Maserati Excellence through passion

Maserati is een sportautomerk dat excellentie uitdraagt. Het is een voorbeeld van prestige, elegantie en luxe. Zowel het bedrijf als de automodellen belichamen een ware sportieve geest en specifiek Italiaans design.

Lees meer

Fotoreportages

Autosalon Genève 2016 - Maserati Levante

Voor Maserati staat de autosalon van Genève in het teken van de Levante, de eerste SUV van het merk. Het nieuwe model profileert zich meteen als één van de meest chique SUV's van dit moment.

Lees meer

Video's

Maserati GranCabrio MC

De Maserati GranTursimo MC Stradale is het topmodel van de coupé-range. Die auto heeft nu een broertje: de GranCabrio MC. Die combineert volgens Maserati de sportieve rij-eigenschappen van de GranTurismo MC Stradale met de praktische bruikbaarheid en charme van de GranCabrio.

Lees meer

Autotests

Maserati Ghibli: emotie en spektakel

Maserati heeft de laatste jaren een beetje in de schaduw geleefd van Ferrari. Om z’n bestaansrecht veilig te stellen wil het Italiaanse sportwagenmerk flink groeien in verkoopaantallen. De nieuwe Ghibli is daarom een volumemodel geworden dat moet concurreren met luxe versies van auto’s als de BMW 5 Serie en Jaguar XF.

Lees meer

Over Maserati

Maserati is een sportautomerk dat excellentie uitdraagt. Het is een voorbeeld van prestige, elegantie en luxe. Zowel het bedrijf als de automodellen belichamen een ware sportieve geest en specifiek Italiaans design. Het aura van exclusiviteit stamt af van de successen op ‘s werelds racecircuits. Het komt voort uit een huwelijk tussen verfijning, ambacht en avant-garde technologie.

Historie

Maserati is een Italiaans automerk dat zich concentreert op sportwagens, al dan niet voor de weg. Het merk werkt samen met Alfa Romeo. Maserati is met Ferrari, Fiat, Lancia en Alfa Romeo lid van de Fiat Groep.

Het merklogo is een rechtopstaand blauw-wit ovaal, met een rode drietand. De drietand is het officiële symbool van Bologna, de stad waar de Maserati auto’s oorspronkelijk werden geproduceerd. Het icoon van die stad is een standbeeld/fontein van Neptunus met drietand, gemaakt door de Vlaming Giovanni Da Bologna.

Het Maserati logo is waarschijnlijk ontworpen door Mario Maserati, die als enige van de zes Maserati broers geen ingenieur was, maar schilder. De andere broers hadden, voordat ze het eigen bedrijf oprichtten, hun sporen ruim verdiend in werkzaamheden als motorontwerp voor motorfietsen, reparatie en testrijden van auto’s, racen en het vertegenwoordigen van autobedrijven in het buitenland.

In 1914 stichtte broer Alfieri de Società Anonima Officine Alfieri Maserati (Kantoor Alfieri Maserati NV). Al gauw verhuisde het bedrijf naar Bologna.

Raceauto’s

In de eerste jaren hield het Maserati bedrijf zich vooral bezig met het maken van bougies en bobines (transformatoren voor het ontstekingssysteem van benzine- motoren). Verder tunede Maserati auto’s voor Isotta Fraschini en bouwde het racewagens voor Diatto.

Toen Diatto de productie van raceauto’s stop zette, ging Maserati snelle auto’s onder eigen merk ontwerpen. De Tipo 26 debuteerde in 1926 tijdens de duurrace Targa Florio. Hij werd bestuurd door Alfieri zelf, die prompt won.

Maserati behaalde daarna nog vele overwinningen. 1929 Was een goed jaar, met de debuterende zestiencilinder V4-motor en het 246 kilometer per uur wereld snelheidsrecord voor de tien kilometer in de C-klasse. Ze bezorgden het bedrijf een goed imago, orders en fondsen.

Het bedrijf

Na de dood van Alfieri (1932) bleef het bedrijf nog vijf jaar lang in handen van de overgebleven broers Maserati. Wel werden mensen van buiten de familie aangetrokken. Dit waren onder andere de tuner-coureur Tazio Nuvolari en de voorzitter-coureur Emilio Giuseppe ‘Nino’ Farina (de neef van carrosseriebouwer Pinin Farina).

De Maserati broeders verkochten in 1937 hun aandelen aan de familie Orsi, maar bleven zelf tot 1948 aan als eerste monteurs. Met de verkoop verhuisde het bedrijf naar Modena, waar het tot op heden gevestigd is.

Productieauto’s

Tot de jaren vijftig hield Maserati zich actief bezig met autoracen. De bekendste wagens uit die tijd waren de 250F en de Maserati ‘Birdcage’. Met de Argentijnse coureur Juan-Manuel Fangio behaalde het merk een flink aantal overwinningen, waaronder de Wereldkampioenschapstitel Formule 1 in 1957 met de Maserati 250F.

