Infiniti Empower the Drive

Wij zijn zoals u. We verleggen graag onze grenzen. Daar waar anderen het voldoende vinden om steeds betere auto's te maken, willen wij graag verder gaan dan dat: we willen auto's ontwerpen waarmee het menselijk vermogen op de proef wordt gesteld. We ontwikkelen technologie die de zintuigen stimuleert en creëren prachtige ontwerpen voor een respons en prestaties waardoor u helemaal opleeft. Ontwerpen die inspireren. Bereid u voor om de weg te ervaren zoals iedereen dat zou moeten doen.

Lees meer

Autotests

Infiniti Q30: maakt exclusief bereikbaar

“Wat rijdt daar voor auto?!” Ik zie het voorbijgangers en medeweggebruikers denken als ik rondom Lissabon de eerste kilometers maak in de kersverse Infiniti Q30. Geen wonder, Infiniti is in Europa een nog tamelijk onbekend automerk. De nieuwe Q30 moet daar verandering in brengen en maakt het exclusieve Infiniti bereikbaarder dan ooit. Wat heeft deze eigenzinnige compacte cross-over uit Japan te bieden?

Lees meer

Acties

Ruim 7.200 euro voordeel bij Infiniti

Infiniti geeft dit jaar wel een hele fikse korting op de Q50 en Q70. De actieprijs ligt ruim 7.200 euro lager dan de instapprijs.

Lees meer

Video's

Infiniti LE Concept: het geloof in elektrisch rijden

Waar veel automerken de investering in elektrische auto’s hebben afgeremd gelooft Infiniti nog volop in elektrisch rijden. De LE Concept, een Europese première op de autosalon van Parijs, laat dat zien.

Lees meer

Fotoreportages

Infiniti Q30

Als je in een Q30 rijdt, dan moet je even wennen aan alle aandacht. Het onderscheidende design kun je gerust als statement zien. Infiniti heeft z’n conceptcar uit 2013 bijna ongewijzigd in productie genomen en daarmee val je gegarandeerd op.

Lees meer

Over Infiniti

Wij zijn zoals u. We verleggen graag onze grenzen. Daar waar anderen het voldoende vinden om steeds betere auto's te maken, willen wij graag verder gaan dan dat: we willen auto's ontwerpen waarmee het menselijk vermogen op de proef wordt gesteld. We ontwikkelen technologie die de zintuigen stimuleert en creëren prachtige ontwerpen voor een respons en prestaties waardoor u helemaal opleeft. Ontwerpen die inspireren. Bereid u voor om de weg te ervaren zoals iedereen dat zou moeten doen.

Merk

Infiniti is een Japans automerk van moedermaatschappij Nissan, wat op haar beurt weer grotendeels in handen is van Renault. Ten tijde van de oprichting was Infiniti bedoeld voor de Amerikaanse markt. Later volgden het Midden-Oosten, Zuid-Oost Azië en Rusland. Sinds 2009 wordt het merk in diverse Europese landen verkocht met een eigen dealernetwerk, los van Nissan. In Nederland zijn twee Infiniti Centers: in Amsterdam en Rotterdam.

In de beginjaren waren Infiniti-modellen gebaseerd op platforms van Nissan. Deze werden vaak uitgebracht als luxere uitvoering van Nissan-modellen en moesten concurreren tegen de premiummerken Lexus en Acura van autofabrikanten Toyota en Honda. Ook bracht het Nissan auto's die niet pasten bij het eigen imago uit onder de naam Infiniti. Dat waren meestal juist goedkopere modellen. Op sommige markten werden zelfs gelijke auto's verkocht zowel met Infiniti-badge als in 'topsegment Nissan' uitvoering. Verwarrend.

Tegenwoordig is Infiniti het luxemerk van Nissan. Het verschil tussen de twee is groter geworden. Wanneer gelijkwaardige modellen met dezelfde basis worden uitgebracht, heeft het Infiniti-model krachtiger motoren, verbeterde wielophanging en stuursysteem plus een luxer interieur dan de Nissan.

