Seat Technology to Enjoy

Seat streeft naar het produceren van auto's die de spannende combinatie van superieure techniek en puur rijgenot bieden. We zijn constant op zoek naar hogere niveaus van Technology to Enjoy. Wij combineren het beste van Spaanse en Duitse techniek. Wij zijn gepassioneerde perfectionisten. Wij zijn techneuten met een sterke drive. Alles wat wij weten, is wat jij in de auto voelt. Wij geven design een doel. Wij brengen technologie tot leven. Wij zijn Seat. 

Lees meer

Acties

Seat Arona Launch Editions

De Seat Arona Launch Editions zijn niet alleen als eerste verkrijgbaar, ten opzichte van de reguliere uitvoeringen zijn deze introductiemodellen ook nog eens voordeliger.

Lees meer

Autotests

Seat Ibiza: no hablo Español

Een volledig nieuw model en een compleet nieuwe motor. De Seat Ibiza 1.5 TSI is zó nieuw, dat ik de auto in Barcelona bij de fabriek mag ophalen. Een rit van 1.700 kilometer door vier landen. Ik slalom door het verkeer in Barcelona, rij over pokdalige bergweggetjes in het prachtige Parc National des Cévennes, dompel me onder in de chaos van de Parijse Périphérique en test de schokdempers op de abominabele snelwegen van België.

Lees meer

Fotoreportages

IAA Frankfurt 2017 - Seat Arona

Vind je de Seat Ateca te groot? Dan heeft Seat nu goed nieuws, er komt een kleinere SUV. Op de IAA in Frankfurt kunnen we de Arona uitgebreid bekijken.

Lees meer

Video's

Seat Ateca officieel onthuld

Daar is ‘ie dan, de eerste SUV van Seat. Hij draagt de naam Ateca, zoals gisteren al duidelijk werd toen de eerste foto’s uitlekten. Nu heeft Seat de auto officieel onthuld, voorafgaand aan het debuut op de autosalon van Genève in maart.

Lees meer

Das WeltAuto.

Das WeltAuto. Een wereldwijd programma voor jong gebruikte SEAT’s waarmee u maar liefst negen zekerheden krijgt. Zekerheden die al beginnen vóór de aankoop en waarvan meerdere doorlopen tot ruimschoots erna. Dus houdt u van aangename verrassingen, maak dan snel kennis met Das WeltAuto bij de SEAT-dealer. Niet voor niets occasions op wereldniveau.

De negen zekerheden van het Das WeltAuto programma:

  1. Inruil
  2. Proefrit
  3. 130 punten check
  4. Optisch in topconditie
  5. 12 maanden garantie
  6. Financiering en verzekering
  7. Originele accessoires
  8. 14 dagen omruilgarantie
  9. Mobiliteitsgarantie

Vraag de SEAT-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Seat

Seat streeft naar het produceren van auto's die de spannende combinatie van superieure techniek en puur rijgenot bieden. Wij zijn al 62 jaar een dynamisch, designgericht merk vol energie. We zijn constant op zoek naar hogere niveaus van Technology to Enjoy. Wij combineren het beste van Spaanse en Duitse techniek. Wij zijn gepassioneerde perfectionisten. Wij zijn techneuten met een sterke drive. Alles wat wij weten, is wat jij in de auto voelt. Wij geven design een doel. Wij brengen technologie tot leven. Wij zijn Seat. 

Historie

De ondertekening van een overeenkomst tussen de Spaanse overheid en het Italiaanse merk Fiat markeerde het begin van de Spaanse autoindustrie. Daarmee werd in 1950 Seat opgericht, de Spaanse Organisatie van Personenauto's, of in het Spaans: Sociedad Española de Automóviles de Turismo. Sinds 1990 heeft de Volkswagen Groep nagenoeg alle aandelen in handen. Binnen het moederbedrijf is Seat, met Skoda, Audi en Lamborghini, ondergebracht in de Audi-merkengroep.

