Porsche Het Porsche principe

De droom van de perfecte sportwagen heeft ons altijd geïnspireerd. En we komen er elke dag een stukje dichterbij. Met elk concept, elke ontwikkeling en elk model. Onderweg volgen we een plan, een ideaal dat ons allen bindt. We noemen het eenvoudig 'het Porsche Principe'. Het onderliggende principe is om altijd het meeste uit alles te krijgen. Vanaf de eerste dag hebben we gestreefd om prestaties om te zetten in snelheid, en in succes, op de meest intelligente manier mogelijk. Het gaat niet langer alleen om pk's, maar om meer ideeën per pk. 

Lees meer

Porsche Approved

U zult in uw nieuwe Porsche Approved occasion van elke kilometer gaan genieten. Dat kunnen we u alvast garanderen. En dat worden beslist meer kilometers dan u denkt. Niet alleen daarom staat een Porsche van nature behalve voor dynamiek en rijplezier ook voor duurzaamheid en relatief goede waardevastheid.

Porsche Approved biedt daarom – behalve een gecertificeerde auto – een garantie die perfect op een Porsche is afgestemd. Hiermee rijdt u met een gerust hart de toekomst tegemoet. Uiteraard biedt Porsche Approved dezelfde dekking als de garantie op een nieuwe Porsche. Ook hier krijgt u dus 100% Porsche.

Wij garanderen:

  • Wereldwijde dekking
  • Bij elke Porsche dealer te claimen
  • Een looptijd naar keuze van 12 tot 24 maanden
  • Dekking van alle onderdelen
  • Geen eigen risico
  • Inclusief alle arbeidsuren en materiaalkosten tot de dagwaarde van de auto
  • Zonder kilometerbeperking tijdens de looptijd
  • Dekking voor elke Porsche tot 10 jaar
  • Alleen originele Porsche onderdelen
  • Vlotte afhandeling
  • Verlengbaar en overdraagbaar bij particuliere verkoop of binnen de Porsche handelsorganisatie

Vraag uw Porsche-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Porsche

"In het begin keek ik om me heen en kon niet de auto vinden waarvan ik droomde: een compacte, lichtgewicht sportauto die efficiënt energie gebruikt. Dus besloot ik om 'em zelf te bouwen." Dit citaat van Ferdinand ('Ferry') Porsche raakt het hart van alles dat Porsche maakt tot wat het is. Als merk, als bedrijf en als automobielfabrikant. Het is al meer dan 65 jaar onze focus. En het omvat alle waarden die ons werk en onze wagens karakteriseren. Het is dan ook geen wonder dat niemand dit beter kan omschrijven dan de persoon die de eerste sportwagen met de naam Porsche ontwierp: Ferdinand Anton Ernst - of kortweg Ferry - Porsche.

Zijn droom van de perfecte sportwagen heeft ons altijd geïnspireerd - door onze hele bedrijfsgeschiedenis. En we komen er elke dag een stukje dichterbij. Met elk concept, elke ontwikkeling en elk model. Onderweg volgen we een plan, een ideaal dat ons allen bindt. We noemen het eenvoudig 'het Porsche Principe'. Het onderliggende principe is om altijd het meeste uit alles te krijgen. Vanaf de eerste dag hebben we gestreefd om prestaties om te zetten in snelheid, en in succes, op de meest intelligente manier mogelijk. Het gaat niet langer alleen om pk's, maar om meer ideeën per pk. Dit principe is ontstaan op het racecircuit en is de basis voor elke wagen die we hebben gebouwd. We noemen dit 'Intelligent Performance'.

Bedrijf

Porsche is een Duitse fabrikant van voornamelijk sportauto's, opgericht in 1931 door Ferdinand Porsche. De volledige bedrijfsnaam luidt 'Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG'. Het hoofdkantoor is vlakbij Stuttgart gevestigd. In die omgeving zijn ook een fabriek en een onderdelencentrum te vinden. In Leipzig staat eveneens een Porsche-fabriek. Een gedeelte van de productie werd daarnaast enige jaren aan derden uitbesteed. De ontwikkeling gebeurt in het Weissach Development Center, waar onder meer een geavanceerde windtunnel beschikbaar is. 