Performance en Formule 1

Toch kan het altijd extremer. Binnen het merk zelf vertegenwoordigt IPL ('Infiniti Performance Line') de performance-modellen. Deze zijn voorzien van onder meer een sportonderstel, nog meer vermogen, een sportief uiterlijk en interieur, plus een sportophanging en -vering. Het comfort, gemak en de veiligheidsvoorzieningen zijn ongewijzigd ten opzichte van de reguliere modellen. Inmiddels heeft Infiniti plannen om een performance 'submerk' te lanceren.

De conceptcar Q50 Eau Rouge (2014) - verwijzend naar de bekende bocht op het Formule 1-circuit Spa-Francorchamps - geeft een voorproefje van het te verwachten uiterlijk. Om tot dynamische rij-eigenschappen te komen werd viervoudig Formule 1-wereldkampioen Sebastiaan Vettel aangetrokken als Director of Performance, toen hij nog racete voor Red Bull Racing. Infiniti is sponsor van dit F1-team. Het merk werkt met Red Bull Racing aan de hybride techniek Energy Recovery System. Ook runnen de twee de Infiniti Engineering Academy, een opleidingsplek voor de slimste technologische talenten die aan de slag willen met automotive- en Formule 1-technologieën.

Logo en typeaanduiding

Imago-consultant Lippincott Mercer heeft de naam Infiniti bedacht. Het bijbehorende logo bestaat uit een ovaal dat aan de onderkant onderbroken wordt door een naar boven wijzende punt. Het stelt een gestyleerde snelweg voor, die onbegrensd ('infinite') doorloopt naar een verafgelegen horizon. Het logo wordt ook wel gezien als een kunstzinnige uitvoering van het wiskundige symbool voor oneindigheid ('infinity'), een 'op zijn kant liggende acht'.

Lange tijd werden de Infiniti-modelnamen samengesteld uit een of twee letters en twee cijfers (G37, FX50 enzovoort). De cijfers gaven de motorinhoud weer; de eerste letter duidde het type auto aan. De Infinity EX37 bijvoorbeeld, was een luxe cross-over met het uiterlijk van een coupé ('E'), voorzien van AWD-aandrijving ('X') en een motor van 3,7 liter inhoud ('37'). Sinds 2014 krijgen alle sedans en cabriolets de naam Q, gevolgd door een cijfer dat de relatieve grootte aangeeft. De Q30 is zodoende het compacte model, de Q70 het grootste. Met 'QX' duidt Infiniti voortaan SUV's en cross-overs aan. 

Historie

In de eerste jaren na de oprichting van het merk in 1989 sloeg Infiniti niet goed aan - onder meer door bovengenoemde vermenging van luxe en goedkope modellen. Betere advertentiecampagnes en prijswinnende modellen brachten daar verandering in. De luxe sedan Q45 speelde daarin een belangrijke rol. De auto was, in tegenstelling tot vergelijkbare modellen, uitgerust met een 278 pk V8-motor, vierwielaandrijving, het eerste actieve veersysteem voor een personenauto en vele, luxe interieurfeatures. Infiniti kon daardoor de concurrentie aan met vergelijkbare premiummerken als Audi, BMW en Mercedes-Benz. De doelgroep leek gevonden te zijn. 

Afgezien van specialistische terreinwagenmerken als Jeep en Land Rover, was het Infiniti die in 1997 de eerste mid-size SUV uitbracht, de Q4. Omdat het een gemodificeerde Nissan Pathfinder betrof, gebaseerd op het platform van een truck, had de Q4 concurrerende off-road eigenschappen.

Reorganisatie

Rond de eeuwwisseling ging het weer slecht met de verkopen van de Infiniti. De Q45 was inmiddels verworden tot een onbestuurbare sedan die niet langer herkenbaar was als directieauto. De auto kreeg de bijnaam 'de Japanse Lincoln', verwijzend naar de vergane glorie van het Amerikaanse luxemerk. Er volgden modellen die niet concurrerend genoeg waren of waarvoor de juiste marketing ontbrak. Ook met moederbedrijf Nissan ging het financieel niet goed. Als onderdeel van Nissans wederopbouwplan werd ook Infiniti aangepakt. De modellen werden weer concurrerend door facelifts, het verhogen van het motorvermogen en technische innovaties. De 2002-versie van de Q45 was hiervan het eerste voorbeeld.

