Mitsubishi Drive@earth

Om een duurzame maatschappij te realiseren hanteren we een strategie om mensen en de aarde samen te laten bestaan, rijplezier te combineren met aandacht voor het milieu. Bij het bouwen van onze auto's jagen we het laagste niveau van milieu-impact na door de toepassing van de meest recente technieken, terwijl we tegelijkertijd een hoog niveau van rijprestaties en veiligheid aanhouden. Dit garandeert onze klanten om plezier, welbevinden en rust te ervaren wanneer ze onze auto's rijden.

Lees meer

Acties

Inruilvoordeel Mitsubishi Space Star

Ruil je auto in voor een nieuwe Mitsubishi Space Star en je ontvangt 1.000 euro inruilvoordeel. Daarmee is de instapversie al vanaf 10.270 euro verkrijgbaar.

Lees meer

Autotests

Mitsubishi Outlander PHEV: neus in de boter

De Mitsubishi Outlander PHEV is dankzij z’n fiscale voordelen al jaren razend populair in Nederland. De laatste maanden om nog van 7 procent bijtelling te profiteren zijn nu ingegaan, in 2016 stijgt de bijtelling naar (een eveneens gunstige) 15 procent.

Lees meer

Video's

Mitsubishi GR-HEV en CA-MiEV: toekomstige techniek in futuristische jas

Bij Mitsubishi draait het op de autosalon van Genève vooral om de techniek. Dat die is verpakt in twee futuristisch ogende conceptcars is minder van belang, “De techniek moet toch een verpakking hebben”. Die verpakking is natuurlijk nooit helemaal voor niets.

Lees meer

Mitsubishi Diamond Class

Mitsubishi Diamond Class occasions zijn niet ouder dan vijf jaar en hebben minder dan 120.000 kilometer op de teller. De zekerheid en service in het kort:

  • 12 mnd/20.000 km garantie
  • onderhouden volgens fabrieksvoorschriften
  • APK-gekeurd
  • onafhankelijke inspectie
  • betrouwbare kilometerstand (NAP)
  • vervangend vervoer bij onderhoud
  • 14 dgn/1.000 km omruilgarantie
  • 12 mnd 24/7-mobiliteitsservice
  • Diamond Class paspoort

Vraag uw Mitsubishi dealer naar de exacte voorwaarden.

Wilt u een gebruikte auto kopen?
Overweeg dan een occasion met merkgarantie. Bijvoorbeeld een Mitsubishi Diamond Class-occasion.

Over Mitsubishi

Om een duurzame maatschappij te realiseren hanteren we een strategie om mensen en de aarde samen te laten bestaan, rijplezier te combineren met aandacht voor het milieu. Bij het bouwen van onze auto's jagen we het laagste niveau van milieu-impact na door de toepassing van de meest recente technieken, terwijl we tegelijkertijd een hoog niveau van rijprestaties en veiligheid aanhouden. Dit garandeert onze klanten om plezier, welbevinden en rust te ervaren wanneer ze onze auto's rijden.

Mitsubishi Group

De Mitsubishi Motors Corporation (MMC) is de autodivisie van de Mitsubishi Group, een Japans industrieel conglomeraat. MMC is in 1970 afgesplitst als een zelfstandig onderdeel voor de productie van auto's, trucks en bussen. De aandelen zijn in handen van de Mitsubishi-keiretsu. Dat is een Japans consortium van investeringsbanken en bedrijven die wederkerige aandelenbelangen hebben, plus allianties tussen verschillende bedrijfstakken. De grootste markt voor Mitsubishi is Azië, gevolgd door Europa en daarna Noord-Amerika.

Traditioneel bestond Mitsubishi's verkoopstrategie uit het opdrijven van export, door samenwerkingsverbanden aan te gaan met gerenommeerde, buitenlandse autoconstructeurs. Eerder leidde deze strategie tot (tijdelijke) joint-ventures met Isuzu en Hyundai, met Chrysler en Daimler (het moederbedrijf van Mercedes-Benz) en, begin deze eeuw, met PSA Peugeot Citroën. Uit de laatste samenwerking kwam de drieling Mitsubishi Outlander, Peugeot 4007 en Citroën C-Crosser voort (2007). Een ander trio was de Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn en Citroën C-Zero, een drietal pioniers uit de begintijd (2010) van elektrische auto's.