Onder de naam Porsche zijn niet alleen auto's uitgebracht. In de jaren '30 van de vorige eeuw werden Porsche-tractoren gemaakt die de naam 'volkstractor' droegen, analoog aan de 'volkswagen'. Aan het eind van de 20e eeuw ontwierp Porsche een prototype motorfiets en een productielijn mountainbikes, race- en toerfietsen. Er is ook nog het bedrijf Porsche Consulting, dat bij Porsche opgebouwde kennis aanbiedt aan andere producenten van auto's en onderdelen, waaronder zustermerken Seat en Bentley en de toeleveranciers ZF (onder andere transmissies) en Goodyear (banden).

Historie: Ferdinand Porsche

Terug naar de oprichter. Ferdinand Porsche behoorde tot de zogenaamde 'Oostenrijkse school van auto-ontwerpers', een groep invloedrijke autobouwers uit het voormalige Oostenrijk-Hongarije. Hun werk werd onder andere gekenmerkt door het gebruik van luchtgekoelde motoren en aerodynamische carrosserieën. De motor lag doorgaans achterin en het chassis bestond uit een centrale buis met dwarsassen. 

Ingenieur Ferdinand Porsche was de bedenker van de elektro-benzine auto (de Lohner Porsche, 1899), ruim een eeuw voordat dergelijke hybride auto's in grote aantallen zouden doorbreken. De ontwerper werkte voor verschillende autofabrikanten, waaronder Austro-Daimler, NSU, Zündapp en Daimler-Benz. Voor Adolf Hitler ontwierp Ferdinand de 'Kraft durch Freude-wagen', die wij kennen als de Volkswagen Kever (1938). Ook bouwde hij het showmodel Porsche 64 ter promotie van de Kever (1939). Ferdinand Porsche – die ook militaire voertuigen voor de Nazi's ontwierp – eindigde na de Tweede Wereldoorlog in gevangenschap.

Porsche 356

Na zijn vrijlating bouwde hij het tweede automodel onder zijn eigen merknaam: de Porsche 356. Deze sportwagen kun je zien als het eerste echte Porsche-model. Het was de eerste wagen die grootschalig geproduceerd werd en door het merk zelf werd verkocht. Net als bij de Porsche 64 gebruikte Ferdinand veel onderdelen van de VW Kever. In de loop van de tijd werden deze vervangen door Porsche-onderdelen, tot de 356 uiteindelijk een 100 procent Porsche-auto was. Het duurde niet lang of de auto mocht meedoen aan officiële autosportwedstrijden. In 1951 behaalde de 356 zijn eerste succes in de 1.100 cc categorie bij de 24 Uur van Le Mans.

10 jaar na introductie waren er al 25.000 stuks van de 356 geproduceerd. Toen in 1965 de productie eindigde, waren er circa 76.000 exemplaren verkocht. Een ander populair model uit die tijd was de Porsche 550 Spyder. In races nam de 1,5 liter uitvoering het succesvol op tegen auto's voorzien van meer paardenkrachten. Onder meer acteur James Dean reed in deze auto. 

911

In 1963 werd het meest bekende en succesvolle model van Porsche gelanceerd: de 911. Deze auto was net als zijn voorgangers luchtgekoeld, met de motor achterin. De zescilinder was een boxermotor, dat wil zeggen een redelijk platte motor waarbij de cilinders horizontaal tegenover elkaar zijn geplaatst. Een goedkope variant van de 911 werd verkocht als de Porsche 912, met een viercilindermotor en carrosserie van de 356.

De bekende vorm van de 911 coupé werd ontworpen door Ferdinand Alexander Porsche, de kleinzoon van de oprichter. De belijning veranderde door de jaren heen nauwelijks. Wel kwamen er steeds meer uitvoeringen, zoals de Carrera (Spaans voor 'race'), een Targa (semi-convertible) en Cabriolet. In 50 jaar tijd zijn 820.000 exemplaren van de 911 verkocht. Het is daarmee de bestverkochte sportwagen ter wereld.

Met de vijfde generatie introduceerde Porsche in 1997 de eerste watergekoelde boxermotor. De huidige, zevende 911-generatie dateert van eind 2011. Ondanks het bekende uiterlijk is deze technisch geheel vernieuwd. De carrosserie bestaat nu voor 45 procent uit aluminium, een start/stop-systeem is standaard en de pk's zijn toegenomen. Een noviteit in de nieuwste 911 was 's werelds eerste handbak met zeven verzetten.

