Highlights

  • wereldburger

  • niet met dieselmotoren

  • wel met hybridetechniek

De Honda CR-V is een van de bestverkochte auto’s ter wereld. Van de CR-V worden meer exemplaren verkocht dan van de Volkswagen Polo of Ford Focus, om maar eens wat grote namen te noemen. Een enorme prestatie, want dat lukt alleen maar met een auto die in alle delen van de wereld de handen op elkaar krijgt. In deze test probeer ik de Europese belangen te behartigen.

Europa staat in ieder geval niet vooraan als het gaat om het moment van introductie. Niet zo vreemd, Honda verkoopt veruit de meeste CR-V’s in Noord-Amerika en China. De auto zoals die hier voor mij staat wordt al sinds eind 2016 gemaakt. Maar liefst elf fabrieken wereldwijd produceren de CR-V, maar daarvan staat er geen een in Europa. De vorige generatie werd nog in Engeland gemaakt, maar die productiefaciliteit sluit over enkele jaren zijn deuren.

Bekijken

Is het ontwerp van de nieuwe CR-V Europees genoeg om ons te overtuigen? Jazeker! Erg spannend is de vormgeving niet maar de SUV ziet er modern uit, is duidelijk herkenbaar als Honda en kan door niemand als ‘lelijk’ worden bestempeld. Het ontwerp is stuk toegankelijker dan dat van de laatste generatie Civic, waarmee de CR-V zijn techniek deelt. Waarmee niet gezegd is dat de Civic niet in de smaak valt, want dit model is de enige Honda die wereldwijd nóg beter verkoopt dan de auto in deze test.

Ook binnenin past Honda geen rare fratsen toe. Het geheel ziet er keurig uit, zeker in de luxe Executive-uitvoering. Het hout op het dashboard is iets te nadrukkelijk nep, maar Honda komt ermee weg omdat de combinatie van de donkere bekleding en de houtkleurige strips er smaakvol uitziet.

Zitten

Honda CR-V

Stoelen ontwerpen waar zowel kleine, slanke Chinezen als uit de kluiten gewassen Amerikanen prettig op kunnen zitten, ik geef het je te doen. De zetels van de CR-V zijn ook voor Europese posturen erg prettig, dankzij de zachte kussens en goede ondersteuning aan de zijkant. Toch lukt het me niet helemaal om een fijne zitpositie te vinden, maar dat lijkt meer aan de positie van de stoel ten opzichte het stuur te liggen.

Achterin is er enorm veel ruimte, hier kun je wel tien Chinezen kwijt. De been- en hoofdruimte in de CR-V zijn gigantisch. Met een inhoud van 561 liter krijgt ook de kofferbak de kwalificatie ‘groot’. De verstelbare bodem is bovendien handig in gebruik.

Bedienen

De bediening van auto’s is gelukkig universeel, dus ik kan prima uit de voeten met de Honda. Naar de huidige maatstaven in Europa is het infotainmentsysteem van Honda wat verouderd. Het werkt traag en de graphics komen uit een ander decennium. De navigatiesoftware van TomTom ziet er hetzelfde uit als die van het kastje dat je vroeger tegen de voorruit plakte.

De CR-V is uitgerust met diverse moderne rijhulpsystemen, dat stemt de Europeaan tevreden. En dat ze goed werken al helemaal. Eén kritiekpuntje: de radar van de automatische cruise control registreert soms ten onrechte verkeer op een andere rijbaan als obstakel, waardoor de auto onverwachts kan afremmen.

Rijden

Een fijn sturende en comfortabele auto, dat willen we toch allemaal? Of je nu in India of IJsland woont, de verfijnde rij-eigenschappen van de CR-V zullen je overtuigen. De technische perfectie van deze Honda is indrukwekkend. De CR-V is, zoals we van een SUV verlangen, zeer comfortabel afgesteld. Zowel grote als kleine oneffenheden worden overtuigend geabsorbeerd, zonder dat de auto gaan deinen of duiken. Het knappe is dat Honda dit comfort weet te combineren met aansprekende rij-eigenschappen. Draai aan het stuur en verbaas je over hoe makkelijk de CR-V bochten rondt. Overhellen doet de SUV slechts in beperkte mate en de besturing is behoorlijk precies. Pas als je echt doordrukt dan merk dat de voorwielen eerder dan verwacht grip verliezen in een snelle bocht. De besturing voelt dan ook niet meer zo strak aan. Maar is een SUV daarvoor bedoeld?

Honda CR-V

Draai aan het stuur en verbaas je over hoe makkelijk de CR-V bochten rondt.

In de testauto ligt de krachtigste benzinemotor die je kunt krijgen in de CR-V, de 193 pk sterke 1.5 VTEC turbomotor. Deze is gekoppeld aan een CVT-automaat, met kunstmatig geprogrammeerde stappen. In de Civic bewees Honda al dat deze combinatie het beste van twee werelden biedt: een bijna naadloze acceleratie, zonder het van een traploze automaat bekende ‘loeien’ van de motor. Bij stevig accelereren maakt de benzinemotor nog wel iets teveel herrie, maar dat komt deels door de wat mindere isolatie. Accelereren en versnellen gaat zo vloeiend en eenvoudig, dat de auto minder snel aanvoelt dan hij is. Het inschakelen van de Sportstand om die snelheidsbeleving wél te creëren kan helpen, maar eigenlijk wordt de motor er alleen maar rumoerig van. Het verbruik na een weekje rondrijden in de CR-V is 10,3 l/100 km (1 op 9,7).

Betalen

De auto die je op de foto’s ziet kost 60.445 euro en is de duurste uitvoering die je kunt krijgen. De CR-V is er vanaf 40.135 euro voor de 1.5 Comfort met 173 pk, voorwielaandrijving en handgeschakelde versnellingsbak. Sinds kort is de CR-V er ook als hybride, vanaf 40.960 euro. Een dieselmotor is niet leverbaar. De CR-V zit zowel qua prijs als formaat helemaal aan de bovenkant van zijn segment, waar auto’s als de Mazda CX-5, Volkswagen Tiguan en Hyundai Tucson deel van uitmaken. Door het ontbreken van een kleine instapmotor is de auto minder bereikbaar dan veel van zijn concurrenten, zowel voor particuliere kopers als leaserijders.

Conclusie

Honda CR-V

De Honda CR-V heeft een diplomatepaspoort. Overal ter wereld is het een populaire en graag geziene gast. Dat deze auto tot een van de best verkopende ter wereld behoort is dan ook niet vreemd, Honda biedt een zeer compleet product aan dat universeel gewaardeerd wordt. De fijne besturing, het prettige veercomfort, de verfijnde aandrijflijn en de riante interieurruimte zijn de belangrijkste pluspunten. Die kwaliteiten komen niet voor niks, de CR-V heeft een hoge vanafprijs.

En de Europese belangen? Die worden door de CR-V goed behartigd. Sterker nog: ik ken maar weinig SUV’s in dit segment die zo’n goed totaalpakket bieden. De CR-V is daarmee niet alleen een goede ambassadeur van het merk Honda, maar wat mij betreft ook van het concept SUV.