Model 600

De Spaanse autoproductie begon in 1953 met het model 1400, een kopie van de middenklasser Fiat 1400. De sedan diende als taxi en voor het vervoer voor ambtenaren. Tot 1964 bouwde Seat bijna honderdduizend stuks. De echte marktvraag kwam op gang in 1957, toen Seat het model 600 introduceerde. Omdat de Spaanse autoindustrie nog niet zo ontwikkeld was, had deze in licentie gebouwde Fiat 600 in Spanje veel meer succes dan in Italië. In 1958 was er al een wachtlijst van honderdduizend stuks. Met een gemiddelde productie van vijf autootjes per dag lag de levertijd op 4 jaar.

In die tijd waren buitenlandse auto's erg duur door de hoge invoerrechten. Daardoor zag men in Spanje vrijwel geen personenauto's van een ander merk dan Seat. In het land werd toen de grap verteld dat er twee groepen weggebruikers waren: de peatones (voetgangers) en de seatones. Pas vanaf 1965 exporteerde Seat auto's naar het buitenland. In 1973 stopte de model 600-productie. Er zijn er bijna 800.000 gefabriceerd. 

Volkswagen

De productie van in licentie gefabriceerde Fiats ging door tot na 1980, toen het Italiaanse bedrijf het contract opzegde vanwege de problemen die de oliecrisis veroorzaakte. Seat paste het uiterlijk van de Fiat Ritmo zodanig aan dat ze niet kon worden aangeklaagd wegens patentmisbruik, en bracht de auto uit als Seat Ronda. Dit was het eerste Seat-model dat in Nederland (1983) op de markt kwam. 30 jaar later zijn hier meer dan 360.000 Seat-modellen verkocht. 

Dat gebeurde binnen een nieuw samenwerkingsverband, met Volkswagen, vanaf 1982. Tegen 1985 had de VW Groep 51 procent van de aandelen in handen. Nu konden eigen Seat-ontwerpen verschijnen. Deze kregen in de meeste gevallen de naam van een Spaanse stad of locatie. Het eerste geheel eigen model, uit 1984, werd Ibiza gedoopt - een verwijzing naar het eiland dat populair was onder de jonge mensen die tevens de doelgroep vormden voor de auto. De eerste generatie Seat Ibiza was ontwikkeld met hulp van bekende designhuis-carrosseriebouwers, waaronder Italdesign-Giuigiaro en Karmann. Het was een hatchback met veel binnenruimte waarvan de buitenmaten toch compact bleven.

Ibiza en Leon

De Ibiza was vanaf het begin een verkoophit. Bij het 30-jarig jubileum (in 2014) waren wereldwijd al circa 5 miljoen exemplaren verkocht. Nog steeds is het de Ibiza die 40 procent van de verkopen bij Seat op naam schrijft. De kwaliteit van de tweede generatie Ibiza, die door de Volkswagen Groep ontwikkeld werd, maakte een grote sprong. De steeds grotere motorkeuze was een andere factor die bijdroeg aan de populariteit. Seat kon de auto nu produceren in een nieuwe fabriek (1993) in Martorell, nabij Barcelona, waar tevens het hoofdkantoor gevestigd werd.

In 1999 introduceerde Seat een wat grotere hatchback met een coupé-uitstraling, de Seat Leon. Deze auto stond op hetzelfde onderstel als de vierde generatie Volkswagen Golf, maar had een sportievere afstelling en completere uitrusting. In Nederland zorgde het model in het eerste verkoopjaar (2000) voor een verkooprecord bij Seat, met circa 24.250 afgezette auto's. 

De Ibiza en Leon verschijnen heden in drie carrosserievarianten: naast de hatchback ook als sportcoupé (de driedeurs SC) en stationwagon (ST). De Ecomotive-uitvoeringen zijn het zuinigst en stoten de minste CO2 uit. Aan de andere kant van het spectrum heb je de sportieve FR en de de Cupra-performanceversie. Het Spaanse merk biedt inmiddels een uitgebreid modelgamma, van de stadsauto Mii tot de MPV Alhambra. Sommige modellen delen hun platform (motorisering et cetera) met dat van andere modellen van het VW-concern. 

