Dacia kopen

Dacia is het budgetmerk van de Renault Groep. Modellen als de Dacia Duster, Sandero en Logan MCV zijn praktisch in gebruik, robuust en eenvoudig in onderhoud. Als het op rijden, onderhoud of service aankomt kan Dacia gebruikmaken van de beproefde technologie en het dealernetwerk van Renault. Je zou kunnen zeggen dat je 'Renault-kwaliteit voor een Dacia-prijs' krijgt. 


Nieuwe Dacia kopen

Dacia Duster SUV

Bijtellingspercentages:
22%
Brandstofsoorten:
Benzine en LPG-G3
Vermogen:
van 114 tot 125 pk
Vanafprijs: € 18.780,-

Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Dacia acties.

Dacia koop je nu nieuw met lage BPM Tot 4.800 euro voordeliger dan WLTP-modellen

Importeursactie Geldig vanaf 21 september 2018

Koop nu een nieuwe Dacia uit de speciale voorraad, daarvoor geldt nog de 'oude', lage aanschafbelasting BPM. Je bent duizenden euro's voordeliger uit.

Bekijk deze actie

Van de redactie

Nieuwe Dacia limited edition-reeks voor de Stepway Vier Dacia-modellen met onderscheidende uitstraling

Autonieuws 8 maart 2018

Dacia presenteert op de autoshow in Genève een nieuwe Limited Edition-reeks. De vier modellen zijn gebaseerd op de Stepway-uitvoeringen van de Sandero, Lodgy, Dokker en Logan MCV.

Lees meer

Over Dacia

Dacia is het budgetmerk van de Renault Groep. Modellen als de Dacia Duster, Sandero en Logan MCV zijn praktisch in gebruik, robuust en eenvoudig in onderhoud. Als het op rijden, onderhoud of service aankomt kan Dacia gebruikmaken van de beproefde technologie en het dealernetwerk van Renault. Je zou kunnen zeggen dat je 'Renault-kwaliteit voor een Dacia-prijs' krijgt. 

Steeds meer Dacia-modellen zijn leverbaar in Stepway-uitvoering, met extra bodemspeling en stoere aankleding. Ook zijn af-fabriek lpg-uitvoeringen te bestellen. De Dacia Dokker is tevens verkrijgbaar als bedrijfswagen. 

Dacia is van origine een Roemeens automerk, dat tegenwoordig behoort tot de Franse Renault Groep. Dacia werd opgericht in 1968. Al in de '70er jaren werd samengewerkt met Renault, voor de productie van de middenklasse familieauto Dacia 1300. Als product van het communisme was de Dacia 1300 vrijwel het enige automodel dat (in diverse carrosserievormen) gedurende 35 jaar lang in Roemenië rondreed.

Het was in feite een in licentie gebouwde Renault 12. De auto werd ook in uitvoeringen gebouwd welke nooit als Renault geproduceerd zijn, zoals pick-up, bestelwagen - in de volksmond 'papuc' (pantoffel) genoemd - en stationwagen. In juli 2004 rolde het laatste exemplaar van de Dacia 1300 van de band. Het productieaantal lag toen boven de 1,95 miljoen stuks. 

In september 1999 werd Dacia volledig eigendom van Renault. De Renault groep heeft tussen 1999 en 2004 bijna 500 miljoen euro geïnvesteerd in de modernisering van de onderneming. Allereerst wilde Renault daarmee de ontwikkeling van de automobielsector in Centraal- en Oost-Europa bevorderen. Daarnaast wilden de Fransen het merk inzetten bij de groeistrategie en internationale ambitie van de Renault Groep.

Renault wilde namelijk in 2010 4 miljoen auto's gaan verkopen, waarvan 50 procent in West-Europa. Voor nieuwe markten in Afrika, Zuid-Amerika en Oost-Europa werd de lat eveneens hoog gelegd. Op deze continenten, die nog tal van mogelijkheden boden in tegenstelling tot de verzadigde Westerse 'inruilmarkten', was het streven 700.000 auto's te verkopen in 2010. Hoewel de wereldwijde kredietcrisis roet in het eten strooide was speciaal voor deze doelstellingen de Dacia Logan ontworpen.

