Chevrolet Volt

Waar het nieuws vandaan komt is me niet duidelijk maar dat de komende Chevrolet Volt stekker-hybride een verbruik van 1 op 100 haalt, is hoe dan ook de grootste flauwekul. Ik denk dat Amerikaanse persbureaus de uitspraak van General Motors’ nieuwe topman, Fritz Henderson, voor het gemak een beetje hebben afgerond. De Amerikaanse auto-industrie heeft kennelijk grote behoefte aan goed nieuws. Henderson sprak namelijk over 1,2 liter op 100 kilometer en dat is 1 op 83,3. Nog altijd erg mooi maar zelfs dat cijfer klopt niet, want hoort thuis in het rijtje ‘meten met twee maten’. Of ‘appels met peren vergelijken’, net zo u wilt. Ik zal het uitleggen.

De Chevy Volt is een elektrische auto met een actieradius van 64 kilometer. Na die afstand moeten de accu’s thuis of bij een laadpunt worden geladen via een stopcontact. Dat kost natuurlijk energie die van een door kolen, olie of gas gestookte elektrische centrale komt. Of ‘schone’ kernenergie, maar dat is weer een andere discussie.

Wanneer de accu’s van de Chevy Volt onderweg onverhoopt leeg raken, schakelt een extreem zuinige hulpmotor aan boord van de Volt automatisch in en laadt zo de accu’s bij als ware het een noodaggregaat. Slim bedacht want een stuk simpeler dan de feilloos werkende maar ook gecompliceerde hybride techniek van de Toyota Prius die door GM niet geheel toevallig met de Chevy Volt wordt vergeleken.

Wanneer je bij de verbruiksindicatie van de Volt – dat is dus 1,2 liter per 100 kilometer – eerst de autonoom op de accu’s gereden afstand van 64 kilometer in mindering brengt, blijven er 36 kilometers over waarvoor 1,2 liter benzine nodig is. Kijk en dan is het verbruik geen 1 op 83,3 maar 1 op 30! Niet slecht, beter nog dan een Prius maar nog niet zo zuinig als een VW Polo Bluemotion die geen van beide via het stopcontact kunnen of moeten worden bijgeladen.

Maar er zitten nog meer adders onder het gras van de GM verbruiksindicatie. De metingen zijn in Amerika uitgevoerd door US Environmental Protection Agency E.P.A.) en die hanteert andere meetmethoden dan wij in Europa. Helemaal aan het einde van het door Chevrolet Nederland uitgegeven persbericht staat daarom ook – je zou er bijna overheen lezen – dat de Chevy Volt volgens de Europese meetnormen 1,6 liter per 100 kilometer verbruik. Wat – na aftrek van de 64 elektrisch gereden kilometers die via het stopcontact van energie worden voorzien, neerkomt op 1,6 liter per 36 kilometer. Inderdaad, dat is 1 op 22,5, precies het verbruik van de Prius.

Ik til zo zwaar aan dit boerenbedrog omdat in de toekomst meer van dit soort valse vergelijkingen over vermeend laag brandstofverbruik en daarbij behorende lage uitlaatgasemissies dan wel extreem lage kosten zullen worden misbruikt in de voorlichting naar de consument. Je ziet het al bij sommige persberichten over elektrische auto’s waarvoor een energiekosten van slechts 1 tot 1,50 euro per oplaadcyclus voor de accu’s worden geclaimd. Ja, ja, maar de accu’s zelf kosten ook duizenden euro’s. En komt de elektrische energie van ‘schone’ want CO2-vrije kerncentrales of oude kolengestookte centrales? Opletten dus want bij elke belofte hoort een ‘maar’.