Volkswagen Passat

Hoe nieuw is de nieuwe Volkswagen Passat, de zevende generatie van deze sinds 1973 bestaande middenklasser? Op het eerste gezicht valt alleen de nieuwe neus op, in lijn met alle andere recent uitgebrachte Volkswagens die er daardoor een stuk herkenbaarder uitzien. Oh ja, de achterlichten zijn ook nieuw, want anders van vorm. Zo maakt de Passat een vette knipoog naar de grote luxe VW Phaeton, ook al geen vertegenwoordiger van avantgarde design. Voor het overige nieuws moet je met een loep elke carrosserieplooi bestuderen en de specificaties goed doorlezen. En toch is de Passat nieuw, in bepaald opzicht zelfs toonaangevend in zijn segment.

Volkswagen heeft een reden voor die voorzichtige demonstratie van haar vooruitgang. De Passat is het op een na belangrijkste Volkswagen model. De afgelopen 37 jaar zijn vijftien miljoen van verkocht, waarvan 300.000 in Nederland. Dan ga je niet experimenteren met wild design of onbeproefde techniek. Ik durf zelfs te stellen dat het wereldwijde VW succes – het concern verviervoudigde haar recente kwartaalwinst en stevent af op mondiaal leiderschap met tien miljoen auto’s per jaar in 2015 – drijft op de Golf en de Passat, van Wolfsburg via Leusden tot Detroit en Shanghai.

Ik geef toe, de Passat was nooit opwindende auto, van binnen zelfs een beetje saai. Ook nu weer. Voor frivoliteit in de grote middenklasse moet je bij de Fransen zijn, of bij Ford. En de Koreanen trekken met boksprijzen ten strijde. Meer luxe en exclusiviteit is te vinden VW’s dochter Audi maar dan betaal je weer meer. Toch is de uitdrukking ‘what you see is what you get’ is een understatement voor de nieuwe Passat. Het uiterlijk is namelijk de verpakking van meer inhoud. Als eerste modale middenklasser krijgt het model – al dan niet als extra uitrusting – vermoeidheidsdetectie en ongevalpreventie met noodreminstallatie mee. Parkeerassistentie met automatisch inparkeren was al bekend van de Touran en Sharan, nu dus ook op de Passat. Helemaal nieuw is de automatische kofferbak opening als je met handenvol boodschappen aankomt lopen.

De 1.6 liter TDi diesel met 105 pk heeft een gemiddeld theoretisch verbruik van 4,2 liter per 100 kilometer, of een equivalente CO2 emissie van 109 gram per kilometer. Voor andere motoriseringen staan extra zuinige Blue Motion versies ter beschikking en de Bleu Efficiency diesel van 140 pk voldoet als eerste middenklasser nu al aan de zeer strenge (met minimale roet en stikstofoxide uitstoot) Euro 6 emissie eis van 2013. Terwijl andere merken nu mondjesmaat hun eerste automatische transmissies met dubbele koppeling introduceren, kun je bij de Passat uit 6- of 7-traps versies kiezen. Met alle nieuwe techniek werd de Passat niet zwaarder (dankzij aluminium wielophanging) en is de auto zelfs niet duurder geworden, eerder goedkoper.

Of die lofzang gerechtvaardigd is, moet een uitgebreide test wel uitwijzen. Wat ik met het voorgaande vooral wil zeggen, is dat VW haar koers om ’s werelds grootste autobouwer te worden niet alleen in aantallen wil bevestigen. Toyota verwierf die positie vooral ook met een spreekwoordelijke kwaliteit. Hoe broos zo’n status is hebben we de afgelopen maanden gezien, met miljoenen Toyota’s die terug moesten naar de garage. Dus als u de nieuwe Passat een beetje ‘koel’ en saai vindt, dan heeft dat een reden. Volkswagen kan zich geen misstap permitteren in het bereiken van haar ambities. VW directielid Horst Neumann noemde “German engineering precission” het wereldwijd belangrijkste verkoopargument van zijn concern. “Adel verplicht” is dan mijn reactie. Dat mag in dat geval een beetje behoudend zijn.