Nissan kopen

Nissan heeft in z'n lange historie diverse transformaties ondergaan. Van Datsun naar Nissan bijvoorbeeld. Nu de autosector grote veranderingen ondergaat kan het Japanse merk daar op inspelen, zelfs de toon zetten als pionier. Zo populariseerde het SUV cross-overs met de Qashqai en Juke, en zette het - met de Nissan Leaf - elektrische auto's als volwaardig alternatief op de agenda. 


Nieuwe Nissan kopen

Nissan Qashqai SUV

Bijtellingspercentages:
22%
Brandstofsoorten:
Benzine en Diesel
Vermogen:
van 116 tot 163 pk
Vanafprijs: € 26.990,-

Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Nissan acties.

Nissan winterbanden outlet Op = op: complete wielsets vanaf 849 euro

Importeursactie Geldig vanaf 1 augustus 2018 tot en met 31 maart 2019

Een complete winterwielset, dus lichtmetaal plus winterbanden, kun je nu al vanaf 849 euro bemachtigen bij de Nissan-dealers en -servicepunten. Maar op = op!

Bekijk deze actie

Van de redactie

Nissan Qashqai met nieuwe benzinemotor Nieuw NissanConnect-infotainmentsysteem

Autonieuws 19 oktober 2018

De Nissan Qashqai wordt verkrijgbaar met een nieuwe benzinemotor in twee vermogensvarianten. Een nieuw infotainmentsysteem NissanConnect is nu ook standaard op de cross-over.

Lees meer

Over Nissan Innovation that excites

Nissan heeft in z'n lange historie diverse transformaties ondergaan. Van Datsun naar Nissan bijvoorbeeld. Nu de autosector grote veranderingen ondergaat kan het Japanse merk daar op inspelen, zelfs de toon zetten als pionier. Zo populariseerde het SUV cross-overs met de Qashqai en Juke, en zette het - met de Nissan Leaf - elektrische auto's als volwaardig alternatief op de agenda. Het Japanse merk kan daarbij gebruikmaken van de know-how en middelen van de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie. 

De geschiedenis van het Japanse automerk Nissan kan niet worden verteld zonder te beginnen bij het vroegere merk Datsun. Kwaishinisha Motorcar Works produceerde sinds 1914 de DAT-auto. Deze was vernoemd naar de beginletters van de achternamen van de drie bedrijfspartners Kenjiro Den, Rokuro Aoyama en Meitaro Takeuchi.

In 1931 brachten zij een kleiner autootje uit, wat ze de ‘zoon van DAT’ oftewel ‘Datson’ noemden. Om de negatieve betekenis van het Japanse woord ‘son’ (verlies) te vermijden, werd het later Datsun. In 1934 veranderde de naam van het bedrijf in de Nissan Motor Company (NMC). Vooralsnog behield de NMC voor personenauto’s de sterke merknaam Datsun. Alleen in de Verenigde Staten verschenen topmodellen onder de merknaam Nissan.
Nissan

In 1983 werden wereldwijd alle auto’s van de NMC omgedoopt tot Nissan. Heden verkoopt Nissan onder eigen naam bedrijfs- en personenauto’s, inclusief een ruim assortiment Four-Wheel Drives (4WD’s of 4×4’s). Daarnaast is de NMC ook eigenaar van het premiummerk Infiniti, dat sinds 2008 verkrijgbaar is in Europa.

Overigens bouwde Nissan al vanaf de jaren dertig van de twintigste eeuw auto’s voor het Britse merk Austin, waaronder de bekende Austin 7. Al snel begon the NMC eigen auto’s van de Austin modellen af te leiden. De Datsun 1000 bijvoorbeeld, baseerde Nissan op de Austin A50. In de jaren zestig begon Nissan eigen modellen te ontwerpen, maar het maakte nog steeds gebruik van de motoren uit de Austin A- en B-familieauto’s.

De eerste succesvolle personenwagen van Nissan was de Datsun Bluebird. De compacte auto verscheen vanaf 1957 in bijna vijftien series onder verschillende namen. In Europa werd hij tussen 1986 en 1990 uitgebracht als Nissan Auster, later Stanza. In 1989 werd hij vervangen door de Nissan Primera.