De samenwerking binnen Japan met de Renault-Nissan-alliantie heeft een officieel karakter gekregen sinds in 2016 Nissan 34 procent van de aandelen van de MMC in handen kreeg. Daarmee werd het grootaandeelhouder en hoort Mitsubishi nu de facto bij het Frans-Japanse concern. De drie merken willen wereldwijd synergie (lees: besparingen) bereiken in modelontwikkeling door het uitwisselen van techniek. Mitsubishi kan bijvoorbeeld hybride technologie leveren en op z'n beurt zaken als bodemplaten, motoren en andere onderdelen betrekken van Renault en Nissan. De productie van Mitsubishi-modellen, die nu nog grotendeels in Japan plaatsvindt, zou ook dichter bij andere markten kunnen komen door gebruik te maken van Renault-Nissan-fabrieken.

Historie

Het Tsukumo Shokai scheepvaartbedrijf bestond sinds 1870 en zou later Mitsubishi gaan heten. In 1917 begon het personenauto's te produceren. De Mitsubishi Model A, een zevenzitter gebaseerd op de Fiat Tipo 3, was de eerste, in serie gebouwde auto in Japan. Dat gebeurde met de hand, waardoor de Model A veel duurder was dan de massageproduceerde auto's van Europese en Amerikaanse merken. In de twee daarop volgende decennia groeide Mitsubishi uit tot een innoverend bedrijf. Het merk ontwikkelde Japans eerste dieselmotor, een prototype militair voertuig met vierwielaandrijving, een dieselaangedreven vrachtwagen en de touringcar 'Fuso-bus'.

Na de Tweede Wereldoorlog heerste er een ernstig brandstoftekort in Japan. Daarom concentreerde Mitsubishi zich vooral op scooters en bedrijfsvoertuigen. Het contract met autofabrikant Willys om de Jeep te assembleren (1951) was voor Mitsubishi de aanzet om weer een automobielafdeling op te zetten.

Bekende modellen

Mitsubishi's autoproductie kwam pas echt op gang in de jaren '60 van de vorige eeuw, toen de Japanse economie in recordtempo groeide. Na enkele kleine autootjes verscheen in 1962 de Mitsubishi Colt 600. De compacte middenklasser Colt bestaat nog altijd maar is sinds de verkoop van NedCar niet langer leverbaar in Europa. De Colt Galant, later Mitsubishi Galant, verscheen in 1969. De auto bevatte de beste technologie die toen beschikbaar was en was daarmee trendsettend in Japan. Geïntroduceerd als compacte auto, evolueerde de Galant tot middenklasse sedan. Van de Galant zijn in ruim vier decennia meer dan 5 miljoen stuks verkocht. 

Een ander populair model was de sportieve Lancer. Deze wordt nog steeds geproduceerd (sinds 1973). De auto behaalde in het introductiejaar direct de eerste, tweede, derde én vierde plaats in de 8e Australian Southern Cross Rally. De meest bekende uitvoering was de Lancer Evolution, kortweg 'Evo' genoemd. Tussen 1992 en 2014 verschenen tien generaties Lancer Evo, feitelijk de gehomologeerde (ofwel straat-)versie was van de gelijknamige sportauto, waarmee vijf titels werden behaald in het World Rally Championship.

In 1982 lanceerde de MMC de Pajero, een terreinwagen. Deze stond aan de wieg van Mitsubishi's Four-Wheel Drive (4WD)-technologie. De Pajero werd in verschillende landen '4×4 van het Jaar'. De auto was uiterst succesvol in de Dakar Rally, het kampioenschap werd er twaalf keer mee gewonnen. Van de populaire Pajero zijn al 3 miljoen stuks geproduceerd (2014). De wagen is nog steeds in de verkoop.  

