Mijn Autokopen.nl

Mercedes-Benz kopen

Het Duitse premiummerk Mercedes-Benz kent een lange geschiedenis. Inmiddels heeft het een uitgebreid gamma, waarvan de C-Klasse en E-Klasse de bekendste series zijn. Het label Mercedes-AMG is het sportwagen- en performancemerk, waaronder getunede en extra sportief aangeklede modellen verschijnen. Voor de toekomst werkt Mercedes-Benz met het nieuwe EQ-merk, 'Electric Intelligence'. Hiermee zal het elektrische modellen en diensten aanbieden waarmee het net zo leuk autorijden is als in de brandstof aangedreven Mercedessen. 


Van de redactie

De meest innovatieve en krachtige SL aller tijden

Autonieuws 10 januari 2024

“De SL was altijd al een icoon in het Mercedes-Benz portfolio. De nieuwste versie van de legendarische roadster draagt deze status over naar de toekomst.

Lees meer

Over Mercedes-Benz The Best or Nothing

Het Duitse premiummerk Mercedes-Benz kent een geschiedenis van ruim 125 jaar. Inmiddels biedt het een zeer uitgebreid gamma, waarvan de (middenklasse) C-Klasse en (zakenauto) E-Klasse de bekendste series zijn. Maar ook de compacte A- en B-Klasse zien we steeds vaker nu comfort, luxe en rijhulpsystemen in deze segmenten steeds belangrijker worden. Net als SUV's trouwens, herkenbaar aan de 'G' in de modelnaam. 

Het label Mercedes-AMG is het sportwagen- en performancemerk, waaronder getunede en extra sportief aangeklede modellen verschijnen. Onder de naam Mercedes-Maybach biedt Mercedes limousines aan met ultraluxe comfort en topmotoren. Voor de toekomst werkt Mercedes-Benz met het nieuwe EQ-label, 'Electric Intelligence'. Zo zal het elektrische modellen en diensten aanbieden waarmee het net zo leuk autorijden is als in de Mercedessen uit de eerste 125 jaar. 

Mercedes-Benz, veelal afgekort tot Mercedes, is het grootste premiumautomerk ter wereld. Het is tegenwoordig onderdeel van Daimler AG. Onder het merk Mercedes-Benz worden personenauto’s, bestelwagens, bussen, vrachtwagens en andere voertuigen geproduceerd. Daarnaast is Daimler eigenaar van onder meer het merk Smart. Het moederbedrijf is inmiddels deels in handen van investeerders uit het Midden-Oosten.

Mercedes voert sinds 1909 als wereldberoemd beeldmerk de driepuntige ster, omsloten door een cirkel. Van de ster wordt gezegd dat zij verwijst naar Gottlieb Daimler’s bedoeling om motoren te bouwen voor transport te land, ter zee en in de lucht. Net als het logo, is de naam Mercedes-Benz bekend over de hele wereld. In 2010 was Mercedes het meest waardevolle premiummerk in de automobielindustrie.

Het Duitse automerk Mercedes-Benz ontstond in 1926 als gevolg van een fusie tussen het Daimler Motoren Gesellschaft (DMG) van Gottlieb Daimler en de firma Benz & Compagnie van Carl Benz. In 1886 hadden Gottlieb en Karl, onafhankelijk van elkaar, hun uitvinding aan het publiek tentoongesteld: de auto.

De Benz Patent-Motorwagen Nummer 1, een soort open koets op drie wielen die Carl Benz bouwde, wordt wel gezien als de eerste auto ter wereld. Deze ‘paardloze koets’ werd niet makkelijk door de samenleving geaccepteerd. De mogelijkheden werden pas duidelijk en bekend toen Benz’ vrouw Bertha er in 1988 een afstand van 180 kilometer mee aflegde. Daarmee was ze wellicht de eerste persoon ter wereld die als bestuurder een autorit maakte.

De rit was niet zonder problemen. De wagen had een topsnelheid van 16 kilometer per uur. Bertha moest in het holst van de nacht op zoek naar benzine. Omdat benzinestations niet bestonden klopte ze aan bij een apotheek. Tijdens de reis voerde Bertha nog enige verbeteringen door aan de Patent-Motorwagen 1. Na dit succes werd Carl Benz de eerste autoproducent ter wereld.

