Daihatsu Innovation for Tomorrow

Het plezier van klanten wereldwijd is onze beloning. Het maken van 's werelds beste compacte auto onze uitdaging. Sinds onze oprichting in 1907 heeft de Daihatsu Motor Company alle energie gestoken in de missie om 'compacte auto's te ontwerpen waarvan mensen over de hele wereld houden'. Tegenwoordig streeft Daihatsu deze missie na op een nog hoger niveau: 'Innovatie voor morgen'. We zouden het fijn vinden als je met ons vooruit kijkt naar de volgende 100 succesvolle Daihatsu jaren.

Lees meer

Video's

Daihatsu Trevis

De Daihatsu Trevis is een sympathiek stadsautootje dat je niet vaak ziet rijden

Lees meer

Daihatsu Dealer Selectie Occasions

U zoekt een betrouwbare Daihatsu occasion die in topconditie is? Waarvan de onderhoudshistorie bekend is en de kilometerstand gegarandeerd? Waar u een half jaar garantie en één jaar Daihatsu Mobiliteit Garantie op krijgt? Kies dan voor een Daihatsu Dealer Selectie occasion.

Een gebruikte Daihatsu mag een Daihatsu Dealer Selectie Occasion worden genoemd, als de auto onder andere voldoet aan de volgende criteria:

  • Niet ouder dan 5 jaar
  • Onderhoudshistorie is bekend
  • Max. 100.000 kilometer gereden
  • Nationale Auto Pas (NAP)
  • Half jaar BOVAG-garantie met een maximum van 15.000 kilometer
  • 1 jaar Daihatsu Mobiliteit Garantie
  • Inclusief meest recente onderhoudsbeurt
  • APK-keuring bij aflevering
  • 14 dagen omruilgarantie
  • Vervangend vervoer bij reparatie
  • Gratis garantie afloopcontrole

Met het Daihatsu Dealer Selectie label kunt u erop vertrouwen dat u een zeer goede kwaliteitsoccasion koopt. Vraag uw Daihatsu-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Daihatsu

Het plezier van klanten wereldwijd is onze beloning. Het maken van 's werelds beste compacte auto onze uitdaging. Sinds onze oprichting in 1907 heeft de Daihatsu Motor Company alle energie gestoken in de missie om 'compacte auto's te ontwerpen waarvan mensen over de hele wereld houden'. Tegenwoordig streeft Daihatsu deze missie na op een nog hoger niveau: 'Innovatie voor morgen'. We zouden het fijn vinden als je met ons vooruit kijkt naar de volgende 100 succesvolle Daihatsu jaren.

Historie

Daihatsu is een Japans automerk dat voor 51 procent eigendom is van Toyota. Daihatsu is vooral bekend om zijn kleine stadsauto’s. In het buitenland worden verschillende Daihatsu-types verkocht onder de naam Perodua. De merknaam zoals wij die kennen betekent letterlijk Osaka Machinefabriek. De Japanse ingenieurs Y. Yasanuga en M. Tsurumi richtten in 1907 in Osaka het bedrijf Hatsudoki Seizo Company op. De onderneming produceerde verbrandingsmotoren, onder meer voor scheepvaart en visserij. Het doel was de technologische ontwikkeling van het land te bevorderen. Na de eerste wereldoorlog gaf de regering het bedrijf de opdracht om een vrachtwagen te maken. Verder dan een prototype is het nooit gekomen, maar dit was wel de aanleiding om te beginnen aan een lijn dieselmotoren.

Driewielers

In de jaren ’20 waren gemotoriseerde driewielers een populair vervoermiddel in Japan. In 1930 presenteerde Hatsudoki de driewieler Model HA, die het midden hield tussen een motorfiets aan de voorkant en een gesloten bakfiets aan de achterzijde. De driewieler werd verkocht onder de naam Daihatsu Go. Binnen zeven jaar veroverde Hatsudoki een marktaandeel van dertig procent op de driewielermarkt. De eerste auto, Model FA, verscheen in 1937. Overigens produceerde Daihatsu ook driewielerauto’s, zoals de Bee uit 1951. De Midget (1959) was een driewieler waarbij het voorste deel, een kleine cabine voor de bestuurder en één passagier, net als de bak achterop open was. Het voertuig was erg populair en werd in de loop der jaren geëxporteerd naar onder meer Indonesië en de Verenigde Staten.