Cross-overs en plug-in hybrides

Sinds 2009 richt Mitsubishi zich op twee pijlers. Als eerste wil het merk sterk vertegenwoordigd zijn in het groeiende marktsegment van (vierwielaangedreven) SUV cross-overs. Het heeft naast de Pajero bijvoorbeeld de cross-over ASX en de full-size SUV Outlander in het assortiment. De tweede pijler bestaat uit het ontwikkelen van innovatieve technologieën, vooral om zuinige en schone auto's te ontwikkelen. Een voorbeeld is het samen met PSA Peugeot Citroën ontwikkelde elektrisch autootje i-MiEV. De elektromotoren van deze 'in-wheel motor Mitsubishi Innovative Electric Vehicle (2010) zijn – zoals de naam al zegt – in de wielen geplaatst. Daardoor gaat bij de aandrijving geen energie verloren.

De echte klapper volgde in 2013. Toen verscheen de PHEV ('Plug-in Hybrid Electric Vehicle')-uitvoering van de Outlander. Deze auto combineerde volledig emissieloos rijden, plus een bereik van 880 km, met de prestaties en het gemak van een SUV. In ons land viel de Outlander PHEV aanvankelijk onder zoveel milieu- en ondernemerssubsidies, dat de SUV als bedrijfswagen voor ongeveer de helft van de verkoopprijs te rijden viel. Daardoor verkocht Mitsubishi hier in de eerste, volledige afleveringsmaand drie keer zoveel Outlanders PHEV als normaal gesproken alle modellen van het merk bij elkaar gedurende een heel jaar. Binnen 4 maanden waren van de Outlander PHEV in Nederland al tienduizend exemplaren verkocht, een record voor een SUV cross-over. Toen een paar jaar later de belastingvoordelen grotendeels wegvielen stortten de verkopen weer net zo hard in. 

In de '2020 Visie' zegt Mitsubishi te streven naar 50 procent minder CO2-uitstoot (van de auto's die het produceert) dan in 2005. Ook wil het Japanse merk dat in het jaar 2020 20 procent van de productie bestaat uit elektrische auto's. Er staan onder meer nieuwe PHEV-modellen op de planning. Wie geïnteresseerd is in nieuwe ontwikkelingen en mobiliteitsinnovaties kan terecht op Mitsubishi's internet platform ClearTechnology. De website biedt onder andere tips voor het optimaal benutten van de duurzame technologie in de Mitsubishi-modellen.

Ontwerp en logo

Een ander aandachtspunt is het ontwerp. Met het Dynamic Shield Design introduceerde Mitsubishi in 2015 een nieuw familiegezicht, dat bijvoorbeeld verscheen op de gefacelifte Outlander PHEV. Enerzijds geldt het motto 'vorm volgt functie', waarbij het design een krachtige uitstraling dient te hebben. Daarnaast moet het uiterlijk van ieder Mitsubishi-model een gevoel van bescherming oproepen. Zo beschermen de twee horizontale lagen waaruit de verlichting bestaat de inzittenden van het voertuig én de voetgangers en fietsers die de auto tegenkomen. 

Het logo van Mitsubishi, dat al in 1914 werd geregistreerd, bestaat uit drie rode, ruitvormige vierhoeken op een witte achtergrond. Net als in een kaartspel worden deze ruiten in het Engels 'diamanten' genoemd. De punten van de diamanten komen in het midden samen, zodanig dat de hele figuur resulteert in één denkbeeldige driehoek.

Het embleem 'de drie diamanten' wordt verschillend uitgelegd. Een eerste theorie is dat de samenkomende ruiten een scheepsschroef verbeelden, verwijzend naar de oorsprong van Mitsubishi. Een tweede idee luidt dat de drie ruiten staan voor vertrouwen, integriteit en openheid. De derde verklaring wijst naar de naam van het bedrijf. Wanneer in het Japans een 'h' middenin een woord voorkomt, spreken Japanners deze vaak uit als een 'b'. De naam Mitsubishi zou een samenstel zijn van 'mitsu', wat 'drie' betekent, en 'hishi', wat wordt gebruikt voor de ruitvormige diamant. 