Autosport invloeden

De 911 droeg enorm bij aan de bekendheid van Porsche als sportwarenmerk. Veel technologieën uit de 911 vonden dan ook hun oorsprong op het circuit. Een voorbeeld is de bekende 'ducktail' van de Carrera RS 2.7, de eerste achterspoiler die werd toegepast op een in serie geproduceerde auto. Door de jaren heen leverde de 'Elfer' goede prestaties op racecircuits en bij rally's. Meer dan tweederde van alle 30.000 overwinningen die het merk ooit heeft behaald - waaronder liefst zestien keer Le Mans en de Dakar Rally - zijn op het conto van de 911 te schrijven. Vooral de Turbo-modellen domineerden Le Mans tussen 1976 en 1988, en later tussen 2000 en 2007. Overigens droegen de raceversies de namen 901 cq. 902 in plaats van 911 en 912.

Een ander succesvol model, de Porsche 956, was exclusief voor de autosport ontworpen. De auto bereikte een snelheid van 350 kilometer per uur. Het model heeft sinds 1983 het record in handen van snelste kwalificatie op de Nordschleife van de Nürburgring (6 minuut 11,13 seconden voor 20,8 km). Tussen 1982 en 1984 werden van dit prototype voor het FIA Worlds Sportscar Championship 28 exemplaren gebouwd. Het chassis werd later gebruikt voor de ontwikkeling van Porsche's Formule 1-motor.

In 2015 en 2016 heeft Porsche opnieuw de prestigieuze endurancerace 24 Uur van Le Mans gewonnen, dit keer gebeurde met de hybride Porsche 919. Broer Porsche 918 Spyder, de straatversie uit 2014, accelereert in 2,8 seconden van 0 naar 100 km/u. De 918 kopers tellen bijna driekwart miljoen euro neer voor dit model, Porsches eerste supersportwagen sinds de Carrera GT (2004-2005). Bijzonder is de plug-in hybride aandrijving met minimale CO2-uitstoot en dito brandstofverbruik. Toch leverden de 4.6 V8-motor plus twee elektromotoren in totaal 887 pk vermogen. 

928

Oorspronkelijk was het de bedoeling de 911 in 1977 van de markt te halen en op te laten volgen door de Porsche 928. Dat lukte niet, mensen bleven massaal de 911 kopen. Toch zijn er zo'n 61.000 stuks van de 928 geproduceerd (1977-1995). In Nederland rijden er nog steeds zo'n zeshonderd rond. Het model heeft als bijnaam 'de haai', vanwege zijn haai-achtige uiterlijk wanneer de koplampen ingeklapt zijn.

Deze sportcoupé had een aluminium V8-motor voorin en een versnellingsbak boven de achteras. De geheel verzinkte carrosserie roestte niet. Het was een technisch complex voertuig, met meer dan duizend stekkerverbindingen en 3 kilometer elektrische bedrading erin verwerkt. De Porsche 928 was de enige sportwagen die ooit Auto van het Jaar werd, in 1978.

Porsche adverteerde het model met de slogan 'van 0 tot 100 kilometer per uur en terug naar 0 in slechts 10 seconden', om aan te geven dat zowel acceleratie- als remvermogen bovengemiddeld waren. De Haai kon in korte tijd grote stukken weg 'opeten': op het circuit werd in 24 uur 6.377,25 kilometer afgelegd, hetgeen gelijkstond aan een gemiddelde snelheid van ruim 265 kilometer per uur.

Overige modellen

Na de Porsche 928 kwam er kritiek dat de nieuwe modellen geen echte Porsches zouden zijn, omdat deze auto's een motor voorin hadden, die bovendien geen boxer was. Daarop introduceerde Porsche het model Boxster (1996), een tweepersoons roadster met boxermotor. De auto was gebaseerd op de 550 Spyder. Zo had het bijvoorbeeld aan de achterkant ook een uitlaat precies in het midden.

Tussen de Boxster en de 911 in introduceerde Porsche een extra model, de Cayman. De achterwielaangedreven tweezitter uit 2006 was de belichaming van de autosportervaring op de weg. Ook sportief, maar dan maar geschikt voor Grand Tourer-liefhebbers, is de Panamera (2010). De vierdeurs luxesedan is onder meer leverbaar met vierwielaandrijving. 

