Isuzu Powered for life

Van de vijfde generatie Isuzu pick-ups werden al in de eerste tien dagen dat ze op de markt waren 10.000 stuks verkocht in Thailand. En na één jaar waren dat er zelfs meer dan 100.000. Er is dan ook over de hele wereld sprake van een Isuzu-rage, vandaag meer dan ooit.

Lees meer

Autonieuws

Eerste rij-indruk Isuzu D-Max

Hoewel de markt voor pick-ups in Nederland klein is, besluit Isuzu om de splinternieuwe D-Max toch in ons land te gaan voeren. Het Japanse merk heeft ruim zes miljoen pick-ups geproduceerd en is daarmee wereldwijd een van de grootste spelers op dit gebied.

Lees meer

Over Isuzu

Van de vijfde generatie Isuzu pick-ups werden al in de eerste tien dagen dat ze op de markt waren 10.000 stuks verkocht in Thailand. En na één jaar waren dat er zelfs meer dan 100.000. Er is dan ook over de hele wereld sprake van een Isuzu-rage, vandaag meer dan ooit.

Elk jaar worden er meer dan 200.000 Isuzu pick-ups gebouwd die hun weg vinden naar meer dan 120 landen ter wereld. Door de vernieuwende vrachtwagentechnologie en de constante, frisse wind in pick-up evolutie, verbetert Isuzu de wereld van voertuigen, ook in de 21e eeuw.

Isuzu Motors

Isuzu Motors is een Japanse fabrikant van auto’s, bedrijfswagens en vrachtauto’s. In 2005 was het ‘s werelds grootste producent van middelzware vrachtwagens. Isuzu wordt tevens gezien als één van ‘s werelds belangrijkste fabrikanten van dieselmotoren voor onder andere General Motors en Renault. Isuzu’s grootste aandeelhouders zijn Itochu, Mitsubishi Motors Corporation en Toyota Motor Corporation. Isuzu heeft fabrieken binnen en buiten Japan. Het concern is actief in 130 landen wereldwijd.

Geschiedenis

Het prille begin van het merk Isuzu was in 1893 met de oprichting van de Tokyo Ishikawajima Shipbuilding & Engineering Company. In 1922 ging het bedrijf een joint-venture aan met het Britse Wolseley om in licentie Britse auto’s te mogen produceren. Uit de samenwerking kwam de Wolseley A9 voort, de eerste Japanse vrachtwagen.

De automobieltak van Tokyo Ishikawajima werd verzelfstandigd en meerdere malen overgenomen. In 1937 fuseerde het bedrijf met de Tokyo Gas & Electric Company, hetgeen het begin markeerde van het huidige concern. De naam Isuzu Motors kreeg het pas in 1949. Het was een vernoeming naar een model regeringsvoertuigen uit de jaren ’30. De naam verwees naar de Japanse rivier Isuzugawa, wat staat voor ‘vijftig rinkelende belletjes die harmoniëren en vieren’.

Vanaf de jaren ’50 van de vorige eeuw was Isuzu een grote speler op de vrachtwagenmarkt. Pas later begon het bedrijf personenauto’s te produceren. In 1971 ging Isuzu een samenwerkingsverband aan met het Amerikaanse General Motors, die sindsdien verschillende vormen heeft gekend. De alliantie stond aan de basis voor de wereldwijde uitbreiding naar onder meer Noord-Amerika, Polen, China, Maleisië en Thailand. Eind jaren ’80 streefde Isuzu concurrent Daimler-Benz voorbij als de grootste vrachtautobouwer ter wereld.

D-Max

De bedrijfsactiviteiten zijn inmiddels opgesplitst in drie core business-onderdelen: lichte voertuigen, commerciële voertuigen en dieselmotoren & componenten. Binnen de lichte voertuigen-divisie werd Isuzu het eerste merk dat alle segmenten van de snel groeiende SUV-markt dekte: mini, compact en full-size. De Isuzu Trooper (1992) werd twee jaar later al aangevuld met de Rodeo. De Isuzu Rodeo was zeer succesvol in winter rally’s. Zo won het als eerste SUV de achtdaagse Alcan 5000, een rally vanaf Seattle (VS) naar de poolcirkel (‘94, ’96, 2000).

In Nederland verkoopt Isuzu de D-Max, een comfortabele pick-up die als lichte auto maar fiscaal als bedrijfsvoertuig wordt beschouwd. De D-Max heeft één ton laadvermogen en drie ton trekkracht. Hij is uitgerust met de legendarische Isuzu 2.5 of 3.0 turbodieselmotor. Aan de buitenkant imponeert de wagen met een machtig front en bumpers. In 2007 werd de Isuzu D-Max eerste in de pick-up-rangschikking van de Dakar Rally.

Zuinige pick-ups

Sinds 65 jaar besteedt Isuzu Motors een groot deel van haar onderzoek aan dieselmotoren. Het bedrijf staat bekend als dé Japanse pionier in technologische innovatie. Het produceert vandaag de dag zestig verschillende dieselmotoren voor een breed spectrum van bedrijfstoepassingen, van 1000 CC tot bijvoorbeeld een 30.000 CC voor zware tractoren. De laatste jaren worden Isuzu’s dieselmotoren steeds aantrekkelijker door hun zuinigheid en duurzaamheid. In 2006 vestigde Isuzu een zuinigheidsrecord met de Rodeo. Op minder dan één volle brandstoftank (74,5 liter) legde de SUV een traject af tussen Engeland’s meest zuidwestelijke punt, Land’s End, en het meest noordoostelijke punt, John o’Groat’s – een afstand van 1.373 km. Dat betekent dat de Isuzu Rodeo slechts 5,43 l/100 km verbruikte.