Maar het waren de geheel nieuwe modellen, in het bijzonder de G35 uit 2003, die de echte ommekeer voor Infiniti bewerkstelligden. De op de Nissan Primera gebaseerde G20 werd vervangen door de compacte, sportieve sedan G35. Deze had een concurrerend vermogen, zodat Infiniti vandaag de dag bekend staat als 'de Japanse BMW'. De FX45 liftte mee op het succes. Doordat deze luxe cross-over zowel de off-road capaciteiten van een SUV had als de rijeigenschappen van een sportauto (ontwikkeld met input van F1-coureur Vettel), was de auto geschikt voor publiek met verschillende sportieve interesses.

Modellen

In Europa kwamen als eerste de EX37 (coupé) en de G37 (sedan) uit. Eerstgenoemde is inmiddels omgedoopt tot GQ50 en laatstgenoemde vervangen door de Q50. Inmiddels zijn ook andere modellen beschikbaar, waarvan de meeste interessant zijn voor leaserijders. De auto's zijn speciaal aangepast aan de wensen van Europese consumenten. Zo zijn ze hier met andere (vaak kleinere) motoren te bestellen. Inmiddels zijn ook Infiniti-modellen met hybride aandrijving leverbaar. Daarnaast werkt Infiniti aan een volledig elektrische sedan.

De mogelijkheden voor nieuwe modellen en onderliggende technologie zijn flink uitgebreid nu Renault-Nissan een samenwerkingsverband is aangegaan met Daimler, de moederorganisatie van Mercedes-Benz. Laatstgenoemd merk wil motoren gaan leveren aan Infiniti. Het compacte instapmodel Q30 (2014) werd zelfs mogelijk gemaakt dankzij een Mercedes-platform.

Technologie

Danzij de nauwe samenwerking met Nissan heeft Infiniti diverse technologische prestaties geleverd. De twee merken ontwierpen samen een nieuwe 5,0 liter V8-motor voorzien van geavanceerde Variable Valve Lift & Event (VEL-)technologie. Bij conventionele motoren is de klep bij het geven van gas moeilijk te controleren; enige negatieve druk bereikt daarbij de motor. De VEL-motor beschikt over een 'valve lift control', een controle-eenheid die zorgt dat de klep naar gelang de druk naar boven of beneden meegaat. Alleen dat wat nodig is bereikt de motor. Dit levert een verbeterd koppel op, evenals een sterk verbeterde prestatierespons. Tegelijkertijd kan, met hoog koppel, een laag brandstofverbruik en 50 procent reductie van koolwaterstof (CxHy-)uitstoot worden gerealiseerd.

Een andere motor die het vermelden waard is betreft de VQ-serie V6-motor uit de Infinity 37. In de V.S. werd 'ie 14 jaar op rij gekozen tot een van Ward's 10 Best Engines (de 10 beste motoren van data-analist WardsAuto). Infiniti heeft in haar korte bestaan meer (Amerikaanse) prijzen gewonnen. Zo kreeg het merk van Automotive Lease Guide in 2008 de Residual Value Award, die aangeeft dat Infiniti-occasions van alle luxemerken daar de beste restwaarde hebben.

De EX35 ontving in 2008 de Top Safety Pick award van het Amerikaanse veiligheidsinstituut Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). De prijs hield in dat de EX35 binnen z'n klasse de beste veiligheidsbescherming biedt. De EX35 werd geprezen voor de bijdetijdse veiligheidstechnologie aan zowel voor-, achter- en zijkant van de auto. Ook de dynamische controle over het voertuig werd als sterk beoordeeld.

Infiniti Lab

Infiniti wil innovatie binnen de automotivebranche stimuleren en biedt daarvoor het Infiniti Lab. In Hong Kong kunnen geselecteerde start-ups van over de hele wereld een exclusief 'Accelerator Programme' doorlopen, een begeleid traject op het terrein van Smart Cities of IoT (the Internet of Things). De beginnende ondernemers krijgen toegang tot de netwerken van Infiniti en de lokale investeerder Nest en kunnen hun bedrijf promoten tijdens een Investor Demo Day.