In 2004 werd begonnen met de productie van de '5.000 euro-auto' voor nieuwe markten. Uiteindelijk kostte de Dacia Logan, afhankelijk van de verkoopregio, wel 7.000 tot 10.000 euro, ongeveer twee keer zoveel als de laatste Dacia 1300. Desalniettemin was dit een lage prijs voor een voertuig dat voldeed aan alle eisen van een moderne auto. De Logan was immers geen 'oostblok-auto' maar een modern ontwerp ontwikkeld door het Renault Technocentre.

De auto was gebouwd op hetzelfde platform als de Renault Modus en Nissan Micra. De Logan deelde verder veel techniek met de Renault Clio, waaronder de motor en de versnellingsbak. Het Dacia-marketingconcept draait dan ook om betrouwbare, robuuste auto's met bewezen technologie tegen een betaalbare prijs. De budgetprijs is haalbaar doordat gebruikgemaakt wordt van techniek die eerder al ontwikkeld en soms zelfs al terugverdiend is.

In Oost-Europa en Noord-Afrika is Dacia een gewild model voor de opkomende middenklasse, een symbool zelfs voor haar nieuw verworven status. Renault constateerde echter dat er ook in West-Europa een grote vraag bestond naar budgetauto's. Vooral onder autokopers voor wie de prijs doorslaggevend is, was Dacia een aantrekkelijk alternatief voor inruilwagens. Daarom besloot het concern om de Dacia Logan (soms onder de naam Renault Logan) ook in West-Europa op de markt te brengen.

Vooral de Dacia Logan MCV, een medium formaat vijf- of zevenpersoonsauto met 2.350 liter bagageruimte, werd populair. In 2007 waren er wereldwijd al 3 miljoen stuks verkocht. Sinds 2012 is de tweede generatie Logan verkrijgbaar.

Vanaf 2008 zijn andere Dacia-modellen verschenen, zoals de hatchback Sandero. Ook hier is de gunstige prijs/prestatie-verhouding het lokkertje. In 2010 kwam de Dacia Duster op de markt. Het was de goedkoopste SUV die in Nederland verkrijgbaar was. Ook in andere landen oefende de financiële bereikbaarheid een grote aantrekkingskracht uit op autokopers. In 2014 werd de mijlpaal van 5 miljoen gebouwde Dusters gepasseerd.

Inmiddels heeft Dacia een vijftal modellen in het assortiment. Daartoe behoren ook MPV's. In 2009 breidde Dacia het begrip 'budgetcar' uit: ook het brandstofverbruik diende voortaan zuinig te zijn. Er verschenen zuinige uitvoeringen, evenals modellen op biobrandstof. 

De oorspronkelijke Dacia-fabriek bevindt zich nog altijd in Roemenië, nabij de stad Piteşti. Inmiddels zijn in hoog tempo fabrieken gebouwd in landen als Rusland, Marokko, China en India, om de groeiende populariteit van de Dacia-modellen op te vangen. Ondanks wisselende verkopen door economische crises overweegt het merk om de oversteek naar de Verenigde Staten te maken.

In Nederland wordt het merk Dacia sinds 2008 gedistribueerd door Renault-dealers. Begin 2009 ging op proef een eerste Dacia Store open waar alleen auto's van het budgetmerk worden verkocht. De onderdelen worden gedistribueerd via de internationale, centrale magazijnen van Renault. Het merk Dacia is, sinds de overname door Renault in 1999, steeds gegroeid. In 2015 zijn meer dan 550.000 nieuwe Dacia's verkocht.

Dacia direct leverbaar

Alle Dacia occasions op voorraad

Nieuwe Dacia modellen op voorraad