Chrysler Voyager

Hoe moet je nu een afgewogen analyse maken van de plannen die Sergio Marchionne voor Lancia heeft gesmeed? De Canadees-Italiaan zette het Fiat concern financieel weer sterk op de kaart en greep min of meer de macht bij Chrysler. Maar ik twijfel er wel eens aan of hij voldoende gevoel heeft voor de waarde van zijn huismerken Fiat, Alfa Romeo en Lancia. Eerlijk gezegd spelen in mijn achterhoofd bij zo’n analyse ook – weliswaar secundaire – maar wel belangrijke emotionele overwegingen mee.

Toen ik gisteren de voordeur van Fiat Automobiles Nederland binnenliep, raakte ik zelfs kortstondig in shocktoestand. Op de gevel hing naast de drie trotse Italiaanse logo’s een enorm bord met de namen Chrysler, Dodge en Jeep. In de showroom stond een Dodge Caliber of iets dergelijks en op de vloer waren brede bandsporen met daartussen de naam Jeep geschilderd. Dit was niet mijn wereld en ik heb dat ter plaatse verbaal geventileerd.

Het bleek een tijdelijke geste te zijn aan het personeel van Chrysler Nederland dat net een paar weken eerder was ingetrokken bij moeder Fiat. Een tijdelijke situatie, want na 31 mei 2011 is het helemaal over met Chrysler c.s. in ons land en de rest van Europa. Alleen Jeep blijft bestaan, te verkopen via een nieuw opgezette Lancia dealerorganisatie met in Europa meer dan 500 dealers, vijftig procent meer dan nu. De Dodge Journey wordt na een facelift omgedoopt in Fiat Multipla (!) wat op zich natuurlijk een cultuurschok is want daarmee wordt Fiat’s ongeëvenaarde innovatie designicoon onherstelbaar geweld aangedaan.

Laat ik me echter bij Lancia houden. Het feit dat Chrysler conceptueel donor wordt voor toekomstige grote Lancia’s klinkt natuurlijk als een gruwel. Maar Marchionne, die worstelt met een verliesgevend Alfa Romeo waarvoor bovendien Volkswagen belangstelling zou hebben (en wat onzekerheid in de markt veroorzaakt) heeft voor Lancia in ieder geval een serieus plan. Het wordt een merk met een compleet gamma dat niet alleen op Italië is gericht.

Volgend jaar komt de nieuwe Lancia Ypsilon, een chique vierdeurs die in een op stapel staande Audi versie van de nieuwe VW Lupo een stevige tegenhanger zal vinden. Een jaar later krijgen we de nieuwe Musa te zien, groter dan de huidige want gebaseerd op het Fiat Grande Punto platform en daardoor ook ruim genoeg voor 5 of 7 inzittenden. Vanaf mei volgend jaar worden de Chrylser 300 en Grand Voyager omgedoopt in Lancia, waarschijnlijk als Thesis of Thema en in ieder geval Phedra. Met een herzien design waarop een neus prijkt die associaties oproept met die van de Thesis. De Chrysler Sebring/200 komt iets later als een nog nader te benoemen Lancia model, inclusief een cabrio versie, zo verzekerde mij een woordvoerder van het merk. Op de Salon van Genève in maart 2011 krijgen we dat allemaal te zien.

Ik geef toe, er is weinig Italiaans meer aan de toekomstige Lancia’s behalve het design en de marketing. Ze worden gemaakt in Amerika (de grote modellen), Polen (de Ypsilon) en Servië waar in de voormalige Zastava (!) fabriek Musa’s van de band zullen rollen. Alleen de Delta is dan nog echt Italiaans. Maar historisch gezien dacht oprichter Vincenzo Lancia al lang geleden over de grens. In 1926 wilde hij in Amerika een groot V8 model produceren. Dat plan leed schipbreuk omdat er dubieuze Wall Street financiers achter zaten. De geschiedenis hield er echter wel de majestueuze Lancia Dilambda V8 aan over.

Tussen 1933 en 1939 had Lancia een eigen fabriek (geen assemblagebedrijf) in Frankrijk waar de beroemde modellen Augusta en Aprilia onder de plaatselijk bekende namen Belna en Ardennes zijn gebouwd. In de jaren zestig stond in Zuid-Afrika een bescheiden Lancia assemblagevestiging voor het model Flavia. En de tientallen Lancia Beta HPE’s die in Spanje rondrijden hadden hun oorsprong in de Seat fabriek in Barcelona, toen die nog Fiats maakte...