Mercedes-Benz Das beste oder nichts

Met een aantal baanbrekende oplossingen en technologieën heeft Mercedes-Benz steeds weer nieuwe standaards gedefinieerd op het gebied van veiligheid en rijcomfort. Mercedes-Benz Intelligent Drive gaat echter nog een stap verder. De veiligheids- en assistentiesystemen van Mercedes-Benz Intelligent Drive zijn exact op elkaar afgestemd zodat u optimaal wordt ondersteund om in kritieke verkeerssituaties juist te kunnen reageren. Mercedes-Benz: Het beste of niets.

Lees meer

Fotoreportages

Mercedes-Benz S-Klasse

De Mercedes-Benz S-Klasse is zo’n auto die je eigenlijk niet hoeft te testen, maar we zijn toch nieuwsgierig naar de facelift. Wij hebben de verlengde S-klasse met nieuwe 400d-motor getest. Zou het nog steeds een van de beste auto's ter wereld zijn?

Lees meer

SterOccasion

De officiële Mercedes-Benz dealer biedt u met haar SterOccasion personenautoprogramma een uniek aanbod in de markt. Met de SterOccasion personenautogarantie voldoet uw auto aan onze strenge voorwaarden ten aanzien van techniek en veiligheid.

Wanneer u kiest voor een SterOccasion personenauto, koopt u een auto die door onze ervaren technische specialisten tot in het kleinste detail is gecontroleerd. Kosten noch moeite zijn gespaard om u langdurig onbezorgd en veilig rijplezier te bieden. Het gaat tenslotte om uw mobiliteit en veiligheid.

De exclusieve voordelen van een SterOccasion:

  • 12 maanden garantie met onbeperkte kilometrage
  • 24-uurs mobiliteitsgarantie
  • Gegarandeerde kilometerstand
  • Bekende onderhoudshistorie
  • Gebruik van originele onderdelen
  • Landelijk servicenetwerk
  • Mercedes-Benz kwaliteitsstandaard
  • 14 dagen of 2.000 kilometer omruilgarantie
  • Altijd proefritklaar

Neem contact op met uw Mercedes-Benz dealer voor de exacte voorwaarden.

Over Mercedes-Benz

Met een aantal baanbrekende oplossingen en technologieën heeft Mercedes-Benz steeds weer nieuwe standaards gedefinieerd op het gebied van veiligheid en rijcomfort. Mercedes-Benz Intelligent Drive gaat echter nog een stap verder. De veiligheids- en assistentiesystemen van Mercedes-Benz Intelligent Drive zijn exact op elkaar afgestemd. Zodat u optimaal wordt ondersteund om in kritieke verkeerssituaties juist te kunnen reageren.

Mercedes-Benz Intelligent Drive is een nieuwe mijlpaal op weg naar autonoom autorijden zonder ongevallen, waarmee nieuwe perspectieven worden geopend voor de mobiliteit van de toekomst. Mercedes-Benz: Het beste of niets.

Te land, ter zee en in de lucht

Mercedes-Benz, veelal afgekort tot Mercedes, is het grootste premiumautomerk ter wereld. Het is tegenwoordig onderdeel van Daimler AG. Onder het merk Mercedes-Benz worden personenauto’s, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en andere voertuigen geproduceerd. Daarnaast is Daimler eigenaar van onder meer het merk Smart. Het moederbedrijf is inmiddels deels in handen van investeerders uit het Midden-Oosten.

Mercedes voert sinds 1909 als wereldberoemd beeldmerk de driepuntige ster, omsloten door een cirkel. Van de ster wordt gezegd dat zij verwijst naar Gottlieb Daimler’s bedoeling om motoren te bouwen voor transport te land, ter zee en in de lucht. Net als het logo, is de naam Mercedes-Benz bekend over de hele wereld. In 2010 was Mercedes het meest waardevolle premiummerk in de automobielindustrie.

Benz

Het Duitse automerk Mercedes-Benz ontstond in 1926 als gevolg van een fusie tussen het Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) van Gottlieb Daimler en de firma Benz & Compagnie van Carl Benz. In 1886 hadden Gottlieb en Karl, onafhankelijk van elkaar, hun uitvinding aan het publiek tentoongesteld: de auto.

De Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, een soort open koets op drie wielen die Carl Benz bouwde, wordt wel gezien als de eerste auto ter wereld. Deze ‘paardloze koets’ werd niet makkelijk door de samenleving geaccepteerd. De mogelijkheden werden pas duidelijk en bekend toen Benz’ vrouw Bertha er in 1988 een afstand van 180 kilometer mee aflegde. Daarmee was ze wellicht de eerste persoon ter wereld die als bestuurder een autorit maakte.