Heel populair werd de Nissan Sunny (1986), die al in 1966 als Datsun 1000 was uitgebracht. In 1973, midden in de oliecrisis, belandde deze auto uit het C-segment op de eerste plaats in de brandstofbesparingstests van het Amerikaanse Environmental Protection Agency. De auto werd vervolgens immens populair in de Verenigde Staten. In de jaren ’90 werd hij opgevolgd door de Almera.

Toen het bedrijf in 1934 de naam Nissan verkreeg, werden jaarlijks al zo’n 20.000 auto’s, bussen en vrachtwagens gefabriceerd. Door het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog in het Stille Zuidzeegebied kwam de productie stil te liggen. Wel werden tijdens de oorlog militaire voertuigen gemaakt.

Hierbij deed Nissan kennis op die het gebruikte bij de ontwikkeling van de Nissan Patrol (1951). Deze zescilinder terreinwagen met 85 pk presteerde, qua laadvermogen en kracht, beter dan de Amerikaanse Willis Jeep.

Een moderne versie van de Patrol is nog altijd in productie. De auto met het twintig jaar oude Y60-/Y61-platform blijft geliefd onder VN-agentschappen en militaire eenheden in Aziatische en Midden-Oosten landen. Langzaamaan verandert het karakter van de Patrol naar dat van een luxe-SUV, die niet langer in Europa verkrijgbaar is.

Nissan verving de voor off-road gebruik bedoelde 4WD's in het begin 21e eeuw steeds vaker door cross-overs, auto's met de looks (en soms kwaliteiten) van een terreinwagen maar met de luxe van een riante personenauto. De Nissan Qashqai speelde een voortrekkersrol bij het populair worden van zulke modellen. In 2010 was het de populairste occasion op de Nederlandse markt. In dat jaar herhaalde Nissan de truc nogmaals met de introductie van de  compacte cross-over Juke. 

Nissan heeft daarnaast compacte modellen als de Micra in de aanbieding. Dit instapmodel (sinds 1982), altijd al geliefd om z’n zuinigheid en beenruimte, is in vijf generaties gegroeid van stadsauto tot volwaardig 'B-segment' (compacte) auto. 

De hatchback Nissan Leaf was de eerste normaal uitziende en ruime elektrische auto die op de markt verscheen. Mede hierom werd de auto verkozen tot Auto van het Jaar 2011. Nissan heeft grote plannen op het gebied van elektrische mobiliteit. Zo biedt het ondernemers ook elektrische bedrijfswagens aan.

Tot slot brengt Nissan twee sportauto’s op de markt, de 370Z (ook als roadster) en de GT-R. De Nissan 370Z is feitelijk een doorontwikkeling van de 240Z, die in 1969 op de markt verscheen.

Sinds eind jaren zestig houdt Nissan zich bezig met autosport. In 1984 richtte het Nismo (Nissan Motorsport) op, waarin zowel race- als productiedivisies zijn vertegenwoordigd. Met name de Skyline GT-R (vanaf 1988) werd ontwikkeld voor autoraces én als studiemodel voor productieauto’s. De Nissan Evolution-serie en de R32 Nissan Skyline GT-R sportcoupé zijn er bijvoorbeeld uit voortgekomen.

In 1989 debuteerde de GT-R in Groep A van de Japanese Touring Car Championship. De raceauto was tijdens de eerste vijf seizoen onverslaanbaar, met 29 zeges uit 29 races. In 1991 debuteerde de R32 GT-R in de 24-uursrace op de Nürburgring in de N-klasse, en ging meteen met de overwinning aan de haal. In hetzelfde jaar werd ook de 24-uurs- race op het Spa-Francorchamps circuit voor Groep A en N1 gewonnen.

Met behulp van de motor RB26DETT (‘Motor van het Jaar 1995, 1996, 1997’) domineerden de Skylines vijftig keer achter elkaar op de eerste, tweede en derde plaats van het belangrijkste Japanse racetoernooi, de JGTC-kampioenschappen (nu: Super GT-series).

Vandaag de dag worden de 4WD-wereldrecords in alle categorieën nog steeds bezet door de Skyline. Voorbeelden zijn de 4WD-topsnelheid van 387 kilometer per uur, en de dragacceleratie van nul naar driehonderd kilometer per uur in 7,5 seconden. Nissan neemt alleen nog deel aan de Super GT.

