Garagebrug

Wie in de Randstad woont, heeft vaak geen idee wat er zich allemaal in de provincie afspeelt. Randstedelingen denken dat ze in het middelpunt van het universum leven, de rest van de wereld is ‘Verweggistan’. Oké, natuurlijk kom ik wel ’ns in de buitengewesten voor familiebezoek of voor een wedstrijd op één van de goddelijke golfbanen, zoals St. Nicolaasga, Lauswolt of ’t Sybrook. Maar dat is toch andere koek dan je onderdompelen in het dagelijks leven. Nou vertelde een collega onlangs een enthousiast verhaal over de jaarlijkse Autoprofessioneel en Schadeherstel Vakbeurs in Hardenberg. Ik nam een kijkje.

Vanuit mijn woonplaats Hilversum ligt Hardenberg niet bepaald naast de deur. Op de landkaart zie ik dat je daar in de buurt beter niet kunt verdwalen, want voor je het weet rijd je Duitsland binnen. En daarop moet je je toch eigenlijk altijd weer geestelijk voorbereiden... Eenmaal aangekomen heb je meteen door dat je in het ‘Verre Oosten’ bent beland. Mensen die accentloos ABN spreken, zijn er duidelijk in de minderheid. Let wel: ik bedoel dit niet negatief (voor je het weet heb je in ons goede vaderland tegenwoordig een proces aan je broek wegens belediging, discriminatie, haat zaaien en/of smaad), het is slechts een constatering.

Het liep storm
Hardenberg bezit een grote evenementenhal. Self-made zakenman, rasondernemer en eigenzinnige investeerder Hennie van der Most (misschien kent u hem als de man die zijn privé-helicopter beschikbaar stelde aan Rita Verdonk tijdens haar verkiezingscampagne en als de man achter Wunderland Kalkar, het pretpark op het terrein van de afgeblazen snelle kweekreactor in Kalkar) zag elf jaar geleden een gat in de markt.

Van der Most organiseerde in de Evenementenhal in Hardenberg een beurs voor auto-onderdelen, werkplaats-inrichtingen en aanverwante artikelen. Vooral bestemd voor de autobedrijven uit de noordelijke en oostelijke provincies. Hij deed dat volgens de speciale Van-der-Most-formule: gratis parkeren, gratis toegang, gratis hapjes en gratis drankjes voor alle beursbezoekers. Het duurde uiteraard even om de beurs op de kaart te zetten. Maar, zoals ik met eigen ogen zag, is de beurs inmiddels meer dan ingeburgerd: alle grote ‘jongens’ uit de onderdelen- en equipment wereld (AD, Bosch, Brezan, Saarloos, Stokvis) geven acte de présence.

En het liep storm. Zelfs op de avond dat de regionale topclub FC Twente voor de Champions League aan de bak moest, kon je er – bij wijze van spreken – nog over de hoofden lopen.

Vooral de werkvloer komt
Beursmanager Geert Huising praat me even bij over verleden, heden en toekomst van deze beurs. “Inderdaad was Hennie van der Most ooit de initiatiefnemer voor Autoprof Hardenberg. Maar een aantal jaren heeft hij zich teruggetrokken. Nu organiseren de evenementenhallen van Hardenberg en Gorinchem twee keer per jaar zo’n beurs: Gorinchem in het voorjaar, wij hier in Hardenberg in het najaar. En de beurs groeit nog ieder jaar. Dit jaar zijn er zo’n 300 honderd exposanten, die het complete veld van onderhoud, reparatie en schadeherstel beslaan. Deelnemers zijn actief op gebieden als allerhande automaterialen, banden, carwash, lakken, reparatie- en lastechnieken, smeermiddelen, software, spuiten en noem maar op. We benutten alle vijf hallen van het complex. Bij elkaar zo’n tienduizend vierkante meter. Vorig jaar trokken we in drie dagen ruim 16.500 bezoekers. Naar verwachting gaan we daar dit jaar zeker overheen.”
Wat Geert Huising me al vertelde en wat ik mij tijdens mijn rondgang op de beurs opviel, is dat er in vergelijking met bijvoorbeeld Autovak of Automechanika relatief weinig ‘pakken-met-stropdassen’ rondlopen. Vooral ‘de werkvloer’ is op deze beurs flink vertegenwoordigd.
(Na afloop van de beurs nog even gebeld met Huising: “Totaal waren er dit keer 18.338 bezoekers. De avond dat Twente voetbalde, was het iets minder druk dan verwacht, maar die mensen zijn gewoon op donderdag gekomen. Dit keer was donderdag de drukste dag”)

Inderdaad, een leermoment
Zo’n beursbezoek is voor een eenvoudige autojournalist uit de Randstad echt een leermoment. Eventuele vooroordelen smelten er als sneeuw voor de zon. Eerlijk gezegd had ik niet gedacht dat de Autoprof in Hardenberg zo’n omvang zou hebben, zo professioneel zou zijn opgezet, zoveel kwaliteit aan deelnemers zou bieden en zoveel geïnteresseerd publiek zou trekken. Rustig huiswaarts rijdend wordt mij een heleboel duidelijk. Zo’n beurs is ideaal voor alle partijen.

Bezoekers uit Oost- en Noord-Nederland kunnen na de drukke werkdag nog even rustig de beurs gaan bekijken. Dat is tevens de reden van de grote opkomst van ‘de werkvloer’. Voor de exposanten is het een puike gelegenheid om hun potentiële klanten uit de regio te ontmoeten. En dat tegen een gunstiger vierkantemeter-prijs dan bij de Autovak in de RAI. Bovendien kost zo’n bezoekje je niks; alles is gratis (kom daar in het Amsterdamse RAI-complex maar ’ns om). En de bezoekers zijn geen hele werkdag kwijt om naar Amsterdam op en neer te reizen. Het is dus – om ’ns een mode-uitdrukking te gebruiken – voor iedereen een ‘win-win’ situatie.