Dacia Shockingly affordable

100% Renault-technologie. 100% Renault-kwaliteit. 100% Renault-dealerorganisatie. Dacia profiteert van de ervaring en kennis van de Renault Groep bij het ontwikkelen en produceren van robuuste, betrouwbare auto'ss. Deze zijn goed doordacht, praktisch in gebruik en eenvoudig in onderhoud. Dacia staat ook voor een nieuwe manier van zakendoen: het merk biedt al zijn klanten voertuigen tegen de juiste prijs.

Lees meer

Acties

Dacia 50/50 Deal

De Dacia 50/50 Deal is terug! Je rijdt daarmee al een nieuwe Dacia na betaling van slechts van de helft van de prijs. Ook bij Financial Lease door klein-zakelijke klanten.

Lees meer

Autotests

Dacia Logan MCV Stepway: stoer voor ’n stuiver

Dacia is een budgetmerk, en doet er niets aan om dat imago te veranderen. Goedkoop is het en goedkoop blijft het. De Dacia Logan MCV is daarvan een goed voorbeeld, want voor de prijs van een kleine stadsauto rijd je ook een ruime wagon. Een luxere Stepway-variant lijkt niet helemaal bij het merk te passen...

Lees meer

Fotoreportages

Dacia Logan MCV Stepway

Dacia is een budgetmerk, en doet er niets aan om dat imago te veranderen. Goedkoop is het en goedkoop blijft het. De Dacia Logan MCV is daarvan een goed voorbeeld, want voor de prijs van een kleine stadsauto rijd je ook een ruime wagon. Een luxere Stepway-variant lijkt niet helemaal bij het merk te passen...

Lees meer

Video's

Dacia Dokker Stepway

Dacia geeft de Dokker een cross-over look en noemt 'm Dacia Dokker Stepway. Eind dit jaar staat de stoere Dacia in de showrooms.

Lees meer

Renault Top Occasion op Dacia

Dacia: 100% Renault technologie, 100% Renault kwaliteit, 100% Renault dealerorganisatie. Daarom geldt voor streng geselecteerde Dacia-occasions de Renault Top Occasion-merkgarantie. Die biedt de volgende zekerheden:

  • 12 of 24 mnd garantie
  • servicebeurt vóór aflevering
  • APK-keuring
  • gegarandeerde kilometerstand (NAP)
  • vervangend vervoer bij reparatie
  • 14-dgn omruilgarantie
  • Europese mobiliteitsgarantie

Ook kunt u gebruik maken van de Renault Financial Services. Vraag uw Dacia dealer naar de exacte voorwaarden van de Renault Top Occasion merkgarantie.

Wilt u een gebruikte auto kopen?
Overweeg dan een occasion met merkgarantie. Bijvoorbeeld een Dacia Top Occasion.

Over Dacia

100% Renault-technologie. 100% Renault-kwaliteit. 100% Renault-dealerorganisatie. Dacia profiteert van de ervaring en kennis van de Renault Groep bij het ontwikkelen en produceren van robuuste, betrouwbare auto's. Deze zijn goed doordacht, praktisch in gebruik en eenvoudig in onderhoud. Dacia staat ook voor een nieuwe manier van zakendoen: het merk biedt al zijn klanten voertuigen tegen de juiste prijs.

Historie

Dacia is van origine een Roemeens automerk, dat tegenwoordig behoort tot de Franse Renault Groep. Dacia werd opgericht in 1968. Al in de '70er jaren werd samengewerkt met Renault, voor de productie van de middenklasse familieauto Dacia 1300. Als product van het communisme was de Dacia 1300 vrijwel het enige automodel dat (in diverse carrosserievormen) gedurende 35 jaar lang in Roemenië rondreed.

Het was in feite een in licentie gebouwde Renault 12. De auto werd ook in uitvoeringen gebouwd welke nooit als Renault geproduceerd zijn, zoals pick-up, bestelwagen - in de volksmond 'papuc' (pantoffel) genoemd - en stationwagen. In juli 2004 rolde het laatste exemplaar van de Dacia 1300 van de band. Het productieaantal lag toen boven de 1,95 miljoen stuks. 

Renault

In september 1999 werd Dacia volledig eigendom van Renault. De Renault groep heeft tussen 1999 en 2004 bijna 500 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de onderneming. Allereerst wilde Renault daarmee de ontwikkeling van de automobielsector in Centraal- en Oost-Europa bevorderen. Daarnaast wilden de Fransen het merk inzetten bij de groeistrategie en internationale ambitie van de Renault Groep.