Nismo ontwerpt en fabriceert diverse auto tuning kits. Voor de meeste Nissans, Infiniti’s en zelfs nog Datsuns zijn spullen verkrijgbaar zoals aerodynamische kits, lichtmetalen velgen, en onderdelen om de wielophanging of de motorprestatie te verbeteren.

De huidige Z-tune is in feite de Skyline GT-R R34 V-Spec. Na vijf generaties is de 350Z opgevolgd door de 370Z (2009). Voor deze sportcoupé cq roadster komt een revolutionair handgeschakelde zesbak beschikbaar. Bij terugschakelen past deze het toerental aan aan de ingeschakelde versnelling. Hierdoor beschikt de bestuurder altijd over genoeg vermogen en trekkracht. Nissan levert ook een productieversie van de supercar GT-R. De nieuwe Europese GT-R voor 2008/2009 was in een mum van tijd uitverkocht.

In de negentiger jaren kwam de NMC in financiële problemen. In 1999 werd het Franse autoconcern Renault hoofdaandeelhouder en daarmee de-facto eigenaar. De Renault-Nissan Alliantie werd de op drie na grootste automobielgroep, met een jaarlijkse output van toen bijna vijf miljoen voertuigen en een gezamenlijk personeelsbestand van 265.000 werknemers.

De nieuw benoemde bestuursvoorzitter Carlos Ghosn kwam met een ‘wederopbouwplan’. In 2002 verbaasde hij iedereen door aan te kondigen dat de doelstellingen reeds gehaald waren, een jaar eerder dan volgens schema. Met de uitvoering van het volgende driejarenplan werd het bedrijf één van de meest winstgevende autofabrikanten ter wereld. In 2006 produceerde Nissan z’n honderd miljoenste auto.

Noord-Amerika en Azië zijn Nissans grootste markten. Maar ook in Europa is het merk populair. In 2016 werden op ons continent meer dan 775.000 auto's afgezet.

Daarnaast zocht het samenwerking met andere autobouwers. Begin deze eeuw werkte Nissan samen met Suzuki. In 2011 namen het Duitse concern Daimler (bekend van onder meer Mercedes-Benz) en Renault-Nissan elk een klein aandeel in elkaars bedrijven, als start van een vergaande coöperatie. Zij ontwikkelen gezamenlijk autoplatforms. Ook maken ze gebruik van elkaars motoren en versnellingsbakken. 

Sinds 2016 is de alliantie uitgebreid met Mitsubishi; Renault-Nissan zijn meerderheidsaandeelhouder geworden van de Mitsubishi Motors Corporation. Tot de Renault-Nissan-Mitsubishi-alliantie behoren ook Nissans premiummerk Infiniti, Renaults budgetmerk Dacia en de niet in Nederland beschikbare merken Lada, Samsung Motors en het herrezen Datsun dat nu bedoeld is voor opkomende merken. 

Marktleider in EV's

In 2006 lanceerde Nissan zijn nieuwste beleidsplan, het Nissan Green Program 2010. Het programma promoot de milieufilosofie van Nissan: symbiose van mensen, voertuigen en natuur. Met de ontwikkeling van de X-Trail FCV waterstofauto bijvoorbeeld, wil het bedrijf doorbraken bereiken in de duurzaamheid van componenten en het opslaan van waterstof. Al in het boekjaar 2007/2008 bereikte Nissan ruimschoots de doelstelling van een miljoen verkochte auto's met CVT, traploze automatische transmissie.

Daarnaast ontwikkelt Nissan in samenwerking met samenwerkingspartner Renault elektrische auto's. De twee wilden marktleider worden in massa-geproduceerde, elektrische voertuigen (EV's) en dat lijkt te lukken. De Renault-Nissan-alliantie verkocht in 2016 al hondderdduizend EV's per jaar. Nissans eerste EV, de hatckback Leaf (2011), behoort tot 's werelds bestverkochte elektrische auto's. Begin 2018 reed de 300.000e Leaf de fabriek uit. 

Aanvullend assisteert de Renault-Nissan-alliantie overheden met het uitrollen van een infrastructuur voor elektrisch rijden. Met het bedrijf Better Place introduceert het concern bijvoorbeeld wisselstations voor accupakketten. De milieu-activiteiten strekken zich uit tot voorbij de autoproductie. Ook service-, verkoop- en andere afdelingen moeten milieuvriendelijker worden.