Een Golf als eerste auto? Klinkt als een prima keuze. Niet te groot, betrouwbaar, populair én ruim aanbod op de occasionmarkt. Maar wie als 21-jarige zonder schadevrije jaren een Golf van 5 jaar oud als eerste auto wilt kopen, ontdekt al snel dat zelfs een degelijke Golf onbetaalbaar kan zijn om te verzekeren – of zelfs helemaal niet te verzekeren is.

De redactie van AutoKopen.nl deed een rondje langs de premies van verschillende uitvoeringen van de Volkswagen Golf uit 2020 voor iemand die in Rotterdam Bergpolder woont. Wat bleek? Hoe krachtiger de motor, hoe moeilijker het wordt om überhaupt een verzekering af te sluiten. En als het al lukt, rijzen de kosten de pan uit.

 

Een onschuldige Golf? Alleen op papier

Een eenvoudige Golf 1.0 TSI Trendline (85 kW) is nog prima te verzekeren: €93 voor een WA-verzekering, en €176 voor All Risk. De Golf 1.5 TSI stijgt al naar €291 per maand voor All Risk. Maar zodra je richting hybride of sportieve uitvoeringen gaat, begint het echte schrikbarende werk.

 

De elektrische e-Golf is met een premie van €423 per maand bijna niet meer te verantwoorden. En een Golf GTE eHybrid? Ook €422 per maand All Risk. En dat voor een auto van €22.000. Ter vergelijking: dat is bijna net zoveel als de afschrijving, brandstof én wegenbelasting samen.

 

Maar dan komen we bij de droommodellen van veel jonge autoliefhebbers: de GTI’s. De Golf GTI Performance (245 pk) is alleen nog te verzekeren met een zwaar klasse 5 alarm en kost dan €474 per maand. Voor de GTI TCR of Clubsport? Vergeet het maar. Geen enkele reguliere verzekeraar wil het risico nemen. Onverzekerbaar. Punt.

 

Diesel doet ook mee

Zelfde verhaal bij diesels. De Golf GTD (200 pk) kost maar liefst €538 per maand om All Risk te rijden, dat is € 6.456 per jaar! En ook de minder extreme Golf TDI (150 pk) tikt alsnog €390 per maand aan. 

 

 

Wat zegt dit?

De boodschap is duidelijk: jonge bestuurders worden financieel afgestraft zodra ze voor iets meer vermogen of duurzaamheid (zoals hybride of elektrisch) kiezen. Niet omdat de auto’s slecht zijn, maar omdat de verzekeraar het risico te groot vindt.

 

Is dit dan nog wel eerlijk?

De Golf staat bekend als allemansvriend, maar voor jonge bestuurders lijkt het eerder een wolf in schaapskleren: kies je een motor met meer pit, of een stekker, dan krijg je een premiebom voor je kiezen – of kun je het überhaupt wel vergeten.
Wil je dus als jonge bestuurder in een Golf stappen, check dan eerst de verzekeringspremie. Want die bepaalt tegenwoordig net zo goed of een auto haalbaar is als de aanschafprijs.

 

Benieuwd wat jij kwijt zou zijn aan verzekering? Laat je eerst goed informeren, want goedkoop in aanschaf betekent niet goedkoop in gebruik. Je zult maar een auto gekocht hebben er er daarna achterkomen dat je hem niet eens kunt verzekeren.


 

Bekijk hier het Volkswagen Golf occasion aanbod op AutoKopen.nl.

 

We hebben de prijzen voor de autoverzekering vergeleken op Independer. Dit is de vanaf premie bij 20.000 km per jaar.