Citroën Créative Technologie

Creativiteit is kenmerkend voor Citroën. Dat bewijst het alom bekende hydractieve veersysteem, dat zowel de rijkwaliteiten ten goede komt, maar ook kenmerkend is voor het typische Citroën comfort.

Lees meer

Autotests

Citroën C3: staat op scherp

De nieuwe Citroën C3 heeft duidelijke trekken van grote broer C4 Cactus. Hiermee straalt de compacte nieuwkomer precies uit waarmee Citroën zich wil onderscheiden van de massa. Helemaal naar de huidige trend is het nieuwe model C3 uitgebreid te personaliseren. Kortom: de nieuwe Citroën C3 staat op scherp. Ik test voor jou hoe hij rijdt.

Lees meer

Evenementen

Citroën Private Sales

Slechts 72 uur lang kun je als consument profiteren van interessante aanbiedingen. Meld je dus aan voor de Citroën Private Sales.

Lees meer

Video's

De nieuwe Citroën C3

Citroën heeft de nieuwe C3 onthuld in Parijs! De nieuwe C3 past in de nieuwe lijn van eigenwijze maar praktische modellen. De nieuwe C3 wordt in oktober voor het eerst aan het grote publiek getoond op de autosalon van Parijs, de verkoop start aan het eind van het jaar.

Lees meer

Citroën Select

Bent u op zoek naar een goede en betrouwbare gebruikte auto? Let dan goed op het Citroën Select label. Dit keurmerk vindt u namelijk alléén op de allerbeste occasions. Pas als uw Citroën-dealer tevreden is en keiharde garanties kan afgeven, verleent hij de auto het Citroën Select label.

Nu met onbezorgd rijplezier
Kiest u voor een Citroën Select occasion, dan kiest u voor onbezorgd rijplezier. Dit kwaliteitslabel wordt alleen gegeven aan auto’s die voldoen aan een aantal strenge voorwaarden:

  • Jonger dan 5 jaar;
  • Minder dan 120.000 km (benzine en lpg) of 150.000 km (diesel);
  • Gegarandeerde kilometerstand via de Nationale Autopas;
  • De geschiedenis van de auto is bekend.

Het Citroën Select label wordt gewaarborgd door de Citroën-dealer, BOVAG, APK en de Nationale Autopas.

Over Citroën

Creativiteit is kenmerkend voor Citroën. Dat bewijst het alom bekende hydractieve veersysteem, dat zowel de rijkwaliteiten ten goede komt, maar ook kenmerkend is voor het typische Citroën comfort. Een tweede voorbeeld is de succesvolle C4 Picasso waarvan het interieur een enorm ruimtegevoel geeft. Citroën heeft daarnaast ergonomie, comfort en veiligheid op een creatieve wijze gecombineerd in het stuurwiel met vaste kern. In de nabije toekomst blijft Citroën creatieve oplossingen bieden.

Historie

Citroën is een Frans automerk, dat tegenwoordig deel uitmaakt van autoconcern PSA. Het bedrijf is opgericht door André Citroën, een ingenieur met Nederlandse wortels. Hij had een Russisch patent verworven voor een productiemethode, die hem in staat stelde om tandwielen met een V-vormig loopvlak te produceren. Deze vorm vindt men later - nog altijd - terug als de 'double chevron' (de 'dubbele rib') in het Citroën-logo.

Gedurende de Eerste Wereldoorlog produceerde Citroën granaten. Na de oorlog bouwde André met het verdiende kapitaal de munitiefabriek om tot autofabriek. Net als Henry Ford voerde Citroën de lopende band in, wat massaproductie tegen lage kosten mogelijk maakte. Het was een revolutie in de Europese autoindustrie.

Type A en Traction Avant

Belangrijker was dat het product, de Type A auto, betrouwbaar en onverwoestbaar was. De eerste A werd in 1919 verkocht voor 7.950 Franse francs. De viercilinder motor van 1.327 cc leverde 18 pk af aan de achterwielen, goed voor een topsnelheid van 65 kilometer per uur. Zuinigheid was troef, zo pal na de oorlog. De Type A gebruikte slechts 7,5 liter benzine op 100 kilometer, ruim 1 op 13.

