Fiat

Al meer dan een eeuw hebben we onze passie gevolgd. We hebben een reis afgelegd en mogelijk gemaakt dat anderen een reis kunnen afleggen. Al meer dan een eeuw hebben we onze passie vormgegeven. Sommigen noemen het auto's. Maar wij noemen het liever ideeën, want met een passie voor ideeën komen we ver. 

Lees meer

Autotests

Fiat Tipo hatchback: de échte retro-Fiat

Zeg je retro en Fiat in een zin, dan denk je waarschijnlijk direct aan de 500. Niet geheel onterecht, maar die koop je vooral omdat ‘ie zo leuk is. En dat terwijl Fiat juist ook een heel rationeel merk is. Met modellen als de Tempra, Uno en Tipo kregen veel mensen heel veel waar voor hun geld. Die laatste is nu terug van weggeweest.

Lees meer

Fotoreportages

Fiat Tipo Hatchback

De Fiat Tipo weet z’n nuchtere inborst prima te verhullen. Zonder ook maar ergens uit de band te springen is het ontwerp keurig.

Lees meer

Acties

Fiat Private Lease

Bij Private Lease van Fiat betaal je een vast, all-inclusive maandbedrag voor het gebruik. Je rijdt nu al een Fiat Panda vanaf 219 euro per maand of een 500X vanaf 399 euro.

Lees meer

Autoexpert

Autoexpert is de merknaam waaronder Fiat- Alfa Romeo- Jeep- en Lancia dealers geselecteerde gebruikte auto’s verkopen. Deze auto is voorzien van het Autoexpert garantielabel en biedt u de volgende voordelen:

  • 6 maanden volledige garantie
  • 12 maanden mobiliteitshulp
  • Nationale Auto Pas
  • 12 maanden ServicePlus Pas
  • Gecontroleerd op 85 punten
  • 14 dagen omruilgarantie
  • Coupon voor gratis APK
  • 100% in topconditie
  • Aantrekkelijke financiering

Vraag uw Fiat-dealer naar de exacte voorwaarden van de Autoexpert-garantie.

Over Fiat

Al meer dan een eeuw hebben we onze passie gevolgd. We hebben die passie geïnvesteerd in onze producten, technologieën, bedrijven, divisies, markten en groepen. We hebben een bijdrage geleverd aan het veranderen van de wereld en we zijn met de wereld mee veranderd. We hebben een reis afgelegd en mogelijk gemaakt dat anderen een reis kunnen afleggen. 

Al meer dan een eeuw hebben we onze passie vormgegeven. Sommigen noemen het auto's. Maar wij noemen het liever ideeën, want met een passie voor ideeën komen we ver. 

Historie

Fiat is een industrieel concern en autofabrikant. De naam is een acroniem voor Fabbrica Italiana Automobili Torino (Italiaanse Automobiel Fabriek Turijn). Het bedrijf werd in 1899 opgericht door onder andere Giovanni Agnelli, die 3 jaar later ook directeur werd. 

In 1923 opende Fiat een nieuwe fabriek in Lingotto, destijds de grootste autofabriek in Europa. De futuristische hal met avant-gardistische architectuur was lange tijd hét gezicht van de Italiaanse autoindustrie. Ruwe materialen kwamen binnen op de begane grond. De auto’s in aanbouw ‘cirkelden’ tijdens het productieproces omhoog, tot ze, op de vijfde verdieping aangekomen, volledig in elkaar gezet waren. Op het dak lag een testbaan.

In de Lingotto-fabriek zijn tachtig verschillende automodellen gefabriceerd. Daaronder zit de Fiat Topolino, beter bekend als de Fiat 500 uit 1936 tot 1955. Het gebouw is in de jaren '80 door architect Renzo Piano omgevormd tot centrum met concerthallen, theater, conferentiecentrum, hotel en winkels. Sinds 1997 zetelt het Fiat-bestuur in dit omgebouwde Palazzina Fiat al Lingotto (‘Fiat-Paleisje in Lingotto’).