De competitie van merken als Mercedes, Ferrari en Talbot nam toe. Tegelijkertijd zag het bedrijf in dat men niet kon leven van de productie van raceauto’s alleen. De focus werd meer en meer verlegd naar het bouwen en verkopen van snelle productieauto’s. De 3500 GT uit 1957 was het eerste model dat in een oplage van bijna tweeduizend stuks werd gefabriceerd.

Ook stopte Maserati met actieve motorsport deelname. Wel bleef het merk Maserati raceauto’s en prototypes bouwen voor privéteams. Daarbovenop ontwierp het motoren voor Formule 1-auto’s en voor andere constructeurs. Zo bouwde Maserati in 1965 een twaalfcilinder, drieklepsmotor met dubbele ontsteker voor Cooper.

GT-specialist

Tijdens de zestiger en zeventiger jaren bouwde Maserati een reputatie op als producent van exclusieve Gran Turismo’s (GT’s) in kleine aantallen. De sterke sportauto’s voor de lange afstand kregen klinkende namen als de Mexico, Ghibli, Indy, Bora, Merak, Khamsin, Kyalami en Quattroporte.

Vanaf die tijd belandde het merk in handen van verschillende autofabrikanten: Citroën, De Tomaso, Ferrari en Fiat. Alle lieten hun sporen na. Zo paste Citroën bijvoorbeeld haar befaamde hydraulische techniek toe.

Voormalig coureur Alessandro de Tomaso verruilde de GT-strategie voor goedkopere, agressievere modellen voor een groter publiek. De Maserati Biturbo (1982), een ‘vierkante’, achterwielaangedreven coupé met de motor voorin, sloeg in als een bom. De auto kon met gemak de concurrentie aan, doordat de relatief kleine motor was uitgerust met twee turbo’s.

Onder Ferrari management (dat op zijn beurt weer onder Fiat viel), werd Maserati het luxe- en prestatiemerk van Ferrari. Daartoe werd het Maserati bedrijf volledig verbouwd en gereorganiseerd. Het bracht het merk weer terug in het snelle topsegment. Dit bleef zo toen Maserati weer volledig in handen van Fiat kwam (2005). De verkoopaantallen stegen met deze koers. In 2005 werd een recordaantal van 5.659 auto’s verkocht.

Begin deze eeuw keerde Maserati terug op belangrijke markten, zoals de Verenigde Staten, met geavanceerde topmodellen als de Quattroporte en GranSport. Ook maakte het merk z’n rentree in de sportwereld. Modellen als de MC12, de Trofeo en de Trofeo Light brachten Maserati succes in sportevenementen als de FIA GT, de American Le Mans Series, Grand-Am en de Italian GT.

Huidige modellen

Het eerste model dat heden door Maserati wordt verkocht is de GranTurismo (2007), een sportieve high performance car. De auto beschikt over dezelfde motor als de Quattroporte en de Maserati Spyder, maar dan zo bewerkt dat de GranTurismo 405 pk voortbrengt. De GranTurismo S, een jaar jonger, beschikt over een nieuw remsysteem dat is ontwikkeld in samenwerking met remexpert Brembo. De Maserati GranCabrio is voorzien van een stoffen dak.

De vijfde generatie Quattroporte – het vlaggenschip van Maserati – was één van de sensaties van de Autosalon van Genève 2003. De luxe vierdeurssedan (‘quattroporte’ is Italiaans voor ‘vier deuren’) met vierliter V8-motor werd een onmiddelijk verkoopsucces. Ook behaalde de auto verschillende prijzen. De vijfde generatie is al diverse malen gefacelift, onder meer voor ‘modeljaar 2009’.

De vier uitvoeringen – naast de ‘basic’ zijn dat de Quattroporte Executive GT, de Quattroporte Sport GT en Sport GTS – zijn door de koper te configureren in duizenden kleur-, leer- en uitrustingsvarianten. Het personaliseren van de eigen auto, het Officine Alfieri Maserati programma, is één van de services die het merk beroemd hebben gemaakt.

De MC12 supersportwagen werd speciaal voor het FIA GT-kampioenschap ontwikkeld. De auto won bijvoorbeeld de 24 Uur van Spa-Francorchamps in 2005 en 2006. Op de basis van een Enzo Ferrari werd een 65-graden V12 zesliter motor geplaatst, waaruit de Maserati 630 pk haalde. Dat leverde een top van 330 kilometer per uur en een sprint van nul tot honderd kilometer per uur in 3,8 seconden.

De straatversies van de MC12 zijn alleen beschikbaar in de Maserati kleuren wit-blauw. Er zijn slechts vijftig stuks voor de weg geproduceerd, iets meer dan nodig om de raceversies mee te mogen laten doen aan het GT-kampioenschap.

Tuning en styling

Sinds eind 2008 kunnen liefhebbers van getunede Maserati’s terecht bij het merk zelf. Maserati Corse, de raceafdeling van het merk, bracht als eerste de Maserati MC Sport Line uit van de Gran Turismo S. De tuningpakketten bestaan uit technische en optische aanpassingen.

Dankzij het Officine Alfieri Maserati-individualiseringsprogramma kunnen Maserati-klanten hun eigen bijdrage leveren aan de finish van de auto, met keuze uit meer dan acht miljoen mogelijke combinaties.