“Landwind levensgevaarlijk”, “Dacia Logan onveilig”, herinnert u zich deze schrik aanjagende mededelingen nog, die naar aanleiding van tests van de ADAC (de Duitse zusterclub van de ANWB) tijdens de vorig najaar gehouden autoshow van Frankfurt werden geopenbaard. In heel Europa haakten de media gretig in op dit opzienbarende nieuws. Ook de Nederlandse dagbladen en de vaderlandse autobladen besteden er de nodige aandacht aan.

Op de openingsdag van de North American International Auto Show (NASIAS), die dezer dagen plaatsvindt in de Cobo-hal in hartje Detroit, gebeurde iets soortgelijks. Wat die Duitsers kunnen, kunnen wij ook, dachten de onderzoekers van The Insurance Institute for Highway Safety (IIHS), gevestigd in Arlington, Virginia. Kortom: doe een aantal botsproeven en geef de resultaten vrij aan de vooravond van een grote autoshow. Zodat je heel even de aandacht van de hele autowereld op je weet gevestigd.
De IIHS-onderzoekers testten de afgelopen maanden 59 Pick-ups en SUV’s. Toen ze de resultaten analyseerden, kwamen ze tot de schrikbarende conclusie dat van alle onderzochte wagens er slechts zes (zo’n tien procent!) voldoen aan de Amerikaanse anti-whiplash eisen. Die zes wagens waren alle van het SUV-type; alle geteste Pick-Up’s kregen de rating “poor”. De zes die wel aan de anti-whiplash eisen voldoen, dat wil zeggen dat de kans op een nekbeschadiging van het type whiplash klein is (maar niet uitgesloten) zijn de Ford Freestyle, Honda Pilot, Jeep Grand Cherokee, Land Rover LR3, Subaru Forester en Volvo XC90. Onder de SUV’s, waarbij de whiplash-bescherming als “poor” wordt beschouwd, zijn Amerikaanse bestsellers, zoals de Chevrolet Trailblazer, Ford Explorer, Toyota 4Runner, Chevrolet Silverado.
Bij de Ranger maakte Ford het helemaal bont. Dit model kreeg enige tijd geleden nog de waardering “good”, maar zakte bij de afgelopen test naar “poor”. Wat was er gebeurd?: Ford had op verzoek van de klanten, die klaagden over het gebrek aan uitzicht, de hoofdsteunen met drie inches verlaagd. Nee, dan ben je lekker bezig!

Blijft natuurlijk de vraag hoe zoiets toch mogelijk is. De verklaring is simpel: SUV’s en Pick-ups worden in Noord-Amerika beschouwd als “trucks” en dus niet als personenauto’s. En trucks hoeven in de VS aan minder strenge veiligheidseisen te voldoen dan personenwagens.

Autofabrikanten benadrukken in hun uitingen vaak de robuustheid van hun SUV’s en Pick-ups. Maar uit onze praktijkonderzoeken blijken de stoelen en hoofdsteunen van veel van deze modellen onvoldoende bescherming te bieden bij een typische aanrijding van achteren, zoals die in het dagelijkse verkeer veel voorkomt, verklaart Adrian Lund, de topman van IIHS in een interview met The Detroit News van 9 januari 2006.
Al dit gedoe doet me denken aan de Opel Sintra, wie kent hem nog? Dit model kwam zo’n tien jaar geleden, toen de MPV-rage hoogtij vierde, naar Europa. Het was de Europese variant van de in de USA hoogst populaire Pontiac Trans Sport. De persreis bij de introductie beloofde veel: vliegen naar Martha’s Vineyard voor de kust van Massachusetts en in twee dagetappes rijden naar New York. Vervolgens kwam in Europa een grootscheepse reclamecampagne op gang. Nauwelijks een paar maanden later viel de Sintra bij de eerste de beste botsproef hopeloos door de mand en verdween direct met stille trom van de markt.

Met andere woorden: bent u geinteresseerd in een SUV van Amerikaanse makelij, informeer dan eerst terdege of de wagen van uw keuze wel aan de EuroNCAP-eisen voldoet.

Tip: Altijd het laatste autonieuws, tips en nieuwe columns via e-mail?
Aanmelden