Hummer Like Nothing Else

Hummer-modellen werden ontworpen en gebouwd om naar het eind van de wereld te reizen - en je grenzen te testen wanneer je er aankwam. En hoewel de auto's niet langer worden gemaakt behoren de Hummer-SUV's nog altijd tot de meest veelzijdige voertuigen op de planeet. Ze laten je buitenactiviteiten beleven op manieren die je niet eens kunt voorstellen. Daarnaast is elk Hummer-model onderscheidend. Net als de mensen die ze rijden.

Lees meer

Hummer aanbiedingen

Video's

Hummer H3T

Hummer heeft nu ook een indrukwekkende pick-up van de H3

Lees meer

Over Hummer

Hummer-modellen werden ontworpen en gebouwd om naar het eind van de wereld te reizen - en je grenzen te testen wanneer je er aankwam. En hoewel de auto's niet langer worden gemaakt behoren de Hummer-SUV's nog altijd tot de meest veelzijdige voertuigen op de planeet. Ze laten je buitenactiviteiten beleven op manieren die je niet eens kunt voorstellen. Daarnaast is elk Hummer-model onderscheidend. Net als de mensen die ze rijden.

Historie

Hummer is een Amerikaans merk van terreinwagens, zogenaamde Sports Utility Vehicles (SUV’s). Hummer stamt af van de militaire Humvee voertuigen. In 1979 gaf het Amerikaanse leger specificaties uit voor het ontwerp van een voertuig dat zowel de Jeeps als lichte vrachtwagens moest vervangen. Het leger wilde verschillende voertuigen gecombineerd zien in één algemeen inzetbaar terreinvoertuig: een High Mobility Multi-purpose Wheeled Vehicle. De afkorting HMMWV werd in de volksmond Humvee genoemd. Militair producent AM General had in minder dan een jaar het eerste prototype klaar om te testen. Vanaf 1985 werden 55.000 HMMWV’s in serie geproduceerd, later aangevuld met nieuwe series. Onder president Bush senior werd de Humvee voor het eerst door het leger ingezet, bij het verdrijven van president Noriega van Panama (1989). Gedurende de Golfoorlog in Koeweit (1991) kreeg de Humvee bekendheid omdat hij regelmatig op televisie te zien was.

Humvee

Intussen zijn de Humvee’s tot de ruggengraat van het Amerikaanse leger gaan behoren. In de Irakoorlog zijn er al meer dan 10.000 gebruikt. Er zijn minstens zeventien verschillende versies HMMWV’s. Daaronder zijn ambulances, transportversies en dragers van wapens als machinegeweren, antiraketwapens en luchtdoelraketten.

Bij de CROWS-versie (‘Common Remotely Operated Weapon System’ of ‘Gemeen- schappelijk op afstand te bedienen wapensysteem’) kan de bestuurder het wapen op het dak bedienen terwijl hij in de auto zit, met behulp van een buitencamera. De Humvee was niet ontworpen voor moderne vormen van oorlogsvoering, zoals stedelijk terrorisme of het gebruik van bermbommen. Begin 2006 waren al 250 stuks verloren gegaan in de Irakoorlog. De Amerikaanse troepen gingen improviseren met zelf aangebrachte pantserplaten. Inmiddels heeft AM General de opdracht gekregen om een beter bepantserde versie van de HMMWV op te leveren, genaamd de M1114.

Hummer

Tien jaar na de introductie van de Humvee kwam AM General met een burgerversie, de Hummer genaamd. In 1992 kocht toenmalig acteur Arnold Schwarzenegger de eerste Hummer voor civiel gebruik. In de volgende jaren nam de vraag naar zo’n stoere auto door particulieren behoorlijk toe. Ook verkreeg de Hummer bekendheid van TV, bijvoorbeeld door het gebruik in de populaire serie CSI: Miami. Bij gala’s lieten sterren zich graag voorrijden in een superstretched Hummer limousine. De eerste burger Hummer, de H1, was in feite een gemodificeerd legervoertuig. Hij rolde van dezelfde band als de Humvee. Tegen het derde millennium kocht General Motors (GM) de rechten om onder de merknaam Hummer civiele versies te mogen verkopen. Dat resulteerde in de H2, ontworpen voor dagelijks gebruik voor consumenten.

