Skoda Simply Clever

Bij Skoda begrijpen we de dagelijkse uitdagingen in het leven. Het zijn de slimme foefjes die onze auto's uitzonderlijk maken. Van de weg te klappen trekhaak tot de interface om multimedia te koppelen. Ontdek ons slimme denken in de nieuwste Skoda-modellen. 

Lees meer

Acties

Skoda Octavia (Combi) goedkoper

Skoda geeft tot 2.870 euro voordeel op de huidige Skoda Octavia. Zo krijg je 1.010 euro korting op een DSG-automaat en een gratis Plus-pakket naar keuze.

Lees meer

Autotests

Skoda Kodiaq: gewoon lekker groot

Simply Clever is de filosofie waarmee Skoda al jaren aan de weg timmert. Het staat voor een aantal kleine slimmigheden die een Skoda net iets doordachter maken dan een andere auto. Kleinigheden alleen zijn niet genoeg om zeven personen of een vracht bagage te kunnen vervoeren, daar heb je gewoon veel ruimte voor nodig. Daarom maakte Skoda de Kodiaq niet alleen slim, maar ook gewoon lekker groot. Hoe de auto bevalt test ik met een mooie rit naar Praag.

Lees meer

Fotoreportages

Skoda Kodiaq

Simply Clever is de filosofie waarmee Skoda al jaren aan de weg timmert. Het staat voor een aantal kleine slimmigheden die een Skoda net iets doordachter maken dan een andere auto. Kleinigheden alleen zijn niet genoeg om zeven personen of een vracht bagage te kunnen vervoeren, daar heb je gewoon veel ruimte voor nodig. Daarom maakte Skoda de Kodiaq niet alleen slim, maar ook gewoon lekker groot. Hoe de auto bevalt test ik met een mooie rit naar Praag.

Lees meer

Video's

Skoda Kodiaq

Naast de Yeti heeft Skoda begin 2017 ook een grote SUV in het assortiment. De Kodiaq bouwt voort op de bekende merkwaarden: functionaliteit, superieure binnenruimte en waar voor je geld.

Lees meer

Das WeltAuto.

Wanneer u kiest voor een Das WeltAuto bij uw Škoda-dealer, dan voorkomt u verrassingen. De historie van alle auto's is bekend en omvat naast de afleveringsgegevens ook de onderhoudsgegevens. De auto is uiteraard volgens de fabrieksvoorschriften onderhouden. Kortom een occasion met zekerheid.

Occasions met negen zekerheden:

  1. 12 maanden garantie
  2. Inruil
  3. Proefrit
  4. 130 punten check
  5. Optisch in topconditie
  6. Financiering en verzekering
  7. Originele accessoires
  8. 14 dagen omruilgarantie
  9. Mobiliteitsgarantie

Vraag de Škoda-dealer naar de exacte voorwaarden.

Over Skoda

Bij Skoda begrijpen we de dagelijkse uitdagingen in het leven. Het zijn de slimme foefjes die onze auto's uitzonderlijk maken. Van de weg te klappen trekhaak tot de interface om multimedia te koppelen. Ontdek ons slimme denken in de nieuwste Skoda-modellen. 

Škoda: merk en logo

De Škoda Holding is een Tsjechische machinefabriek, die onder meer trams bouwt en stoomturbines voor elektriciteitscentrales. Bij ons is Škoda bekend als automerk. In 1991 werd Škoda Auto verkocht aan de Volkswagen Group. Škoda valt daar onder de VW-merkengroep, samen met Volkswagen, BentleyBugatti en Porsche.

Het logo op de Škoda auto’s toont een naar rechts bewegende pijl met aan de linker bovenkant drie uitgespreide vleugels. De pijl heeft een oog. Rondom deze afbeelding (groen op wit) zit een zwarte ring met de naam. De ring symboliseert de wereld en het universalisme van productie. De pijl geeft vooruitstrevende productiemethoden weer. In de vleugels kan men technologische vooruitgang zien, maar ook het wereldwijd uitslaan van de vleugels in de verkoop. Het oog staat voor visie, precisie en helderheid.

