Dacia presenteert de volledig nieuwe Duster. De derde generatie opent een nieuw hoofdstuk in het succesverhaal van de Duster, die is uitgegroeid tot de standaard in zijn segment. Het veelzijdige Dacia-icoon bezit alle kenmerken waar het merk voor staat: robuust, outdoor, essentie, coolheid, slimmigheid en zuinigheid. De Dacia Duster kwam in 2010 op de markt en werd in 2017 voor het eerst volledig vernieuwd. Hij klom naar de top en herschreef de regels van het SUV-segment.

De Dacia Duster is een succesverhaal. In zijn 13-jarige carrière heeft hij meer dan veertig onderscheidingen ontvangen, staat het productieaantal al op 2,2 miljoen en groeide hij uit tot de bestverkochte SUV in Europa over alle segmenten in 2022. In de fabriek van Dacia in het Roemeense Pitesti rollen dagelijks zo’n duizend exemplaren van de Duster van de band. Dat is er bijna één per minuut!

NIEUWE DUSTER MET VERBETERDE PRESTATIES DANKZIJ CMF-B-PLATFORM

De nieuwe Dacia Duster wordt gebouwd op het CMF-B-platform dat een centrale rol speelt in de strategie van Dacia. Dit concurrerende en zeer flexibele platform werd voor het eerst gebruikt voor de huidige Dacia Sandero, Logan en Jogger. Het platform biedt alle veelzijdigheid die Dacia nodig heeft om zijn ambitieuze productplannen optimaal uit te voeren.

“The new CMF-B platform is a key asset to develop the Dacia line-up – today and tomorrow. We can see all its potential on All-New Duster: it houses high-efficiency electrified powertrains, significantly enhances performance across the board and keeps the appeal and accessibility that have made it a hit.”

– Patrice Lévy Bencheton, VP Product Performance bij Dacia

Het CMF-B-platform biedt meer ruimte voor inzittenden en bagage, ondanks dat de nieuwe Dacia Duster slechts fractioneel langer is geworden en het platform met 4,34 meter gelijk is gebleven in lengte. Het geavanceerde platform zorgt ook voor meer comfort dankzij minder vibraties en geluiden tijdens het rijden, terwijl het rijplezier en de connectie met het wegdek naar een veel hoger niveau is getild. Bovendien is het CMF-B-platform van de nieuwe Dacia Duster geschikt voor toepassing van (mild) hybride-aandrijving.

Tevens zijn de dynamische eigenschappen van de Dacia Duster significant verbeterd door verdere optimalisatie van de stabilisatorstangen. De verhoogde stijfheid van de stabilisatorstangen zorgt voor een aanzienlijke vermindering van carrosseriebewegingen (21% minder bij de 4×2-versie). Dat resulteert in meer stabiliteit in bochten en bij verandering van richting. De 4×4-versie profiteert ook van deze vooruitgang met een verbetering van 17% voor een grotere mate van veelzijdigheid op alle soorten ondergronden.

Voor een extra nauwkeurige respons in alle omstandigheden zijn ook de demperinstellingen, stuurverhouding en banden opnieuw ontworpen. Verder zijn ook het zicht naar buiten en de geluidsisolatie verbeterd. De aanzienlijke vermindering van geluidsniveaus in de nieuwe Duster zorgt voor een aangenamere rijervaring voor alle inzittenden.