Toyota

In 1963 verscheen de Compagno. Deze vierwieler maakte gebruik van een carrosserie van het Italiaanse Vignaler. Ter promotie reed een Berlina 800, geïntroduceerd als deel van de Compagno-serie, 18.000 kilometer met het Olympische vuur van Olympia naar Tokio voor de Olympische Spelen aldaar. De populaire Compagno was de eerste auto die Daihatsu exporteerde, naar Groot-Brittannië. Vanaf dat moment kwam de Daihatsu-productie echt op gang. De Daihatsu Motor Company (zo geheten sinds 1951) voert sinds 1967 een rood embleem met een aerodynamisch gestroomlijnde, witte ‘D’. Dit werd geïntroduceerd ter gelegenheid van het samenwerkingsverband dat met Toyota werd aangegaan. Al hetzelfde jaar rolde een aangepaste Toyota Publica van de lopende band, onder de naam Daihatsu Consort.

In 2000 opende Daihatsu een nieuw ontwerpcentrum. Tegenwoordig beschikt het bedrijf over vijf fabrieken voor personenauto’s in thuisland Japan. Daarnaast heeft het assemblagefabrieken en samenwerkingsverbanden met organisaties in vele landen, vooral in Azië. In Indonesië hoopt het bedrijf 20 procent meer minicars, de zogenaamde K-cars of Kei-cars, te gaan verkopen. In Japan worden al zo’n twee miljoen van deze voertuigen per jaar verkocht. In 2007 ging Daihatsu een samenwerkingsverband aan met Subaru, waar Toyota ook aandelen in heeft. Terwijl Daihatsu zich blijft richten op de onderkant van de markt, zal Subaru grotere modellen leveren. Nog steeds komt een deel van de Toyota’s uit de Daihatsu-fabrieken.

Nederland

In Nederland werd Daihatsu voor het eerst geïmporteerd in 1978. Twintig dealers zetten de Daihatsu Cuore, Charmant en Charade op de verkooplijst. De Charade, Auto van het Jaar 1977 in Japan, kende een explosieve populariteit. Met z’n driecilinder 1.000 cc-motor vestigde het autootje een nieuwe eenliter klasse: een kleine, zuinige auto met een ruim interieur. Zo kort na de energiecrisis was er veel vraag naar zulke auto’s.

Inmiddels is de zevende generatie van de Cuore op de markt. Bij de introductie in 2007 was het model de zuinigste benzineauto auto ter wereld, met een verbruik van 4,4 liter per honderd kilometer. Met een CO2-uitstoot van 104 gram per kilometer en een (relatief) lage uitstoot van fijnstoffen was de Cuore tevens ‘s werelds minst milieubelastende benzineauto. Het huidige gamma bestaat naast der Cuore uit de (tweede generatie) Sirion en de compacte SUV Terios. De Charade heeft een comeback gemaakt (2011), althans in naam. Deze hatchback is nu gebaseerd op de Toyota Yaris.

In 2007 verkocht Daihatsu ruim achtduizend auto’s in ons land. Het werd echter steeds moeilijker om de hoge ontwikkelings- en productiekosten, te betalen met een dure Japan yen, terug te verdienen in Europa. Het concern heeft zich dan ook in 2013 teruggetrokken van de Europese markt. Daihatsu Nederland zet de aftersales-activiteiten en de levering van onderdelen voort. Sinds 1978 had het Japanse merk 200.000 auto’s afgezet in Nederland.

Milieu

Daihatsu’s milieuvriendelijke profilering is niet, zoals bij de meeste automerken, iets van deze tijd. Al in de jaren veertig van de vorige eeuw was Hatsudoki Japan’s eerste bedrijf dat een prototype elektrisch voertuig ontwikkelde, de Hijet Truck EV. Toen in 1970 de Wereldtentoonstelling in Japan werd gehouden, konden bezoekers kennis maken met één van de 275 EV’s (Elektrische Voertuigen) die Daihatsu er had rondrijden. Een jaar later nodigde de Japanse overheid Daihatsu uit om Research & Development uit te voeren naar lichtgewicht, uitstootvrije elektrische passagiersvoertuigen. Dit resulteerde in 1975 in de driewieler Hallo BC voor stadsvervoer.

Het bedrijf ontwikkelde ook milieuvriendelijke auto-onderdelen. In 2002 slaagde Daihatsu er als eerste in om een ‘intelligente katalysator’ te maken. Dit apparaat wint het kostbare Palladium, het metaal dat als katalysator dient, terug. Hierdoor wordt de snelheidsafname van de katalyse onderdrukt. Twee jaar later kwam het Catalyst Early Activation System op de markt. Zodra de motor start, begint het systeem uitlaatgassen te filteren. De primeur van het systeem berust op het detecteren van ionen in de vlammen.

Naschrift redactie: Het merk Daihatus is niet langer actief in Nederland. Deze tekst zal pas weer een update krijgen wanneer het merk weer actief wordt.