Highlights

  • échte terreinwagen

  • vierde generatie

  • met 1.5 benzinemotor

Bruine modderspetters vechten tevergeefs met de zwaartekracht en zakken langzaam over de bumper naar beneden. De glanzend zwarte lak is voor een groot deel bruin gekleurd. Op de portieren, de motorkap en zelfs het dak zit een vies, bruin laagje. De ruitenwissers vegen nog wat restjes troebel water van de voorruit, maar al snel lopen er weer vieze druppels op het schone glas. De Suzuki Jimny zag er nog nooit zo goed uit.

Nog maar een uur eerder verliet ik met een glimmende, schoon gewassen Jimny de geasfalteerde weg. Zodra het eerste wiel de onvaste ondergrond oprijdt valt alles op zijn plek. Het verhaal van de Jimny is dat van een echte terreinwagen. Dit is geen SUV of opgehoogde hatchback, maar een volbloed off-road machientje. Een auto die van de eerste schroef tot het laatste afdekkapje is ontwikkeld om niet óp, maar naast de weg te rijden.

Bekijken

Alsof de Mercedes-Benz G-Klasse een baby’tje heeft gekregen, zo ziet de Suzuki Jimny eruit. Hij is stoer maar heeft door zijn kleine formaat ook iets aandoenlijks. Dankzij de zwarte lak, de moderne led-koplampen, de donkere wielen en de getinte achterste ruiten past de Jimny ook prima in een chique, Amsterdamse winkelstraat.

Het interieur is doelmatig en ziet er robuust uit. De harde kunststoffen gaan waarschijnlijk eeuwig mee en zijn eenvoudig schoon te houden. De zichtbare bevestigingsbouten zijn niet allemaal echt, maar geven het dashboard wel de uitstraling die past bij een terreinwagen.

Zitten

Een robuust ogend dashboard en modder op de matten: zo hoort het.

Je zit in de Jimny zoals het hoort in een echte 4x4: hoog en anders dan je gewend bent. Eigenlijk maakt het niet zoveel uit hóe je zit, want als je langs de stoere, vierkante tellerbehuizing door de rechtopstaande voorruit naar buiten kijkt dan krijg je meteen een grote lach op je gezicht. De stoel kan alleen in lengte verschoven worden en het stuur alleen in de hoogte, maar op de een of andere manier vind je altijd wel een acceptabele zithouding. De zetels zijn zacht en hebben korte zittingen, maar bieden in de meeste situaties genoeg ondersteuning.

De achterbank is er eigenlijk alleen voor de vorm: instappen is een uitdaging en zitten zo goed als onmogelijk. De kofferbak is met de bank omhoog alleen geschikt om je bergschoenen, mits je een niet al te grote maat hebt, neer te zetten. Met de bank omlaag krijg je een bruikbare bagageruimte, maar je spullen slingeren alle kanten op door de harde plastic vloer.

Bedienen

Het voordeel van een eenvoudig dashboard is dat je alle functies snel kunt vinden. Het multimediasysteem, dat als een soort ouderwetse mini-tv schuin bovenop het dashboard lijkt te zijn neergezet, werkt naar behoren. De lay-out is niet erg modern, de functies zijn dat wel. Op sommige gebieden is de Jimny helemaal bij de tijd: een rijstrookassistent, automatisch grootlicht en een noodremsysteem zijn present en deze systemen werken de meeste tijd goed. Enkele heel gewone voorzieningen, zoals een regensensor en parkeersensoren, zijn dan weer niet leverbaar.

Rijden

Rijden in een terreinwagen is anders dan in een gewone auto. Neem de besturing. Je hebt geen flauw idee wat de wielen doen en je moet verder insturen dan je gewend bent, dus dat is best wennen in het begin. Pas als je het terrein ingaat snap je waarom: de ongelijke ondergrond wordt weggefilterd waardoor je veel zelfverzekerder en comfortabeler over onverharde wegen rijdt. Ook de vering is geoptimaliseerd voor rijden in het terrein. Dat blijkt in de stad erg prettig te zijn, drempels en andere oneffenheden verwerkt de Jimny prima. De korte wielbasis zorgt er wel voor dat de auto wat stuiterig is.

