Peugeot kopen

Het 'merk met de leeuw', Peugeot, is onderdeel van autobouwer PSA. De huidige modelreeks is in samenwerking met zustermerk Citroën ontwikkeld. Peugeot is daarbij het generalistische merk dat de massamarkt bedient. Sinds 2014 zijn alle Peugeot-modellen vernieuwd. Dat begon met de populaire Peugeot 308, die hetzelfde jaar werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Verkooptoppers zijn de stadsauto 108, de compacte 208, de middenklasser 308 en de cross-overs 2008 en 3008. 


Nieuwe Peugeot kopen

Peugeot Expert Bedrijfswagen en Pick-up

Bijtellingspercentages:
22%
Brandstofsoorten:
Diesel
Vermogen:
van 95 tot 128 pk
Vanafprijs: € 18.800,- excl. BTW/BPM

Voordeel in de showroom

Een compleet overzicht van alle Peugeot acties.

Peugeot 508 First Edition Rijk uitgeruste 'limited edition' met cadeautjes

Importeursactie Geldig vanaf 24 april 2018

In het najaar arriveert de nieuwe Peugeot 508 in de showroom. Als eerste is een rijk uitgeruste First Edition verkrijgbaar - maar slechts in een beperkte oplage. Een gratis hoofdtelefoon en 3 jaar onderhoud zijn inclusief.

Bekijk deze actie

Van de redactie

Peugeot 508: berg je voor de leeuw Review Peugeot 508 GT PureTech 225 EAT8

Autotests 17 juli 2018

Of je nu 406, 407 of 508 zegt: je hebt het over de familieman bij uitstek en een ideale schoonzoon bovendien. Degelijk en praktisch, maar misschien ook een tikkeltje saai. Dat moet anders besloot Peugeot, om vervolgens de 508 naar de sportschool te sturen en aan een metamorfose te onderwerpen. Het resultaat is, of tenminste, oogt indrukwekkend. Deze rijtest wijst uit of hij zijn messcherpe looks waarmaakt.

Lees meer

Over Peugeot Motion & Emotion

Het 'merk met de leeuw', Peugeot, is onderdeel van autobouwer PSA. De huidige modelreeks is in samenwerking met zustermerk Citroën ontwikkeld. Peugeot is daarbij het generalistische merk dat de massamarkt bedient. Verkooptoppers zijn de stadsauto 108, de compacte 208, de middenklasser 308 en de cross-overs 2008 en 3008.

Sinds 2014 zijn alle Peugeot-modellen vernieuwd. Dat begon met de populaire Peugeot 308, die hetzelfde jaar werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Op deze compacte middenklasser keerde ook het sportieve GTi-label terug. De 'hot hatch' 208 GTi doet eveneens de tijden herleven van de populaire, sportieve Peugeot 205- en 206-uitvoeringen uit de vorige eeuw.

Peugeot Professional is de aanbieder van de bestelwagens Partner, Expert en Bipper. Enkele personenwagenuitvoeringen op basis hiervan zijn te bestellen bij de 'gewone' Peugeot-dealer.

Peugeot is een Frans automerk van PSA, dat behalve Peugeot ook Citroën en DS in portefeuille heeft. Peugeot in haar lange bestaan meer dan 50 miljoen auto’s geproduceerd. Tegenwoordig wordt de groei vooral gerealiseerd in landen als Brazilië, China en Rusland.

Het merk Peugeot is vernoemd naar de familie Peugeot die een industrieel imperium begon in 1891. Al in de achttiende en negentiende eeuw waren familieleden actief in de nijverheid, met weefgetouwen en molens. Het meest succesvol was de fabricage van gelamineerd staal en gereedschappen. Overigens produceert Peugeot nog altijd producten naast de auto's. Wereldberoemd zijn de peper- en zoutmolens.

Het was Armand Peugeot die tegen het eind van de negentiende eeuw inzag dat de toekomst lag in benzineauto’s. Hij kwam met de eerste Peugeot auto, een vierwiel carrosserie met Daimler-motor (1891). De oprichting van de Société des Automobiles Peugeot (Auto Firma Peugeot) in 1896 betekende een afscheiding van het familiebedrijf, omdat broer Eugène auto’s niet zag zitten.

Toen diens zoon echter het automerk Lion-Peugeot lanceerde, kwam het in 1910 tot een fusie. Met beider fabrieken kon Peugeot voldoen aan de helft van de Franse autoproductie. Pas in 1960 kwam het bedrijf onder bestuur van iemand buiten de Peugeot-familie. Toch heeft de familie nog steeds een dikke vinger in de pap bij PSA.