De zwarte cirkel is in 1999 toegevoegd om de honderdjarige traditie van auto’s bouwen te vieren. Het groen wordt tegenwoordig geassocieerd met milieubescherming. Sinds 2008 biedt Škoda Greenline-varianten van de reguliere modellen, waarbij simpele aanpassingen zorgen voor een zuiniger brandstofverbruik en geringere CO2-uitstoot.

Historie

In 1869 kocht Emil Škoda een machinefabriek, die 10 jaar eerder was gesticht door de graaf Wallenstein-Vartenberk. Emil Škoda vormde de productiefaciliteit om tot de moderne staalfabriek die uiteindelijk de Škoda Holding werd. Hier produceerde hij locomotieven, stoomturbines, vliegtuigen, schepen, wapens, generatoren en elektromotoren.

Ondertussen waren in 1895 Václav Laurin en Václav Klement een fietsenfabriek begonnen. De Slavia-fietsen werden later uitgebreid met motorfietsen. In 1905 volgden auto’s, als eerste de Voiturette A. Deze open wagen had een watergekoelde viertakt V2-motor met 7 pk. Daarmee bereikte de 'A' een topsnelheid van 40 km/uur. Van het model Voiturette B werden 250 exemplaren verkocht, een ongelooflijk aantal voor die tijd. Met het gesloten model S (1911-1926) werd de markt in Rusland en andere landen veroverd. Het bedrijf Laurin & Klement produceerde ook speciale voertuigen, zoals postbestelwagens, bussen en militaire voertuigen. Daarnaast werd de nieuwe techniek toegepast in de landbouw.

In 1925 fuseerde Laurin & Klement met Škoda. De kleine, lichte Škoda 420 Popular deed zijn naam eer aan. De auto was laag geprijsd, verbruikte slechts 7,5 liter per 100 km en haalde een snelheid van 80 km/u. Na de Tweede Wereldoorlog werd Skoda genationaliseerd. De automobielfabriek ging zelfstandig verder, met behoud van de naam en het logo. Wereldwijde bekendheid verwierf de Škoda Tudor (1946), een vernieuwde Popular 1101 met een tweedeurs Tudor-carrosserie.

De communistische jaren

Vlak voor de communistische machtsovername in Tsjechoslowakije werd Škoda in 1946 genationaliseerd. De autofabriek bleef innovaties doorvoeren en nieuwe modellen ontwerpen. Het bekendste model was de Škoda Octavia (1959-1971), waarvan de naam verwijst naar de achtste productielijn sinds de Tweede Wereldoorlog. Ook de 1000 MB uit 1964 - vernoemd naar de 1.000 cc van de (achter)motor die als eerste in Europa uit aluminium gegoten werd - was een vooruitstrevende en populaire auto. In productiestad Mladá Boleslav werd er een compleet nieuwe fabriek voor gebouwd. De auto had een monocoque (zelfdragende carrosserie) en panoramaruit achter. Deze nu meest gezochte Škoda-klassieker leed echter ook aan een aantal kwaaltjes, zoals roest en oververhitting.  

Mede hierdoor raakte Škoda langzamerhand zijn reputatie kwijt in het buitenland. Voor West-Europeanen was het alsof de Škoda-techniek en het comfort, in vergelijking met auto’s uit niet-communistische landen, in de jaren '60 waren blijven steken. Het communistische regime probeerde dit te veranderen met de lancering van de Škoda Favorit in 1987. In tegenstelling tot de voorgaande Škoda’s had de Favorit de motor voorin en was de auto voorwielaangedreven.

De Favorit was ontworpen door het Italiaanse designhuis Bertone. Zo wilde het regime de verkoop van Škoda’s in het buitenland opkrikken om meer buitenlandse valuta binnen te krijgen. Er moest echter te veel rekening gehouden worden met de gestandaardiseerde producten uit de fabrieken. Uiteindelijk werd de Škoda Favorit vooral populair in Tsjechoslowakije en andere Oostbloklanden.