Ralliart

Tussen 1962 en 2010 was Mitsubishi actief in de autosport. Het merk nam deel aan races en rally's. In de jaren ’80 richtten twee coureurs van onder meer de A73 Lancer - Andrew Cowan en Doug Stewart - meerdere, regionale motorsportbedrijven op onder de naam Ralliart. Deze werden zakelijk en technisch verantwoordelijk voor het behalen van records en overwinningen met de Mitsubishi Lancer Evolution. Dat werd onder meer in 1998 gerealiseerd, toen zowel de coureurs- als constructeursoverwinning in het Wereld Rally Kampioenschap werd behaald. Ook stonden Cowan en Stewart aan de basis van de coureurskampioenschappen van Tommi Mäkinen in de periode 1996–1999 en van twaalf records in de Dakar Rally.

In 2002 nam Mitsubishi de Ralliart-bedrijven over en liet deze opgaan in Mitsubishi Motors Motor Sports. In 2010 beëindigde Mitsubishi de sportactiviteiten met Ralliart. De naam Ralliart wordt echter nog steeds gebruikt voor Mitsubishi's rijtrainingen voor racers, rallycoureurs en off-road rijders. Ook actief blijven de activiteiten waar Ralliart het meest bekend om is geworden: de verkoop van accessoires en de tuning van Mitsubishi-productieauto's.

AWC

Op basis van de motorsportervaringen heeft Mitsubishi verschillende technologieën ontwikkeld voor haar productieauto's. Een ervan was All-Wheel Control (AWC). Dit is in feite de integratie van verschillende technologieën zoals vierwielaandrijving, wielophanging, remsystemen, stabiliteitscontrole en differentiëlen. Met AWC wordt een dynamisch evenwicht gezocht tussen deze onderdelen, waarbij alle vier de wielen maximaal meewerken aan het hanteren en exploiteren van de mogelijkheden van de auto. Alle 4WD-modellen van Mitsubishi hebben nu hun eigen AWC of S-AWC (Super All-Wheel Control).

Een innovatie afkomstig van de Research & Development-afdeling van Mitsubishi was het gebruik van de Gasoline Direct Injection (GDI) in personenauto's. Bij GDI wordt brandstof direct in het binnenste van de cilinders gespoten. GDI was reeds in de Tweede Wereldoorlog ontwikkeld in de vliegtuigindustrie, maar werd pas in 1997 toegepast in een auto, de Mitsubishi Carisma. Inmiddels heeft Mitsubishi de GDI-technologie doorontwikkeld voor gebruik met Continu Variabele Transmissie, een versnellingsbak waarbij het aantal toeren traploos kan variëren. Dit beperkt energieverlies en leidt zodoende tot een lager brandstofverbruik.

NedCar

Tot slot willen we jullie niet de Nederlandse geschiedenis van Mitsubishi onthouden. In 1991 vormde de MMC een joint-venture met de Nederlandse staat en het merk Volvo onder de naam NedCar, een afkorting voor Netherlands Car. De verzelfstandigde NedCar-fabriek in het Limburgse Born, waar ooit Dafjes gebouwd waren, kwam in 2001 volledig in handen van Mitsubishi. Bekende modellen die onder Mitsubishi-bewind uit deze fabriek kwamen gereden zijn de Mitsubishi Carisma en de Colt. Tussen 2008 en 2012 produceerde MMC er de Mitsubishi Outlander voor de Europese markt. Daarna deed Mitsubishi NedCar van de hand. 

Wel werd het nieuwe Europese hoofdkantoor (2013) gevestigd in Maastricht. Ook is het onderdelenmagazijn van 55.000 m2 er te vinden. MMC Europe regelt sinds 1974 de sales- en marketingactiviteiten voor Europa vanuit Europa. In het Duitse Frankfurt heeft Mitsubishi een ontwerpcentrum waarin Europese trends de boventoon voeren; dit vult de twee Japanse studio's aan die verantwoordelijk zijn voor de wereldwijde trends en de samenwerking met de Research & Developmentafdeling. 

Hoewel het bedrijf al eerder auto's afzette op enkele Europese markten, was het officiële Europese debuut op de London Motor Show in 1974. In hetzelfde jaar begon de import in Nederland.