Renault loopt al enige tijd mee als fabrikant van elektrische auto’s. De Zoe is hiervan het meest bekende voorbeeld, en binnen het Renault-concern timmert ook Dacia aan de weg met de elektrische Spring. In 2021 konden we kennismaken met de elektrische Renault Megane, die de toevoeging E-Tech Electric kreeg. Is het een goede keuze om een elektrische Renault Megane te kopen? In dit artikel lees je meer over de voor- en nadelen van de Megane E-Tech Electric. 

 

Specifiek als elektrische auto ontworpen 

Veel autofabrikanten kiezen ervoor om een bestaande benzineauto te 'elektrificeren'. Simpel gezegd halen ze de brandstofmotor eruit en plaatsen hiervoor in de plaats een elektromotor plus een batterijpakket. Het nadeel hiervan is dat er ergens compromissen gesloten moeten worden, omdat het ontwerp van de auto niet is afgestemd op elektrisch rijden. Bij de elektrische Megane is dat anders. Alhoewel het model al langer meeloopt en je de Megane ook als hybride of met een benzinemotor kan kopen, is de elektrische Megane specifiek als elektrische auto ontworpen. Hij staat namelijk op hetzelfde platform dat partner Nissan gebruikt voor bijvoorbeeld de elektrische Nissan Ariya. 

 

Veel ruimte 

Dit brengt een aantal voordelen met zich mee, waarvan de belangrijkste het ruimteaanbod is. Een elektrische auto heeft namelijk geen uitlaat, koppeling of versnellingsbak. De ruimte die dan vrijkomt kan je gebruiken om de binnenruimte extra groot te maken. Dat geldt ook voor de Megane E-Tech. Hij is van buiten namelijk ongeveer net zo groot als de kleinere Captur, maar biedt wel de ruimte van de Megane. Bovendien staan de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie waardoor er extra ruimte wordt gecreëerd. In totaal biedt de Megane E-Tech door al deze maatregelen plaats voor 5 personen. de bagageruimte heeft een inhoud van 440 liter, en dat is meer dan bijvoorbeeld de Volkswagen ID.3. 

 

Groot infotainmentsysteem met Android 

Binnenin word je getrakteerd op een modern interieur met een groot infotainmentsysteem dat is gebaseerd op Android. Het scherm is zo groot dat het doet denken aan Tesla en Polestar, die ook gebruikmaken van dergelijk centraal geplaatste touchscreens. In het verleden had Renault een eigen systeem, maar daar zijn ze nu vanaf gestapt, en dat is maar goed ook, want Android werkt veel beter. En wees gerust, je kan er ook met je iPhone gebruik van maken. Gebruikers melden dat het systeem heel makkelijk te bedienen is. Navigeren die je met Google Maps, en de auto geeft zelfs aan waar de laadstations op jouw route liggen. 

 

Maximaal 470 kilometer bereik 

En dan het praktische gebruik van de Megane E-Tech. Met andere woorden: wat is de actieradius van deze elektrische auto? Dat hangt af van het accupakket. De Megane is namelijk leverbaar met twee accupakketten: van 40 kWh (EV40) en van 60 kWh (EV60). Het kleinste accupakket levert 130 pk en heeft een bereik van 300 kilometer, waarmee de Megane in de middenmoot zit. Een auto als de Opel Mokka-e haalt 324 kilometer en met de Peugeot e-2008 haal je 330 kilometer zonder te laden. Wil je meer range dan kies je voor het accupakket van 60 kWh. Hiermee heeft de Megane E-Tech plotseling een bereik van 470 kilometer. Hiermee zou je in theorie in één keer van Utrecht naar Parijs kunnen rijden. Overigens levert Renault de 60 kWh-versie ook met 200 pk. Dit topmodel is uiteraard iets sneller dan de andere twee versies. Wat opvalt: het bereik blijft 470 kilometer. 

 

Laden met 22 kWh 

Opladen kan de Megane E-Tech met maximaal 130 kW voor het grootste accupakket. Kies je voor de versie met 40 kWh dan daalt de laadsnelheid naar 85 kW. Dit is duidelijk minder snel dan de eerder genoemde Opel Mokka-e en de Peugeot e-2008. Zij hebben een vergelijkbaar accupakket van 45 kWh, maar laden met maximaal 100 kW. De Renault stelt daar overigens wel wat tegenover want bij een normale laadpaal, dus geen snellader, laadt de E-Tech op met 22 kW. De twee concurrenten doen dat met 11 kW. 

 

Tweedehands Renault E-Tech Electric kopen 

De Renault E-Tech Electric is nu een aantal jaar op de markt en kan je inmiddels ook als occasion kopen. De nieuwprijs van de elektrische Megane ligt rond de 37.000 euro terwijl tweedehands exemplaren worden aangeboden vanaf ongeveer 30.000 euro. Een interessant prijsverschil waardoor het zeker de moeite waard is om de Renault E-Tech Electric op je verlanglijst te zetten. 

 

Conclusie 

De Renault E-Tech Electric is een interessante elektrische auto. Hij biedt veel binnenruimte een goede range van maximaal 470 kilometer. Het topmodel biedt 200 pk waarmee de auto een topsnelheid bereikt van 160 km/h. Laden doet de E-Tech Electric met een snelheid van 85 kWh (EV40) of 130 kWh (EV60). Interessant is dat de E-Tech Electric bij een normale laadpaal met 22 kWh kan opladen, terwijl de meeste auto’s dit met 11 kWh doen. Een groot pluspunt voor deze Franse EV.