aluminium-strip loopt nu door in de achterlichten.

Hoewel de Mazda 6 vanbuiten niet ingrijpend gewijzigd is voelt het vanbinnen als een nieuw model. Het nieuwe dashboard is een sterke troef, waarmee Mazda zich kan meten met de besten in het segment. Het hoogtoerige karakter van de Skyactiv-motor is even wennen in het turbotijdperk, het gunstige benzineverbruik spreekt duidelijk in zijn voordeel. De prijs is allerminst bescheiden, wel volstaat het instapmodel voor een complete uitrusting. Upgraden naar de Signature-uitvoering doe je vooral vanwege de maximale luxe en nog voornamere uitstraling.

Met deze uitvoerige update positioneert Mazda de 6 hoger in de markt. Niet alleen qua prijs, ook qua totaalbeleving behoort hij nu tot de top 3-modellen in zijn segment. Met de vernieuwde Mazda 6 toont het merk aan een vlotte leerling te zijn. Bijzonder goed voor nu en veelbelovend voor de toekomst.