De rit was niet zonder problemen. De wagen had een topsnelheid van 16 kilometer per uur. Bertha moest in het holst van de nacht op zoek naar benzine. Omdat benzinestations niet bestonden klopte ze aan bij een apotheek. Tijdens de reis voerde Bertha nog enige verbeteringen door aan de Patent-Motorwagen 1. Na dit succes werd Carl Benz de eerste autoproducent ter wereld.

Daimler

Gottlieb Daimler, die in 1885 ‘s werelds eerste motorfiets had ontwikkeld, kwam een jaar later met een vierwielig motorvoertuig. Samen met Wilhelm Maybach (later leidinggevende in de gelijknamige autofabriek) ontwikkelde Daimler veel autotechniek. De resulterende voertuigen, geleverd door DMG, kregen aanvankelijk de merknaam Daimler. Ze dienden vaak als basis voor andere fabrikanten, zoals Austro-Daimler, het Britse Daimler en Germain, wat aanvankelijk nog Daimler België heette.

De Oostenrijk-Hongaarse consul was een grote klant bij DMG. In 1901 plaatste hij een order ter waarde van 550.000 Duitse mark voor de bouw van 36 raceauto’s, volgens zijn specificaties te ontwerpen. Hij stond erop dat deze auto’s naar zijn dochter Mercedes vernoemd werden. Vanaf toen werden alle DMG-modellen geproduceerd onder de naam Mercedes. De naam bleef behouden tot de fusie in 1926, waarna de auto’s werden verkocht onder de merknaam Mercedes-Benz.

Mercedes

De eerste auto die de naam Mercedes droeg was de 35 hp. Een belangrijk model, want de 35 hp was in feite het prototype van iedere moderne auto: hij had een lange wielbasis, een breed ‘spoor’, een laag zwaartepunt en een stuurkolom die zich in een hoek verhoudt tot het dashboard en tot de bestuurder.

Mercedes-Benz kwam in de loop der jaren met diverse innovaties. De onafhankelijke ophanging van alle vier de wielen in het chassis (1931) was een mijlpaal. Niet langer vormden de onregelmatigheden in de weg een probleem voor inzittenden en banden. Trendsettend was de dieselmotor die geschikt was voor personenauto’s (1936). Deze deed zijn intrede met de Mercedes-Benz 260 D. In 2002 introduceerde Mercedes het Pre-Safe veiligheidssysteem. Voor het eerst bood dit, naast actieve veiligheidssnufjes, ook preventief ingrijpen in het geval van een dreigend ongeluk. Het wordt nog altijd verbeterd en uitgebreid; anno 2014 anticipeert het op dertien verschillende ongeval scenario's. 

Modellen

Door de jaren heen gebruikte Mercedes-Benz diverse systemen om haar verschillende autoklassen aan te duiden. Zo verwezen bij de meeste series die tussen 1926 en 1993 op de markt kwamen de eerste twee cijfers naar de cilinderinhoud. In het voorbeeld van een Mercedes 180 staat de ‘18’ voor een motor met inhoud tussen de 1.750 en 1.849 cc.

De modellen tot 1968 werden ‘Heckflosse’ (zwemvlies) genoemd, ofwel type W110. Om verwarring te voorkomen, werd voor de nieuwe generatie (met dezelfde modellen, maar dan van de types W114 en W115) de toevoeging ‘/8’ gebruikt, in het Duits ‘Strich acht’. Een Mercedes 200 is dus van een oudere generatie dan de 200 /8.

De Strich-Acht generatie werd in 1976 weer opgevolgd door het type W123. Nog steeds zijn tweedehands auto’s met een dergelijke aanduiding op de markt, waaronder de 190-klasse en de 300-, 400- en 500-Mercedessen. Vooral de 200-klasse, waaronder de Mercedes 220, 230, 250 en 280, is een bekende verschijning. Onder creatieve professionals was het zelfs een tijdje hip om zo'n Benz te rijden als dagelijkse auto. Om de vervuilende uitlaatgassen in te dammen ging de Nederlandse overheid echter wegenbelasting heffen (2014) op deze 'oldtimers', waarna ze massaal van de hand gedaan werden.