Het Duitse sportwagenmerk waagde zich begin 21e eeuw in het SUV-segment. De Porsche Cayenne (2002) werd met de nodige scepsis ontvangen, maar die is volledig verdwenen. Als snel werd de Cayenne gezien als hét performancevoertuig onder de SUV's. Al in 2013 waren er een half miljoen van verkocht. De oorspronkelijke Porsche-kenmerken werden echter volledig losgelaten. Van de tweede generatie (sinds 2010) verschenen bijvoorbeeld een dieseluitvoering en een hybride Cayenne. Porsche was ook het eerste sportautomerk dat het aandurfde om met compacte SUV op de markt te komen: de Macan uit 2014.

Volkswagen

De banden tussen Porsche en Volkswagen zijn altijd blijven bestaan. In de loop der jaren zijn diverse modellen ontstaan uit samenwerking tussen de twee, evenals tussen Porsche en Volkswagen-dochters zoals Audi. Zo was de Cayenne ontwikkeld op de basis van SUV Volkswagen Touareg.

In 2008 begon Porsche met het uitbreiden van aandelen in de Volkswagen Groep. Het wilde een meerderheidsbelang verkrijgen om groter en innovatiever te worden, en bestand te zijn tegen de toenemende internationale concurrentie. Onder andere doordat de economie in een crisis terechtkwam mislukte dit jammerlijk. Het leidde zelfs tot een schuldenlast van 10 miljard euro.

De overname werd daarop 'omgedraaid': Volkswagen integreerde het sportautomerk in haar portfolio. Porsche moest nu de gemaakte schulden zien kwijt te raken door platforms van het moederbedrijf te gaan gebruiken en door nieuwe, betaalbare modellen te ontwikkelen die de afzet zullen vergroten. 

De Volkswagen Groep heeft Porsche inmiddels de verantwoordelijkheid gegeven voor de ontwikkeling van (platforms voor) sportmodellen, inclusief die van Audi en Lamborghini. Inmiddels heeft het merk ook een nieuwe bodemplaat gebouwd voor de nieuwe generatie Porsche Panamera (2017) die ook onder Bentley-modellen komt te liggen.

Logo

Het Porsche-embleem bestaat uit twee op elkaar 'gestapelde' wapenschilden en daarboven de merknaam. Op de voorgrond zien we een steigerend, zwart paard, afkomstig van het stadswapen van Porsches vestigingsplaats Stuttgart. Deze stadsnaam betekent 'stoeterij', Stuttgart is namelijk gebouwd op een plek waar eens een paardenfokkerij stond.

De achtergrond van het Porsche-logo is ontleend aan het wapen van de staat Württemberg, de voorloper van de hedendaagse deelstaat Baden-Württemberg waarin Stuttgart is gelegen. Het is een schild met vier vlakken; twee met rood-zwarte, horizontale strepen en twee met zwarte gewei-takken tegen een goudkleurige achtergrond.

Porsche-museum

In 2009 werd het kleine Porsche-museum in Stuttgart vervangen door een nieuw gebouw met spectaculaire architectuur. Dynamisch als een Porsche-raceauto, lijkt het museum – op poten – boven de grond te zweven. Het gebouw herbergt ruim tachtig auto's uit de Porsche-geschiedenis, die regelmatig worden gewisseld. Er is daarnaast aandacht voor technische vindingen van Ferdinand Porsche.

Het gebouw herbergt ook het Porsche-archief. Een bijzondere afdeling is de Classic Workshop, de werkplaats voor Porsche-oldtimers. Zowel de museumauto's als vintage-exemplaren van particulieren worden hier gerepareerd en onderhouden. Het nieuwe Porsche-museum is tevens het visitekaartje voor de nabijgelegen Porsche-productiefaciliteit. Ook de Porsche-fabriek in Leipzig is te bezoeken met een 'achter de schermen'-excursie door de Porsche Travel Club.

Deze club – eveneens toegankelijk voor niet-leden – organiseert diverse activiteiten, waaronder avontuurlijke toertochten, kampen en weekenden. Wie z'n Porsche beter wil leren kennen en vooral beheersen kan deelnemen aan de cursussen van de Porsche Sport Driving School. Al 40 jaar lang biedt deze 'rijschool' internationale trainingen aan - onder meer op Circuit Park Zandvoort - om bijvoorbeeld het rijden bij winterse omstandigheden of op het circuit te verbeteren. Gevorderden kunnen zelfs terecht op de Nürburgring.