Honda The Power of Dreams

Bij Honda wordt elke auto die we maken perfect vormgegeven, betrouwbaar gebouwd en ontworpen om bij u te passen. We besteden zorg aan elk detail. Als u uw Honda mee naar huis neemt willen we dat u net zoveel geniet als wij gedaan hebben tijdens het maken ervan. Dat is de kracht van dromen. 

Lees meer

Autotests

Honda HR-V: terug van weggeweest

Na 9 jaar keert Honda terug in het compacte cross-over segment met de gloednieuwe HR-V. Een belangrijk model in een klasse die nog steeds flink groeit. Honda belooft een veelzijdige auto te hebben gemaakt, door de combinatie van veel binnenruimte, een modern design en een hoge instap.

Lees meer

Video's

De nieuwe Honda Civic

De nieuwe Honda Civic is een grote auto en dat vertaalt zich in veel ruimte in de kofferbak en de achterbank. De tiende generatie wordt voorzien van de nieuwste infotainmentsnufjes. Ook op het gebied van rijhulpsystemen is de nieuwe Civic bij de tijd.

Lees meer

Honda Quality Plus Occasions

Wanneer u kiest voor een Honda Quality Plus Occasions, kiest u niet voor zomaar een gebruikte auto. U kiest voor een gebruikte auto met vele zekerheden waarbij de BOVAG, de APK, de Nationale Auto Pas en het HQP-keurmerk ondersteunend zijn.

Koopt u een Honda occasion met het HQP-label, dan bent u verzekerd van gegarandeerd rijplezier zonder verrassingen. Honda Quality Plus biedt u de volgende zekerheden:

  1. 24 maanden technische garantie, zonder kilometerlimiet
  2. 24 maanden 24 uurs Honda Assistance, zonder kilometerlimiet
  3. Omruilgarantie
  4. Nieuwe APK
  5. Geen periodieke onderhoudskosten de eerste 20.000 km of 12 maanden
  6. Reconditionering
  7. 100+ puntencheck inclusief NAP

De lijst van 7 zekerheden, ofwel de HQP-garantie, is kentekengebonden. Deze garantie is dus overdraagbaar bij particuliere aanschaf. Dat betekent dat als u de occasion verkoopt aan een particulier binnen de looptijd van de garantie, deze de resterende garantie erbij krijgt. Vraag uw Honda-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Honda

Bij Honda wordt elke auto die we maken perfect vormgegeven, betrouwbaar gebouwd en ontworpen om bij u te passen. We leven voor de techniek en houden ervan om problemen op te lossen. Daarom besteden we zorg aan elk detail. Als u uw Honda mee naar huis neemt willen we dat u net zoveel geniet als wij gedaan hebben tijdens het maken ervan. Dat is de kracht van dromen. 

Oprichter

Soichiro Honda begon zijn carrière als kostschoolleerling bij Tokyo Art Shokai, een topgarage voor automobielen, motorfietsen en raceauto's. In 1928 begon hij een filiaal van Art Shokai in Hamamatsu. Omdat hij zich niet beperkte tot de gangbare reparaties maar zich veel bezighield met allerhande uitvindingen, werd Honda al snel de 'Edison van Hamamatsu' genoemd.

In de dertiger jaren wisselde Honda werk en opleiding af. Hij deed kennis op van metaalbewerking, productietechnieken en het kalibreren van machines. Het maakte Soichiro Honda tot producent, zakenman en ook autoracer. Maar het meest was hij een dromer. Hij droomde van een betere manier om een betaalbaar transportmiddel te maken voor gewone mensen.

Motorfietsen

In 1948 richtte Soichiro Honda het bedrijf op dat zijn naam draagt. In een boerenschuur in Hamamatsu bouwde hij fietsen om tot motorfietsen. Een jaar later verwezenlijkte hij z'n droom van een betaalbaar transportmiddel. Hij bouwde Honda's eerste echte, eigen motorfiets, de Dream type-D. Het bedrijf was daarnaast een tijdje licentiehouder van Harley-Davidson motorfietsen.

Midden jaren vijftig was Honda de eerste van vele Japanse bedrijven die de Europese en Amerikaanse markt zouden benaderen. Aanvankelijk exporteerde Honda lichte, maar later ook zeer zware motorfietsen. In 1959 introduceerde Honda in Amsterdam de eerste Japanse motorfiets, de 250 cc C72 Dream. Ook nu nog vormen motorfietsen voor Honda een belangrijke bron van inkomsten.

Auto's

Honda's autohistorie begon op de Tokyo Motor Show in 1962. Daar toonde de fabrikant een klein sportwagentje, de S360. Het volgende jaar liepen de eerste T360 bedrijfswagens en S500-sportwagens van de band. Op basis van de S-serie verschenen ook sedans, die de zogeheten N-serie vormden. Hoewel de S- en N-series leuke, vlotte wagens bevatten sloegen de auto's buiten Japan niet erg aan. Het grote succes voor Honda kwam pas in 1972.

Toen startte de verkoop, tegen een concurrerende prijs, van de compacte, voorwielaangedreven Honda Civic. Het model is nog steeds één van de grote steunpilaren onder de Honda verkoop - en zelfs een van 's werelds bestverkopende modellen, met 18,5 miljoen stuks in 2015. In 2017 verschijnt alweer de tiende generatie, die wat sportiever is dan de voorgaande.