Renault wilde namelijk in 2010 4 miljoen auto's gaan verkopen, waarvan 50 procent in West-Europa. Voor nieuwe markten in Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa werd de lat eveneens hoog gelegd. Op deze continenten, die nog tal van mogelijkheden boden in tegenstelling tot de verzadigde Westerse 'inruilmarkten', was het streven 700.000 auto's te verkopen in 2010. Hoewel de wereldwijde kredietcrisis roet in het eten strooide was speciaal voor deze doelstellingen de Dacia Logan ontworpen.

Logan: 'de 5.000 euro-auto'

In 2004 werd begonnen met de productie van de '5.000 euro-auto' voor nieuwe markten. Uiteindelijk kostte de Dacia Logan, afhankelijk van de verkoopregio, wel 7.000 tot 10.000 euro, ongeveer twee keer zoveel als de laatste Dacia 1300. Desalniettemin was dit een lage prijs voor een voertuig dat voldeed aan alle eisen van een moderne auto. De Logan was immers geen 'oostblok-auto' maar een modern ontwerp ontwikkeld door het Renault Technocentre.

De auto was gebouwd op hetzelfde platform als de Renault Modus en Nissan Micra. De Logan deelde verder veel techniek met de Renault Clio, waaronder de motor en de versnellingsbak. Het Dacia-marketingconcept draait dan ook om betrouwbare, robuuste auto's met bewezen technologie tegen een betaalbare prijs. De budgetprijs is haalbaar doordat gebruikgemaakt wordt van techniek die eerder al ontwikkeld en soms zelfs al terugverdiend is.

In Oost-Europa en Noord-Afrika is Dacia een gewild model voor de opkomende middenklasse, een symbool zelfs voor haar nieuw verworven status. Renault constateerde echter dat er ook in West-Europa een grote vraag bestond naar budgetauto's. Vooral onder autokopers voor wie de prijs doorslaggevend is, was Dacia een aantrekkelijk alternatief voor inruilwagens. Daarom besloot het concern om de Dacia Logan (soms onder de naam Renault Logan) ook in West-Europa op de markt te brengen.

Vooral de Dacia Logan MCV, een medium formaat vijf- of zevenpersoonsauto met 2.350 liter bagageruimte, werd populair. In 2007 waren er wereldwijd al 3 miljoen stuks verkocht. Sinds 2012 is de tweede generatie Logan verkrijgbaar.

Meer modellen

Vanaf 2008 zijn andere Dacia-modellen verschenen, zoals de hatchback Sandero. Ook hier is de gunstige prijs/prestatie-verhouding het lokkertje. In 2010 kwam de Dacia Duster op de markt. Het was de goedkoopste SUV die in Nederland verkrijgbaar was. Ook in andere landen oefende de financiële bereikbaarheid een grote aantrekkingskracht uit op autokopers. In 2014 werd de mijlpaal van 5 miljoen gebouwde Dusters gepasseerd.

Inmiddels heeft Dacia een vijftal modellen in het assortiment. Daartoe behoren ook MPV's. In 2009 breidde Dacia het begrip 'budgetcar' uit: ook het brandstofverbruik diende voortaan zuinig te zijn. Er verschenen zuinige uitvoeringen, evenals modellen op biobrandstof. 

Productie en distributie

De oorspronkelijke Dacia-fabriek bevindt zich nog altijd in Roemenië, nabij de stad Piteşti. Inmiddels zijn in hoog tempo fabrieken gebouwd in landen als Rusland, Marokko, China en India, om de groeiende populariteit van de Dacia-modellen op te vangen. Ondanks wisselende verkopen door economische crises overweegt het merk om de oversteek naar de Verenigde Staten te maken.

In Nederland wordt het merk Dacia sinds 2008 gedistribueerd door Renault-dealers. Begin 2009 ging op proef een eerste Dacia Store open waar alleen auto's van het budgetmerk worden verkocht. De onderdelen worden gedistribueerd via de internationale, centrale magazijnen van Renault. Het merk Dacia is, sinds de overname door Renault in 1999, steeds gegroeid. In 2015 zijn meer dan 550.000 nieuwe Dacia's verkocht.