Landwind Easy as 1-2-3

Voor Landwind is de tijd nu rijp om definitief door te breken. 'Easy as 1-2-3' want 1 = moderne technologie, 2 = Chinese know-how en 3 = value for money. 

Lees meer

Over Landwind

Voor Landwind is de tijd nu rijp om definitief door te breken. 'Easy as 1-2-3' want 1 = moderne technologie, 2 = Chinese know-how en 3 = value for money. 

Jiangling Motors Holding

Landwind was het eerste Chinese automerk dat in Europa verkocht werd. De auto’s werden geproduceerd door de Jiangling Motors Corporation (JMC) dat inmiddels Jiangling Motors Holding (JMH) heet. Dit bedrijf was in 1993 ontstaan uit de Jiangxi Automobile Manufactory, opgericht in 1968. JMH is gevestigd in Nanchang, de hoofdstad van de provincie Jiangxi. Ook Changan Automobile Company was betrokken bij het merk Landwind.

JMH behoort tot de top van de Chinese auto-industrie, met een productie van minimaal 50.000 auto’s per jaar. Er is ter plekke uitbreidingscapaciteit voor 100.000 extra auto’s. JMH staat in de top 100 van grootste bedrijven in China. Het behoort tot één van de 150 concerns die steun ontvangen van de Chinese overheid. Net als JMH behoort ook Changan tot de grootste Chinese autoproducenten.

Sinds 1984 produceerde JMC auto’s voor Isuzu. Het werkte daarnaast samen met Westerse bedrijven als General Motors. JMC ging in 1995 een strategische samenwerking aan met Ford Motor Company. Zo produceerde JMC een eigen versie van de Ford Transit bestelwagen. Ford is nog steeds de op een na grootste aandeelhouder in JMH. Vanaf begin 21e eeuw produceerde JMH auto’s onder de merknaam Landwind.

JMC Landwind

Het model waarmee Landwind voor het eerst de Europese markt betrad (2005) was de JMC Landwind. Deze Sports Utility Vehicle (SUV) was een kopie van de Isuzu Rodeo uit de jaren 1991 tot 1998. In andere markten was de wagen bekend onder andere namen, zoals Vauxhall Frontera, Opel Frontera en Holden Frontera. Op de thuismarkt werd de terreinwagen Baowei genoemd, of Baodian voor de pick-up uitvoering.

Van de JMC Landwind zijn zo’n tien verschillende versies uitgebracht, waarvan de helft verkrijgbaar was in Nederland. Er werd gebruikgemaakt van Mitsubishi-benzinemotoren en een dieselmotor van Isuzu. De compleet uitgeruste auto was zeer gunstig geprijsd voor een SUV.

Veiligheidsimago

De aanvankelijke goedlopende verkoop werd ruw verstoord nadat de veiligheid van de auto negatief in het nieuws kwam. De Duitse automobielvereniging ADAC had een crashtest uitgevoerd volgens de EuroNCAP-veiligheidseisen. Daaruit bleek dat bij 64 kilometer per uur de chauffeur een frontale botsing vermoedelijk niet zou overleven. De cabine zou zodanig samendrukken dat de chauffeur en passagiers bekneld konden raken.

Volgens de Europese importeur waren de EuroNCAP-resultaten ongebruikelijk negatief en zouden ze beïnvloed zijn door de sterke Duitse auto industrie, die vreesde voor Chinese competitie. De importeur vroeg het Duitse veiligheidsinstituut TÜV de test nogmaals uit te voeren, maar dan volgens de geldende Europese veiligheidsrichtlijnen ECE R94. Uit deze test bleek dat de Landwind aan alle veiligheidseisen voldeed.

Tegenstanders stelden echter dat de TÜV R94-test verouderd was. Die zou slechts garanderen dat de chauffeur de crash overleefde, niet dat er zware verwondingen konden ontstaan. Uiteindelijk werd de Landwind JMC vanwege het blijvende imagoprobleem van de Europese markt gehaald.

Comeback

JMC ging door met het ontwikkelen en introduceren van nieuwe modellen buiten Europa. Voorbeelden waren de SUV’s Landwind X6, X8 en X9. Daarnaast verscheen een compacte Multi-Purpose Vehicle (MPV), die onder de naam CV9 naar Europa kwam in 2010.

De Europese comeback werd gedegen voorbereid zodat een tweede debacle uit zou blijven. Het Italiaanse designhuis Idea werd gevraagd de Landwind CV9 te ontwerpen en de motoren werden mede ontwikkeld door het Duitse constructiebedrijf FEV. In samenwerking met hoog aangeschreven (veiligheids)instituten als TÜV, RDW en TNO werden bovendien nog verbeteringen aan het ontwerp doorgevoerd.

CV9

De CV9 was uitgerust met moderne veiligheidssystemen als airbags, ABS, elektronische remkrachtverdeling (EBD) plus een 'intelligent' veiligheidsgordelsysteem. Echter door het ontbreken van ESP, zij- en gordijnairbags behaalde de CV9 slechts twee van de vijf sterren in de EuroNCAP-crashtest. Wel werd de auto goedgekeurd voor alle landen in de EU. 

Wederom moest de lage aanschafprijs consumenten moeten overtuigen. Dat gebeurde niet. De aangekondigde midi-MPV met elektrische aandrijving heeft Nederland nooit bereikt. Geruisloos verdween ook de benzineversie van onze markt.