Ook de Accord was een populair model, zowel bij ons als in Amerika. Tussen 1982 en 1997 was dit model onafgebroken de best verkopende auto in de Verenigde Staten. Het was ook het eerste Honda-model dat in de V.S. werd geproduceerd (vanaf 1982). Het laatst bekende verkoopaantal staat op 17,5 miljoen stuks.

Pionier

Honda is de pionier onder de Japanse autofabrikanten. Het merk brengt vaak als eerste nieuwe technologieën uit. Een voorbeeld is de ontwikkeling van het eerste navigatiesysteem ter wereld, in 1983. Het analoge systeem werkte met een versnellingsmeter, omdat GPS in die tijd nog niet bestond. Veel eer legde Honda enige jaren geleden in zijn zelf ontwikkelde 2,2 liter common-rail turbodiesel motor.

Met de NSX ('New Sportscar eXperimental' ofwel 'Nieuwe, experimentele sportauto') uit 1990 zocht Honda een perfecte balans tussen kracht en betrouwbaarheid. Hiertoe werden Formule 1-racers Satoru Nakajima, Ayrton Senna en Bobby Rahal betrokken bij de ontwikkeling. McLaren F1-ontwerper Gordon Murray vond de NSX beter dan alle Ferrari's uit die tijd: "De NSX was een katalysator, een auto die veranderingen heeft bewerkstelligd; de NSX gaf de gevestigde orde een schop." In 2016 is een nieuwe generatie NSX in conceptvorm uitgebracht. Deze NSX heeft vier elektromotoren, waarvan er twee de voorwielen aandrijven en twee de achterwielen. 

In 1998 vierde het bedrijf haar vijftigste verjaardag. Voor deze gelegenheid bracht Honda in beperkte oplage de S2000 roadster uit. Deze deelde geen enkel onderdeel met andere Honda auto's, maar was één grote show van de technologische kennis die Honda in huis had. De S2000 werd op de Autosalon van Genève 1999 uitgeroepen tot Cabrio van het Jaar. Toen de economische crisis in 2008 begon moesten de snelle modellen (tijdelijk) het veld ruimen tijdens. Ook beëindigde Honda haar deelname aan de Formule 1. Inmiddels concentreerde het Japanse merk zich alweer op een nieuw te ontginnen veld: de milieutechnologie.

Hybride, elektrisch en waterstof

In 2000 was van de Honda Civic een hybride uitvoering beschikbaar. In de eerste helft van 2009 was het de populairste nieuwe leaseauto in ons land. Het versloeg daarmee tijdelijk de Toyota Prius, het model dat tot dan toe werd gezien als dé hybride auto. Er volgden nieuwe hybrides die van het begin af aan als hybride ontworpen werden, zoals de Insight (2009). De coupé CR-Z was een van de eerste sportieve hybrides op de markt. Inmiddels is de compacte en populaire Jazz verkrijgbaar als hybride én als geheel elektrische auto.

Honda ontwikkelde tevens een brandstofcelauto, de sedan Clarity. Uitgerust met elektromotor en waterstoftank wordt niets anders dan waterdruppels uitgestoten. De planning is om in de komende jaren over te gaan tot massaproductie. De auto zal dan ook naar Europa komen. Er komt ook een hybride versie uit van de waterstofauto.

Groei

Honda was het eerste Japanse automerk dat een aparte premiumlijn op de markt bracht. Vanaf 1986 verschenen auto's – op sommige markten onder de naam Acura – die sportiever en luxueuzer waren en meer motorkracht hadden dan de overige Honda's. Het eerste model was de Honda Legend, een grotere sedan of coupé met een 2,5 liter motor die ruim 150 pk produceerde. De Legend werd smalend ontvangen door concurrerende Europese merken, maar was jarenlang het vlaggenschip van de Honda-vloot. 

Tot de economische crisis eind 2008 groeide Honda behoorlijk. In 2007 bouwde het concern circa 3,6 miljoen auto's. Op markten als China en Zuid-Amerika steeg de verkoop van Honda-modellen explosief; met meer dan 30 procent in 2007. Noord-Amerika was echter Honda's grootste afzetmarkt, groter zelfs dan thuisland Japan. Nu het economisch weer beter gaat in de wereld zit de productie van Honda op circa 4,7 auto's (2016). Dit aantal is overigens niets vergeleken met die van de motorfietsen (17 miljoen in datzelfde jaar). 

Mugen

Naast auto- en motoproductie heeft moederbedrijf Honda Research Institute Company divisies voor motoren, tuinmachines, industrie (aggregaten, waterpompen) en scheepvaart. Ook heeft het een bekend robot ontwikkelingsprogramma, met de 'menselijke' robot Asimo ('Advanced Step In MObility') als stralend middelpunt.

Een bedrijf dat sterk samenwerkt met Honda is Mugen Motorsports. Dit racing- en tuningbedrijf, opgericht door onder meer Soichiro Honda's zoon Hirotoshi Honda, levert 'aftermarket' accessoires voor liefhebbers die hun Honda willen verfraaien of opvoeren. Ook brengt het label raceversies van de Honda-straatmodellen uit. Het Japanse woord 'mugen', zoals in de slogan 'Mugen Power', betekent 'zonder grenzen'.