Citroën Lacoste

“Parijs propvol primeurs” valt binnenkort te lezen in kranten, bladen en op allerlei internetsites. En dan gaat het nu eens niet over de modehuizen, hoewel die ook binnenkort hun nieuwe collecties tonen. Maar het gaat dan over de herfstcollecties van de autowereld, zoals die van 2 tot 17 oktober a.s. worden geshowd op de ‘Mondial de l’Automobile 2010’.

Als ik een voorspelling mag wagen: de dip waarin de autowereld de afgelopen twee jaar verkeerde (precies twee jaar terug begon het domino-effect in de bankwereld) lijkt voorbij.

Af te meten aan de persberichten die nu dagelijks mijn mailbox binnenrollen met aankondigingen van Parijs-primeurs hebben de autobouwers er weer zin in. Da’s goed nieuws.

Volwassen
Inmiddels heb ik ook al een paar van die primeurs in levende lijve gezien. Zo organiseerde Peugeot vorige week een ‘Pré-Mondial Preview’. Daar kon de pers kennis maken met de nieuwe 508, de opvolger van de 407. Hoewel ik wel even moest wennen aan de grote opstaande vouw in de motorkap, kon ik slechts concluderen dat de 508 een plaatje is om te zien. Hij heeft hier en daar wat trekken van zijn Zuid-Duitse klassegenoten. Maar dankzij de speciale grille plus de leeuw op de neus toch ook een eigen gezicht. Vergeleken met de 407 is de 508 naar alle kanten groter, zeg maar nog volwassener geworden. Wielbasis, lengte, binnenruimte, bagageruimte: alles staat nu een paar treetjes hoger op de kwaliteitsladder.

Primitief
Nog een voorspelling waar weinig koffiedik voor nodig is: het centrale thema van de autoshow wordt ‘elektrisch rijden’. Wil je als autobouwer in het komende decennium blijven meetellen, dan moet je toch zeker één of meer elektrische aangedreven vierwielers in je programma hebben.

Ook op dit gebied heb ik inmiddels enkele dingen in de praktijk kunnen uitproberen. Zonder namen te noemen ben ik van die typen nog niet echt overtuigd. Goed beschouwd is het elektrisch rijden nogal primitief. Neem bijvoorbeeld de actieradius. Men propageert 150 km. Maar als het ’s-winters vriest, als er veel heuvels in de route zitten, als je vol gas rijdt, als de auto volbepakt is of als je de airco aanzet, dan holt de actieradius met grote stappen achteruit.

Bovendien praten we hier over relatief kleine auto’s met een pittige prijs (minstens dertig mille), die overdag en ’s nachts steeds een uurtje of zes aan het infuus moeten.

Ik schreef het al eerder: elektrisch rijden staat nog in de kinderschoenen. Misschien dat de modellen-met-hulpmotor (u weet wel: die auto’s met range-extender) meer indruk maken.

Geheimpje
Gisteren zag ik in mijn mailbox dat ook Saab op de elektrische tour gaat. In Parijs wordt een elektrisch aangedreven 9-3 onthuld. Ik ben benieuwd hoe Victor Muller inhaakt op deze trend.

In de wandelgangen hoorde ik nog een Saab-geheimpje. Op een vreemd tijdstip en op een niet alledaagse locatie sprak ik namelijk totaal onverwachts een Saab-ingewijde. Die vertrouwde mij toe dat Saab op de Parijse Autosalon een samenwerking bekend gaat maken met een Duitse collega. Ik mag niet zeggen om welke autofabrikant het hier gaat. Maar als ik vertel dat het een autobouwer uit Zuid-Duitsland is en dat die niet in de buurt van Stuttgart zit en evenmin in de buurt van Ingolstadt, dan weet u wellicht genoeg. Toch...

Verheugen
Waarop mogen we ons verder verheugen in Parijs? In alfabetische rangorde pak ik even wat krenten uit de pap.

Audi doet een nieuwe duit in zijn inmiddels fameuze cabriozakje met de E-Tron. BMW trekt veel bekijks met een studiemodel van de nieuwe 6-serie. Citroën zet zijn DS4, die al behoorlijk rap bij de dealers arriveert, in de schijnwerpers. Chevrolet laat, twee jaar na de eveneens in Parijs getoonde concept-versie van de Orlando, nu op de Parijse Autosalon de definitieve versie van deze majestueuze Minivan zien.

Ford presenteert met een tweedeurs coupé-achtig model de vierde koetswerkvariant op basis van het Focus-concept. Hyundai komt met een stationcar-achtige versie van de i20 en noemt deze compactcar ix20. Dat Honda met een hybride-uitvoering van de Jazz zou komen, was al een tijdje bekend.

Opel gooit diverse troeven op tafel. Zoals de speciale sportversies met de naam Astra GTC Paris. Met de eveneens getoonde Astra Sports Tourer kan het autojournaille begin november in de buurt van Istanbul proefrijden, waarna het model vrij snel daarop bij de dealers arriveert.

Wedden dat fotografen en cameramensen tijdens de persdagen niet weg te slaan zijn bij de Renault Dezir? Deze 432 cm lange sportwagen met vleugeldeuren maakt op voorhand al grote kans om als ‘mooiste wagen van de show’ te worden gekroond.

Volkswagen vindt het hoogtijd om zijn Passat ’ns lichtjes onder handen te nemen. Logisch natuurlijk nu grote concurrent Ford zijn Mondeo een opfrisser heeft gegeven. De in Parijs getoonde Passat heeft een scherpere neus en krijgt stop-start techniek standaard aan boord. En verder? Volg de komende weken vooral de berichtgeving op deze site...