Gottlieb Daimler, die in 1885 ‘s werelds eerste motorfiets had ontwikkeld, kwam een jaar later met een vierwielig motorvoertuig. Samen met Wilhelm Maybach (later leidinggevende in de gelijknamige autofabriek) ontwikkelde Daimler veel autotechniek. De resulterende voertuigen, geleverd door DMG, kregen aanvankelijk de merknaam Daimler. Ze dienden vaak als basis voor andere fabrikanten, zoals Austro-Daimler, het Britse Daimler en Germain, wat aanvankelijk nog Daimler België heette.

De Oostenrijk-Hongaarse consul was een grote klant bij DMG. In 1901 plaatste hij een order ter waarde van 550.000 Duitse mark voor de bouw van 36 raceauto’s, volgens zijn specificaties te ontwerpen. Hij stond erop dat deze auto’s naar zijn dochter Mercedes vernoemd werden. Vanaf toen werden alle DMG-modellen geproduceerd onder de naam Mercedes. De naam bleef behouden tot de fusie in 1926, waarna de auto’s werden verkocht onder de merknaam Mercedes-Benz.

De eerste auto die de naam Mercedes droeg was de 35 hp. Een belangrijk model, want de 35 hp was in feite het prototype van iedere moderne auto: hij had een lange wielbasis, een breed ‘spoor’, een laag zwaartepunt en een stuurkolom die zich in een hoek verhoudt tot het dashboard en tot de bestuurder.

Mercedes-Benz kwam in de loop der jaren met diverse innovaties. De onafhankelijke ophanging van alle vier de wielen in het chassis (1931) was een mijlpaal. Niet langer vormden de onregelmatigheden in de weg een probleem voor inzittenden en banden. Trendsettend was de dieselmotor die geschikt was voor personenauto’s (1936). Deze deed zijn intrede met de Mercedes-Benz 260 D. In 2002 introduceerde Mercedes het Pre-Safe veiligheidssysteem. Voor het eerst bood dit, naast actieve veiligheidssnufjes, ook preventief ingrijpen in het geval van een dreigend ongeluk. Het wordt nog altijd verbeterd en uitgebreid; anno 2014 anticipeert het op dertien verschillende ongeval scenario's. 

Door de jaren heen gebruikte Mercedes-Benz diverse systemen om haar verschillende autoklassen aan te duiden. Zo verwezen bij de meeste series die tussen 1926 en 1993 op de markt kwamen de eerste twee cijfers naar de cilinderinhoud. In het voorbeeld van een Mercedes 180 staat de ‘18’ voor een motor met inhoud tussen de 1.750 en 1.849 cc.

De modellen tot 1968 werden ‘Heckflosse’ (zwemvlies) genoemd, ofwel type W110. Om verwarring te voorkomen, werd voor de nieuwe generatie (met dezelfde modellen, maar dan van de types W114 en W115) de toevoeging ‘/8’ gebruikt, in het Duits ‘Strich acht’. Een Mercedes 200 is dus van een oudere generatie dan de 200 /8.

De Strich-Acht generatie werd in 1976 weer opgevolgd door het type W123. Nog steeds zijn tweedehands auto’s met een dergelijke aanduiding op de markt, waaronder de 190-klasse en de 300-, 400- en 500-Mercedessen. Vooral de 200-klasse, waaronder de Mercedes 220, 230, 250 en 280, is een bekende verschijning. Onder creatieve professionals was het zelfs een tijdje hip om zo'n Benz te rijden als dagelijkse auto. Om de vervuilende uitlaatgassen in te dammen ging de Nederlandse overheid echter wegenbelasting heffen (2014) op deze 'oldtimers', waarna ze massaal van de hand gedaan werden.

Tegenwoordig geeft een letter ofwel de relatieve grootte van de auto aan (A-, B-, C-, E- en topmodel S-Klasse) ofwel de carrosserievariant. Zo duidt de G-klasse een terreinwagen aan en de V-Klasse een full-size personenbus. Dragen auto's meerdere letters - bijvoorbeeld de compacte SUV 'GLA' - dan zijn ze afgeleid van bovengenoemde modellen (hier: de compacte A-Klasse) maar worden ze in een andere carrosserievariant (hier: als G-Klasse) geleverd. Sommige vage namen zijn verdwenen; de naam 'CLK' bijvoorbeeld is vervangen door het duidelijke C-klasse Coupe en Cabriolet.