Volkswagen

Na de val van het IJzeren Gordijn werd het bedrijf in 1989 geprivatiseerd. Door het wegvallen van goedkope arbeidskrachten kreeg Škoda het steeds moeilijker en moest er naar een partner gezocht worden. In 1991 werd Škoda Auto verkocht aan de Duitse Volkswagen Groep. Nieuwe Škoda-modellen werden gebouwd op het chassis van Volkswagen-modellen en voorzien van VW-motoren; tegenwoordig delen de merken van de VW Groep flexibele platforms. Hierdoor kan een betrouwbare auto geleverd worden tegen een betaalbare prijs. De Škoda Citigo bijvoorbeeld, een variant van de Volkswagen Up! stadsauto, kostte bij introductie in 2012 minder dan 8.000 euro. 

Het eerste, volledig nieuwe product van de samenwerking met Volkswagen was de opnieuw gelanceerde Škoda Octavia (1996). Het model belichaamt de Škoda-filosofie van beproefde moderne techniek, tijdloos design, bovengemiddelde ruimte en vooral een goede prijs-kwaliteitsverhouding. In 20 jaar tijd zijn 5 miljoen Octavia's verkocht. Het is nu het best verkopende model van het merk. Andere bekende modellen zijn de Fabia, de grote Superb (900.000 exemplaren afgezet in 15 jaar, Leaseauto van het Jaar 2016 in ons land) en de SUV Yeti (een half miljoen in nog geen 5 jaar tijd). 

Sommige modellen kennen Combi-uitvoeringen (stationwagons). De Scout is een stoere en praktische versie maar zonder vierwielaandrijving. 'RS' staat bij Skoda voor een sportieve, snelle uitvoering. De meest luxe modeluitvoeringen worden voorzien van de aanduiding 'L&K', verwijzend naar de oprichters Laurin en Klement. 

Groei

Sinds de opname in de Volkswagen Groep is de productie gestegen van 200.000 Skoda's tot ongeveer een miljoen stuks per jaar. In 2015, na 110 jaar autoproductie sinds de Laurin & Klement Voiturette A, zijn meer dan 17 miljoen Skoda's gebouwd. Bestond het aanbod in de jaren '90 uit slechts twee modellijnen, 25 jaar later zijn er meer dan veertig modelversies. 

Inmiddels verkoopt het merk auto's in meer dan honderd landen. Het heeft wereldwijd productiefaciliteiten, maar het hart klopt nog altijd in Mladá Boleslav. Daar bevinden zich het hoofdkantoor, de belangrijkste fabriek (waar meer dan de helft van alle Skoda's gebouwd zijn) en het technologie-, ontwikkelings- en designcentrum. Met alleen al op die locatie 28.500 werknemers (2016) is Skoda een van de grootste werkgevers in Tsjechië. Het bedrijf vormt een belangrijkste pijler van de nationale economie, in termen van bruto nationaal product en export. De grootste markt voor het merk is nu China. Daarna volgt Duitsland, waar Skoda in 2016 al 7 jaar lang het meest succesvolle importmerk was. 

Nieuwe merkidentiteit

Met de Škoda Vision D conceptcar uit 2011 presenteerde het Tsjechische merk de nieuwe merkidentiteit. Škoda wil zich qua design voortaan onderscheiden met simpele, eenvoudige lijnen. Het grootste modeloffensief vond plaats tussen 2010 en 2015, toen het merk niet alleen alle bestaande modellen vernieuwde maar zich ook begaf in nieuwe segmenten. Deze strategie zal zich verder doorzetten. De productiefaciliteit in Mladá Boleslav is hiervoor gemoderniseerd en uitgebreid.

Museum

Direct naast de moderne productiefaciliteiten in Mladá Boleslav (bij Praag) is in de oude hallen, waar ooit de eerste auto’s in elkaar werden gezet, het Skoda Museum te vinden. Het is in 2012 vernieuwd. Hoewel je er alles over de geschiedenis van het merk kunt vinden draait het in het museum vooral om de evolutie van het merk: de inspanningen, ervaringen en innovaties die Skoda brachten waar het nu is. De klassieke Skoda-modellen worden in deze context aan je voorgesteld.