Economische motor

De geschiedenis van Fiat is nauw verweven met de Italiaanse industrialisatie en politiek. Het bedrijf maakte de eerste groeispurt door tijdens de Eerste Wereldoorlog, met voertuigen voor het Italiaanse leger. In de jaren ’30 voerde Fiat massaproductie in. De internationale uitbreiding moest echter worden teruggedraaid toen dictator Mussolini een politiek van economische onafhankelijkheid in Italië voerde.

Na de Tweede Wereldoorlog kon de autoproductie weer snel worden opgepakt, dankzij hulp uit het Marshallplan. Vanaf 1958 was er in Italië een economische hoogconjunctuur, met een groeiende behoefte aan betaalbare auto’s. Had voorheen 1 op de 96 inwoners een auto, nu werd het 1 op de 28. Fiat profiteerde steeds meer van de wederopbouw.

De autosector werd zelfs de motor van de Italiaanse economie. Giovanni (‘Gianni’) Agnelli, de kleinzoon van de oprichter, werd één van de belangrijkste industriëlen van het land. Als hoofd van Fiat hield hij toezicht op 4,4 procent van het bruto nationaal product van Italië, op 3,1 procent van het aantal industriële arbeidskrachten, en op 16,5 procent van Italië‘s industriële investeringen in onderzoek. De Agnelli-familie heeft nog altijd meer dan 30 procent van de Fiat-aandelen in handen. 

Fiat 500

Het eerste succesvolle Fiat-model was de 500 'Topolino'. Het was met 2,97 meter de kleinste personenauto ter wereld. Na bijna 20 jaar productie verscheen in 1957 het bekende ‘Rugzakje’, de Nuova Fiat 500 ofwel ‘Nieuwe Fiat 500’. Daarvan werden bijna 3,5 miljoen exemplaren geproduceerd. Exact 50 jaar later lanceerde Fiat een retro-versie met een herkenbaar maar modern design. Deze Fiat 500 werd Auto van het Jaar 2008. Ook de cabriolet 500C met het stoffen, gevouwen dak refereerde aan de glorietijden, hoewel het dak tegenwoordig elektrisch opent en sluit.

De vraag naar de moderne 500 was zo groot, dat Fiat de productie enkele malen moest opschroeven. Binnen 21 maanden rolde het half miljoenste exemplaar van de band en eind 2012 het miljoenste. Sinds 2013 rijdt de elektrisch aangedreven 500E rondt. Deze wordt in Nederland niet geleverd. Wel kun je hier de sportief aangeklede 500S bestellen.

Vanwege de populariteit heeft Fiat sinds 2012 een volledige Fiat 500-familie geïntroduceerd. Technisch zijn echter niet alle familieleden verwant met de 'stamvader' 500. Het begon met de mini-MPV 500L, de zevenzits 500L Living en de stoere 500L Trekking. De compacte cross-over 500X is als stoere 500X Cross leverbaar met vierwielaandrijving. 

Fiat 600

De Fiat 1400 (1950-1958) was de eerste chassisloze Fiat. Ook de dieselmotor was een primeur voor het Italiaanse merk. In 1955 introduceerde Fiat het model 600 (‘Seicento’). Het was de eerste Fiat met de motor achterin. De topsnelheid varieerde van 95 kilometer per uur met de 633 cc motor tot 110 km/u met de 767 cc-versie. Er zijn ruim 2,5 miljoen Fiats 600 verkocht. Ook kwamen afgeleiden uit, zoals de Seat 600 en de Zastava 750 (later 850). In de tijd van Gianni Agnelli (die van 1966 tot 1996 topman werd) begaf Fiat zich weer op buitenlandse markten. 

Panda

Drie modellen uit de jaren '80 – de Fiat Panda, Uno en Tipo – verwierven de titel ‘Auto van het Jaar’. De Uno bevatte radicale wijzigingen in elektronica, materiaalkeuze en motor. Vanaf 1985 werd 'ie geleverd met de 1.0 Fire gerobotiseerde motor. Deze lichtgewicht krachtbron zorgde voor betere prestaties en minder brandstofverbruik. De Tipo markeerde niet alleen technologische innovatie van de auto zelf, maar ook van het productieproces. Ook dat werd in steeds grotere mate gerobotiseerd.