Al in 1898 importeerde de Haagse zakenman Jacob Verweij een Peugeot 3 pk in Nederland. Hij was gepassioneerd geraakt nadat hij 4 jaar eerder had gezien hoe een Peugeot automobiel de race Parijs-Rouen won. In 1982 ontstond het huidige Peugeot Nederland.

In 1892 begon de lange geschiedenis van het merk in de autosport, met een ex aequo overwinning (met Panhard) in de toen zeer bekende race Parijs-Rouen. Na de Tweede Wereldoorlog deed Peugeot actief mee in de rallysport. Met name in safari-rally’s wist Peugeot goed te scoren. In 1992 werden zowel de 24 Uur van Le Mans als het Wereld Kampioenschap Sportauto’s gewonnen, door een Peugeot 905 met een 3,5 liter, 40-zuiger V10-motor van 650 pk.

Voor personenwagens hanteerde Peugeot tot 1965 een éénmodel beleid. Daarna werd de Peugeot 203 opgevolgd door een assortiment van degelijke middenklassers zoals de 403, 404 en 504. De Peugeot 404 was niet alleen een geliefde familieauto, maar ook succesvol in de autosport. Van 1966 tot en met ’68 was de 404 niet te kloppen in de East-African Safari Rally.

Met een half miljoen geproduceerde auto’s was Peugeot inmiddels de op één na grootste autobouwer van Frankrijk geworden. In de jaren zeventig begon het een uitbreidingsslag, met de overname van Citroën en samenwerkingsverbanden met Chrysler en Renault. Dat bracht Peugeot zelf in de financiële problemen.

De redding kwam van de Peugeot 205, die zijn slogan ‘een sterk nummer’ waarheid maakte. Er kwamen vanaf 1983 diverse uitvoeringen op de markt, zoals een drie- en vijfdeurs hatchback, een cabriolet, een diesel en één met turbo. De 205 Turbo 16 Rally 4WD, succesvol in de beroemde rally Parijs-Dakar, is tegenwoordig een veel gezochte auto.

Halverwege de jaren negentig wilde Peugeot de productie van de 205-opvolgers, de Peugeots 106 en 306, afsluiten met het model ‘Sacré Numéro’ (‘Heilig Nummer’), verwijzend naar de introductieslogan. De klanten bleven echter de 205 trouw. Hierop continueerde Peugeot de productie tot 1998. In dat jaar verscheen de vervanger Peugeot 206, ook al een succesnummer. De 207 was in 2007 de meest verkochte auto in Nederland. Het model was tevens de populairste leaseauto in 2007 en 2008.

Tegenwoordig biedt Peugeot een uitgebreid gamma aan in Nederland, van compacte stadsauto's tot ruime middenklassers. Ook SUV's maken onderdeel uit van het assortiment, net als bestelbusjes met personenwagenvariant. 

In 2010 introduceerde Peugeot 's werelds eerste dieselhybride, de 3008 Hybrid4. Het vernieuwende zat hem niet alleen in de combinatie van een elektromotor met dieselkrachtbron maar ook in de plaatsing ervan. De diesel lag voorin, waar hij de voorwielen aandreef. De elektromotor zat bij de achterwielen. Daardoor bood Hybrid4 feitelijk vierwielaandrijving. Toch lukte het Peugeot niet om met deze techniek door te breken, waarna het weer uit de roulatie gehaald werd.

Aardig wat modellen volgen uit de samenwerking met Citroën. Zodoende hebben de Peugeot-modellen vaak een tweelingbroer in het Citroën-assortiment. Moederbedrijf PSA werkte begin deze eeuw op haar beurt weer samen met Mitsubishi. De SUV Peugeot 4007 bijvoorbeeld is het broertje van de Citroën C-Crosser, terwijl beide modellen zijn gebaseerd op de Mitsubishi Outlander.

Daarnaast was Peugeots eerste elektrische auto, de iOn (2010), afgeleid van een Mitsubishi-model, de i-MiEV. Het is een goed voorbeeld van de invloed van Peugeot-familie: die wil dat PSA onafhankelijk blijft maar tegelijk een internationaal voorloper wordt, door samenwerkingen met leidende bedrijven in de sector aan te gaan of te versterken. Ook de coöperatie met BMW – onder meer in de inkoop en de ontwikkeling van motoren – is men aan het uitbouwen.

Sinds de Peugeot Experience in Breukelen gesloten is moet je voor een vertier rondom het merk afreizen naar Sochaux (Frankrijk, nabij Strasbourg). Daar staat het Musée de l’Aventure Peugeot (het Avonturen Museum Peugeot), met klassiekers, conceptcars en sportauto's. 

Peugeot direct leverbaar

Nieuwe Peugeot modellen op voorraad