H2 en H3

Niettemin zette GM de Hummer H2 in de markt als een volledige terreinwagen. Vanwege het gewicht van bijna 3.000 kilo dienden de bestuurders in sommige landen in het bezit te zijn van een rijbewijs voor een kleine vrachtwagen. Dat gold niet voor Nederland, waar de auto halverwege 2002 beschikbaar kwam voor de prijs van ongeveer 100.000 euro. Naast de bekende SUV-versie kwam er ook een SUT-versie op de markt: een Sports Utility Truck oftewel pickup. Afgezien van de laadbak (achter twee rijen passagiers- stoelen) verschilt de SUT niet van de SUV. Beiden hebben tegenwoordig een krachtige 6,2-liter V8-motor, luxe interieur en een goede balans tussen off-road prestaties en rijkwaliteiten op de weg.

De H3 wordt mini-Hummer of baby-Hummer genoemd, vanwege het ‘kleinere’ formaat van 4,8 meter lang, 2 meter breed en 1,9 meter hoog. Dat is nog altijd een grote terreinwagen, vergelijkbaar met bijvoorbeeld de Jeep Grand Cherokee. De pick-up versie H3T is weer zestig centimeter langer.

Hummer Adventure

De Nederlandse bijnaam ‘PC Hooft tractor’ refereert aan het feit dat de Hummer een geliefde auto is onder bekende Nederlanders en andere (nieuwe) rijken, die voornamelijk op begaanbare wegen rijden. Voor degenen die de Hummer zien of gebruiken zoals hij bedoeld is, als terreinwagen, is er sinds enkele jaren de jaarlijks terugkerende Hummer Adventure.

De Hummer Adventure is een rally door de woestijn, over bergen en door watertjes. De rally is bedoeld voor Hummer rijders, inclusief amateurs, om de off-road capaciteiten van de auto goed te testen. Die capaciteiten zijn niet mis. Zo zouden de H2 en H3 een loodrecht obstakel tot veertig centimeter hoog moeten kunnen overwinnen, een helling tot zestig procent moeten kunnen beklimmen en door vijftig (of zestig voor de H3) centimeter diep water kunnen waden. De H3 overkomt diepe greppels of hoge aardhopen zonder schade op te lopen. Met automatische transmissie heeft de auto een sleepkracht van liefst 2.268 kilogram. De Hummers kunnen in een zijhelling van veertig procent hangen zonder om te kieperen.

Milieukritiek

De Hummer is hoogst omstreden vanwege zijn hoge brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Zo kwam de H1 met één liter benzine maar vier kilometer ver. Ook de H2 SUV Exclusive verbruikte in de bebouwde kom 25 liter per honderd kilometer. De CO2-uitstoot van hetzelfde model was maar liefst zo’n 450 tot 500 gram per kilometer. Het milieuonvriendelijke karakter van Hummer – naast een vermeend hoger letselrisico bij aanrijdingen – maakte dat activisten en gemeentes zich tegen deze ‘PC Hooft tractoren’ keerden. Zo stelde de Nijmeegse gemeenteraad in 2005 voor om ‘asobakken’ als de Hummer uit het centrum te weren.

In 2008 veranderde onze nationale wetgeving zodanig, dat kopers van de meest vervuilende en zware auto’s een grotere belastingsom moeten ophoesten bij aanschaf. Voor een H2 moet wel 25 procent, oftewel 25 duizend euro, worden betaald bovenop de aankoopprijs. Pikant detail is dat in Californië, onder – inmiddels gouverneur – Schwartzenegger regelgeving werd aangenomen om de milieuvervuiling van auto’s aan banden te leggen. In 2004 liet Schwarzenegger één van zijn eigen Hummers ombouwen zodat deze op waterstof kon rijden.

Einde merk

Door de hoge brandstofprijzen in 2008 nam de interesse voor grote slurpauto’s drastisch af. Daarbij kwam nog eens de economische crisis. De verkoop raakte dusdanig in het slop dat de productie van de Hummer H2 in 2009 werd stilgezet. Nederlands importeur Kroymans ging failliet en werd niet meer vervangen. Het moederbedrijf GM, dat een herstructuring onderging vanwege een doorstart, probeerde het merk Hummer te verkopen. De Chinese machinebouwer Sichuan Tengzhong wilde het merk overnemen. Ondanks dat het de modellen zuiniger en schoner wilde maken, gaf de Chinese overheid geen toestemming deze vervuilende auto’s lokaal te produceren.

Daarop besloot GM het merk Hummer te ontmantelen. In mei 2010 liep de laatste Hummer, een H3, van de lopende band. De fabrieksgarantie op bestaande Hummer-modellen blijft gewoon van kracht. Ook over het onderhoud en de onderdelen hoeven eigenaars zich volgens GM geen zorgen te maken.

Naschrift redactie: Het merk Hummer is niet langer actief. Deze tekst zal pas weer een update krijgen wanneer het merk weer actief wordt.