Paaldanseres bij Isuzu

Vermoeiend en warm was het afgelopen donderdag en vrijdag zeker tijdens de persdagen van de ’Mondial de l’Automobile 2010’. Maar ook interessant, leuk en gezellig. Viel er veel te genieten van nieuwe modellen en/of beursbabes? Dat viel een tikkie tegen. Nee, deze show gaat niet de geschiedenis in als het moment waarop één of meer legendarische automodellen het levenslicht aanschouwden. Ik laat hier nog even wat ‘Parijse dingetjes’ de revue passeren.

Voor de drie grote Fransen merken is de tweejaarlijkse Parijse autoshow natuurlijk de ultieme gelegenheid om eens flink uit te pakken met nieuwe modellen. Zo konden we kennis maken met de nieuwe Citroën C4 en DS4, terwijl ook de elektrische aangedreven C-Zero een prominente plaats op de Citroën-stand kreeg toebedeeld.

Bij Peugeot speelde de nieuwe 508 (opvolger van de 407) de hoofdrol op de stand. Kenners zien in de even verderop op de stand staande Peugeot’s HR1 de toekomstige 208. Renault liet met de DeZir een eerste werkstuk zien van de Nederlandse ontwerper Laurens van den Akker. Verder legde het-merk-met-het-wybertje andermaal de nadruk op elektrisch rijden.

Daarnaast viel op dat vooral de Duitse merken veel nieuws in de schijnwerpers zetten: bij Audi bracht de nieuwe A7 de nodige tongen, camera’s en balpennen in beweging; BMW trok veel bekijks van pers en publiek met z’n bijna productierijpe 6-serie Coupé, getekend door onze landgenoot Adriaan van Hooydonk. Mercedes-Benz had met de tweede generatie van de CLS eveneens een trekpleister van jewelste op de stand. En toonde verder onder meer een elektrisch aangedreven A-klasse.

Polsslag
Verder was toch een beetje armoe troef met de nouveauté’s. Natuurlijk werden er her en der wel enkele nuttige modellen onthuld, zoals de Verso-S van Toyota en de Hyundai ix20, of er kwamen wat bekende modellen met een geretoucheerd uiterlijk van onder het laken tevoorschijn, zoals de vernieuwde Mazda 2 en de gefacelifte Volkswagen Passat, maar dat zijn toch geen types waar de ware autoliefhebber een verhoogde polsslag van krijgt.

Italië had weinig te melden in Parijs. Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth en het kersverse familielid Jeep hadden mooie stands, mooie auto’s en mooie meiden maar nieuws, ho maar. Ook het Spaanse Seat hield zijn kruit droog voor een volgende show.

Van de schaarse geinige nieuwe modellen wil ik nog wel stil staan bij de ravissante nieuwkomer op de Land Rover stand waar de Range Rover Evoque (gebruikte Cadillac die naam ook al niet een tiental jaren geleden?) zijn Europese debuut beleefde. Deze bijzonder luxueuze driedeurs Range Rover arriveert in de loop van 2011 bij de dealers. Die zijn na het voor hen dramatische jaar 2009 en het ietwat optimistischer 2010 wel toe aan een opkikker.

Poging
Zoals op alle autoshows gebruikelijk was ook de Nederlandse RAI Vereniging in Parijs met een flinke delegatie aanwezig. Kijken hoe de concullega’s hun autoshows organiseren en inrichten is voor hen vanzelfsprekend een must. Ook kwam ik nog enkele vertegenwoordigers tegen van RAI Gebouw. Zij zitten eveneens midden in de voorbereidingen van de komende AutoRAI, die voor april 2011 gepland staat.

Van mij als ervaren autobeursbezoeker (mijn teller staat over de honderd; twintig keer AutoRAI, tien keer Brussel, twintig keer Genève, vijftien keer Parijs, vijftien keer Frankfurt, negen keer Tokyo, acht keer Detroit, drie keer Seoul, één keer Peking plus een aantal keren Barcelona, Birmingham, Bologna, Londen en Turijn), wilden zij weten of ik nog nuttige tips voor hen heb. Die heb ik wel. Daar komen we nog op terug. Eén ding is voor Amsterdam inmiddels zeker: het zeecontainer-concept van 2009 was ééns maar nooit meer.

En het ziet er gelukkig naar uit dat vrijwel alle merken, die op de Nederlandse markt actief zijn, komend voorjaar ook in het RAI-complex hun waar gaan uitstallen. Dat zou mooi zijn, want de AutoRAI is voor de échte autofanaten en honderdduizenden andere autofans toch een evenement waar ze iedere twee jaar weer naar uitkijken. Met auto’s, die verdekt staan opgesteld tussen zeecontainers, krijg je de handen niet op elkaar. Wel met sprankelende noviteiten.

In Parijs deed het merk Isuzu een wel heel opmerkelijke poging om belangstelling te trekken. Op de achterkant van een pick-up was een paal gemonteerd, waar – jawel – een heuse paaldanseres haar kunsten vertoonde. Daar zit ik voor AutoRAI 2011 niet op te wachten. Wel op mooie stands met hier en daar sexy beursbabes, maar met vooral veel spannende automobielen. Over een half jaar weten we meer.