Seat Sport en Cupra

De zwart-geel gespoten taxi's in Barcelona dragen de bijnaam 'Rallying Taxis'. Dat komt omdat dezelfde kleuren door Seat gedragen worden sinds het merk zich in 1971 in de rallysport begaf. In 1985 werd Seat Sport gevormd, de motorsportdivisie die vooral bekend is van deelname aan het World Touring Car Championship (WTCC) en aan het World Rally Championship (WRC).

De eerste wereldtitel, het WK Rally, werd in 1996 behaald met de Ibiza Kit Car. Om de jonge, sportieve klanten nog meer te bieden besloot Seat een performancelabel te introduceren: Cupra, een samenvoeging van 'cup' en 'racing'. Onder deze naam worden Seat-straatauto's aangeboden die serieuze sportwagenprestaties en scherpe rijeigenschappen hebben plus een sportief design. De Kit Car-tweelingbroer Seat Ibiza 2.0 met 150 pk mocht als eerste het Cupra-embleem dragen.

In het jaar 2000 volgden de Leon en Cordoba Cupra. De meest extreme Seat stamt eveneens uit dat jaar: de Ibiza Cupra R 1.8 20VT. De Seat Leon ST is de snelste productie-stationwagon die op de markt verkrijgbaar is. In 2015 zette het merk er een ronderecord mee op de Nürburgring van 7 minuten en 58,12 seconden. 

Oorspronkelijk werkten Seat Sport en het Seat Technical Center samen aan de Cupra-modellen, tegenwoordig is het de volledige verantwoordelijkheid van laatstgenoemde partij. Zo kan de sporttak zich concentreren op de eigen kampioenschappen zoals de Leon SuperCopa. In Nederland runde de importeur jarenlang een eigen WTCC-team, Seat Team Holland met coureur Tom Coronel achter het stuur van een tweede generatie Toledo. 

Technology to Enjoy

Het Seat Technical Center (STC) bewaakt de eigen identiteit en het design van Seat binnen de Volkswagen Groep. Daarnaast ontwikkelt het conceptcars, productiemodellen en technologie; ook voor de zustermerken. Tegenwoordig werkt het bijvoorbeeld aan Car-2-Car, de communicatie tussen auto's onderling om bijvoorbeeld autonoom rijden mogelijk te maken. Daarnaast vormt de ontwikkeling van hybride en volledig elektrische modellen een van de hedendaagse projecten. Ook de snelle brandstofmodellen dienen minder milieubelastend te worden: 'Make haste, not waste', zo zeggen ze in Martorell. 

Seat legt deze verantwoordelijkheid niet geheel bij de automobilisten. Het hanteert als fabrikant een lange-termijn duurzaamheidsplan. Het basisprincipe luidt 'prevention before reduction, reduction before re-use, and re-use before recycling'. Ofwel: liever (afval) voorkomen dan reduceren, liever reduceren dan nogmaals gebruiken, en liever nogmaals gebruiken dan hergebruiken. Seat past dit principe toe op materialen, productieprocessen, de omgeving en de auto's die ze aflevert.

In de Martorell-fabriek rollen iedere dag zo'n tweeduizend auto's van de band. Tweederde van de productie wordt geëxporteerd naar landen binnen Europa. Anno 2010 had Seat meer dan zestien miljoen auto's geproduceerd. Seat heeft aangekondigd de huidige productie te willen verdubbelen tot 800.000 auto's per jaar vóór 2018.

Het bedrijf zal een groot aantal nieuwe en vernieuwde modellen lanceren vanuit de visie 'Technoloy to Enjoy': de perfectionistische Duitse techniek van Volkswagen tot leven brengen met Spaanse passie in design en rij-eigenschappen. Wereldwijd beschikt Seat over ruim drieduizend verkoop- en servicepunten, in meer dan zeventig landen.