De Suzuki Jimny is een echte terreinwagen en niets minder.

De Jimny rijdt als een analoge, ouderwetse auto met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Het belangrijkste voordeel: het is leuk!

Schakelen doe je met een lange, soms hakerig werkende pook, waarmee je probeert om de 1.5-benzinemotor in het juiste toerengebied te houden. Deze motor heeft geen turbo, waardoor je lekker veel toeren moet maken om de gang erin te houden. Pas bij 6.000 tpm heb je het volledige vermogen van 102 pk wakker geschud. En eigenlijk is dat best leuk, de Jimny rijdt als een analoge, ouderwetse auto met alle voor- en nadelen die daarbij horen. Het belangrijkste voordeel: het is leuk! Je bent weer écht aan het autorijden. De motor schreeuwt het uit op de snelweg en de pook schudt vrolijk mee met elke beweging van de auto, maar dít is autorijden. Overigens is de snelweg niet de favoriete omgeving van de Jimny. Naast dat het terreinwagentje veel herrie maakt, is hij erg zijwindgevoelig. Beide handen aan het stuur dus, maar zoals ik al zei: dát is autorijden.

Het wordt nóg leuker zodra je de weg verlaat. Met het stroef schakelende pookje zet ik de aandrijving in 4WD. Er is ook nog een kruipversnelling, maar die heb je alleen in zeer extreme omstandigheden nodig. Dan heb ik het over omstandigheden waarbij je zelf denkt: moet ik dit wel doen? Het antwoord is altijd ja, want de Jimny kan het. Het lage gewicht, de korte overhangen en wielbasis en het stevige ladderchassis zorgen ervoor dat je met de Jimny nooit vast komt te staan. Los zand, diepe plassen, modder, stevige klimmetjes: de Jimny doet het allemaal fluitend. Soms voel je de wielen even naar grip zoeken, maar dat duurt nooit lang. Je voelt aan alles dat de kleine Suzuki gemaakt is voor off-road rijden. En dat is dan ook het enige wat ik de hele dag wil doen met deze auto.

Betalen

Een ‘ouderwetse’ motor, een hoge koets en dikke banden zijn geen goede ingrediënten voor een laag verbruik. Toch doet de Jimny het niet slecht, met gemiddeld 1 op 12,8 gedurende de testperiode. En met een iets minder blije rijstijl kan dat nog wel wat beter. Het echte knelpunt is de hoge CO2-uitstoot, waardoor je als koper veel BPM-belasting moet afdragen. Het gaat om bijna 11.000 euro en dat is ruim twee keer zoveel als bij een Ford EcoSport, om maar eens een compacte SUV te noemen. De prijs exclusief belastingen van de Jimny ligt zelfs lager dan die van de Ford, maar de brutoprijs duizenden euro’s hoger. Maar laat ik eerlijk zijn: een Jimny is zó cool en zó goed in het terrein, dat hij eigenlijk geen concurrenten heeft. Ja, misschien een echte terreinwagen als de (veel grotere en sterkere) Jeep Wrangler, maar die kost het driedubbele. Om over de Mercedes-Benz G-Klasse nog maar te zwijgen. De prijzen van de Suzuki beginnen bij 26.999 euro, de testauto is de meest luxe Stijl-uitvoering en kost (inclusief de optie metallic lak) 30.498 euro.

Conclusie

Modderspetters, overal...

De Suzuki Jimny maakt mij blij. De Jimny maakt iedereen blij. Soms klinkt er hoongelach, maar ook dan: er wordt tenminste gelachen. In dat geval vooral door mensen die de Jimny niet op waarde kunnen schatten. Want het is geen lief autootje, maar een serieuze terreinwagen.

Een Suzuki Jimny is uniek. Hij voelt niet als een moderne auto, maar heeft wel diverse moderne snufjes. Het belangrijkste is dat de Jimny iets heeft waar het bij de meeste moderne auto’s aan ontbreekt: karakter. En onlosmakelijk daaraan verbonden het plezier dat je beleeft aan het rijden. Op de weg, maar vooral in het terrein.