In het compacte segment wil Mercedes het grootste premiummerk worden. Tevens is Mercedes-Benz te vinden in branchevoertuigen, zoals taxi’s en (extra beveiligde) auto’s voor diplomaten. Gepantserde auto’s verschijnen onder het Guard-label. 

Er komen regelmatig milieuvriendelijke versies uit van bestaande Mercedes-modellen. Deze versies vallen onder de noemer True Blue Solutions: BlueEfficiency voor zuinige modellen, Bluetec voor schonere dieseltechnologie en Blue Hybrid voor modellen die zowel op fossiele brandstof als op elektriciteit rijden. Medio 2009 verscheen de eerste hybride auto van Mercedes, de S400 Blue Hybrid met lithium-ion accu. Het eerste elektrische model kwam eind 2014 op de markt. 

Vanaf 1990 werkt Mercedez-Benz samen met autofabrikant AMG. Sinds 1999 is AMG onderdeel van het Mercedes-concern, waarbij eerstgenoemde de huistuner van Mercedes-modellen is. Tegenwoordig worden de door de tuner onder handen genomen performancemodellen verkocht onder het label Mercedes-AMG. 

Een vergelijkbaar label is er voor de ultraluxe limousines: Mercedes-Maybach. Eerder werd Maybach door Daimler als apart merk gevoerd (2002-2014) maar dit werd geen succes. Nu worden de topmodellen verkocht als Mercedes-Maybach S-Klasse (Pullman) - tegen ongeveer eenderde van de voormalige prijs. Sinds de introductie van het nieuwe label zijn de verkopen drastisch gestegen, met name in Azië. Tegenwoordig worden in 1 maand meer Mercedes-Maybach-modellen verkocht dan met het voormalige Maybach-merk in 1 jaar tijd.

Mercedes-Benz ontwikkelt samen met het Renault-Nissan concern platforms, motoren en versnellingsbakken. Voor Aston Martin ontwikkelt AMG krachtbronnen en transmissies. Ook past AMG het Aston-platform aan voor een nieuwe generatie auto's, die vanaf 2016 verschijnen. 

Duitse universiteiten vormen samenwerkingspartners, bijvoorbeeld in het wereldwijde onderzoeks- en ontwikkelingsnetwerk van Daimler. Zo wordt gezamenlijk onderzoek gedaan naar zelfrijdende auto's en de veiligheidssystemen van de toekomst. Mercedes-Benz zelf heeft meer dan 15.000 R&D-medewerkers in dienst, onder meer bij de Tech Centers in Duitsland.

De samenwerking met autosportspecialist McLaren, sinds 1994, werd in 2009 beëindigd. Samen ontwikkelden ze onder meer Formule 1-motoren voor teams als Sauber en natuurlijk McLaren. De F1-ervaring werd gebruikt in de SLR McLaren supercar.

In 2009 presenteerde Mercedes weer een eigen supercar, de Mercedes SLS AMG. Deze straatauto doet dienst als safety car in de Formule 1. In 2010 keerde het Duitse merk met een eigen team terug in deze autosport. Niemand minder dan zevenvoudig wereldkampioen Michael Schumacher reed voor Mercedes GP. Hij heeft inmiddels plaatsgemaakt voor Lewis Hamilton. 

Al met al was Mercedes behoorlijk invloedrijk in de automobielgeschiedenis. Het bedrijf produceerde niet alleen de eerste auto, maar ook de eerste autobus en vrachtwagen. Ook ontwikkelde het technologieën als de dieselaandrijving, en veiligheidsvoorzieningen zoals airbags, ABS (wiel Anti-Blokkeer Systeem) en ESP (Electronic Stability Program). Tegenwoordig richt Mercedes zich vooral op veiligheid, comfort, rijdynamiek en milieu.

In een gebouw nabij Stuttgart, dat voor architectuurliefhebbers op zich al het bewonderen waard is, heeft het automerk het Mercedes-Benz Museum gevestigd. Naast de geschiedenis van de auto zijn er wel 1500 klassiekers te bewonderen. Tussen Stuttgart en Mannheim vindt men meer bezienswaardigheden, zoals de Gottlieb Daimler- en Karl Benz-huizen. In het Mercedes-Benz Classic Center worden oldtimers verkocht.