Huidige naamgeving en klassen

Tegenwoordig geeft een letter ofwel de relatieve grootte van de auto aan (A-, B-, C-, E- en topmodel S-Klasse) ofwel de carrosserievariant. Zo duidt de G-klasse een terreinwagen aan en de V-Klasse een full-size personenbus. Dragen auto's meerdere letters - bijvoorbeeld de compacte SUV 'GLA' - dan zijn ze afgeleid van bovengenoemde modellen (hier: de compacte A-Klasse) maar worden ze in een andere carrosserievariant (hier: als G-Klasse) geleverd. Sommige vage namen zijn verdwenen; de naam 'CLK' bijvoorbeeld is vervangen door het duidelijke C-klasse Coupe en Cabriolet.

In het compacte segment wil Mercedes het grootste premiummerk worden. Tevens is Mercedes-Benz te vinden in branchevoertuigen, zoals taxi’s en (extra beveiligde) auto’s voor diplomaten. Gepantserde auto’s verschijnen onder het Guard-label. 

Er komen regelmatig milieuvriendelijke versies uit van bestaande Mercedes-modellen. Deze versies vallen onder de noemer True Blue Solutions: BlueEfficiency voor zuinige modellen, Bluetec voor schonere dieseltechnologie en Blue Hybrid voor modellen die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit rijden. Medio 2009 verscheen de eerste hybride auto van Mercedes, de S400 Blue Hybrid met lithium-ion accu. Het eerste elektrische model kwam eind 2014 op de markt. 

AMG en Maybach

Vanaf 1990 werkt Mercedez-Benz samen met autofabrikant AMG. Sinds 1999 is AMG onderdeel van het Mercedes-concern, waarbij eerstgenoemde de huistuner van Mercedes-modellen is. Tegenwoordig worden de door de tuner onder handen genomen performancemodellen verkocht onder het label Mercedes-AMG. 

Een vergelijkbaar label is er voor de ultraluxe limousines: Mercedes-Maybach. Eerder werd Maybach door Daimler als apart merk gevoerd (2002-2014) maar dit werd geen succes. Nu worden de topmodellen verkocht als Mercedes-Maybach S-Klasse (Pullman) - tegen ongeveer eenderde van de voormalige prijs. Sinds de introductie van het nieuwe label zijn de verkopen drastisch gestegen, met name in Azië. Tegenwoordig worden in 1 maand meer Mercedes-Maybach-modellen verkocht dan met het voormalige Maybach-merk in 1 jaar tijd.

Samenwerkingen

Mercedes-Benz ontwikkelt samen met het Renault-Nissan concern platforms, motoren en versnellingsbakken. Voor Aston Martin ontwikkelt AMG krachtbronnen en transmissies. Ook past AMG het Aston-platform aan voor een nieuwe generatie auto's, die vanaf 2016 verschijnen. 

Duitse universiteiten vormen samenwerkingspartners, bijvoorbeeld in het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingsnetwerk van Daimler. Zo wordt gezamenlijk onderzoek gedaan naar zelfrijdende auto's en de veiligheidssystemen van de toekomst. Mercedes-Benz zelf heeft meer dan 15.000 R&D-medewerkers in dienst, onder meer bij de Tech Centers in Duitsland.

Formule 1

De samenwerking met autosportspecialist McLaren, sinds 1994, werd in 2009 beëindigd. Samen ontwikkelden ze onder meer Formule 1-motoren voor teams als Sauber en natuurlijk McLaren. De F1-ervaring werd gebruikt in de SLR McLaren supercar.

In 2009 presenteerde Mercedes weer een eigen supercar, de Mercedes SLS AMG. Deze straatauto doet dienst als safety car in de Formule 1. In 2010 keerde het Duitse merk met een eigen team terug in deze autosport. Niemand minder dan zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher reed voor Mercedes GP. Hij heeft inmiddels plaatsgemaakt voor Lewis Hamilton. 

Musea

Al met al was Mercedes behoorlijk invloedrijk in de automobielgeschiedenis. Het bedrijf produceerde niet alleen de eerste auto, maar ook de eerste autobus en vrachtwagen. Ook ontwikkelde het technologieën als de dieselaandrijving, en veiligheidsvoorzieningen zoals airbags, ABS (wiel Anti-Blokkeer Systeem) en ESP (Electronic Stability Program). Tegenwoordig richt Mercedes zich vooral op veiligheid, comfort, rijdynamiek en milieu.

In een gebouw nabij Stuttgart, dat voor architectuurliefhebbers op zich al het bewonderen waard is, heeft het automerk het Mercedes-Benz Museum gevestigd. Naast de geschiedenis van de auto zijn er wel 1500 klassiekers te bewonderen. Tussen Stuttgart en Mannheim vindt men meer bezienswaardigheden, zoals de Gottlieb Daimler- en Karl Benz-huizen. In het Mercedes-Benz Classic Center worden oldtimers verkocht.