Het succes van de Fiat Panda zat voornamelijk in de functionaliteit, bijvoorbeeld in de uitneembare en ombouwbare achterbank. Ook werd een Panda met vierwielaandrijving gelanceerd. Het is dan ook niet vreemd dat de huidige, derde generatie Panda enkele kenmerken heeft van een MPV en een SUV. Nog altijd heeft het ontwerp iets hoekig. 

Van de eerste generatie (1980-2003) zijn meer dan 4,5 miljoen Panda’s de showroom uitgereden. Na 30 jaar productie staat de teller boven de 10 miljoen. Het model is zo populair dat Fiat, in navolging van de 500, ook de Panda wil uitbreiden tot een familie (al dan niet technisch verwante modellen). Inmiddels zijn de Panda Trekking en Panda Cross al verschenen. 

Punto en overige modellen

Een ander Europees verkoopsucces dat al enige generaties meegaat is de Fiat Punto (vanaf 1993). Bij ons was deze opvolger van de Uno in 1995 Auto van het Jaar. Tussen 2005 en 2012 werd een iets grotere Grande Punto gebouwd, waarvan een miljoen exemplaren de showroom uitreden. Het totale aantal Punto's stond in 2012 op 8,5 miljoen stuks. In de komende jaren wordt de Punto waarschijnlijk vervangen door een nieuw Fiat 500-familielid.

Van de overige modellen die Fiat tegenwoordig levert zal de compacte middenklasser Bravo verdwijnen. De Doblò ziet er uit als een bestelwagentje en heeft eigenschappen van een stationwagen, SUV en MPV. De Fiat Qubo is de personenwagenversie van de bedrijfswagen Fiorino. Voor de nabije toekomst staan nieuwe en vernieuwde modellen op de planning.

Common rail-diesel

Vlak buiten Turijn ligt het Centro Ricerche Fiat, het Fiat Onderzoekscentrum. In 2002 verwierf het verschillende prestigieuze prijzen. De belangrijkste was de Innovation Award 2002 van The Economist, voor de ontwikkeling van de Common rail-technologie voor dieselmotoren. In tegenstelling tot conventionele, direct ingespoten dieselmotoren, waar de brandstofpomp naar iedere injector een leiding heeft die op een vooraf bepaald moment onder druk komt te staan, heeft een Common rail-motor een gemeenschappelijke leiding (de ‘common rail’) die de brandstof onder hoge druk constant naar alle injectoren aanvoert. Deze injectoren kunnen zeer snel openen en sluiten.

Ze worden aangestuurd door een boordcomputer ofwel Elektronische Controle Eenheid (ECU), die de inspuiting regelt aan de hand van sensoren. De sensoren geven bijvoorbeeld informatie over de buiten-luchtdruk of de positie van de gasklep, en het Common rail-systeem zorgt voor de bijpassende, gefaseerde inspuittijd en -duur. Dit resulteert niet alleen in een beter aanpassingsvermogen. Het bespaart ook brandstof en brengt lagere emissiewaarden van schadelijke uitlaatgassen binnen bereik. De MultiJet-motor is Fiats tweede generatie Common rail-turbodiesel. Inmiddels gebruiken de meeste autofabrikanten Common rail-technologie.

MultiAir

In 2009 debuteerde de MultiAir-techniek met elektrohydraulische kleppenregeling op de Mito, een model van Fiat-merk Alfa Romeo. Deze technologie maakte de gasklep overbodig. Belangrijker was dat het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke gassen (drastisch) werden verminderd. Tegelijkertijd steeg het vermogen van de auto met 10 procent en het koppel met 15 procent. Nog geen jaar later presenteerde Fiat MultiAir voor dieselmotoren.

Dankzij het ‘downsizen’ van benzinemotoren lukte het zelfs een kleine tweecilinder TwinAir-motor te ontwikkelen. Deze 0,9 liter turbobenzinemotor werd in 2011 bekroond tot Engine of the Year. TwinAir-uitvoeringen van bijvoorbeeld de Panda en Fiat 500 zijn erg populair. Ook milieuvriendelijk zijn de CNG-modellen, die rijden op aardgas (‘Compressed Natural Gas’), wat bovendien goedkoper is dan benzine of diesel. Over het gehele gamma bezien was de Fiat Groep lange tijd het concern waarvan de in massaproductie geproduceerde automodellen gemiddeld de laagste CO2-hoeveelheid uitstoten (2008 tot en met 2013).