In de jaren die volgden leverde Citroën diverse modellen achterwielaangedreven personen- en bestelwagens. Ook werden innovaties als vierwielremmen doorgevoerd. Het bekende model Traction Avant (1934-1957) was de eerste in serie geproduceerde voorwielaangedreven auto ter wereld. Behalve een kopklepmotor had de auto een geheel stalen, zelfdragend carrosserie. Deze constructie verving het gangbare, aparte, houten carrosserie dat op een chassis gemonteerd werd.

Maatschappelijke ontwikkeling

Toch zat het succes van het merk niet zozeer in de auto's zelf, maar in de maatschappelijke inbedding van de techniek. Citroën regelde infrastructuur zoals de bewegwijzering in Frankrijk en introduceerde openbaar vervoer per bus – natuurlijk van het merk Citroën. Het bedrijf bouwde tevens een dicht distributienetwerk op met autodealers, onderdelendistributie en zelfs autoverzekeringen.

Citroën had ook bijzondere manieren van reclame maken. Zo vormde de Eiffeltoren meerdere malen het decor voor lichtprojecties. Het concern organiseerde ook wereldreizen per auto, zoals de 'Croisière Noir' en de 'Croisière Jaune', respectievelijk de Zwarte Tocht door Afrika en de Gele Tocht door China. Overigens was het bedrijf ook een van de vroege sociale werkgevers. Citroën voerde bedrijfsmaatschappelijk werk en een bedrijfsmedische dienst in. Daarnaast konden werknemers gebruikmaken van een kindercrèche op het werk en van zwangerschapsverlof.

2CV

Op de Parijse Autosalon van 1948 presenteerde Citroën de 2CV ('2 Chevaux Vapeur', oftwel 2 pk vermogen). In Nederland droeg de auto de geuzennaam Lelijke Eend. Een journalist noemde de auto een 'lelijk eendje', refererend aan het zwanenlogo dat vóór de oorlog het beeldmerk van Citroën was. Dat de 2CV in eerste instantie niet mooi werd bevonden had te maken met de ontwikkeling van de auto.

Niet het design of de techniek waren leidend geweest, maar de functionele eisen. Op basis van marktonderzoek was besloten dat het voertuig twee boeren (de doelgroep) moest kunnen vervoeren met 50 kilo aardappelen of een vat van 50 liter wijn. De auto moest zó comfortabel zijn dat eieren in een mand niet zouden breken wanneer de auto over een stuk omgeploegd land zou rijden. Overige eisen waren dat de auto vooral zuinig, betrouwbaar, goedkoop en eenvoudig te bedienen moest zijn. Een boerin moest ermee naar de markt kunnen rijden. 's Zondags moest de boer er met een hoed op in passen, zodat hij per auto naar de kerk kon. Dat weinig aandacht was geschonken aan het interieur en exterieur bleek onder andere uit het nauwelijks aanwezige dashboard, de met de hand te bedienen ruitenwissers en de mechanische rotatie van de voorwielen. 

Toch sloeg de 2CV direct aan, onder de doelgroep en daarbuiten. De auto was niet alleen voordelig in aanschaf en onderhoudskosten, vanwege de kleine cilinderinhoud kwam de rijder ook nog eens in aanmerking voor lage wegenbeslasting. In de productiejaren tot 1990 werden zo'n 3,8 miljoen exemplaren verkocht. Nederland was in 1952 het eerste exportland voor de 2CV. Ook elders in Europa bereikte de Eend de cultstatus. De 2CV kreeg opvolgers als de Citroën Ami en de Dyane. Met zulke modellen meegerekend zijn ruim 8,5 miljoen van deze auto's geproduceerd.

DS

De in 1955 gepresenteerde DS was eveneens een succes. Reeds tijdens de beurspresentatie werden op de eerste dag 12.000 exemplaren besteld. De auto bevatte verschillende nieuwe technieken, die voor het eerst in één auto werden gecombineerd. Het belangrijkste was de gelijktijdige toepassing van voorwielaandrijving, schijfremmen en hydropneumatische vering (vering die gebruik maakt van persgas én vloeistof onder hoge druk). Ook hieruit volgde een opvallende, futuristische carosserie, met een aflopende daklijn en een grotere spoorbreedte vóór dan achter. Dit leverde de DS de bijnaam 'strijkijzer' op. De Franse uitspraak van de modelnaam 'Déesse' gaf de DS in Nederland bekendheid als de 'godin van de weg'. 

