Tussen 1952 en 1985 was het circuit van Zandvoort dertig keer het toneel van een Formule 1 Grand Prix. Deze tijden herleven tijdens de Historic Grand Prix Zandvoort op 1 en 2 september. De strijd om het NK Historische Toerwagens en GT's wordt daardoor aangevuld door een internationaal deelnemersveld dat in een achttal raceklassen om de beker vecht.
In samenwerking met de Historische Auto Ren Club (Harc) organiseert het Circuit Park Zandvoort in het eerste septemberweekend de Historic Grand Prix Zandvoort. Nederlandse coureurs, zoals Jan Lammers en Hans Hugenholtz, gaan de strijd aan met buitenlandse vedettes in een van de onderstaande raceklassen.
In de Gentlemen Drivers komen GT's met een bouwjaar van 1961 tot en met 1965 uit. Veel van deze auto's, zoals de Jaguar E-Type en Austin Healey, komen uit Groot-Brittannië. Ook Amerikaanse 'muscle cars' verschijnen aan de start, waaronder de AC Cobra en Shelby Mustang GT350. Nederlandse coureurs kunnen deelnemen aan het NK Historische Toerwagens & GT's, met bolides tussen 1947 en 1965. Natuurlijk zie je hier Porsches 911, maar ook Fiat Abarth-modellen en Mini Coopers hebben een kans. Nog een klasse voor historische GT's - en sportauto's - is de Sports Racing Masters. Onder meer de Ford GT40 en McLaren M1B doen hier aan mee.
Historische Formule 1-wagens
Zoals het een Grand Prix-dag betaamt nemen ook veel Formule 1-wagens deel. Uit de hoogtijdagen zien we de GP Cars 1961-1965 met hun 1.500 cc-motoren. Lotus, met onder meer Jim Clark, was een van de favoriete merken. De F1-auto's die in Zandvoort deelnemen aan de GP Masters - uit de periode 1968 tot 1985 - zijn veelal nog voorzien van hun oorspronkelijke sponsorkleuren. Of er nu een McLaren in Marlboro rood-wit of een donkere Lotus met de goudkleurige naam John Player Special voorbij rijdt, deze racers doen de harten van liefhebbers nog altijd sneller kloppen.
In de klasse GP Cars van vóór 1961 zijn ook Formule 2- en Indy-racers van de partij. Ook de Historic Formula 2 wordt verreden. In de periode 1967 tot 1979 was de F2 de springplank naar de koningsklasse voor bijvoorbeeld Jacky Ickx. De historische racedagen worden ten slotte aangevuld met de World Sportscar Masters. Zogenaamde 'groep 4 prototypes' combineren hoge snelheden, mooi uitziende sportauto's en dikke V8-motoren.
De Historic Grand Prix Paddock Club is een exclusieve activiteit voor bedrijven en particulieren. Het verwelkomt gasten als VIP's in een accommodatie met terras aan de Tarzanbocht. Gasten kunnen deelnemen aan 'grid walks' vóór aanvang van de races en de coureurs ontmoeten in 'meet & greet' sessies. Informatie en prijzen zijn aan te vragen via onderstaande website.
Aanraders