Abarth

Autofabrikant en -tuner Abarth, sinds 1971 eigendom van Fiat, levert speciale uitvoeringen van gangbare Fiat-personenauto’s. Het zijn opgevoerde modellen met een speciale styling. Zo verscheen in 2007 een Grande Punto Abarth. Halverwege 2008 werd Abarth een apart automerk. Het werd in Nederland geïntroduceerd met de 500 Abarth Opening Edition. Tegenwoordig zijn alle Abarth-modellen gebaseerd op de Fiat 500 en 500C. In de toekomst wil het 'merk met de schorpioen' ook modellen uitbrengen die gebaseerd zijn op andere merken dan Fiat.

De herintroductie van Abarth maakte onderdeel uit van de verschuiving naar het lifestyle-modellen. Tot het derde millenium lagen vooral praktische zaken ten grondslag aan het ontwerp van Fiat-modellen, tegenwoordig richt het merk zich meer op specifieke stijlen zoals off-road aankleding. Daarnaast is Italiaans design belangrijk. Het bedrijf ligt immers middenin de regio Turijn, waar Italiaans ontwerp, cultuur en mode hoogtij vieren.

Daarbij maakt het Centro Stile (Stijl Centrum) van de Fiat Groep, meer dan voorheen, gebruik van gerenommeerde designbureau’s uit de regio. Carrosserieontwerper Pininfarina ontwierp wagens als de coupé Maserati GranTurismo en de roadster Alfa Romeo Spider. Concurrent Bertone tekende de Alfa Romeo GT Coupé. De Fiat Grande Punto werd ontworpen door Italdesign. Verder laat Fiat regelmatig reguliere modellen aankleden door modehuizen om ze daarna als speciale editie te verkopen. 

Fiat Groep

Sinds 1979 is de autodivisie losgemaakt van de rest van het Fiat-concern. Onder de Fiat Groep vallen sindsdien de merken Fiat, AbarthAlfa RomeoLancia en Maserati. Het merk Ferrari is voor 90 procent in handen van Fiat, maar wordt op termijn een losstaand bedrijf met eigen beursnotering. De crisis in de jaren '90 noodzaakte Fiat zich internationaler te oriënteren. Dit deed het door zich meer en meer op opkomende markten als Oost-Europa en Azië te richten. Het nam het Servische merk Zastava over, waarvan momenteel alleen de fabrieken (voor Fiat-modellen) in gebruik zijn.

Onder topman Sergio Marchionne (sinds 2004) richtte het Fiat-concern zich ook steeds meer op Noord-Amerika. Tijdens de wereldwijde economische crisis nam Fiat in 2009 de failliete Chrysler Groep over met 'betaling' van technologie, zoals flexibele platforms en zuinige motoren. In ruil verwierf de Fiat Groep 20 procent van de aandelen van het Chrysler-concern en 5 jaar later volgde de rest. De deal bood de Fiat-merken toegang tot de Amerikaanse markt via Chryslers dealernetwerk.

De overname voegde tevens de merken Chrysler, Dodge, Ram, SRT en Jeep toe aan de portefeuille van wat nu Fiat Chrysler Automobiles (FCA) heet. De ontwikkeling en productie van nieuwe modellen blijft plaatsvinden in Italië, maar het hoofdkantoor komt naar Nederland. Het is de bedoeling dat het bedrijf in de toekomst toegroeit naar een productie van 6 miljoen auto’s per jaar. Dankzij de 'fusie' kunnen FCA-merken nu gezamenlijk ontwikkeld worden, om zo kosten te besparen. Een voorbeeld daarvan zijn de technisch verwante Fiat 500X en de Jeep Renegade.  

Topman Marchionne heeft al diverse malen aangegeven dat de Fiat Groep een nieuw budgetmerk zal lanceren. Mogelijk wordt dit een submerk van het eigen merk Fiat.