Behalve de familie- en commerciële uitvoering, kon de DS ook als ambulance worden geleverd. De Citroën ID deelde carrosserie en techniek met de DS maar was krachtiger en luxer. In totaal rolden (tot en met 1975) 1,45 miljoen klassieke DS- en ID-modellen bij Citroën van de lopende band af.

In 2010 herintroduceerde het Franse merk de naam 'DS'. Nu stond het voor een 'Ligne Distinctive' (onderscheidende lijn) van kwalitatief hoogwaardige, rijk uitgevoerde modellen. Als eerste verscheen een premiumuitvoering van de nieuwe C3 onder de naam DS3. De DS4 en DS5 volgden. In 2015 werd DS een apart merk onder de PSA-paraplu. 

Fusie met Peugeot 

Terug naar de 20e eeuw. In de jaren '70 leed Citroën zware verliezen. Lange tijd had het geen model tussen de Dyane en de DS, en de ontwikkeling van de Citroën GS kostte enorm veel geld. Het overgenomen Italiaanse sportautomerk Maserati bleef eveneens verlies lijden. Toen Citroën in 1974 failliet ging dreigde een massale ontslaggolf. De Franse regering stelde een fusie voor met Peugeot. Hieruit kwam in 1975 de PSA Groep voort, waarbinnen Citroën de eigen identiteit mocht behouden. Maserati werd verkocht. Het eerste nieuwe Citroën-ontwerp onder PSA-vlag, de BX uit 1982, werd een kassucces.

De fusie met Peugeot leidde tot verwante automodellen. Zo hebben de gezins/bestelauto's Citroën Berlingo en Nemo tweelingbroertjes bij Peugeot: de Peugeot Partner en Bipper. PSA ging op haar beurt weer een aantal jaren een samenwerkingsverband aan met Mitsubishi. Van de SUV Mitsubishi Outlander bracht Citroën een afgeleide op de markt genaamd de C-Crosser (naast Peugeots 4007). Ook de eerste, volledig elektrische auto van Citroën, de C-Zero (het broertje van de Peugeot-iOn), vond zijn oorsprong in een Mitsubishi, namelijk de i-MiEV.

Huidig gamma

Citroën is erg succesvol gebleken in gezinsauto's: zowel de (niet langer verkrijgbare) Xsara Picasso, de C4 Picasso en de Berlingo zijn verkozen tot Gezinsauto van het Jaar. Opmerkelijk is dat in 2011 de (Grand) C4 Picasso ook de titel Zakenauto van het Jaar ontving.

Het huidige gamma kent de basismodellen C1, C3, C4, enzovoort. Deze lopen op in grootte, vermogen en prijs. Ze zijn verkrijgbaar in verschillende carrosserie-uitvoeringen, zoals een sedan, hatchback (‘berline’) en touring. Daarnaast komt Citroën tegenwoordig weer met onderscheidende, 'eigenwijze' modellen die de schare merkfans - 'Citrofielen' genaamd - jaarlijks doet groeien. De C4 Cactus uit 2014 is een goed voorbeeld, met bijvoorbeeld anti-stootkussentjes ('airbumps') op de deurpanelen en, in sommige versies, een voorbank.  

Toekomst

Begin 2009 kondigde Citroën een vernieuwde klantbenadering aan. Het merk wilde gaan behoren tot de besten en introduceerde daarvoor een ambitieus kwaliteitsprogramma. Om steeds veeleisender klanten te werven en te behouden wil het merk vooral praktische auto's ontwikkelen die net wat extra rijplezier bieden. Ook zal Citroën zich nadrukkelijker presenteren als verkoper op de zakelijke markt.

Bekende Citroën-technologieën worden nog altijd doorontwikkeld. Zo werkt het merk aan een opvolger van de iconische hydropneumatische vering. Net als andere autofabrikanten bekwaamt ook PSA zich in 'groene' technologie. De merken Citroën en Peugeot leveren tegenwoordig bijvoorbeeld efficiëntere versies van de HDi-dieselmotoren ('e-HDi').