Toyota Prius

Waarschijnlijk is het u niet ontgaan: Toyota timmert al enkele weken volop aan de weg met zijn Full Hybrid technologie. Radio- en tv-spotjes plus paginagrote advertenties in allerhande gedrukte media roepen het van de daken: “Twee motoren. Daarin zit de kracht van Toyota Full Hybrid”. En: “Het batterijpakket: genoeg energie om volledig elektrisch te kunnen rijden”. Theoretisch klopt het als een zwerende vinger. Echter, de praktijk is weerbarstiger.

Na het slechte nieuws omtrent Toyota-modellen die er – vooral in de USA – met de inzittenden vandoor gingen in plaats van andersom, hield Toyota zich op advertentioneel gebied een tijdje rustig. Want u weet: als je wordt geschoren, moet je stil zitten. Inmiddels verschenen er verhalen in de media van autojournalisten die met allerlei full-electric prototypes hadden proef gereden, zoals de elektrische Volvo C30, de Nissan Leaf, de Citroën C-Zero en de Opel Ampera. Bovendien lanceerde Toyota begin juni de Auris Full Hybrid, die wordt aangedreven door het van de Prius reeds bekende Hybrid Synergie Drive systeem (HSD).

Positieve publiciteit

Eén plus één is dit keer geen twee maar drie. Toyota dacht: we moeten weer positief in de publiciteit komen; we hebben zelf ook auto’s met (part-time) elektrische aandrijving en de nieuwe Auris Full Hybrid moet onder de aandacht van het publiek komen. Vandaar die intensieve reclamecampagne. In de radiospotjes spreken twee stemmen ons toe: hierbij stelt de zware mannenstem de benzinemotor van de Full Hybrid modellen voor, terwijl de zachtere vrouwenstem de schone, zuinige, milieuvriendelijke elektromotor moet verbeelden.

Verder wordt bij de advertentiecampagne benadrukt dat de koper van een Full Hybrid model volledige BPM-vrijstelling geniet, er slechts 14 procent bijtelling geldt en geen wegenbelasting verschuldigd is.

Halve informatie

Tot zover leuk en aardig allemaal. Maar ik mis wel wat informatie. Anders gezegd: het hele zaakje wordt in de reclamecampagne wel erg mooi voorgesteld. “Full hybrid betekent dat u volledig elektrisch kunt rijden”, staat er pontificaal in het tekstblok van de krantenadvertenties. Dat is natuurlijk wel zo, maar zou het niet gewoon eerlijker zijn om daar dan ook bij te vertellen, dat je met zo’n Full Hybrid in het gunstigste geval hooguit twee kilometer aan één stuk elektrisch kunt rijden, mits de snelheid niet boven de 50 km/h uitkomt? Dan is er sprake van eerlijke voorlichting en geen pure mooipraterij.

Low Battery

In de praktijk is het nog erger dan alleen maar wat schoonschrijven. Bij de persintroductie van de Full Hybrid Toyota Auris in en om Barcelona had de organisatie bedacht dat de pers de laatste kilometer van de testrit naar Hotel La Mola in Terrassa volledig elektrisch moet rijden. Er staat een bordje: “Schakel over op de EV-mode”. Zo gezegd, zo gedaan. Na hooguit tweehonderd meter schakelt ’mijn’ Auris Full Hybrid weer over op de gewone motor. Op het schermpje van het info-panel middenin het meterblok verschijnt de tekst ‘Low Battery’. Oké, kan gebeuren, denk ik.

In de ochtendrit van dag twee van de persintroductie is een stuk stadsverkeer in hartje Barcelona opgenomen met een koffiestop op de Plaza Real. Na de koffiestop vertrekken we richting vliegveld. Voor we de Rambla de Flores opgaan, wordt ons weer gevraagd de EV-mode van de Auris Full Hybrid in te schakelen. Zo gezegd, zo gedaan. De geschiedenis herhaalt zich. Na hooguit tweehonderd meter schakelt de Auris weer over op de benzinemotor. Weer verschijnt de tekst ‘Low Battery’ voor mijn neus.

Nou ja, misschien heb ik het twee keer verkeerd getroffen met een model dat niet helemaal lekker in zijn vel zit, denk ik. Navraag bij collega’s wijst uit, dat zij min of meer dezelfde ervaring hebben. Dagblad De Telegraaf schreef hierover vervolgens in zijn autorubriek: “De EV-stand voor púúr elektrisch rijden is een farce”. Hoort u het ook nog eens van een ander...

Foutieve suggestie

Is het erg dat de theorie en de praktijk niet aansluiten? Ik vind van wel. Vanuit het standpunt van Toyota is het begrijpelijk dat ze mooi weer spelen met hun hybride-techniek, waarmee ze met diverse modellen (Prius, Lexus RX 450h en andere) al geruime tijd de maatstaf vormen in dit segment.

Maar om te beweren dat je met de full hybrid puur elektrisch kunt rijden, zonder daarbij de beperkingen op te sommen, grenst aan valse voorlichting. De foutieve suggestie wordt gewekt dat je onbeperkt elektrisch kunt rijden. Wat theoretisch dus al niet het geval is, terwijl het in de praktijk zelfs niet lukt om pakweg vijfhonderd meter puur elektrisch af te leggen.

Ik vraag me af wat er gebeurt als iemand over deze reclamecampagne een klacht indient bij de Reclame Code Commissie. Ik ga dat niet doen. Maar ik wil wel kwijt dat ik aan deze reclame-tsunami een gevoel van misleiding overhoud.